AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Jeg er veldig syk psykisk og fysisk, og har opp til nå bodd hjemme etter at jeg begynte på AAP. Men er 27, snart 28, det er sosialt selvmord å bo hjemme. Det jeg bare ikke skjønner.. med dagens strømpriser, matpriser. Det er så mye. Jeg vet man kan handle billigere mat(datodisk osv.), man får strøm og bostøtte. Må likevel ut med ganske mye i måneden for en leilighet, og ikke minst for strøm. Jeg er bare så lei meg. Vil helst eid egen leilighet nå, men livet ble ikke slik. Er ganske grei økonomisk og skal nok klare og ikke handle mer enn nødvendig. Hvordan klarer dere det? Anonymkode: dc790...f55 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Jeg antar at du ikke vil/kan bo i kollektiv? Klarer du å ta et nettstudie? da kan du søke om lån i lånekassen, og prøve å spare mest mulig til EK. Og selvsagt på sikt få brukt utdannelsen da og tjene penger. Nå kjenner jeg ikke din situasjon rundt helsen, men det er jo en plan for fremtiden. Anonymkode: e980f...c30
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Ikke vær så streng med deg selv. Hvorfor skulle du, som er veldig syk, helst eid egen leilighet nå, når andre som er i jobb ikke greier det? Det er mange som leier, og det er ikke noe galt med det - hvertfall ikke mens du fortsatt er i 20-årene. Selv var jeg 35 da jeg kjøpte min første bolig. Da hadde jeg leid billig i flere år, og spart opp så jeg hadde en million i egenkapital. Jeg har slitt med psyken hele livet. Men jeg er så heldig at jeg har greid å jobbe frem til et visst punkt. Er nå på AAP på fjerde året, og er i utprøving. Fordi jeg har vært i jobb, og nå greier å jobbe noe, så har jeg en grei månedlig utbetaling. Sånn sett så er ikke min situasjon sammenlignbar med din. Det jeg har lært er at det er mye i livet man ikke kan planlegge, og at man ikke bør måle seg etter andres evner og standard. Vær raus med deg selv. Prøv å gled deg over de små fremskrittene. Når du nå bor hjemme bør du ha gode muligheter for å spare for fremtidig boligkjøp. Prøv å se det som positivt at du kan bo hjemme. Det er ikke et nederlag, og det er midlertidig Med litt innsats så kan man spare penger. Ser stor forskjell på strømregningen de månedene vi virkelig går inn for å bruke strøm fornuftig. Følger da med på strømforbruket dag for dag. Jeg bruker tilbudsaviser flittig, og handler det jeg trenger fremover, når det er på tilbud. Men da bruker jeg jo litt tid på å dra innom flere butikker. I tillegg er det lurt at man har kjennskap til hvor mye den samme varen koster i de ulike butikkene når det ikke er tilbud. Det er mye FirstPrice, eller butikkenes egne merker, som er like godt som andre merker. Man kan også handle på Holdbart, hvis man har det i nærheten. Anonymkode: 3c314...a77 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Jeg klarer meg fordi jeg er gift. Hadde jeg vært singel nå måtte jeg ha spurt mine foreldre om å flytte hjem, og jeg er 35 år. Prøv å snu tankegangen. Du er heldig som kan bo hjemme. Spar hver krone du kan, men du er syk så det er ikke rart det er mye vanskeligere for deg enn andre. Vær snill med deg selv, du kan ikke sammenlignes med friske som tjener mye mer. Anonymkode: f7f11...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Jeg er 35 og i samme situasjon som deg. 14 000 i AAP. 10 000 går til bolig og strøm. Leier en liten hybel, det er hva jeg har råd til. Føler meg som tidenes taper, det var ikke dette livet jeg trodde jeg skulle få. Anonymkode: f5b78...50c 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg antar at du ikke vil/kan bo i kollektiv? Klarer du å ta et nettstudie? da kan du søke om lån i lånekassen, og prøve å spare mest mulig til EK. Og selvsagt på sikt få brukt utdannelsen da og tjene penger. Nå kjenner jeg ikke din situasjon rundt helsen, men det er jo en plan for fremtiden. Anonymkode: e980f...c30 Takk for svar. Kollektiv er dessverre ikke noe jeg hadde klart. Ønsker ikke få mer studielån, men det er selvsagt et alternativ som en siste utvei da jeg skulle fått til å ta et nettstudie AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke vær så streng med deg selv. Hvorfor skulle du, som er veldig syk, helst eid egen leilighet nå, når andre som er i jobb ikke greier det? Det er mange som leier, og det er ikke noe galt med det - hvertfall ikke mens du fortsatt er i 20-årene. Selv var jeg 35 da jeg kjøpte min første bolig. Da hadde jeg leid billig i flere år, og spart opp så jeg hadde en million i egenkapital. Jeg har slitt med psyken hele livet. Men jeg er så heldig at jeg har greid å jobbe frem til et visst punkt. Er nå på AAP på fjerde året, og er i utprøving. Fordi jeg har vært i jobb, og nå greier å jobbe noe, så har jeg en grei månedlig utbetaling. Sånn sett så er ikke min situasjon sammenlignbar med din. Det jeg har lært er at det er mye i livet man ikke kan planlegge, og at man ikke bør måle seg etter andres evner og standard. Vær raus med deg selv. Prøv å gled deg over de små fremskrittene. Når du nå bor hjemme bør du ha gode muligheter for å spare for fremtidig boligkjøp. Prøv å se det som positivt at du kan bo hjemme. Det er ikke et nederlag, og det er midlertidig Med litt innsats så kan man spare penger. Ser stor forskjell på strømregningen de månedene vi virkelig går inn for å bruke strøm fornuftig. Følger da med på strømforbruket dag for dag. Jeg bruker tilbudsaviser flittig, og handler det jeg trenger fremover, når det er på tilbud. Men da bruker jeg jo litt tid på å dra innom flere butikker. I tillegg er det lurt at man har kjennskap til hvor mye den samme varen koster i de ulike butikkene når det ikke er tilbud. Det er mye FirstPrice, eller butikkenes egne merker, som er like godt som andre merker. Man kan også handle på Holdbart, hvis man har det i nærheten. Anonymkode: 3c314...a77 Tusen takk for svar. Vet det er mange som leier nå, men de fleste jeg kjenner til eier leilighet og det er så lett å sammenligne seg med de. Det største problemet mitt er at jeg ikke der poenget med å kaste bort penger på leie når jeg kunne eid, men den biten må de fleste gjennom. Har litt i egenkapital, men ikke mye.. rundt 120.000kr på BSU. Takk for tips rundt mathandling setter jeg pris på. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg klarer meg fordi jeg er gift. Hadde jeg vært singel nå måtte jeg ha spurt mine foreldre om å flytte hjem, og jeg er 35 år. Prøv å snu tankegangen. Du er heldig som kan bo hjemme. Spar hver krone du kan, men du er syk så det er ikke rart det er mye vanskeligere for deg enn andre. Vær snill med deg selv, du kan ikke sammenlignes med friske som tjener mye mer. Anonymkode: f7f11...3ef Det jeg utelot i HI som kanskje er vesentlig at det ikke er så bra for psyken min å bo hjemme. Har en egen leilighet her altså, det er ikke det. Så jeg har valget mellom å bo her eller flytte ut med trang økonomi.. Føler livet står så stille av å bo hjemme, man kommer seg ikke framover. Takker også deg for svar. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er 35 og i samme situasjon som deg. 14 000 i AAP. 10 000 går til bolig og strøm. Leier en liten hybel, det er hva jeg har råd til. Føler meg som tidenes taper, det var ikke dette livet jeg trodde jeg skulle få. Anonymkode: f5b78...50c Klem til deg ❤️ du er ikke en taper, det er jo ikke noe man velger selv. Hvordan får du det til å gå rundt? Ts Anonymkode: dc790...f55 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 Jeg klarer det, fordi jeg bor i kollektivt og betaler 5000 kr i mnd. Bor her fordi jeg sparer til leilighet (sparer mellom 2- 4 000 kr i mnd). Men ser at det dessverre ikke er et alternativ for deg. K26. Anonymkode: e6d5a...952
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Klem til deg ❤️ du er ikke en taper, det er jo ikke noe man velger selv. Hvordan får du det til å gå rundt? Ts Anonymkode: dc790...f55 Det går ikke rundt. Har tært på sparepengene. Men klart nå som de snart er tomme så MÅ det gå rundt. Bor i Oslo og her er det skamdyrt uansett hvor stusselig man bor. Jeg takler ikke å bo i kollektiv. Håper det snart ordner seg for oss. Anonymkode: f5b78...50c 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er 35 og i samme situasjon som deg. 14 000 i AAP. 10 000 går til bolig og strøm. Leier en liten hybel, det er hva jeg har råd til. Føler meg som tidenes taper, det var ikke dette livet jeg trodde jeg skulle få. Anonymkode: f5b78...50c Har du vurdert å søke om supplerende sosialstønad? For mest sannsynlig er satsen for livsopphold høyere enn hva du sitter igjen med etter bolig og strøm, litt avhengig av hvor du bor. Da kan du få utbetalt mellomlegget fra kommunen/sosial stønad. Anonymkode: 32797...2f1 2 1
Maestro Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 Jeg flytta hit jeg bor nå, i 2019. Da var jeg på aap. Fikk og bostøtte da jeg søkte om det. Rimelig leie egentlig inkl strøm. Leia er økt litt pga strømprisene her, samt fått varmepumpe. Nå i høst ble jeg ung ufør. Jeg er 30. Livet mitt har heller ikke gått som jeg så for meg. Bodde hjemme i 2 åt pga sykdom. Ikkr gøy, men nødvendig. Klarer du og spare noe, mens du får bo hjemme?, alt hjelper jo. Og ikke noe galt og leie plass og bo. Jeg er ikke flau over det tross for alder. For meg er selvstendighet mye mer viktig enn hva man har oppnådd innen 30 åra. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 I Oslo er det umulig på 14.000 nå med mindre man bor i bokollektiv. Men før kunne man fint finne en leilighet til 8500 kr i mnd og da er ikke 7500 kr lite å leve på. Nå kan man kanskje få leid noe til 11. 000 og det er mulig å overleve på mat til 3000 kr i mnd men det er stramt og man har ikke råd til andre ting. Bor du et annet sted kan du få leid hus til 6000 kr i mnd og da får man plutselig bedre råd Anonymkode: c8340...5b0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har du vurdert å søke om supplerende sosialstønad? For mest sannsynlig er satsen for livsopphold høyere enn hva du sitter igjen med etter bolig og strøm, litt avhengig av hvor du bor. Da kan du få utbetalt mellomlegget fra kommunen/sosial stønad. Anonymkode: 32797...2f1 Åja, det visste jeg ikke. Skal sjekke det, takk Maestro skrev (8 minutter siden): Jeg flytta hit jeg bor nå, i 2019. Da var jeg på aap. Fikk og bostøtte da jeg søkte om det. Rimelig leie egentlig inkl strøm. Leia er økt litt pga strømprisene her, samt fått varmepumpe. Nå i høst ble jeg ung ufør. Jeg er 30. Livet mitt har heller ikke gått som jeg så for meg. Bodde hjemme i 2 åt pga sykdom. Ikkr gøy, men nødvendig. Klarer du og spare noe, mens du får bo hjemme?, alt hjelper jo. Og ikke noe galt og leie plass og bo. Jeg er ikke flau over det tross for alder. For meg er selvstendighet mye mer viktig enn hva man har oppnådd innen 30 åra. Takk for svar! Du har helt rett, det er viktig å være selvstendig. Jeg har som sagt spart opp så mye jeg klarer i BSU, og på sparekonto. Kjipt å høre det at livet ble slik for deg, men du er flink som har gjort det beste ut av det ❤️ Ts Anonymkode: dc790...f55
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I Oslo er det umulig på 14.000 nå med mindre man bor i bokollektiv. Men før kunne man fint finne en leilighet til 8500 kr i mnd og da er ikke 7500 kr lite å leve på. Nå kan man kanskje få leid noe til 11. 000 og det er mulig å overleve på mat til 3000 kr i mnd men det er stramt og man har ikke råd til andre ting. Bor du et annet sted kan du få leid hus til 6000 kr i mnd og da får man plutselig bedre råd Anonymkode: c8340...5b0 Jeg bor i en liten by og her er nesten ingenting til leie, og det som er til leie er rundt 7-8000kr uten strøm og internett. Små hybler. Det skal jo kunne gå sånn akkurat, egentlig ❤️ Det er vanskelig! TS Anonymkode: dc790...f55
Maestro Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 Guri jeg er heldig med leiligheten her. 60kvm som var 6500,- inkl strøm og nett. Nå er den på 7500,- og samme inkludert. Får ha katt her, og veldig greie huseiere som og er på litt eldre alder enn meg. 3 år eldre tror jeg. Har og en liten uteplass som jeg bruker som jeg ønsker. Jeg stresser ikke med og flytte noen sted for og si det slik. Ser andre leiligheter i nærheten er ofte på 8000-8500 uten strøm. Om ikke mer. Spørs om det er mot byen eller mer utenfor sentrum og by, å enda lenger borte. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 Maestro skrev (4 minutter siden): Guri jeg er heldig med leiligheten her. 60kvm som var 6500,- inkl strøm og nett. Nå er den på 7500,- og samme inkludert. Får ha katt her, og veldig greie huseiere som og er på litt eldre alder enn meg. 3 år eldre tror jeg. Har og en liten uteplass som jeg bruker som jeg ønsker. Jeg stresser ikke med og flytte noen sted for og si det slik. Ser andre leiligheter i nærheten er ofte på 8000-8500 uten strøm. Om ikke mer. Spørs om det er mot byen eller mer utenfor sentrum og by, å enda lenger borte. Du er kjempeheldig! Føler hvert fall med alle som bor i det største byene ❤️ du må jo likevel være flink med økonomien Jeg hadde mulighet til å leie en leilighet til 7000kr med alt inkludert, men med alvorlig depresjon og sosial angst rakk jeg ikke å slå til på den før annonsen var borte. Man må være på hugget i leiemarkedet.. Ts Anonymkode: dc790...f55
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du vurdert å søke om supplerende sosialstønad? For mest sannsynlig er satsen for livsopphold høyere enn hva du sitter igjen med etter bolig og strøm, litt avhengig av hvor du bor. Da kan du få utbetalt mellomlegget fra kommunen/sosial stønad. Anonymkode: 32797...2f1 Hva er supplerende stønad? Bor i Oslo. Anonymkode: f5b78...50c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 spørsmålet er hvordan i helvete det kan være lov og kun få utbetalt 14 k i mnd uansett??!!!! Får ikke di som har så lavt utbetalt bostøtte eller andre middel i tillegg? Altså jeg er alene , har altid bodd billlig enten alene eller i kollektiv. Har flytta en del og altid prøvd og ligge på en leie på mellom 5000-8000. 8000 er absolut max! Har alltid greid meg på ca 16 k hvar mnd med mat, mobil, leie, klær, strøm, gymkort, ruterkort, wifi. Har til og med netflix og spotify. Men nå som alt har gått opp så går jeg over budjet lit. Det burde ikke være lov. Det burde være slik at alle får utbetalt MINIMUM 16 k etter skatt uansett for 1 menneske! Og har man mye penger, er rik eller goder så kan man få lit midre. Men ellers i alt så er 14 k IKKE ok. Jeg jobber og får utbetalt 26 k. Så jeg sparer mye hvar mnd. Men da lever jeg også på grensen til veldig billig. Går aldrig ut etc, eller kjøper dyre klær etc. Kjøper lat av skor og klær på salg! unner meg dog snus isteden. Ne fy faen syns synd på deg ts. Dette er ikke greit. Men du vet Støre og politikene (som er alt for mange i et land som norge) trenger sin lønn. norge er siste kommuniststat.... Alle må stemme neste valg du også! Anonymkode: e44f0...2c3 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): spørsmålet er hvordan i helvete det kan være lov og kun få utbetalt 14 k i mnd uansett??!!!! Får ikke di som har så lavt utbetalt bostøtte eller andre middel i tillegg? Altså jeg er alene , har altid bodd billlig enten alene eller i kollektiv. Har flytta en del og altid prøvd og ligge på en leie på mellom 5000-8000. 8000 er absolut max! Har alltid greid meg på ca 16 k hvar mnd med mat, mobil, leie, klær, strøm, gymkort, ruterkort, wifi. Har til og med netflix og spotify. Men nå som alt har gått opp så går jeg over budjet lit. Det burde ikke være lov. Det burde være slik at alle får utbetalt MINIMUM 16 k etter skatt uansett for 1 menneske! Og har man mye penger, er rik eller goder så kan man få lit midre. Men ellers i alt så er 14 k IKKE ok. Jeg jobber og får utbetalt 26 k. Så jeg sparer mye hvar mnd. Men da lever jeg også på grensen til veldig billig. Går aldrig ut etc, eller kjøper dyre klær etc. Kjøper lat av skor og klær på salg! unner meg dog snus isteden. Ne fy faen syns synd på deg ts. Dette er ikke greit. Men du vet Støre og politikene (som er alt for mange i et land som norge) trenger sin lønn. norge er siste kommuniststat.... Alle må stemme neste valg du også! Anonymkode: e44f0...2c3 Takk for tilbakemelding. Man får bo- og strømstøtte, men det er fremdeles veldig lite altså. Jeg har jo litt i faste utgifter og slik.. Skulle ønske jeg klarte å arbeide om så bare en vakt i uka, det hadde hjulpet masse men jeg klarer ikke akkurat nå ifølge nav sitt budsjett skal jeg ha 100kr igjen i mnd til å sette på sparekonto.. Du er veldig flink som klarer deg på 16.000! ❤️ Ts Anonymkode: dc790...f55
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva er supplerende stønad? Bor i Oslo. Anonymkode: f5b78...50c Google "supplerende sosialstønad" Anonymkode: 78f7f...33b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for tilbakemelding. Man får bo- og strømstøtte, men det er fremdeles veldig lite altså. Jeg har jo litt i faste utgifter og slik.. Skulle ønske jeg klarte å arbeide om så bare en vakt i uka, det hadde hjulpet masse men jeg klarer ikke akkurat nå ifølge nav sitt budsjett skal jeg ha 100kr igjen i mnd til å sette på sparekonto.. Du er veldig flink som klarer deg på 16.000! ❤️ Ts Anonymkode: dc790...f55 Fy faen for noe tull, unskyld språket her altså. I norge betaler vi VELDIG mye i skatt, men også tilleggskatt så som bompenger, formue, eiendom, sukkerskatt, tobakk, alkoholskatt... Nordmen betaler også sin egen tannhelse? barnehage flere 1000 per mnd, barn får ikke mat i skolen, og mange benytyer privat helsehjelp isteden for offentlig da det er vanskelig å få time offentlig eller hos proffession! Norge hover in STORE beløp i slatteintekter hvart eneste år. Men folket dem ska helst spare på hvareneste krone. "ikke kake forsen alle fåt brød lissom".Sen ska vi senke normen i gjeld i toppen på dette. Eller gjore det vanskelig å kunne starte eget. Eller bara det å kunne leve et tryggt og normalt liv. Som egt innebærer en bolig, en hjem. Det er helt forkastelig at du kun får spart 100 nok.... Altså det burde være et mål blandt norsk befolkning at alle kan klare og spare minimum 1000-2000 per mnd etter ALLE NØDVENDIGE utgifter. Og joda det er da faen nødvendig å få i seg sund og bra mat! Det får du desværre ikke på 3000 k per mnd. Jeg spiser svært sundt, prøver og kjøpe på tillbud men 3000 eller lavere nei det går kun for dem som rett og slett må vende på hvar eneste krone. Men det er ikke sund for helsen. Hva er norge så redd for. At normden ska klare og spare penger hvar mnd og isteden bli mindre avhengig av offentlig stødnad? At nordmen ska spare og ha penger på bank? Er det så farlig! Nei! Det er bare lurt og bra og gir fler mennesker trygghet! Og kanskje så mindre fremtidlig gjeld. Ja bankene vil kanskje slite, skatteetaten og nav kanskje vil slite pga at mindre arbeidskraft trengs. Og senk skatten, gjor det bedre for alle. Politikerne kan halveres lett! Ja dom vil stå uten arbeid... Men helt ærlig HVA gjor det om dom tar andre jobber som fex sykepleiere, lærere, håntverkere egc. Jobber som mangler folk k stor grad. Norge må helt seriøst begyne å tenke om. Og skttepengene må begyne å gå tillbake til norske folk- dem som allrede betaler så mye i skatt men ikke får igjen en brøkdel av det. Vet ikke hva som kan hjelpe deg ts. Og dette gjor meg på tok forbanna. Syned du og alle andre på app , uføre men også middleklassen må begynne å klage mer, sethe ned foten. Stemme riktig. Også får vi håpe at denne kommuniststat endres i snar fremtid til det bedre - for folk flest. Dette må være nokk nå sån seriøst. Anonymkode: e44f0...2c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå