Svisle Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 For ett par år siden fjernet Telenor kobbernettet til boligen min og naboenes ute på bygda uten at de hadde annet alternativ til oss enn mobilt bredbånd. Den lokale bredbåndsleverandøren hadde heller ikke noe alternativ til oss. Etter mye att og fram pga. manglende varsling og alternativer så ble det til at jeg avsluttet mitt kundeforhold helt til Telenor og tegnet mobilabonnement med fri data hos en annen leverandør. Dette duger helt fint til mitt bruk da jeg har parabol til TV, streamer ytterst lite og bruker stort sett mobilen til å surfe på nett med. I går kveld kom det en selger fra den lokale bredbåndsleverandøren på døren og holdt et lengre foredrag om oppslutning på minimum x % for at kommunen skulle subsidiere x antall kroner for innstallering av fiber i nabolaget. Dette vil kun koste meg 8 lapper i tilknytningsavgift og 900,- i mnd. for både bredbånd og TV. Jeg takket nei fordi jeg ikke ser behovet og synes at det blir å kaste penger ut av vinduet. Han forsto det men argumenterte da med at det ville da påvirke om det ble mange nok til at de fikk legge fiber i bygda og ikke minst at dette ville påvirke verdien og salgbarheten på huset mitt. Ikke minst ved et fremtidig salg. Mitt spørsmål da er om det faktisk er riktig at det vil påvirke verdien og fremtidig salg såpass mye at det er verdt at jeg svir av i underkant 20 lapper på ett år på noe jeg ikke har bruk for???
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Jeg hadde hvertfall aldri flyttet til et hus uten fiber. Noe mobilt brebånd skal jeg aldri ha, med unntak av på hytta. (som jeg ikke har). Hadde ikke stusset i å koblet på, det er mye mer positivt en å måtte styre med mobilt internett. Hvertfall om du har barn som spiller, streamer osv osv. Anonymkode: 77a84...755 13 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Vet ikke hvor mye det har å si på verdien, men vi er en familie på fem som streamer en del, og de to yngste gamer litt, og trådløst bredbånd funker for oss. Sånn satelittmottaker koster vel ikke mer enn 5000 for dem som trenger enda bedre nett, og det kan jo bli billigere før du skal selge. Anonymkode: b21b9...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Her har faktisk selger etter min mening helt rett. Om kommunen i tillegg går inn med midler er det en nobrainer. Fiber regnes jeg som grunnleggende infrastruktur. Det er veldig mye dyrere å legge opp fiber til et hus i ettertid enn å ta det samtidig med en større utbygging, og jeg tror definitivt at det påvirker boligverdien og i det minste salgbarheten. Nå vet ikke jeg hva boligverdien betyr for deg eller om du vil selge snart, men jeg regner med at de aller fleste anser fiber som viktig. . Jeg vil utvilsomt takket ja og sagt opp parabol-tv og fri data. Så etter en binding på typisk ett år får du gjøre opp status og se om du vil fortsette med fiber eller gå tilbake til gamle løsninger. Anonymkode: 65a9b...705 11 2
Reign Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 (endret) Svisle skrev (15 minutter siden): For ett par år siden fjernet Telenor kobbernettet til boligen min og naboenes ute på bygda uten at de hadde annet alternativ til oss enn mobilt bredbånd. Den lokale bredbåndsleverandøren hadde heller ikke noe alternativ til oss. Etter mye att og fram pga. manglende varsling og alternativer så ble det til at jeg avsluttet mitt kundeforhold helt til Telenor og tegnet mobilabonnement med fri data hos en annen leverandør. Dette duger helt fint til mitt bruk da jeg har parabol til TV, streamer ytterst lite og bruker stort sett mobilen til å surfe på nett med. I går kveld kom det en selger fra den lokale bredbåndsleverandøren på døren og holdt et lengre foredrag om oppslutning på minimum x % for at kommunen skulle subsidiere x antall kroner for innstallering av fiber i nabolaget. Dette vil kun koste meg 8 lapper i tilknytningsavgift og 900,- i mnd. for både bredbånd og TV. Jeg takket nei fordi jeg ikke ser behovet og synes at det blir å kaste penger ut av vinduet. Han forsto det men argumenterte da med at det ville da påvirke om det ble mange nok til at de fikk legge fiber i bygda og ikke minst at dette ville påvirke verdien og salgbarheten på huset mitt. Ikke minst ved et fremtidig salg. Mitt spørsmål da er om det faktisk er riktig at det vil påvirke verdien og fremtidig salg såpass mye at det er verdt at jeg svir av i underkant 20 lapper på ett år på noe jeg ikke har bruk for??? Det er ikke gitt at det vil koste så lite for kjøper. Det kan fort bli JÆVLIG dyrt for gravearbeid og påkobling. Fiber er grunnleggende infrastruktur i dagens samfunn. Endret 31. januar 2023 av Reign 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 De har rett. Bygda jeg bor i gjorde det på samme måte, jeg hadde ALDRI kjøpt huset her uten fiber tilknytningen. Anonymkode: ef4de...249 7 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 Det er riktig at manglende fiber kan påvirke verdien ved salg. Det jeg vet at flere har gjort er å ordne med mulighet for senere oppkobling til fiber. Det vil si at de har vært med på å betale for legging frem til tomtegrensen, slik at det skal være enkelt for nye beboere å koble seg til hvis de ønsker det. Anonymkode: 82ac7...c1d 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 Ja, vi trenger fiber. Med to på hjemmekontoret til tider, og sikkert 10+ skjermer i hus. Men hadde jeg likt huset hadde jeg kjøpt det. Og så lagt opp fiber selv. Sammen med alt annet jeg vil ha i et hus. Anonymkode: 1fd7a...de2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 Jeg ville aldri kjøpt bolig uten fiberkabler. Anonymkode: d5d92...585 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 Her hvor jeg bor tilbys nå 5G-løsning, og da trenger man ikke fiber. Slipper graving inn til huset. Da er det lettere å bestille det seinere. Anonymkode: 1bbed...80b 2
Svisle Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #11 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her hvor jeg bor tilbys nå 5G-løsning, og da trenger man ikke fiber. Slipper graving inn til huset. Da er det lettere å bestille det seinere. Anonymkode: 1bbed...80b Det er noe sånt jeg ser for meg vil skje - 5G er under utbygging i kommunen her og jeg har overhode ingen planer om å selge de nærmeste 10 årene...
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #12 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Her hvor jeg bor tilbys nå 5G-løsning, og da trenger man ikke fiber. Slipper graving inn til huset. Da er det lettere å bestille det seinere. Anonymkode: 1bbed...80b 5G kan på ingen måte erstatte fiber fullt ut, for det første så er det kvoter på mobilnettet og for det andre så kan det falle ut p.ga. dårlig vær. Med fiber så har man sin egen stabile linje som enkelt kan oppgraderes eller nedgraderes, med 5G så deler flere personer kapasiteten på senderen. Med flere brukere så går kapasiteten ned og forsinkelsen går opp, 5G har også høye frekvenser som betyr at rekkevidden er dårlig så da er det nødvendig med flere sendere og man bør bo i nærheten av en sender for å få best mulig resultat. Fiber er et stort pluss ved hussalg eller utleie. Anonymkode: dc884...3d0 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #13 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Her hvor jeg bor tilbys nå 5G-løsning, og da trenger man ikke fiber. Slipper graving inn til huset. Da er det lettere å bestille det seinere. Anonymkode: 1bbed...80b 5g funker sikkert greit for folk flest, men jeg skal ikke ha sånt. Anonymkode: 77a84...755
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #14 Skrevet 31. januar 2023 Svisle skrev (54 minutter siden): Det er noe sånt jeg ser for meg vil skje - 5G er under utbygging i kommunen her og jeg har overhode ingen planer om å selge de nærmeste 10 årene... Alle naboene fikk fiber, unntatt oss. Ei stund etterpå fikk vi koble oss på, omtrent gratis. Hva de andre betalte, vet jeg ikke, men vi gravde selv det lille stykke fra nabogjerdet og inn til husveggen. Anonymkode: 0da1a...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #15 Skrevet 31. januar 2023 Jeg hadde aldri kjøpt et hus uten mulig tilknytning til fiber. Det var ett av de viktigste kriteriene da vi kjøpte hus for 5 år siden. Flere av husene vi vurderte valgte vi bort av den grunn. Vi endte opp med å kjøpe et eldre, koselig hus som trengte mye oppussing, men som hadde fiber til tomtegrensen. Å få gravd opp de siste metrene og innstalere fiber var ikke store kostnaden. Anonymkode: 1441a...deb 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #16 Skrevet 31. januar 2023 Vi slo fra oss et helt område da vi var på husjakt, nettopp fordi det ikke var tilgang på fiber. Det er så mange andre fine steder vi kunne kjøpe hus, at vi ikke gadd slå oss ned et sted med rævva internett-tilbud. Anonymkode: f5235...b94 1
Svisle Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #17 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde aldri kjøpt et hus uten mulig tilknytning til fiber. Det var ett av de viktigste kriteriene da vi kjøpte hus for 5 år siden. Flere av husene vi vurderte valgte vi bort av den grunn. Vi endte opp med å kjøpe et eldre, koselig hus som trengte mye oppussing, men som hadde fiber til tomtegrensen. Å få gravd opp de siste metrene og innstalere fiber var ikke store kostnaden. Anonymkode: 1441a...deb AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi slo fra oss et helt område da vi var på husjakt, nettopp fordi det ikke var tilgang på fiber. Det er så mange andre fine steder vi kunne kjøpe hus, at vi ikke gadd slå oss ned et sted med rævva internett-tilbud. Anonymkode: f5235...b94 Nå er det jo sånn at det ikke er fiber eller bredbånd i det hele tatt i denne bygda per i dag og forutsetningen for at det skal bli noe av er minimum 65 % oppslutning. Det klarte de ikke forrige runden og det er heller ikke skrevet i stein at de vil klare det denne runden heller. Ergo så er det vel faktisk ganske mange som da ikke ser på fiber som et must for å bo ett sted.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #18 Skrevet 31. januar 2023 Svigerfar med kone og stesønn bor en 10 minutters kjøretur unna oss, og har samme problem. Dårlig dekning er det der også. De fikk tilbud for flere år siden da det uansett skulle bygges et nytt boligfelt på andre siden av et lite skogholt, men de 5-6 husene rundt svigerfar ønsket ikke det. Ikke han heller, han hadde jo ikke behov. Nå er behovet annerledes. Han har en stesønn som trenger nett til skolen og spilling, hans egen jobb krever nett hjemme osv. Siden ingen andre der er interesserte så er det ingen som vil tilby fiber der. Tror absolutt at det påvirker verdien. De bor egentlig fint til, det er ikke så langt fra alt det sentrale, og enn så lenge bor man helt usjenert til med store tomter. For de som ønsker det så har de liksom plassen, men likevel nærhet til alt, men dessverre helt uten nett. For meg hadde det vært uaktuelt å bo sånn til at jeg ikke hadde nett, eller et ustabilt et som ikke gjør særlig nytte, og kan ikke se for meg mange i dag som kunne bodd sånn. Anonymkode: 5167c...b8f 3
Svisle Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #19 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Svigerfar med kone og stesønn bor en 10 minutters kjøretur unna oss, og har samme problem. Dårlig dekning er det der også. De fikk tilbud for flere år siden da det uansett skulle bygges et nytt boligfelt på andre siden av et lite skogholt, men de 5-6 husene rundt svigerfar ønsket ikke det. Ikke han heller, han hadde jo ikke behov. Nå er behovet annerledes. Han har en stesønn som trenger nett til skolen og spilling, hans egen jobb krever nett hjemme osv. Siden ingen andre der er interesserte så er det ingen som vil tilby fiber der. Tror absolutt at det påvirker verdien. De bor egentlig fint til, det er ikke så langt fra alt det sentrale, og enn så lenge bor man helt usjenert til med store tomter. For de som ønsker det så har de liksom plassen, men likevel nærhet til alt, men dessverre helt uten nett. For meg hadde det vært uaktuelt å bo sånn til at jeg ikke hadde nett, eller et ustabilt et som ikke gjør særlig nytte, og kan ikke se for meg mange i dag som kunne bodd sånn. Anonymkode: 5167c...b8f Heldigvis god dekning her og jeg ser jo egentlig argumentet for i det lange løp, men per nå så har jeg ikke behov for mer enn mobildekningen jeg har - jeg får fint streamet og brukt smart-TV'n min, jeg kan fint ha hjemmekontor og bruke pc'n min om jeg må. Men da jeg i hvert fall blir boende her i minst 10 år til så er det mye som kan skje i løpet av de 10 årene til at jeg har lyst til å "kaste" 20 lapper ut av vinduet nå.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #20 Skrevet 31. januar 2023 Kommer an på hvem du spør. For min husstand der det er hjemmekontor ofte så er det et must. Jeg vet at 5G kommer mer og mer og det kommer sikkert til å erstatte mye, spesielt hvis fiberselskapene ikke jekker ned prisene sine. Men jeg ville personlig ha tatt den kosten. Kan nesten ikke sette en prislapp på god internett Anonymkode: 05265...0e4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå