AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Jeg vet at offentlig helsevesen gjerne setter en på Ritalin først, fordi denne er billigst for Staten. Alt jeg har lest og hørt om Ritalin gjør at jeg har svært lyst til å la være å prøve denne i det hele tatt - den er utviklet for barn (og forsøkt primært på gutter) på nittitallet, og langt de fleste som får prøve Aduvanz/Vyvanse går over til denne. Folk i forumer på nett snakker om at Ritalin gjorde livet verre, mens Aduvanz/Vyvanse gjorde livet bedre, og det samme sier venner av meg (primært andre kvinner!) med ADHD. Jeg kjenner faktisk ingen som går på Ritalin, og i både familie og vennegjeng har jeg mange med diagnosen. Alle sier til meg at dersom jeg kan, bør jeg skippe Ritalin. Jeg tror dem. Jeg er dessuten en veldig sensitiv person, jeg tåler lite alkohol og har reagert dårlig på legemidler jeg har fått tidligere (alt fra p-piller til antidepressiva). Jeg trenger derfor den "snilleste" medisinen, og det er tydeligvis ikke Ritalin. Pakkeløpet og mistenkeliggjøringen man møter i offentlig helsevesen gjør at de fleste fraråder å spørre om noe annet enn Ritalin når medisin først diskuteres. De tenker i verste fall at man er narkoman, og i beste fall at man bare er vanskelig. Jeg er ingen av delene - jeg vil helst bare slippe å bruke (enda mer) penger og tid på det som tydelig er en annenrangs medisin, når neste medisin på lista for de aller fleste er bedre. Den er dyrere, men bryr de seg om dette i privat helsevesen? Jeg er selvsagt villig til å prøve Ritalin dersom Aduvanz/Vyvanse ikke fungerer for meg. Selv om jeg gjør dette privat har jeg på ingen måte mye penger, jeg betaler ikke utredningen selv. Både Ritalin og Aduvanz/Vyvanse koster penger på apoteket, og man skal vel prøve medisinen noen dager (folk sier ei uke) før man bestemmer seg for om man klarer gå på dem. For meg høres det ut som en dyr uke med helvete å gå på Ritalin, spesielt hvis jeg deretter må kjøpe enda en medisin som er enda dyrere rett etterpå. Da ønsker jeg heller å prøve den dyreste (og beste) først. Som sagt, jeg er ikke narkoman, har ingen rushistorikk verdt å bemerke seg - og hadde jeg ønsket å ruse meg hadde det virkelig vært enklere måter å få til dette på enn å være på ventelister i månedsvis og brette ut om livet for vilt fremmede. Hva tenker dere? Kan jeg på en ryddig og saklig måte argumentere for å få Aduvanz/Vyvanse først, uten at jeg mistenkeliggjøres? Er det sannsynlig at man får et "ja" i privat helsevesen? Anonymkode: 6e3e4...802
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Du må bruke medisin i mer enn 1 uke for å vite om det fungerer for deg. Du trapper jo gradvis opp. Og bivirkninger varer i ca 2-3 uker. Også kommer det jo helt an på hvorfor du skal bruke medisin, hva som er hovedproblemet ditt. Om det er konsentrasjon på skole/jobb, om det er uro ect. Jeg tror, uten at jeg vet at du nå teste ritalin først uansett. Men det er til syvende og sist legen som bestemmer dette. Ofte må man prøve flere forskjellige for å finne en som virker på deg, hvis noe fungerer. Anonymkode: e210b...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 For å snu på det rent økonomisk - en uke er jo ingenting. Og merker man en 2-3 dager er skikkelig kjipt kan man bare droppe de resterende og ta en løgn rett og slett. Sammenliknet med ssri er jo 1 uke på noe kjipt ingenting, og du trenger jo ikke fullføre. De sjekker ikke skapet ditt Dette med medisiner går jo på egenandel og regler - så om man får noe på resept er reglene de samme. Anonymkode: 54680...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må bruke medisin i mer enn 1 uke for å vite om det fungerer for deg. Du trapper jo gradvis opp. Og bivirkninger varer i ca 2-3 uker. Også kommer det jo helt an på hvorfor du skal bruke medisin, hva som er hovedproblemet ditt. Om det er konsentrasjon på skole/jobb, om det er uro ect. Jeg tror, uten at jeg vet at du nå teste ritalin først uansett. Men det er til syvende og sist legen som bestemmer dette. Ofte må man prøve flere forskjellige for å finne en som virker på deg, hvis noe fungerer. Anonymkode: e210b...e7a TS her: Ettersom medisiner mot ADHD er stimulanter, merker man effekt fra første dag - også bivirkninger. Enkelte trapper _ned_, altså deler doser i to og ser om de tåler å gå på f.eks. halvparten, og dersom man umiddelbart hater medisinen anbefales dette. Derfor skriver mange at de ble bedt om å prøve den ei uke, for å se an om de tåler mindre mengder eller om de bør tas med eller uten mat, tidlig på dagen versus senere, og så videre. ...Men de fleste skriver også at den følelsen de fikk første dagen de prøvde medisinen, ga en veldig god indikasjon på om de ønsket å fortsette med dem. Har ikke lest om noen som hatet en medisin første dag, men likevel fortsatte å gå på den. Mange skriver at Ritalin første dag ga hjertebank, uro, angst, irritasjon og mageproblemer. Til gjengjeld skriver mange (ofte de samme som tok Ritalin først) at Aduvanz ga dem ro, evnen til å tenke og planlegge, samt motivasjon til å ta tak i ting - og at denne følelsen vedvarte ofte i månedsvis før eventuell opptrapping. Med antidepressiva merker man lite eller ingenting i starten, og gradvis skjer det et eller annet. ADHD-medisin er (heldigvis) motsatt. Da kan man tidlig skjalte ut medisiner det ikke er noe poeng å stå på. Anonymkode: 6e3e4...802
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): For å snu på det rent økonomisk - en uke er jo ingenting. Og merker man en 2-3 dager er skikkelig kjipt kan man bare droppe de resterende og ta en løgn rett og slett. Sammenliknet med ssri er jo 1 uke på noe kjipt ingenting, og du trenger jo ikke fullføre. De sjekker ikke skapet ditt Dette med medisiner går jo på egenandel og regler - så om man får noe på resept er reglene de samme. Anonymkode: 54680...2a2 TS her: Om de setter meg på Ritalin og jeg ikke kan fordra det første dag. kommer jeg rett og slett til å dra en hvit løgn, ja. Jeg har jobb, jeg har barn, jeg har et liv jeg må beherske. Ikke snakk om at jeg skal sykmelde meg fordi jeg føler meg nødt til å ta en medisin som gir meg panikkanfall og kvalme (som mange beskriver). Ei uke er ingenting, men det er noe for lommeboka om jeg først må kjøpe Ritalin, deretter en annen medisin. Det går såvidt rundt her - min ADHD har ikke gjort det lett å ha god økonomi, for å si det pent. Derfor jeg trenger gode medisiner, haha. Anonymkode: 6e3e4...802
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS her: Ettersom medisiner mot ADHD er stimulanter, merker man effekt fra første dag - også bivirkninger. Enkelte trapper _ned_, altså deler doser i to og ser om de tåler å gå på f.eks. halvparten, og dersom man umiddelbart hater medisinen anbefales dette. Derfor skriver mange at de ble bedt om å prøve den ei uke, for å se an om de tåler mindre mengder eller om de bør tas med eller uten mat, tidlig på dagen versus senere, og så videre. ...Men de fleste skriver også at den følelsen de fikk første dagen de prøvde medisinen, ga en veldig god indikasjon på om de ønsket å fortsette med dem. Har ikke lest om noen som hatet en medisin første dag, men likevel fortsatte å gå på den. Mange skriver at Ritalin første dag ga hjertebank, uro, angst, irritasjon og mageproblemer. Til gjengjeld skriver mange (ofte de samme som tok Ritalin først) at Aduvanz ga dem ro, evnen til å tenke og planlegge, samt motivasjon til å ta tak i ting - og at denne følelsen vedvarte ofte i månedsvis før eventuell opptrapping. Med antidepressiva merker man lite eller ingenting i starten, og gradvis skjer det et eller annet. ADHD-medisin er (heldigvis) motsatt. Da kan man tidlig skjalte ut medisiner det ikke er noe poeng å stå på. Anonymkode: 6e3e4...802 Ang ssri så er det helt feil. Man har gjerne 2-6 uker med KUN bivirkninger (for endel ganske kraftig) før man kan merke gradvis virkning. Anonymkode: 54680...2a2 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 Men ja - glemte å legge til: Alle har årsaker til at de ikke ønsker medisin A elelr B. Om regelverket tvinger det gjennom kan du diskutere deg blå, du er neppe den første i køen. Så jeg hadde droppet talen, og bare tatt en egenmelding en dag om du merker at Ritalin er dritt. Du er jo ikke høyere prioritert enn andre på lista, og alle må gjennom mølla. Om du har råd til privat utredning for å slippe Ritalin (som koster mye), så har du råd til ei pakke Ritalin som blir stående delvis ubrukt. Anonymkode: 54680...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 Jeg tenker at du helt fint, på en ryddig og klar måte kan fremlegge informasjonen du sitter på og dine bekymringer. Men dessverre så er ritalin førstevalg, også i det private, fordi de forholder seg til samme retningslinjer når det gjelder blåreseptordningen, som i det offentlige. Du må uansett ta en urinprøve før det i det hele tatt er aktuelt med medisiner, så de finner ut om du misbruker rusmidler. Anonymkode: aa2e4...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her: Ettersom medisiner mot ADHD er stimulanter, merker man effekt fra første dag - også bivirkninger. Enkelte trapper _ned_, altså deler doser i to og ser om de tåler å gå på f.eks. halvparten, og dersom man umiddelbart hater medisinen anbefales dette. Derfor skriver mange at de ble bedt om å prøve den ei uke, for å se an om de tåler mindre mengder eller om de bør tas med eller uten mat, tidlig på dagen versus senere, og så videre. ...Men de fleste skriver også at den følelsen de fikk første dagen de prøvde medisinen, ga en veldig god indikasjon på om de ønsket å fortsette med dem. Har ikke lest om noen som hatet en medisin første dag, men likevel fortsatte å gå på den. Mange skriver at Ritalin første dag ga hjertebank, uro, angst, irritasjon og mageproblemer. Til gjengjeld skriver mange (ofte de samme som tok Ritalin først) at Aduvanz ga dem ro, evnen til å tenke og planlegge, samt motivasjon til å ta tak i ting - og at denne følelsen vedvarte ofte i månedsvis før eventuell opptrapping. Med antidepressiva merker man lite eller ingenting i starten, og gradvis skjer det et eller annet. ADHD-medisin er (heldigvis) motsatt. Da kan man tidlig skjalte ut medisiner det ikke er noe poeng å stå på. Anonymkode: 6e3e4...802 Ok, det er ikke det vi har fått beskjed om av lege på Bup iallefall. Vi er midt i medisin utprøving nå, og har økt dose hver uke. Og fått beskjed om at bivirkninger kan vare en stund, men at de som regel går over. Og at det tar lenger tid før virkning enn kun 1 enkelt dose. Anonymkode: e210b...e7a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 En annen grunn til å prøve Ritalin først er at virkningen, og ofte dermed bivirkninger, er kortere enn på f.eks. Aduvanz. Det kan være en fordel med tanke på heftige/uholdbare bivirkninger i startfasen. Får du f.eks. hjertebank på Ritalin, går det over etter 3-6 timer. Aduvanz har effekt i 10-14 timer. Får du hjertebank på Aduvanz, risikerer du å måtte holde ut mye lenger. En god del av bivirkningene er forresten de samme på de ulike merkene. Jeg får de samme bivirkningene på både Aduvanz og Ritalin. (For meg er de forresten til å leve med, jeg ønsket å bytte fordi jeg opplevde at effekten av Ritalin ble stadig mer kortvarig.) Anonymkode: 3b4be...7aa
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #11 Skrevet 31. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her: Ettersom medisiner mot ADHD er stimulanter, merker man effekt fra første dag - også bivirkninger. Enkelte trapper _ned_, altså deler doser i to og ser om de tåler å gå på f.eks. halvparten, og dersom man umiddelbart hater medisinen anbefales dette. Derfor skriver mange at de ble bedt om å prøve den ei uke, for å se an om de tåler mindre mengder eller om de bør tas med eller uten mat, tidlig på dagen versus senere, og så videre. ...Men de fleste skriver også at den følelsen de fikk første dagen de prøvde medisinen, ga en veldig god indikasjon på om de ønsket å fortsette med dem. Har ikke lest om noen som hatet en medisin første dag, men likevel fortsatte å gå på den. Mange skriver at Ritalin første dag ga hjertebank, uro, angst, irritasjon og mageproblemer. Til gjengjeld skriver mange (ofte de samme som tok Ritalin først) at Aduvanz ga dem ro, evnen til å tenke og planlegge, samt motivasjon til å ta tak i ting - og at denne følelsen vedvarte ofte i månedsvis før eventuell opptrapping. Med antidepressiva merker man lite eller ingenting i starten, og gradvis skjer det et eller annet. ADHD-medisin er (heldigvis) motsatt. Da kan man tidlig skjalte ut medisiner det ikke er noe poeng å stå på. Anonymkode: 6e3e4...802 Du ser ikke ut til å ha lest deg opp på dette Ts, innleggene dine er fulle av feilinformasjon. Anonymkode: cb65b...a11 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #12 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du ser ikke ut til å ha lest deg opp på dette Ts, innleggene dine er fulle av feilinformasjon. Anonymkode: cb65b...a11 Ja, det er de. Men jeg tror dette bunner i at TS er utålmodig - og er engstelig for bivirkninger. Anonymkode: 54680...2a2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #13 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet at offentlig helsevesen gjerne setter en på Ritalin først, fordi denne er billigst for Staten. Alt jeg har lest og hørt om Ritalin gjør at jeg har svært lyst til å la være å prøve denne i det hele tatt - den er utviklet for barn (og forsøkt primært på gutter) på nittitallet, og langt de fleste som får prøve Aduvanz/Vyvanse går over til denne. Folk i forumer på nett snakker om at Ritalin gjorde livet verre, mens Aduvanz/Vyvanse gjorde livet bedre, og det samme sier venner av meg (primært andre kvinner!) med ADHD. Jeg kjenner faktisk ingen som går på Ritalin, og i både familie og vennegjeng har jeg mange med diagnosen. Alle sier til meg at dersom jeg kan, bør jeg skippe Ritalin. Jeg tror dem. Jeg er dessuten en veldig sensitiv person, jeg tåler lite alkohol og har reagert dårlig på legemidler jeg har fått tidligere (alt fra p-piller til antidepressiva). Jeg trenger derfor den "snilleste" medisinen, og det er tydeligvis ikke Ritalin. Pakkeløpet og mistenkeliggjøringen man møter i offentlig helsevesen gjør at de fleste fraråder å spørre om noe annet enn Ritalin når medisin først diskuteres. De tenker i verste fall at man er narkoman, og i beste fall at man bare er vanskelig. Jeg er ingen av delene - jeg vil helst bare slippe å bruke (enda mer) penger og tid på det som tydelig er en annenrangs medisin, når neste medisin på lista for de aller fleste er bedre. Den er dyrere, men bryr de seg om dette i privat helsevesen? Jeg er selvsagt villig til å prøve Ritalin dersom Aduvanz/Vyvanse ikke fungerer for meg. Selv om jeg gjør dette privat har jeg på ingen måte mye penger, jeg betaler ikke utredningen selv. Både Ritalin og Aduvanz/Vyvanse koster penger på apoteket, og man skal vel prøve medisinen noen dager (folk sier ei uke) før man bestemmer seg for om man klarer gå på dem. For meg høres det ut som en dyr uke med helvete å gå på Ritalin, spesielt hvis jeg deretter må kjøpe enda en medisin som er enda dyrere rett etterpå. Da ønsker jeg heller å prøve den dyreste (og beste) først. Som sagt, jeg er ikke narkoman, har ingen rushistorikk verdt å bemerke seg - og hadde jeg ønsket å ruse meg hadde det virkelig vært enklere måter å få til dette på enn å være på ventelister i månedsvis og brette ut om livet for vilt fremmede. Hva tenker dere? Kan jeg på en ryddig og saklig måte argumentere for å få Aduvanz/Vyvanse først, uten at jeg mistenkeliggjøres? Er det sannsynlig at man får et "ja" i privat helsevesen? Anonymkode: 6e3e4...802 Jeg tenkerdu bør overlate til legene og følge deres råd. Ritalin er ikke amfetamin, om du tror det. Men har virkestestoffer som ligner. Men ligger mye misforståelser rundt ritalin på nett. Så her bør du lese kun iht seriøse sider. Hadde også fordommer mot ritalin. Og fant raskt ut at jeg tok feil, og det bare var tull. Blir du rusa av ritalin har du enten fått for mye. Det skal godt gjøres forøvrig. Eller så har du ikke adhd. I en utredning av medisiner. Må du vite at det tar tid før de virker slik de skal. Derfor skal du stort sett gå på en og en medisin minst to uker, ned mindre du får bivirkninger som er alarmerende. Medisinene virke forskjellig på hver enkelt, så å høre på råd fra andre iht sin erfaring, blir faktisk feil for deg. Du begynner i små doser før de øker opp til riktig mengde. Det betyr at hvis du har økt og får gitte bivirkninger, er dosen for høy, og betyr ikke feil medisin. Aduvanse som du nevner, har mange god nytte av. Men de kan gjøre deg sykt depressiv og passiv også. Selv om ikke alke opplever det. Samt miste følse av sult og tørste. Så der må du være nøye med måltider til faste tider, så du ikke glemmer å spise og drikke. Her funket aduvanse værst. Og ble zombie. Og svært deprimert på få dager. Mens ritalin fungerte veldig bra på add surr i hodet og ga god energi. Har prøvd ut en til, jeg ikke husker navnet på. Men medførte mye kvalme,og ble vanskelig med mat og drikke. Så ikke gå inn i det med så mye meninger på forhånd. Fordi det er like viktig å finne ut hvordan du skal ta medisinen som å finne riktig mengde. Feks, du kan få en tablett om dagen, eller 3. Alt ettersom du fungerer på korttids medisin eller langtidsmedisin best. Det varierer jo på hvor flink legen er på adhd medisiner iht hvor god hjelp du får. Her har vi adhd lege. Og får svært god hjelp. Uansett er det ritalin som foreløpig har funket best. Men over tid er den også gått over i kvalme, så prøver nå ut en annen måte å ta aduvanse på. Foreløpig veldig dårlig på energi, men vi får se hvordan det utvikler seg. Anonymkode: 87391...7d8 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #14 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, det er de. Men jeg tror dette bunner i at TS er utålmodig - og er engstelig for bivirkninger. Anonymkode: 54680...2a2 TS her: Ja, jeg er VELDIG engstelig for bivirkninger... Jeg er ikke i en posisjon der jeg verken vil eller kan sykmelde meg. Og uansett om jeg ikke må på jobb, må jeg likevel reise mellom barnehager og skoler. Har ikke lyst til å havne i en situasjon der jeg f.eks. føler meg så dårlig og rar at jeg ikke bør kjøre bil. Jeg bor ikke nærme folk som kan ta over hvis jeg blir dårlig, men livet er så kaos nå at jeg faktisk MÅ gjennom denne medisinutprøvingen. Anonymkode: 6e3e4...802 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #15 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men ja - glemte å legge til: Alle har årsaker til at de ikke ønsker medisin A elelr B. Om regelverket tvinger det gjennom kan du diskutere deg blå, du er neppe den første i køen. Så jeg hadde droppet talen, og bare tatt en egenmelding en dag om du merker at Ritalin er dritt. Du er jo ikke høyere prioritert enn andre på lista, og alle må gjennom mølla. Om du har råd til privat utredning for å slippe Ritalin (som koster mye), så har du råd til ei pakke Ritalin som blir stående delvis ubrukt. Anonymkode: 54680...2a2 TS her: Som sagt, det er ikke meg som betaler selve utredningen, men det er meg som betaler for medisinene. Moren min betaler utredning, og alt annet kommer fra min lommebok. Er snakk om sånn 20 000 det her, hadde aldri hatt råd ellers. Er på en tilsynelatende endeløs venteliste hos DPS for samme utredning, jeg stiller visst veldig langt bak i køen fordi jeg er voksen og ikke er på NAV. Jeg forstår dette, så jeg går privat - ellers havner jeg snart på NAV i alle fall. Livet mitt går ikke mer. Anonymkode: 6e3e4...802
Elle Melle Skrevet 31. januar 2023 #16 Skrevet 31. januar 2023 (endret) Mange får god hjelp av medisiner, men det kan være en lang og kjip prosess å finne rett medisin og rett dose. Noen typer medisiner tar også veldig lang tid å få virkning av (Strattera), her snakker vi mange mange uker/måneder. Skal du ha en reell sjanse til å oppnå så godt resultat som mulig, må du nok ha rom i livet og vilje til å tåle at det er verre før det blir bedre, og at det kan ta lang tid. Gevinsten kan være stor selv om veien dit er kjip, noen måneder av et helt liv er lenge mens det står på men kort i den store sammenhengen. Endret 31. januar 2023 av Elle Melle 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #17 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): TS her: Ja, jeg er VELDIG engstelig for bivirkninger... Jeg er ikke i en posisjon der jeg verken vil eller kan sykmelde meg. Og uansett om jeg ikke må på jobb, må jeg likevel reise mellom barnehager og skoler. Har ikke lyst til å havne i en situasjon der jeg f.eks. føler meg så dårlig og rar at jeg ikke bør kjøre bil. Jeg bor ikke nærme folk som kan ta over hvis jeg blir dårlig, men livet er så kaos nå at jeg faktisk MÅ gjennom denne medisinutprøvingen. Anonymkode: 6e3e4...802 Jeg testet et par-tre aduvanz før jeg gikk til utredning, og det skrev utreder i epikriser for at jeg skulle få begynne rett på det. Anonymkode: 64163...f5f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #18 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg testet et par-tre aduvanz før jeg gikk til utredning, og det skrev utreder i epikriser for at jeg skulle få begynne rett på det. Anonymkode: 64163...f5f TS her: Hva, fikk du ikke kjeft? I og med at Aduvanz tross alt er amfetamin, mener jeg? Fikk du ingen spørsmål om hvor du fikk det fra eller måtte på en haug urinprøver osv? For i så fall kan jeg jo høre med ei venninne allerede nå om jeg kan få prøve hennes Aduvanz og Ritalin. Har tidligere sagt nei da hun spurte, mest fordi jeg liksom ikke ville vite hvis det tross alt var veldig mye bedre med Aduvanz og det kunne virke mistenkelig ovenfor behandler at jeg liksom visste for mye. Men slik virker det nok allerede, med alt jeg har lest… Jeg er redd for å havne i en situasjon der jeg prøver hennes Aduvanz og kjenner at den er best, men at behandler blir sint og nekter meg å prøve den, samt skriver «russøkende» i en journal som vil forfølge meg for alltid, osv. Det er over en måned til jeg er ferdig med utredning, så jeg rekker fint å prøve begge innen da. Anonymkode: 6e3e4...802
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #19 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS her: Hva, fikk du ikke kjeft? I og med at Aduvanz tross alt er amfetamin, mener jeg? Fikk du ingen spørsmål om hvor du fikk det fra eller måtte på en haug urinprøver osv? For i så fall kan jeg jo høre med ei venninne allerede nå om jeg kan få prøve hennes Aduvanz og Ritalin. Har tidligere sagt nei da hun spurte, mest fordi jeg liksom ikke ville vite hvis det tross alt var veldig mye bedre med Aduvanz og det kunne virke mistenkelig ovenfor behandler at jeg liksom visste for mye. Men slik virker det nok allerede, med alt jeg har lest… Jeg er redd for å havne i en situasjon der jeg prøver hennes Aduvanz og kjenner at den er best, men at behandler blir sint og nekter meg å prøve den, samt skriver «russøkende» i en journal som vil forfølge meg for alltid, osv. Det er over en måned til jeg er ferdig med utredning, så jeg rekker fint å prøve begge innen da. Anonymkode: 6e3e4...802 Nei, ingen rusmistanker. Men du kan jo treffe på andre behandlere enn meg, så føl deg frem. Anonymkode: 64163...f5f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #20 Skrevet 31. januar 2023 Helt ærlig, mange som bruker aduanse føler seg bedre, den kan jo gi eufori… Jeg liker ritalin mye bedre btw. Går ikke utover søvn og matlyst heller! Anonymkode: 462ce...2b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå