Gå til innhold

Til alle som sliter med dårlige datingopplevelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er både sjokkerende og interessant at så mange menn og kvinner sliter i datingfasen. Man opplever ghosting, at man blir brukt som underholdning frem til de finner en kjæreste, damer som ikke dukker opp på avtalt date, menn som bare er ute etter sex men sier noe annet osv osv... 

Selv har jeg aldri opplevd noe av dette, og synes det er rart ikke flere bruker magefølelsen og er bedre menneskekjennere. Jeg nekter å tro jeg er spesielt unik i å klare å plukke ut ordentlige menn jeg velger å gå på date med. Jeg luker ut mannfolk som ofte veldig tidlig viser sider jeg ikke er interessert i, om de er ufine, nedlatende, fraværende eller bare gir meg dårlig magefølelse. Usikre mennesker er ikke vanskelig å lese, synes jeg. 

Selv har jeg også alltid behandlet de jeg har datet med respekt, og avsluttet på en ryddig måte om jeg følte det ikke ble match. Aldri ghostet noen. 

Er det ikke mye enklere å bare godta at når man treffer en person som behandler deg dårlig, så var ikke dette noen man ønsket å være sammen med uansett? 

Ta et eksempel: man møtes for 3-4 dates som går ok, kommunikasjonen er bra, man har sex, tiden går og man merker den andre parten mister interesse ved å ikke svare hyppig, og unngår flere treff. Jeg hadde selv bare godtatt at denne personen følte ikke det samme som meg - og gått videre. Jeg hadde ikke ønsket et svar heller, for ingen svar er også et svar. Man kan ikke styre andre menneskers interesse.

Hvorfor skal man bruke tid på en person som ikke behandler deg bra hele veien? Og om det samme gjentar seg om igjen og om igjen med ulike personer, hvorfor ser en ikke på sitt eget handlingsmønster og er litt selvkritisk til hvordan man oppfører seg? Det kan være mange grunner til at den andre ikke vil mer. Det eneste man kan gjøre er å jobbe videre med seg selv som person - og spørre seg selv hva kan denne personen tilføre mitt liv? I stedet for å trygle og be om at noen skal elske deg, som ikke gjør det nå, og aldri vil gjøre det i fremtiden? 

Jeg skjønner at man ønsker seg kjæreste om man har vært singel lenge, men det er aldri tiltrekkende å fremstå desperat og at man må ha noen i livet for å være lykkelig.

Anonymkode: 9754f...da1

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er både sjokkerende og interessant at så mange menn og kvinner sliter i datingfasen. Man opplever ghosting, at man blir brukt som underholdning frem til de finner en kjæreste, damer som ikke dukker opp på avtalt date, menn som bare er ute etter sex men sier noe annet osv osv... 

Selv har jeg aldri opplevd noe av dette, og synes det er rart ikke flere bruker magefølelsen og er bedre menneskekjennere. Jeg nekter å tro jeg er spesielt unik i å klare å plukke ut ordentlige menn jeg velger å gå på date med. Jeg luker ut mannfolk som ofte veldig tidlig viser sider jeg ikke er interessert i, om de er ufine, nedlatende, fraværende eller bare gir meg dårlig magefølelse. Usikre mennesker er ikke vanskelig å lese, synes jeg. 

Selv har jeg også alltid behandlet de jeg har datet med respekt, og avsluttet på en ryddig måte om jeg følte det ikke ble match. Aldri ghostet noen. 

Er det ikke mye enklere å bare godta at når man treffer en person som behandler deg dårlig, så var ikke dette noen man ønsket å være sammen med uansett? 

Ta et eksempel: man møtes for 3-4 dates som går ok, kommunikasjonen er bra, man har sex, tiden går og man merker den andre parten mister interesse ved å ikke svare hyppig, og unngår flere treff. Jeg hadde selv bare godtatt at denne personen følte ikke det samme som meg - og gått videre. Jeg hadde ikke ønsket et svar heller, for ingen svar er også et svar. Man kan ikke styre andre menneskers interesse.

Hvorfor skal man bruke tid på en person som ikke behandler deg bra hele veien? Og om det samme gjentar seg om igjen og om igjen med ulike personer, hvorfor ser en ikke på sitt eget handlingsmønster og er litt selvkritisk til hvordan man oppfører seg? Det kan være mange grunner til at den andre ikke vil mer. Det eneste man kan gjøre er å jobbe videre med seg selv som person - og spørre seg selv hva kan denne personen tilføre mitt liv? I stedet for å trygle og be om at noen skal elske deg, som ikke gjør det nå, og aldri vil gjøre det i fremtiden? 

Jeg skjønner at man ønsker seg kjæreste om man har vært singel lenge, men det er aldri tiltrekkende å fremstå desperat og at man må ha noen i livet for å være lykkelig.

Det er sunn fornuft det du skriver, men håper ikke eksempelet ditt representerer deg da. Å gå så langt at du har sex med noen er helt unødvendig. Man tar seg selvsagt god nok tid til å finne triggerne som kan være røde flagg uten å måtte ha sex. 

Anonymkode: 293a9...b04

• Liker 1
Skrevet

Da har du vært heldig hvis du ikke har opplevd noe av dette - noe dessverre veldig mange kvinner har. Hvorfor ikke rette skylden utover, mot de som behandler kvinnene slik, istedenfor å skylde på kvinnene, og tenke at man i kraft av seg selv, og ikke av flaks, har unngått det? Alle kan være uheldig. At du ikke har vært uheldig betyr bare at du har hatt flaks. Du kunne like godt vært en del av disse kvinnene som hadde hatt en dårlig datingopplevelse. Det kan skje selv den beste.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er sunn fornuft det du skriver, men håper ikke eksempelet ditt representerer deg da. Å gå så langt at du har sex med noen er helt unødvendig. Man tar seg selvsagt god nok tid til å finne triggerne som kan være røde flagg uten å måtte ha sex. 

Anonymkode: 293a9...b04

Selvsagt. Det var bare et eksempel på hva jeg ser mange kvinner opplever utifra trådene som dukker opp. At mange sliter med å se hva slags menneske de dater selv etter de har hatt sex med dem. 

Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Da har du vært heldig hvis du ikke har opplevd noe av dette - noe dessverre veldig mange kvinner har. Hvorfor ikke rette skylden utover, mot de som behandler kvinnene slik, istedenfor å skylde på kvinnene, og tenke at man i kraft av seg selv, og ikke av flaks, har unngått det? Alle kan være uheldig. At du ikke har vært uheldig betyr bare at du har hatt flaks. Du kunne like godt vært en del av disse kvinnene som hadde hatt en dårlig datingopplevelse. Det kan skje selv den beste.

Hvorfor er jeg heldig? Jeg har datet ganske mye mellom de faste forholdene jeg har vært i, og innlegget er ikke spesifikt negativt rettet mot menn heller. Og om jeg hadde opplevd dette da, en mann som behandler meg dårlig, så hadde jeg jo klart å avslutte det relativt raskt uten å la det påvirke meg i noen særlig stor grad. Fordi jeg hadde mistet følelsene for noen som behandlet meg dårlig, og også har nok selvrespekt til at jeg ikke finner meg i dårlig behandling fra noen. 

Det er dette jeg ikke forstår, hvordan man kan finne seg i sånt, ta seg så nær av det, og bruke så mye tid på folk som ikke er verdt å bruke tiden sin på? 

Ts 

Skrevet

Jeg har ikke så mange dårlige erfaringer, bare en KG-dame som avlyste 20 min før vi skulle treffes og en dame jeg var på date med ifjor sommer som tilsynelatende hadde for mange menn å velge mellom og absolutt ikke hadde noe hastverk med å svare på mld. Jeg er ikke veldig utålmodig, men folk bør svare innen 20 timer, som er så mange timer jeg ventet før jeg slettet matchen. Hadde ikke noe behov for å sende en sytemelding før jeg slettet, det gidder jeg aldri. Jeg blir heller ikke dust om jeg blir avvist, men har forsåvidt ikke blitt avvist særlig mange ganger heller. Synes det er greit å avslutte på en ordentlig måte, har aldri ghosta noen og jeg svarer i utgangspunktet på alle mld.

Hvis en dame ikke virker interessert ligger jeg unna, avslutter kontakten. Tok kontakt med en dame som tilsynelatende var interessert i forrige uke, men hun skrev ting som tydet på at hun ikke er interessert, så da sørget jeg for å avslutte samtalen ganske kjapt. Hadde på forhånd tenkt ut at jeg skulle kontakte henne litt seint på kvelden, så jeg bare kunne avslutte med at jeg skulle sove om nødvendig. Hun slapp å avvise meg mer direkte, jeg bare tok et hint, i hvert fall som jeg tror at var et hint.

Skrevet

Du får det til å høres veldig enkelt ut, men jeg syns det er vanskelig å dra så mye konklusjoner om mennesker jeg egentlig ikke kjenner. Jeg stoler heller ikke helt på magefølelsen min fordi jeg er redd for å forhåndsdømme andre. Jeg har også så få gode erfaringer med menn at jeg egentlig ikke har noen sunne relasjoner å måle nye menn opp i mot. 

Anonymkode: 02fee...47f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Selvsagt. Det var bare et eksempel på hva jeg ser mange kvinner opplever utifra trådene som dukker opp. At mange sliter med å se hva slags menneske de dater selv etter de har hatt sex med dem. 

Hvorfor er jeg heldig? Jeg har datet ganske mye mellom de faste forholdene jeg har vært i, og innlegget er ikke spesifikt negativt rettet mot menn heller. Og om jeg hadde opplevd dette da, en mann som behandler meg dårlig, så hadde jeg jo klart å avslutte det relativt raskt uten å la det påvirke meg i noen særlig stor grad. Fordi jeg hadde mistet følelsene for noen som behandlet meg dårlig, og også har nok selvrespekt til at jeg ikke finner meg i dårlig behandling fra noen. 

Det er dette jeg ikke forstår, hvordan man kan finne seg i sånt, ta seg så nær av det, og bruke så mye tid på folk som ikke er verdt å bruke tiden sin på? 

Ts 

Vi er ulike som mennesker og takler ting ulikt. Derfor vil noen oppleve det som uproblematisk mens andre vil ønske svar og ha problemer med å gå videre. 

Så enkelt, men også så vanskelig.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

De som strever mest er de som har hatt de kjipeste erfaringene som barn. Man søker romantiske relasjoner som gir de samme følelsesopplevelsene man hadde som små barn. Dersom man hadde avvisende far man måtte kjempe for å få kjærlighet hos, søker man ubevisst en avvisende partner man må kjempe for å få kjærlighet hos. Hadde man foreldre som satte sine egne behov først og aldri tok emosjonelt vare på barnet, søker man partnere man kan please og sette sine egne behov sist. Osv..  Hvis man ikke blir bevisst på dette, søker man de samme opplevelsene om igjen og om igjen. Mange har det vondt i mange relasjoner før de får så vondt at de tilslutt forstår at de har mulighet til å endre sine mønster og ta andre valg. Noen får aldri den innsikten og tar de samme valgene hele livet. 

Endret av ESFP
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig med deg TS! Jeg har datet flere, og alltid backa unna når jeg ser «røde»flagg. Tenkt akkurat som deg. Siste jeg datet tenkte jeg: ok, kanskje jeg avviser for lett, trekker konklusjoner for raskt. så jeg kjørte på og gav han en sjanse selv om det lyste røde flagg. At jeg ikke hørte på magefølelsen første daten… men ja en erfaring rikere. Og skal videre lytte til den magefølelsen:)

Anonymkode: e0ce8...71c

Skrevet
Tvillingsjel skrev (17 timer siden):

Om innstillingen er at det bare er andre som er problemet og flaks som avgjør om en lykkes eller ikke tror jeg en vil ha utfordringer med å velge riktig, og det blir på en måte en litt tafatt og ‘selvobjektiviserende’ innstilling. 

Sannheten er nok at opplevelsene våre i stor grad formes av valgene våre, og om en opplever å stadig ta valg som fører til dårlige opplevelser mens andre tar valg som ikke gjør det, kan det være lurt å lære av disse andre.

• Nyttig 1
Skrevet
herzeleid skrev (5 minutter siden):

Om innstillingen er at det bare er andre som er problemet og flaks som avgjør om en lykkes eller ikke tror jeg en vil ha utfordringer med å velge riktig, og det blir på en måte en litt tafatt og ‘selvobjektiviserende’ innstilling. 

Sannheten er nok at opplevelsene våre i stor grad formes av valgene våre, og om en opplever å stadig ta valg som fører til dårlige opplevelser mens andre tar valg som ikke gjør det, kan det være lurt å lære av disse andre.

Sannheten er at det er drittsekken alene som har ansvaret for at han oppfører seg som en drittsekk. Det er løgnerens skyld alene at han eller hun lyver. Det er voldtektsmannens skyld alene at han voldtar. Osv 

Og når det gjelder med å vente med sex i det uendelige, så hjelper ikke det bestandig. Jeg er gift for andre gang, og begge gangene hadde vi sex på andre date. En mann imellom der ville vente med sex "fordi det er lurt å vente" i hele seks måneder, og ghostet meg etterpå. Så det finnes ingen oppskrift. 

Anonymkode: 2be51...787

• Nyttig 1
Skrevet
herzeleid skrev (8 minutter siden):

Og det du kaller valg, er ofte flaks eller uflaks. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sannheten er at det er drittsekken alene som har ansvaret for at han oppfører seg som en drittsekk. Det er løgnerens skyld alene at han eller hun lyver. Det er voldtektsmannens skyld alene at han voldtar. Osv 

Selvsagt, men hva så? Om valgene en tar har dårlige konsekvenser hjelper det lite at ‘det er andres skyld’. 

Skrevet
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Selvsagt, men hva så? Om valgene en tar har dårlige konsekvenser hjelper det lite at ‘det er andres skyld’. 

Det finnes som sagt ingen oppskrift. Det finnes flaks og uflaks. Noen blir med en random fyr hjem fra byen i fylla, så blir de gift året etterpå. Mens andre venter og venter, og blir dumpet likevel ganske kjapt etter sex. Enkelte menn kan vente i lang tid for sex, for så å stikke av. Jakten og trofeene, vet du. 

Jeg vil for øvrig heller kalle det flaks at folk blir ghostet eller løyet til tidlig i relasjonen. Tenk å ha bodd i noen år med en person med slike holdninger før man finner det ut. Grøss. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...