Gå til innhold

Føler jobb ikke tror meg med syke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
har to barn på 2 og 3 år. Jeg jobber selv i barnehage. Og siden midten av desember har det vært ekstremt med sykdom i hus på både voksne og barn. Vi hadde omgangsyken i desember, influensa hele romjula (begge barna fikk antibiotika for ørebetennelse også da) og så har vi i tur og orden blitt forkjølet og fått feber igjen. Vi deler på sylt barn-dager, og vi har hatt besteforeldre som har hjulpet noen dager, men det har ikke vært en uke i år uten fravær pga sykdom. 

2 åringen hadde feber i helga, og mannen var hjemme med henne igår. Hun var feberfri igår, og begge gav beskked til jobbene at vi skulle komme på jobb idag. Mannen reiser på jobb klokka 5 om morgenen, og har lang reisevei. Da jeg vekket 3 åringen var han glovarm, og feber på 39. 

syns det var så ubehagelig å snakke med sjefen på telefon. Hun mente at det ikke gikk an å være så mye syk. At vi må ta en tur til legen for mer sjekk for det kan ikke være normalt. Og at jeg måtte tenke på kollegaene mine som stod igjen når jeg var mye borte. 

Kollegaene mine tenker jeg mye på, og har mye dårlig samvittighet for dem. Men barna kommer først. Og opplever ikke at barna mine generelt er mye mer syke enn andre, men det har vært mye siste 1,5 mnd. 

vet ikke hvor jeg vil med dette, men vi kan vel ikke være de eneste med syke barn om dagen?!

Anonymkode: 5be9c...de5

• Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle da tro at en som selv jobber i barnehage forstår at de ansatte/kollegaene har syke barn😅

Vi har sluppet greit unna så langt i år, heldigvis, men før jul hadde vi det som hos dere. Det var alltid noe, og flere runder med feber uten at det var noe mer. Ble helt gal.

Ser jo i barnehagen til våre barn at ansatte og barn er syke hele tiden. Det er en avdeling med 12 barn, men det er ikke mange dager i år over halvparten av barna har vært der samtidig.

Så nei, dere er ikke de eneste som sliter med sykdom om dagen, det går så mye rart.

Anonymkode: b7528...0fe

• Liker 4
Skrevet

Det gis da så godt som aldri antibiotika for ørebetennelse lenger. Så kan å så måte forstå sjefen din. 

Anonymkode: f2a8d...92d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gis da så godt som aldri antibiotika for ørebetennelse lenger. Så kan å så måte forstå sjefen din. 

Barn under ett år får antibiotika, og det samme med eldre barn hvor det ikke er bedring etter flere dager. Vi fikk antibiotika til barnet vårt før jul, da var hun litt over året, og ørebetennelsen som startet fredag morgen var ikke bedre på mandagen.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn har også vore ekstremt mykje sjukt i desember og starten av januar. Vi fekk covid igjen, der eg var sjuk i 3 dagar og barnet var sjukt i ei veka! Sist gong barnet fekk covid varte det berre ein dag! Så rett etterpå fekk eg plager med bihulene. Barnet var friskt i 3 dagar før det plutselig fekk uforklarelig høg feber i ei veka til... Det har vore mykje greier.

Høyrest ut som arbeidsgivaren din er frustrert over situasjonen.

Anonymkode: 75d68...ee5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med høy crp, som stiger, blir det gitt antibiotika. Alle som er mye hjemme med syke barn forstår belastningen på de som står igjen på jobb. Det er en periode man har små barn og mye fravær, om noen år er det bedre.

Anonymkode: 19283...eb5

• Liker 4
Skrevet

Sånn er det bare. Mannen min fikk høre på jobb at vi var de sykeste de viste om, samtidig som vi er de mest hysteriske (vi bruker å spørre folk om de er friske før vi møtes fordi vi ikke orker mer).

Mange skjønner ikke hvor intenst denne sykdomsperioden i vinter er. Det er bare å lukke ørene og gjøre det beste for sine egne barn.

Anonymkode: a7aa5...9f1

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette var dårlig av sjefen. Jeg føler alle med barn har det sånn nå. Vi og. Barnehagen vår har måttet innskrenke åpningstider i perioder med mye sykdom når de ikke får tak i vikarer for å kunne ha forsvarlig drift. 

Anonymkode: 1c0f6...7de

• Liker 2
Skrevet

Det har vært, og er fortsatt, en ekstremsesong når det gjelder sykdomsbelastning. Verst er den selvsagt for småbarnsfamilier.

På den andre siden: Hvilke rettigheter har man dersom barnehagen velger å stenge grunnet dårlig bemanning? Jeg nekter å bli trukket i lønn pga noe sånt, da må kommunen evt kompensere for tapt inntekt. Det er ikke rett at sykt barn-dager skal brukes i slike tilfeller. 

Jeg forstår arbeidsgivers frustrasjon, men den må de ta ut på sine ledere, og ikke de ansatte. Syke barn må nødvendigvis ivaretas av noen - for eksempel foreldrene sine 😂

MEN - det er SVÆRT viktig at disse dagene blir delt likt mellom mor og far. Det er ikke rett at bare den ene arbeidsplassen skal lide, fordi far liksom ikke "kan" være hjemme med syke barn (trodde ikke det var et issue i år 2023, men det er det 🤢).

Anonymkode: b8a4d...77c

Skrevet

Skulle tru sjefen din visste hva sykdom er når dere jobber i barnehage. I vår barnehage har det gått i korona, influensa, andre virus, omgangssyke og vannkopper. Nå er vi der at skalagensfeber inntar barnehagen. Dette bare siden desember 🤦‍♀️ 

Anonymkode: 789ef...7e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det har vært, og er fortsatt, en ekstremsesong når det gjelder sykdomsbelastning. Verst er den selvsagt for småbarnsfamilier.

På den andre siden: Hvilke rettigheter har man dersom barnehagen velger å stenge grunnet dårlig bemanning? Jeg nekter å bli trukket i lønn pga noe sånt, da må kommunen evt kompensere for tapt inntekt. Det er ikke rett at sykt barn-dager skal brukes i slike tilfeller. 

Jeg forstår arbeidsgivers frustrasjon, men den må de ta ut på sine ledere, og ikke de ansatte. Syke barn må nødvendigvis ivaretas av noen - for eksempel foreldrene sine 😂

MEN - det er SVÆRT viktig at disse dagene blir delt likt mellom mor og far. Det er ikke rett at bare den ene arbeidsplassen skal lide, fordi far liksom ikke "kan" være hjemme med syke barn (trodde ikke det var et issue i år 2023, men det er det 🤢).

Hos noen ja, men det kan slå like skeivt ut andre veien. Jeg er høygravid og sliter med ryggen og kvalme pga halsbrann og sure oppstøt, og far har stort sett vært den som har vært hjemme med sykt barn hvis besteforeldre ikke kan, rett og slett fordi jeg ikke orker om jeg ikke må om dagen😅

Min mannlige kollega er også den som oftest tar ut omsorgsdagene i deres forhold. Vi har kontorjobber, vi kan ta igjen det meste senere f.eks, mens samboeren hans jobber i barnehage. Der går de enten underbemannet, eller må ha en vikar, noe som ikke er lett om dagen. Så her er det hvert fall to familier hvor fedrene tar mest, men det er jo ikke helt fair det heller.

Vet at det ofte er et problem der far er selvstendig næringsdrivende f.eks, og mor tar ut det hun kan først.

Nå er det uansett så mye sykdom at både mor og fars kvote må tas av hos de fleste😅

Skrevet

Det ER mye sykdom nå, vi har akkurat hatt en heftig forkjølelse her hele gjengen i tur og orden.. eldste hadde feber som kom og gikk. Og i dag kastet et barn opp i barnehagen da jeg leverte, så det blir jo spennende og se om vi får det i hus også nå 🫠 (hadde omgangssyke rett før jul også 🥴😥). Lederen din høres lite oppdatert ut på "ståa" rundt om i landet nå, vi har aldri vært så mye syke som den vintersesongen her. 

Anonymkode: 453c6...2a7

Skrevet

Spesielt at din leder, som jobber i barnehage, ikke vet at søsken ofte smitter hverandre. Eller at hun ikke vet at sykdom hos barn ikke kan planlegges. Hun burde vite at du ikke har andre alternativer. Mannen din var hjemme i går. Du er hjemme i dag.

Jeg tror jeg ville prøvd å svart "Så du synes barnet med 39 i feber skal gå i barnehagen? Det vil jeg gjerne ha skriftlig fra deg. For hvis jeg sender syke barn i barnehagen vil jo andre barn og ansatte i barnehagen blir smittet! Men da tar du det ansvaret, ikke sant?" Men det er gjerne lettere å komme på hva man kan si i etterkant.

Du er i en spesiell situasjon. Med to tette, så små barn, i barnehage så blir det mye sykdom i perioder. Og i tillegg til de to små, har du også lett for å dra med deg smitte hjem.

Jeg antar at din leder nok var frustrert, for det er vanskelig å planlegge. Men det er jo en del av lederns jobben. Og da er det uprofft å ta det ut på deg på den måten. Hvis det gjentar seg, så ville jeg tatt det opp med henne. Det er utrolig dårlig at hun prøver å spille på samvittigheten din slik hun gjorde. Når leder så tydelig viser at de ikke har tillit til sine ansatte, så mister de ansatte også tillit til leder, og det påvirker miljøet.

Anonymkode: cbcb0...7df

• Liker 1
Skrevet

Vi har 11 dager fravær fra barnehagen pga sykdom i januar på barnet. Det er helt hinsides. 

Anonymkode: a3fcf...b4b

• Liker 2
Skrevet

Vi har også hatt ekstremt med sykdom nå. I romjula hadde mannen et virus med visse symptomer. Hele 3 uker etter (!) får jeg samme greia med nøyaktig samme symptomer. Trodde selvfølgelig at vi unngikk å bli smittet, men neida..

Har i tillegg hatt 3 barn som hanglet veldig med forkjølelse etter romjula og aldri ble helt frisk, så plutselig fikk de feber, så frisk, så øreverk, så frisk, så bjeffete hoste, så frisk.. Så vært mye hjemme i januar! 🥹 Krysser fingrene for oss alle i februar 🤞🏻

Anonymkode: 3747f...816

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sant, men har selv fått og to barn i barnehagen har fått antibiotikabehandling iløpet av de siste mnd pga ørebetennelse. Så er nok noe bakterier som florerer ja! Jobber i bhg og er ekstremt mye sykdom blant barna nå. Enkelte har ikke vært en hel uke i bhg på flere uker. Har ikke hatt full gruppe siden slutten av nov. 

God bedring til barna dine, og vær hjemme med de med god samvittighet. Er leder som må få tak i flere tilgjengelige vikarer om der kniper på jobb! 

Anonymkode: 9516b...585

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvor har du det fra at sykt barn-dagene ikke kan brukes om barnehagen er stengt pga. sykdom?

De er egentlig sykt barn/syk barnepasser, så jeg har alltid trodd at de kunne brukes når barnehagepersonalet er sykt, på samme måte som om det var en dagmamma, for eksempel. Har du hørt noe annet? (Gjerne link, om du har.)

Anonymkode: c4b06...492

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig rart at sjefen din reagerer sånn, for hun av alle burde jo vite at det er helt ekstreme tilstander for mange nå. Jeg har jobbet mange år i barnehage og har mange tidligere kolleger som sier at de aldri har vært borti maken. Jobber nå i barneskolen, og selv der er det mye fravær denne vinteren. Noen barn sklir gjennom uten noe, mens andre knapt har en frisk uke mellom sykdommene. Vi har hatt vannkopper, omgangssyke, korona, influensa og "bare" vanlig feber og hoste, og kun feber...

Som sjef er det så klart frustrerende, men det er jo ikke mindre frustrerende for dere foreldre eller for barna heller. Man kan ikke annet enn å ta hensyn til barna, og kanskje eventuelt ta en litt skarp kommentar fra leder som en liten frustrasjonsutblåsning som kanskje burde vært droppet....

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor har du det fra at sykt barn-dagene ikke kan brukes om barnehagen er stengt pga. sykdom?

De er egentlig sykt barn/syk barnepasser, så jeg har alltid trodd at de kunne brukes når barnehagepersonalet er sykt, på samme måte som om det var en dagmamma, for eksempel. Har du hørt noe annet? (Gjerne link, om du har.)

Anonymkode: c4b06...492

Nei, jeg spør bare, jeg. Stemmer sikkert det du sier. Men så mye sykdom som det er hos barna nå og i barnehagene generelt, forsvinner disse dagene som et blaff. 

Det var ikke i koronaårene man trengte utvidet rett til sykt barn-dager etc, det er NÅ.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Virkelig? Min fikk forlvrig hver gang siden han var ørebarn 

Anonymkode: 0825c...58a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...