AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Matvareprisene i Norge kan visstnok øke 2 ggr i året, henholdsvis 1. februar og 1. juli - såkalte "prisvinduer". Det er disse gangene dagligvarekjedene forhandler med leverandørene. MEN, jeg syns egentlig det virker som om prisene stadig vekk øker litt og litt? Eller tar jeg feil? Nå snakker jeg ikke om at prisene går tilbake til "normalt" etter tilbud, men at enkelte varer gjerne varierer med 1-3 kr nesten flere ggr i uken. Er det de "store" prishoppene som ikke kan skje utenom 1.feb og 1.juli, mens småendringer er tillatt? Kjenner jeg er spent på hvordan matbudsjettet blir fremover! Noen som vet? Anonymkode: 0f515...035 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Det blir mye mindre enn folk tror. Det er hauset opp altfor mye. Anonymkode: e6077...0a6 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Jeg også observerer at de øker både her og der. Bananer på Kiwi har i løpet av siste mnd eller så blitt økt fra 19.90 til 22.90/kg. First Price Hvitløsbaguetter har sneket seg oppover fra 11.90-12.90-13.90 til plutselig 14.90 i går, de siste mnd. Anonymkode: 45cff...9b8 1
frivis Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Den eneste grunnen til at det ikke øker like mye nå 1.februar som ellers er fordi myndighetene driver undersøkelser mot matvare monopolistene. De tørr ikke øke prisene særlig denne gangen. Men nå må det altså gjøres noe. Man har hatt denne debatten i flere år, ingenting har blitt gjort. Mindre aktører har ikke sjans, og blir mobbet ut av korrupt regelverk som verner monopolistene. At det er lov å drive cowboyvirksomhet uten at de får store bøter er også grunnen til at de fortsetter år etter år.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 De øker hele veien ja, og har økt mye nå i januar. Anonymkode: 36416...f05
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 Det er innkjøpsprisene som øker i prisvinduet. Hva butikken vil selge det videre til deg for endres hele tiden . Anonymkode: 3cb60...4b3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 Er spent på hvor mye de faktisk øker jeg. Dette skjer jo hvert år, er det en brutal økning i morgen, eller er dette medieskapt hysteri? Anonymkode: 03b27...c7e
Bombasi Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 Prisene hopper opp og ned hele året, men februar og juli øker dem alltid ganske markant. Etterhvert reduseres prisene noe igjen på enkelte varer, før de hopper opp i det nye vinduet etter. Mens varer som brødprodukter, melkeprodukter, frukt og grønt, bær osv holder seg oppe og øker jevnt og trutt, holder sjokolade, is og snop seg markant nede hele tiden. Prisen på sjokolade og annen fos har de siste 20 årene ikke endret seg særlig mye fordi det kjøres konstante pristilbud på dette, der kjedene bruker varene som lokkevarer. Spent på morgendagen! Regner med at mediebildet blir mettet av prisøkningene!
Illuminatum Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 Nå er det snakk om innkjøpspriser fra grossist til butikk. Det har prisvindu to ganger i året. Alle butikker kan øke prisen hver dag om de ønsker det. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er spent på hvor mye de faktisk øker jeg. Dette skjer jo hvert år, er det en brutal økning i morgen, eller er dette medieskapt hysteri? Anonymkode: 03b27...c7e 100% hysteri. Anonymkode: e6077...0a6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå