Snuppiluppi84 Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 (endret) Hvis dere hører at en person har vært utro, hva tenker dere har skjedd? Jeg tenker automatisk at personen har hatt sex med en annen, altså penetrering. Her inne leser en jo at et lite kyss og chatting med andre er utroskap. Har virkelig utroskap blitt et så vidt begrep? Tenker at ting kan være tillitsbrudd, utilgivelig, over streken, uakseptabelt osv. Men når jeg hører at noen har vært utro, tenker jeg sex og blir ganske overrasket når det f.eks bare gjelder sexting. Endret 31. januar 2023 av Snuppiluppi84
Ardenus Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Utroskap er når du gjør noe du ikke ville ha turt å gjort forran din partner. (innen flørting, kyssing, sex, chatting osv) Du vet hvor grensa til din partner går, når du går over den, så er du utro. Å nei, du trenger ikke å komme med ekstrem tilfeller av eksempler. Bruk hue. 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Tenker også sex, men åpen for at begrepet rommer mye mer og at det er litt individuelt hvordan man bruker det. Det har vel alltid vært et litt vidt begrep. Men si at han hadde kysset en annen eller drevet og datet en annen, så hadde jeg personlig brukt nettopp disse ordene om det, jeg hadde ikke sagt at han hadde vært utro dersom det ikke var sex involvert. Men jeg har en forståelse for at andre gjør det, det blir jo nesten litt smalt om utroskap bare skal være penis i vagina omtrent. Satt på spissen da, han (eller hun!) er forelsket i en annen, de dater og deler alt og han forteller om hvor kjjip du er og hvor mye han elsker henne, og han bruker alle de felles sparepengene deres på henne og de kliner rått og han får alltid ereksjon som han gnir litt inntil låret hennes men de beholder buksene på for å ikke være "utro" før han har forlatt deg - ville du fremdeles ikke brukt ordet utroskap? Anonymkode: facdf...9be 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Utroskap ER et vidt begrep og hvis du mener det bare involverer sex er det du som prøver å snevre inn begrepet, ikke alle vi andre som prøver å utvide det. Utroskap handler om at den ene parten i et forhold krysser grensene for hva paret er enige om at man har lov å gjøre med andre mennesker. På lik linje med at noen par har åpne forhold hvor sex med andre er greit og derfor ikke utroskap vil det også finnes par som mener at "mindre alvorlige" ting (som sexting, kyss osv) er utroskap. Anonymkode: 0610c...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Jeg tenker umiddelbart det handler om seksuell kontakt, ja. Anonymkode: 5edc1...623
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 Forelskelse som blir realisert med å sex med eller vise noen andre enn den man er i et monogamt forhold, kjærteikn og følelser. Anonymkode: f4ff1...18f
Hjelpsom Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Forelskelse som blir realisert med å sex med eller vise noen andre enn den man er i et monogamt forhold, kjærteikn og følelser. Anonymkode: f4ff1...18f Støtter denne, den oppsumerer ganske så bra hva de fleste regner som utroskap. Satte faktisk å tenkte selv på hva jeg kunne skrive... Den passet i allefall på hva jeg regner som utroskap.
Blåjojo Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Utroskap ER et vidt begrep og hvis du mener det bare involverer sex er det du som prøver å snevre inn begrepet, ikke alle vi andre som prøver å utvide det. Utroskap handler om at den ene parten i et forhold krysser grensene for hva paret er enige om at man har lov å gjøre med andre mennesker. På lik linje med at noen par har åpne forhold hvor sex med andre er greit og derfor ikke utroskap vil det også finnes par som mener at "mindre alvorlige" ting (som sexting, kyss osv) er utroskap. Anonymkode: 0610c...6e9 Enig i denne jeg. Alt man føler man må holde skjult for partner er utroskap. 2
Fremmed fugl Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 Hva som er utroskap fra min side, det må min kone svare på. Men hva tenker jeg om hva som er utroskap fra henne? Det første at det ikke er opplagt at det er helt samsvar mellom hva jeg vil føle og hva jeg vil tenke er utroskap. Det sentrale i utroskap er svik og bedrag. Er noe som jeg har vanskelig å tro at jeg ikke vil både føle og tenke er utroskap uansett situasjonen. Som hvis hun over tid har vært både følelsesmessig og seksuelt involvert med enn annen, der dem også har snakket om deres felles fremtid. Men hvor går den nedre grensen? Tror det vil handle om mye forskjellig. Så kommer spørsmålet, hva vil jeg gjøre på grunn av dette? Som da både vil påvirkes av hva og hvor sterkt jeg føler meg sviktet og bedratt, og hva jeg rasjonelt tenker om det.
Fremmed fugl Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 Blåjojo skrev (1 time siden): Enig i denne jeg. Alt man føler man må holde skjult for partner er utroskap. Kan man ikke kunne føle behov for å holde ting skjult for partner av andre grunner enn at mann ønsker å skjule utroskap? Er ikke uenig at det er en enkel grei regel å bruke for sin adferd, men uenig at det er en god definisjon på utroskap. Skal ta et eksempel. La oss si at min kone på en fest med gode kolleger sitter lenge i armkroken på en mannlig kollega. Kan det tenkes at hun ikke har noen kjempelyst at jeg skal vite det? Hun kanskje tenker at jeg kan feiltolket det "ingen røyk uten ild", eller bare enkelt å greit føle at det hadde vært litt flaut å la meg se noe slikt. Så blir denne armkrok kollegene nok så påseilet, og hun tar ansvar for at få han i seng på hotellrommet hans. Hun kjenner han godt og føler seg trygg på han. Hun leier han helt inn på rommet og hjelper han av med tøyet. Er det da rart hvis hun ikke hadde likt at jeg fikk vite "kona din gikk arm i arm opp til rommet med X"?
Blåjojo Skrevet 31. januar 2023 #11 Skrevet 31. januar 2023 Fremmed fugl skrev (23 minutter siden): Kan man ikke kunne føle behov for å holde ting skjult for partner av andre grunner enn at mann ønsker å skjule utroskap? Er ikke uenig at det er en enkel grei regel å bruke for sin adferd, men uenig at det er en god definisjon på utroskap. Skal ta et eksempel. La oss si at min kone på en fest med gode kolleger sitter lenge i armkroken på en mannlig kollega. Kan det tenkes at hun ikke har noen kjempelyst at jeg skal vite det? Hun kanskje tenker at jeg kan feiltolket det "ingen røyk uten ild", eller bare enkelt å greit føle at det hadde vært litt flaut å la meg se noe slikt. Så blir denne armkrok kollegene nok så påseilet, og hun tar ansvar for at få han i seng på hotellrommet hans. Hun kjenner han godt og føler seg trygg på han. Hun leier han helt inn på rommet og hjelper han av med tøyet. Er det da rart hvis hun ikke hadde likt at jeg fikk vite "kona din gikk arm i arm opp til rommet med X"? Akkurat det der hadde jeg faktisk ikke holdt skjult. Det handler om å ha en åpen og god kommunikasjon med partner og å kunne stole på hverandre. Og ikke minst det å kjenne hverandre godt. Hva om du får vite flere mnd. senere at "kona di gikk arm i arm inn på rommet til X etter å ha sittet lenge i armkroken hans"?
Fremmed fugl Skrevet 31. januar 2023 #12 Skrevet 31. januar 2023 Blåjojo skrev (6 minutter siden): Akkurat det der hadde jeg faktisk ikke holdt skjult. Det handler om å ha en åpen og god kommunikasjon med partner og å kunne stole på hverandre. Og ikke minst det å kjenne hverandre godt. Hva om du får vite flere mnd. senere at "kona di gikk arm i arm inn på rommet til X etter å ha sittet lenge i armkroken hans"? Jeg har så dårlig fantasi at jeg tok noen raske eksempel på hva kona min har fortalt meg etter jobbfester... Men kan ikke se at det hadde vært utroskap hvis hun hadde valgt å ikke fortelle meg, og hadde kunnet skjønne at hun hadde valgt å ikke gjøre det.
Blåjojo Skrevet 31. januar 2023 #13 Skrevet 31. januar 2023 Fremmed fugl skrev (2 minutter siden): Jeg har så dårlig fantasi at jeg tok noen raske eksempel på hva kona min har fortalt meg etter jobbfester... Men kan ikke se at det hadde vært utroskap hvis hun hadde valgt å ikke fortelle meg, og hadde kunnet skjønne at hun hadde valgt å ikke gjøre det. Da blir det jo det samme om hun hadde valgt å fortelle det eller ikke? Her ler vi litt av at andre legger ann på oss, og har valgt å ikke skjule det. Tar det vel heller som et kompliment på at andre synes vi er tiltrekkende. Alkohol eller ei. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #14 Skrevet 31. januar 2023 Folk har forskjellig definisjon, for meg må det være fysisk sex for at det er utroskap. Men den grensa er egentlig ikke viktig når man har bestemt seg for å ikke la slike ting ødelegge noe bra uansett. Anonymkode: 86cd3...b4b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 Ardenus skrev (18 timer siden): Utroskap er når du gjør noe du ikke ville ha turt å gjort forran din partner. (innen flørting, kyssing, sex, chatting osv) Du vet hvor grensa til din partner går, når du går over den, så er du utro. Å nei, du trenger ikke å komme med ekstrem tilfeller av eksempler. Bruk hue. Skriver under på denne Anonymkode: 500bc...68e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 Snuppiluppi84 skrev (19 timer siden): Hvis dere hører at en person har vært utro, hva tenker dere har skjedd? Jeg tenker automatisk at personen har hatt sex med en annen, altså penetrering. Her inne leser en jo at et lite kyss og chatting med andre er utroskap. Har virkelig utroskap blitt et så vidt begrep? Tenker at ting kan være tillitsbrudd, utilgivelig, over streken, uakseptabelt osv. Men når jeg hører at noen har vært utro, tenker jeg sex og blir ganske overrasket når det f.eks bare gjelder sexting. Det er helt individuelt og derfor viktig å snakke åpent om. Min regel er at dersom partneren min ikke hadde likt det jeg gjorde med- eller sammen med en annen mann en partneren min og/eller jeg derfor holdt det hemmelig, så er det et grovt tillitsbrudd som jeg også ville kalt utroskap, enten den er seksuell eller emosjonell. Et eksempel på utroskap jeg ble utsatt for og som ikke alle kanskje ville kalt utroskap: Mannen min og jeg har blitt enige i at litt lett flørting må få være lov. Bare det å få/gi litt bekreftelser utenom forholdet. Kanskje litt små blikk eller være veldig hyggelig. Det skulle derimot ikke gå langt at det ble sjekking. Ingen form for intim kontakt var heller ikke greit. Så fortalte mannen om en dame han møtte på en konsert som han kjente litt fra tidligere. Hun var beruset og fortalte hun hadde vært forelsket i ham i mange år og var misunnelig på meg og skulle ønske det var henne. Han lot seg smigre av dette og flørtet tilbake. Dette kjente jeg litt på og mente han ikke burde gjort det når hun så tydelig var forelsket og ville ha ham. Hun oppførte seg som fristerinne fortalte ham og. Jeg syntes bare det ble ubehagelig, men satte selvfølgelig pris på ærligheten hans. Så ble ikke sur. Vi ble derimot enige om å stoppe flørte regelen for å unngå utydeligheter. En tid etter kjente jeg likevel på en urolighet rundt dette. Så jeg spurte ham rolig en kveld foran tv’ en om han hadde hatt kontakt med henne siden (de er Facebook venner). Det hadde han selvfølgelig ikke, men jeg så han ble litt stresset. Jeg spurte dermed med et unnskyldende smil, at beklager at jeg ble så usikker, men at jeg fikk en ekkel tanke om hun kanskje kunne tatt kontakt igjen på SoMe. Utrykket hans i ansiktet gjorde meg enda mer usikker. Han så vettskremt ut. Så jeg spurte rolig og vennlig om han kunne vise meg messenger med henne. Og riktognok, der hadde hun tatt kontakt flere uker senere og han flørtet tilbake. ‘Såå hyggelig å møte deg og bli bedre kjent med deg’, ‘håper vi kan møtes igjen en gang’ osv osv Med masse 😘 emojier. 🤮 Det ble bare kvalmt. Jeg følte jeg ble utsatt for utroskap selv om det var delvis min egen feil som holdt så åpne ‘regler’ mht flørting. Og det ikke hadde skjedd noe fysisk. Jeg mente likevel at han burde skjønt at dette var å gå over streken og at jeg selvfølgelig ikke hadde likt dette. Det ble helt klart emosjonelt utroskap. Anonymkode: 1a972...2d4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå