Gå til innhold

Hjelp har fått krykker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skadet foten på trening i går og har fått beskjed om å bruke krykker og ikke belaste foten de neste ukene. Har aldri brukt krykker før, men synes det har sett lett ut når venner har brukt det. Jeg sliter imidlertid veldig med å bruke de og kommer meg nesten ikke rundt. Får vondt i armene og føler meg skikkelig handicaped. Er det bare meg eller er det så tungt å gå med krykker?

Anonymkode: c622a...55c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt uvant i starten, du vender deg fort til det. God bedring😃

• Liker 1
Skrevet

Pass på at krykkene er riktig innstilt for deg. Og se gjerne på videoer på youtube om riktige teknikker.

Anonymkode: cc1d2...96d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk ofte med krykker da jeg var barn og ungdom fordi jeg skadet meg ofte. Men hadde aldri problemer med det. Det kan jo tenkes at du belaster feil/spenner musklene i armene dine? Dessuten kan det sikkert ta mer enn en dag og venne seg til å gå på krykker.

Anonymkode: faac5...5af

• Liker 1
Skrevet

Pass på at de ikke er for høye. Ha rett arm når du står stille med krykka i bakken på siden av deg.

Anonymkode: 156fa...957

Skrevet

Jeg fikk krykkene på legevakten og sykepleieren der justerte de slik at jeg regner med at de har riktig høyde.

Anonymkode: c622a...55c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er tungt. Nå skal armene bære kroppen og ikke beina. Jeg kjente det særlig i håndleddene. Det er viktig at de er riktig innstilt på høyde. 

https://hnt.no/sok/behandlinger/bruk-av-krykker

Anonymkode: 91809...758

Nja hvis man bruker hele overkroppen, så blir det straks ikke såååå tungt. Gått på krykker i 8 uker nå, klart den første uken etter operasjon var det tungt men det var tungt å leve generelt den uken 😂

Bruker de store muskelgruppene mest når jeg forflytter meg og går over lengre perioder, altså ryggen og bryst musklene.  Det er ikke armene mine som bære mine 90 kg for å si det slik, armene og håndleddene holder bare fast i og stabeliserer mot krykkene.

Anonymkode: 8d8de...dc5

• Liker 1
Skrevet

har brukt krykker i 3 uker. har blitt veldig god på det nå. Ikke så mange hindringer i hjemmet lengre. 

Anonymkode: 278b9...ce5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nja hvis man bruker hele overkroppen, så blir det straks ikke såååå tungt. Gått på krykker i 8 uker nå, klart den første uken etter operasjon var det tungt men det var tungt å leve generelt den uken 😂

Bruker de store muskelgruppene mest når jeg forflytter meg og går over lengre perioder, altså ryggen og bryst musklene.  Det er ikke armene mine som bære mine 90 kg for å si det slik, armene og håndleddene holder bare fast i og stabeliserer mot krykkene.

Anonymkode: 8d8de...dc5

Jojo, men det er fortsatt håndleddene dine som bærer tyngden av kroppen de sekundene du er i lufta. Om du ikke tråkker ned i det hele tatt. 

Det er helt klart øvelse og taktikk som er viktig her. Men i starten er det tungt. Og i tillegg har man smerter som man er redd for å gjøre verre.

Anonymkode: 91809...758

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...