Gå til innhold

Nabo i rekkehus vil bygge ut balkong

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg bor i et selveier-rekkehus hvor det er ganske fritt på fasade osv. Naboen vegg i vegg har bygget om hele balkongen om til stue og vil nå bygge en balkong utover der igjen. Dette gjør at vi får utsikt over balkongen deres og mer innsyn enn det er nå. Rekkehuset er likt i størrelsen på balkongene og står "på rekke", dersom naboen bygger ut vil det være en del som har 20-30 kvm lengre ut enn alle di andre. Hvordan er det med regler rundt dette?

Tar i mot all av hjelp :-)

Anonymkode: 1585a...69d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med kommuen.

Dette må de søke om og har fått godkjent. Er byggeprosessen allerede i gang har du lite å stille med.

Anonymkode: 42228...577

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er søkt om noe enda, har kun hatt huset 4 måneder, men tidligere eier har ikke godkjent noe hvertfall 🙂

Skrevet

Du må finne ut hvilke regler som gjelder der dere bor. Reguleringsplan/bebyggelsesplan. En slik endring påvirker utnyttelsesgrad selv om det ikke er på bakkeplan.

Hvis det er nærmere nabogrensen enn 4 meter, så må de søke om dispensasjon. Og det er vel gjerne det når det er snakk om rekkehus med 20-30 kvm balkong.

Anonymkode: 5706d...a59

• Nyttig 1
Skrevet

Det avhenger av reguleringsplanen, og om reglene i plan- og bygningsloven § 29-4 om avstand til nabogrensa slår inn. Ring kommunen og hør med dem. Umulig for oss her å svare på når vi ikke vet hvor det er og dermed ikke kan finne ut av reguleringsplanen :)

Anonymkode: e44ca...9ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg bor i et selveier-rekkehus hvor det er ganske fritt på fasade osv. Naboen vegg i vegg har bygget om hele balkongen om til stue og vil nå bygge en balkong utover der igjen. Dette gjør at vi får utsikt over balkongen deres og mer innsyn enn det er nå. Rekkehuset er likt i størrelsen på balkongene og står "på rekke", dersom naboen bygger ut vil det være en del som har 20-30 kvm lengre ut enn alle di andre. Hvordan er det med regler rundt dette?

Tar i mot all av hjelp :-)

Dette burde de virkelig ha snakket med kommunen om, antar det er søknadspliktig. Kan ikke skjønne at dette skal være greit på et rekkehus. 

Skrevet

Deler dere tomt eller har dere hver deres? Om dere deler tomt må alle som deler den godkjenne all bygging på tomten. Bor selv i tomannsbolig med felles tomt og har vært gjennom dette både selv og når naboen bygde.

Anonymkode: e3c83...77b

Skrevet

Jeg har sendt mail til kommunen nå, venter på svar. Det er rekkehus med selveier med egne tomtegrenser om jeg ikke tar feil. Sjekket også opp i systemer om det er planlagt noe, som det ikke er. Jeg ser for meg at vi får nabovarsel også får vi ta det fra der 🙂 Takk for alle innspill, gjerne kom med mer om dere har noe smart!

Skrevet

I det verste tilfelle kan du også bygge balkong på samme nivå som deres 

Anonymkode: 854cb...001

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...