Gyllen Skrevet 31. januar 2023 #1 Del Skrevet 31. januar 2023 Hei dere. Jeg har lenge slitt med dårlig selvfølelse og siste tiden har jeg lagt på meg 5 kilo som jeg ikke får av meg. Jeg vet grunnen til det, det er rett og slett småspising av søtsaker over lang tid, spesielt når jeg stresser og at jeg blir veldig umotivert av mørketida, er trøtt om kveldene, slutter å trene osv.. Men jeg tror faktisk at fasting 16:8 kan være noe for meg, fordi jeg da får noe konkret å følge og at jeg da vet jeg ikke kan sitte med potetgull og annet usunt på kveldene. Tenkte da at 10-18 hadde passet meg fint. Men saken er at jeg har en jobb der jeg avogtil har noen middager med klienter osv. Og de middagene er oft kl 20, kanskje senere og. Går det ann å forskyve fasten noen ganger eller ødelegger jeg da hele virkningen? Hva gjør dere når det er ting dere må være med på der det er sene måltider? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 31. januar 2023 #2 Del Skrevet 31. januar 2023 Det går selvfølgelig helt fint Ut fra hva jeg har lest er det en fordel å ikke ha siste måltid alt for sent som hovedregel, men innimellom gjør det nok ingen ting. Jeg ville prøvd å legge opp spisevinduet etter de normale måltidene dine, så om du vanligvis spiser lunsj klokka elleve og middag klokka fem kan du til vanlig faste mellom 17-11. Om du spiser middag klokka ni en kveld ville jeg drøyd lunsjen dagen etter, eller bare ventet til middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Del Skrevet 31. januar 2023 Det går selvsagt fint. Det er jo ikke fastingen i seg selv som gjør at man kan gå ned i vekt - fasting er et av flere verktøy man kan bruke for å begrense kaloriinntaket. Slik som alle andre dietter. Så lenge totalen er det samme så spiller det ingen rolle når det såkalte spisevinduet er. Mange som ikke liker / klarer å telle kalorier fortløpende igjennom dagen velger fasting. Da har man relativt mye å gå på i spisevinduet og det er mer begrenset hvor feil regnestykket kan bli. Lykke til! 😊 Anonymkode: a79f3...2bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Del Skrevet 31. januar 2023 Du, fastingen skal jo passe inn i ditt liv. Og egentlig er det ikke et problem om faatevinduet avviker litt fra dag til dag. Du bestemmer selv om du vil ha kortere faste den dagen eller om du vil forskyve så du spiser, f.eks 12-20 eller 14-22. Eller et annet opplegg, bare prøv deg frem. Kanskje finner du ut at du blir mer sulten dagen etter en sånn senmiddag, javel så justerer du bare litt. Det er jo flest hverdager og vanlig rutine, én dag her og der med avvikende rytme er ikke noe problem. Anonymkode: 209f0...3f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyllen Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 31. januar 2023 Takk for svar dere! Jeg har nok litt problemer med å telle kalorier og passe på når jeg skal spise, så jeg tenkte da å ha en litt fastere ramme rundt inntakene slik som fasting kunne være noe for meg. Problemet mitt er nok ikke at jeg spiser så mye og så veldig usunn mat. Det handler mer om at jeg spiser litt hele tiden og at jeg er alt for glad i sukker, som snop. Men har jeg et vindu på 6 timer å spise på og samtidig kutter ut alt snopet så tror jeg det kan være håp for meg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Del Skrevet 31. januar 2023 De dagene du skal spise senere med klienter, så regner jeg med at du dropper middagen tidligere på dagen? Så kalorimengden blir jo det samme. Jeg syns du kompliserer dette altfor mye. Det er jo ikke noe magisk her. Du vet at det er godteriet/potetgullet som har fått disse ekstra kiloene på. Da er det jo dette du må droppe for å få dem av igjen. Om middagen er kl 20 istedenfor kl 18 en gang i uken har jo INGENTING å si. Du har jo skrevet hva som er problemet i ditt kosthold. Anonymkode: a1c4e...72b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyllen Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 31. januar 2023 Ja, jeg vet. Det er snopet og det er både flaut og irriterende at en voksen dame ikke klarer å kutte det ut 😅 Men har jo lest litt her inne og skjønner at det kan ha flere positive effekter, så jeg begynte i dag og håper det kan bli en lærerik erfaring. Droppet frukost og spiste lunsj 1130 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #8 Del Skrevet 31. januar 2023 Gyllen skrev (4 timer siden): Takk for svar dere! Jeg har nok litt problemer med å telle kalorier og passe på når jeg skal spise, så jeg tenkte da å ha en litt fastere ramme rundt inntakene slik som fasting kunne være noe for meg. Problemet mitt er nok ikke at jeg spiser så mye og så veldig usunn mat. Det handler mer om at jeg spiser litt hele tiden og at jeg er alt for glad i sukker, som snop. Men har jeg et vindu på 6 timer å spise på og samtidig kutter ut alt snopet så tror jeg det kan være håp for meg også Det har hjulpet meg mye med kontrollen, i alle fall. Jeg kan spise litt godteri fortsatt, men sjeldent at det blir de mengdene når jeg stopper å spise i 19-tiden. Ikke noe snopspising på kvelden. Er også mer bevisst på å spise ordentlig til måltidene og mindre småspising mellom. Anonymkode: 209f0...3f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #9 Del Skrevet 31. januar 2023 Gyllen skrev (3 timer siden): Ja, jeg vet. Det er snopet og det er både flaut og irriterende at en voksen dame ikke klarer å kutte det ut 😅 Men har jo lest litt her inne og skjønner at det kan ha flere positive effekter, så jeg begynte i dag og håper det kan bli en lærerik erfaring. Droppet frukost og spiste lunsj 1130 😊 Jeg tenker at for å øke sannsynligheten for at dette går bra, hadde jeg bare satt en eneste regel: ikke spise noe etter kl 18.00 dersom du er hjemme. Skal du spise ute, dropper du middagen hjemme. Av det du skriver høres det ikke ut som at frokosten er grunnen til din overvekt. Det er snacksingen på kvelden.Man må slutte å tenke alt eller ingenting når det gjelder livsstilsendring. Det er ikke enten «helt perfekt» eller «fråtse så mye du har lyst til». Anonymkode: a1c4e...72b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyllen Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 31. januar 2023 Tenker også at det å slutte å spise etter kl 18 vil hjelpe myyye! Det er mye kos om kveldene, spiser ikke en sjokoladeplate eller en hel pose søtt. Men det skjer ofte, type 4-5 ganger i uken så jeg vet at jeg må ta tak i meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg tenker at for å øke sannsynligheten for at dette går bra, hadde jeg bare satt en eneste regel: ikke spise noe etter kl 18.00 dersom du er hjemme. Skal du spise ute, dropper du middagen hjemme. Av det du skriver høres det ikke ut som at frokosten er grunnen til din overvekt. Det er snacksingen på kvelden.Man må slutte å tenke alt eller ingenting når det gjelder livsstilsendring. Det er ikke enten «helt perfekt» eller «fråtse så mye du har lyst til». Anonymkode: a1c4e...72b Og dette her er nok en del av årsaken til at det funker så bra for mange: man lager en udiskutabel regel og vane, så man slipper å bruke så mye viljestyrke på det hver gang. Jeg spiser ikke etter kl.19. Da slipper du den der frem og tilbake-greia, jeg tar en kjeks. Nei, to... fader, der røk hele pakka. Anonymkode: 209f0...3f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og dette her er nok en del av årsaken til at det funker så bra for mange: man lager en udiskutabel regel og vane, så man slipper å bruke så mye viljestyrke på det hver gang. Jeg spiser ikke etter kl.19. Da slipper du den der frem og tilbake-greia, jeg tar en kjeks. Nei, to... fader, der røk hele pakka. Anonymkode: 209f0...3f5 Veldig enig med dette. Faste spisevinduer tar bort valgmuligheter. Mitt vindu er 12-19. Da er det liksom ikke noe mat etter 19. Da har jeg spist middag, da winder jeg ned mot leggetid, og å gå å snoke i skapene er utelukket. Formiddagen går av seg selv, da har jeg ikke stor matlyst. Man får en god ro med at det "bare er sånn". Når det er sagt så blir det selvfølgelig unntak. Ut med jobben, juleukene og i ferier. Men unntakene har lite å si når man har en vane som styrer livet 90% av tiden. Anonymkode: dae8a...1c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 1. februar 2023 #13 Del Skrevet 1. februar 2023 Masse lykke til Vær sta, men realistisk, så går dette kjempebra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #14 Del Skrevet 2. februar 2023 Jeg begynte med spisevindu 12-20 for to uker siden, og oppdager til min store overraskelse og glede at dette faktisk funker ganske bra for meg. I kombinasjon med at jeg har klart å holde meg unna godteri på hverdager (herregud, det skulle bare mangle.. Det er ikke godt for noen ting å spise godteri hver eneste dag. Men det gjorde jeg faktisk, fra oktober og til over jul). Jeg har vanligvis liten viljestyrke, men med spisevindu er det snakk om liten utsettelse, og da klarer jeg å heller hente et glass vann eller te (jeg får drikke kaffe, vann og te utenom det valgte vinduet). Totalt sett blir det mindre småspising , og det blir en kraftig reduksjon av snacking utover kvelden/natta. I helgene kan jeg spise godteri og til alle tider, og det smaker ekstra godt med godteri når helga kommer, men det blir faktisk ikke fråtsetendenser. Kanskje fordi jeg nyter hver bit mer når det har gått ei hel uke siden sist? Anyways. Dette funker fint for meg. Jeg er ganske slank, men vil ha av igjen i alle fall noen av de 5 kgene jeg har trøstespist på meg siden i høst. Jeg tror du vil oppleve at dette kan funke bra, og det går fint å flytte litt rundt på spisevinduet og også velge det vekk om det noen dager ikke passer. Anonymkode: 5a9a0...e2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå