AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Dere som ikke ønsker å ha sex med mannen deres og ikke har forklaring hvorfor det er tilfelle. Hvilken type tilknytning har dere? Tilknytning handler om indre forestillinger som ble utviklet i barndommen og beskriver barns evne til å danne følelsesmessige relasjoner med foreldrene. Avhengig av hvilken fagbok man leser, kan man si at det finnes fire tilknytningsmønstre: trygg, pågående/engstelig, unnvikende/utrygg og desorganisert. Anonymkode: 43051...0b9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Hva mener du? Tilknytningen er at man er kjærester. Jeg har sluttet å ha sex med han pga at han var utro mot meg Anonymkode: e25cb...439 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Tilknytningen er at man er kjærester. Jeg har sluttet å ha sex med han pga at han var utro mot meg Anonymkode: e25cb...439 Det var leit å høre. Da gjelder dette ikke deg. Jeg skrev i HI; «Dere som ikke ønsker å ha sex med mannen deres og ikke har forklaring hvorfor det er tilfelle.» Anonymkode: 43051...0b9 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Jeg har trygg tilknytning. Jeg begynte å ha mye mindre sex med eksmannen min da han sluttet å elske meg og kysse meg. Anonymkode: 62c96...0ec 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Men jeg visste ikke det da. Jeg trodde jeg var vanskelig og han tålmodig. Han sa selvsagt at han elsket meg. Anonymkode: 62c96...0ec
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har trygg tilknytning. Jeg begynte å ha mye mindre sex med eksmannen min da han sluttet å elske meg og kysse meg. Anonymkode: 62c96...0ec Da har du også forklaring. Hans unnvikende tilknytning har sikkert bidratt til å danne avstand dere i mellom. Anonymkode: 43051...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da har du også forklaring. Hans unnvikende tilknytning har sikkert bidratt til å danne avstand dere i mellom. Anonymkode: 43051...0b9 Jeg vil ikke si at han har unnvikende tilknytning, heller pågående/engstelig - han pleide å si at marerittet hans var å bli forlatt. Akurat inn mot et brudd har nok mange islett av en mer kald og unnvikende stil. Anonymkode: 62c96...0ec
Gjest DreamWorks Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 (endret) ... Endret 1. februar 2023 av DreamWorks
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 Har sex typ 1 gang i året. Jeg ønsker ikke oftere. Har ikke pliktsex Ingen ting i veien med tilknytning Anonymkode: c5013...b07 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har sex typ 1 gang i året. Jeg ønsker ikke oftere. Har ikke pliktsex Ingen ting i veien med tilknytning Anonymkode: c5013...b07 Gratulerer for at du har så fantastisk sexliv… Hvorfor svarer du da? Anonymkode: 43051...0b9 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #11 Skrevet 31. januar 2023 Veldig få som kan svare uten å vite årsaken til at de ikke har lyst på sin partner. Jeg har mistet lyst på tidligere partnere, men vet jo årsakene. 1. Dårlig sex. Bare vond rett og slett. 2. Lei hele klengete og selvmedlidende fyren, som ble en belastning. 3. Sjelden og dårlig sex, fordi han var lat og ego seksuelt. Ting oppstår sjelden i et vakum, uten årsak. Jeg tror jeg kan si jeg har hatt alle tilknytningsstiler gjennom ulike forhold, på grunn av ulik tillit og trygghet i forhold, eller gode/dårlige faser av forholdet. Angående relasjoner ellers er jeg trygg, men jeg ble utrygg i dårlige og utrygge forhold selvfølgelig. Anonymkode: 13b78...78c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #12 Skrevet 31. januar 2023 Du legger alt på tilknytning. Livet skjer etter barndommen også. Anonymkode: 85342...09f 2
ESFP Skrevet 31. januar 2023 #13 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du legger alt på tilknytning. Livet skjer etter barndommen også. Anonymkode: 85342...09f Ja livet skjer også som voksen, men programmeringen for hvordan man håndterer relasjoner som voksen blir skapt i tidlig barndom. Som voksen vil ofte vanskene forsterke seg. Kan også repareres i gode relasjoner med trygge mennesker. Men disse trygge menneskene er ofte litt kjedelig for dem med en utrygg tilknytning. 4 1
Fremmed fugl Skrevet 31. januar 2023 #14 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere som ikke ønsker å ha sex med mannen deres og ikke har forklaring hvorfor det er tilfelle. Hvilken type tilknytning har dere? Tilknytning handler om indre forestillinger som ble utviklet i barndommen og beskriver barns evne til å danne følelsesmessige relasjoner med foreldrene. Avhengig av hvilken fagbok man leser, kan man si at det finnes fire tilknytningsmønstre: trygg, pågående/engstelig, unnvikende/utrygg og desorganisert. Anonymkode: 43051...0b9 Hvis man leser fagfellevurderte vitenskaplige artikler så ser man at teorien er omdiskutert. Men leser man populærvitenskapelig litteratur så fremstår dette som enn bekreftet naturlov. Men du må ha en hypotese bak ditt spørsmål, og så lurer jeg på hvorfor du ekskluderer dem som tror at dem vet hvorfor.
Gjest DreamWorks Skrevet 31. januar 2023 #15 Skrevet 31. januar 2023 (endret) Fremmed fugl skrev (På 31.1.2023 den 19.21): Hvis man leser fagfellevurderte vitenskaplige artikler så ser man at teorien er omdiskutert. Men leser man populærvitenskapelig litteratur så fremstår dette som enn bekreftet naturlov. Men du må ha en hypotese bak ditt spørsmål, og så lurer jeg på hvorfor du ekskluderer dem som tror at dem vet hvorfor. .... Endret 1. februar 2023 av DreamWorks
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 Fremmed fugl skrev (13 timer siden): Hvis man leser fagfellevurderte vitenskaplige artikler så ser man at teorien er omdiskutert. Men leser man populærvitenskapelig litteratur så fremstår dette som enn bekreftet naturlov. Men du må ha en hypotese bak ditt spørsmål, og så lurer jeg på hvorfor du ekskluderer dem som tror at dem vet hvorfor. Ja, Fremmed fugl, jeg har hypotese bak mitt spørsmål og det er å de som opplever at de ikke er ansvarlig for sin egen del i par dynamikk og seksualitet har sannsynlig desorganisert tilknytningsstil. Anonymkode: 43051...0b9
Gjest Paramount Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 8.53): Hva mener du? Tilknytningen er at man er kjærester. Jeg har sluttet å ha sex med han pga at han var utro mot meg Anonymkode: e25cb...439 Dette må være det beste svaret. Det er ikke alltid en trenger mikroskop for å finne en god forklaring. At vi påvirkes av opplevelser fra barndommen er vel opplagt for de fleste. Alle grunnleggende sanser påvirkes, sanser har også minner, og de preger sinnet med følelser. Tilknytningsteori er for meg et av mange eksempel på forskeres tendens til overtenking. Det er en videreforedling av kjent forskning innen psykologi, og like interessant, og like lite nyttig, som grammatikk er for en som allerede skriver og snakker et språk flytende. Jeg sier altså ikke at den er unyttig eller feil, men den er ikke viktig for andre enn et snevert fagmiljø. Nå er jeg en empiriker jeg da, og er vant med å få en gaffel stukket i meg for det.
ESFP Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 Paramount skrev (4 minutter siden): Dette må være det beste svaret. Det er ikke alltid en trenger mikroskop for å finne en god forklaring. At vi påvirkes av opplevelser fra barndommen er vel opplagt for de fleste. Alle grunnleggende sanser påvirkes, sanser har også minner, og de preger sinnet med følelser. Tilknytningsteori er for meg et av mange eksempel på forskeres tendens til overtenking. Det er en videreforedling av kjent forskning innen psykologi, og like interessant, og like lite nyttig, som grammatikk er for en som allerede skriver og snakker et språk flytende. Jeg sier altså ikke at den er unyttig eller feil, men den er ikke viktig for andre enn et snevert fagmiljø. Nå er jeg en empiriker jeg da, og er vant med å få en gaffel stukket i meg for det. For dem som strever i relasjoner og ikke forstår hvorfor, så kan det hjelpe mye å forstå hvorfor. Forståelse er steg 1 til å få til en endring. Hele livet er relasjoner. Relasjoner til andre mennesker, mat, jobb, seg selv mm. Å lykkes med relasjoner har stor betydning for hvor godt man hsr det i livet. Derfor kan tolknytningsteori være svært nyttig for mange. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 Paramount skrev (14 minutter siden): . Nå er jeg en empiriker jeg da, og er vant med å få en gaffel stukket i meg for det. Vi vet jo alle at en empiriker som baserer seg på empiri fra egen hverdag heller enn nevrobiologisk forskning er de beste empirikerene vi har. Du fortjener applaus og ikke stikk for det!! Anonymkode: cb810...4cd
Gjest Paramount Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 ESFP skrev (7 minutter siden): For dem som strever i relasjoner og ikke forstår hvorfor, så kan det hjelpe mye å forstå hvorfor. Forståelse er steg 1 til å få til en endring. Hele livet er relasjoner. Relasjoner til andre mennesker, mat, jobb, seg selv mm. Å lykkes med relasjoner har stor betydning for hvor godt man hsr det i livet. Derfor kan tolknytningsteori være svært nyttig for mange. Jeg er skeptisk, men jeg tror likevel på de som har praktisk erfaring med det. Når skaden allerede er skjedd kan det være et nyttig verktøy. Men viktig er det ikke. Nyttig er bra, og av og til nok, men ikke viktig. Viktig er det som unngår problemer, ikke det som løser dem når de er oppstått. Selv om det er nødvendig. For meg er tilknytningsteori definitivt ikke en viktig forklaring på manglende sexlyst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå