AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #21 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei det er det ikke. RK får betalt av politiet hvis de må hente en som er død, politiet kontakter begravelsesbyrå de har avtale med, kirke og prest er ikke gratis heller, ambulanse er jo ikke aktuelt om vedkommende allerede er død, da er det rett i bårebilen. Obduksjon er helt vanlig om man ikke vet årsaken til dødsfallet, f.eks om man finner noen død. Ingen kan motsette seg rettslig obduksjon (altså obduksjon begjært av politiet) Anonymkode: d85e9...42a Er det noe av dette som ikke stemmer med det jeg skrev? Selvfølgelig forutsatt at du er medlem av norsk folketrygd, og statskirke. Anonymkode: 2dfcb...db0
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #22 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De Det er jo slike ting begravelsesbyrået er med og minner de pårørende på . Man sender inn papirer til tingretten, det gjør begr.byrået og så mottar man skifteattest . Anonymkode: 8cf9b...902 Du leser jo ikke hva jeg skriver. Skiftattesten er aldri på plass før kostnadene begynner å løpe. Og fra skifteattesten tar åpning av kontoer med mer noe tid. Hvor mange dødsfall har du erfaring med? Hva skjer med alle som føler for å svare i slike tråder med nærmest null erfaring? Anonymkode: 2dfcb...db0
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #23 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det hjelper lite. Midlene er låst i lang tid før boet gjøres opp. Så det blir uansett en del av arveoppgjøret. Om noen trenger midlene for å betale for en begravelse og annet praktisk må det løses på en annen måte. Anonymkode: 2dfcb...db0 Det stemte ikke for oss. Så fort vi fikk skifteattesten så fikk vi tilgang til midlene. Regningene fra blant annet begravelsesbyrået ble levert til avdødes bank og betalt direkte fra kontoen. Jeg fikk inntrykk av at dette var vanlig framgangsmåte. Anonymkode: bf806...3b7 4
CAPS LOCK Skrevet 31. januar 2023 #24 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du leser jo ikke hva jeg skriver. Anonymkode: 2dfcb...db0 Jo. Vi leser hva du skriver, men vi imøtegår det du påstår, for det stemmer ikke at det tar veldig lang tid før man får tilgang på bankinnskuddet til den døde. Det er i praksis arvingene selv som avgjør hvor lang tid dette tar, for det er bare å fylle ut og signere skjemaet og sende det til tingretten, så får man skifteattesten ganske fort, og da kan man straks kontakte banken 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #25 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Når noen dør på ferie i et utland så skrives det gjerne i medier om kostnader knyttet til å bringe den avdøde hjem igjen til Norge. Men hva med kostnader knyttet til dersom noen faller om og dør enten pga dårlig helse eller ulykke på tur i norsk natur, eller utenfor hjemmet sitt, som feks dersom noen har reist på bytur, går en tur i området sitt? Når noen feks er dement eller av en eller annen årsak så kobles politi eller ambulanse inn, eller andre som røde kors og lignende, tilfaller da kostnader ved leting og henting av skadet/avdød til de etterlatte? Og hva hvis noen dør i sitt eget hjem og så blir fraktet til likhus/krematorie, jeg antar det medfører en kostnad? Hva er vanlig praksis dersom noen bor alene i en leilighet i et borettslag og blir funnet død i eget hjem? Kan dere som har erfaring med de ulike situasjonene dele litt info rundt hva som skjedde med utgifter og hvilke ting som måtte ordnes i henhold til dette? Kan man i et brev til etterlatte be de si nei til at man blir obdusert ved dødsfall? Må det være et testament signert med vitner når man ønsker å si nei til obdusering og hvordan man ønsker eller ikke ønsker begravelse, minnestund, kunngjøring om dødsfall? Hva med dødsrydding, har noen erfaringer med å foreta dette og legge til rette for de etterlatte, når man vet at tiden for sin egen død er nærstående pga fysisk sykdom? Andre tanker rundt dette og erfaringer om hva som skjedde eller ble valgt av de avdøde? Har du opplevd at de avdøde har forberedt seg på at døden var nær? Takknemlig for alle svar. Anonymkode: 0368b...055 Min far døde rett utenfor huset. Politi og ambulanse kom, ingen kostnader. Så ble han sendt til obduksjon, siden han døde hjemme og ikke hadde noen kjente sykdommer. Ingen kostnader. Regninger i forbindelse med bisettelsen kom etter at skifteattesten var mottatt. Han var enkemann, og hadde ryddet mye i småsaker før han gikk bort. Han hadde også orden i alle papirer, bl.a hadde han noe gjennom fagforeningen som ble utbetalt ved dødsfallet. Anonymkode: 0807a...f45
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #26 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du leser jo ikke hva jeg skriver. Skiftattesten er aldri på plass før kostnadene begynner å løpe. Og fra skifteattesten tar åpning av kontoer med mer noe tid. Hvor mange dødsfall har du erfaring med? Hva skjer med alle som føler for å svare i slike tråder med nærmest null erfaring? Anonymkode: 2dfcb...db0 Jeg har erfaring selv, to ganger de siste åra. Og det der har jeg ikke opplevd problem med . Regninger for begravelsen tar sin tid og skifteattest har alltid vært på plass lenge før. Banken har og vært hjelpsom og forståelsesfull, har sjelden følt meg så godt i varetatt. Du sier ; "kontoen åpnes" , vel den åpnes jo ikke men med hjelp av skifteattest og fullmakter får man dekt kostnadene rundt begravelsen av boet. Det er jo ikke slik at man får tilgang og ordner selv. Anonymkode: 8cf9b...902
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #27 Skrevet 31. januar 2023 Motelvibes skrev (1 time siden): Alle burde dødsrydde. Livet er kortere enn man tror. Ja, det er lurt. Min mor har holdt på med det lenge. Det involverer også at vi barna må komme og rydde i våre ting - kaste det vi ikke ønsker å beholde, ta med oss det vi vil ha. Hun gir seg ikke før vi gjør det. 🤣 Men det er jo lurt, til syvende og sist er det vi som blir sittende med ryddingen uansett. Bedre å ta det mens folk lever. Anonymkode: 7dbf6...bcb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #28 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har erfaring selv, to ganger de siste åra. Og det der har jeg ikke opplevd problem med . Regninger for begravelsen tar sin tid og skifteattest har alltid vært på plass lenge før. Banken har og vært hjelpsom og forståelsesfull, har sjelden følt meg så godt i varetatt. Du sier ; "kontoen åpnes" , vel den åpnes jo ikke men med hjelp av skifteattest og fullmakter får man dekt kostnadene rundt begravelsen av boet. Det er jo ikke slik at man får tilgang og ordner selv. Anonymkode: 8cf9b...902 Greit, ser det er mulig. Vi har hatt nok til å ta regningene direkte, så prioriterte ikke å hive oss rundt å få ordnet papirer for å få tilgang til avdødes midler i den situasjonen. Anonymkode: 2dfcb...db0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #29 Skrevet 1. februar 2023 Takk for mange interessante svar. Hva med rydding på nett, som feks avslutte kundekontoer man har hos feks H&M, eller andre nettbutikker, eller KG kontoen? Må man ha id eller dokumentasjon for å avslutte slike ting etter at noen dør? Anonymkode: 0368b...055
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #30 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for mange interessante svar. Hva med rydding på nett, som feks avslutte kundekontoer man har hos feks H&M, eller andre nettbutikker, eller KG kontoen? Må man ha id eller dokumentasjon for å avslutte slike ting etter at noen dør? Anonymkode: 0368b...055 Man avslutter vel ikke slike ting? Hvem bryr seg om at man har en konto på HM eller KG som aldri blir brukt? Det lureste er jo å lage en liste over kontoer og passord før man går bort, for eksempel sosiale medier - og instrukser om hva som skal gjøres med dem (sletting, minneside etc). På Apple kan man legge inn en kontoarving. Anonymkode: 7dbf6...bcb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #31 Skrevet 1. februar 2023 Moren min døde i en annen kommune. Jeg fikk aldri regning på frakten hjem, det ble dekket. Betalte for begravelse og kremasjon. Hun ble spredd for viden. Søkte statsforvalter (før fylkesmann) i fylket hun ønsket spredning. Hadde to vitner (familie) som bekreftet at asken var spredd etter godkjenning og innen 6 måneder etter. Husker ikke eksakte summen for stefaren min tok hele regningen, men totalt var det ikke en billig affære. Vi reiste dit med fly og hadde med aska som håndbagasje uten ekstra kostnad. Anonymkode: 87697...4ed
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #32 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Takk for mange interessante svar. Hva med rydding på nett, som feks avslutte kundekontoer man har hos feks H&M, eller andre nettbutikker, eller KG kontoen? Må man ha id eller dokumentasjon for å avslutte slike ting etter at noen dør? Anonymkode: 0368b...055 Hvis man skal avslutte ting så kan det være de krever skifteattest for å bekrefte at du har rett til å gjøre det. Anonymkode: 87697...4ed
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #33 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er gratis å være medlem i statskirken. Anonymkode: 2dfcb...db0 poenget er at om man ikke er det er ikke tjenester de yter gratis - men jeg regner med du bare kverulerer.. Anonymkode: afe5f...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #34 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Takk for mange interessante svar. Hva med rydding på nett, som feks avslutte kundekontoer man har hos feks H&M, eller andre nettbutikker, eller KG kontoen? Må man ha id eller dokumentasjon for å avslutte slike ting etter at noen dør? Anonymkode: 0368b...055 ikke skifteattest men dødsattest og at man er pårørende må vises frem hos veldig mange, hos noen får man rett og slett ikke avsluttet eller slettet heller - FB er for eksempel en slik som er ekstremt vanskelig på dette.. Anonymkode: afe5f...0a5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #35 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ikke skifteattest men dødsattest og at man er pårørende må vises frem hos veldig mange, hos noen får man rett og slett ikke avsluttet eller slettet heller - FB er for eksempel en slik som er ekstremt vanskelig på dette.. Anonymkode: afe5f...0a5 Skifteattest viser at man er nærmeste pårørende. Anonymkode: 87697...4ed
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #36 Skrevet 1. februar 2023 Da min far døde så kom hele begravelsen på ca 25000 Det inkluderte Henting av bårebil(han falt om hjemme og døde), leie av likklede, kiste, blomster, leie av den duken under kista i kirka, leie av stearinlys i kirka, kjøring til kirke, syning, og sikkert noe mer jeg ikke husker i farta. Fikk spesifisert regning 😳 Anonymkode: b4027...b92 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #37 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Moren min døde i en annen kommune. Jeg fikk aldri regning på frakten hjem, det ble dekket. Betalte for begravelse og kremasjon. Hun ble spredd for viden. Søkte statsforvalter (før fylkesmann) i fylket hun ønsket spredning. Hadde to vitner (familie) som bekreftet at asken var spredd etter godkjenning og innen 6 måneder etter. Husker ikke eksakte summen for stefaren min tok hele regningen, men totalt var det ikke en billig affære. Vi reiste dit med fly og hadde med aska som håndbagasje uten ekstra kostnad. Anonymkode: 87697...4ed Hun ble også obdusert på grunn av alderen sin. Hvis vi hadde sagt nei så hadde de fått tvunget det frem uansett fordi det var mistenkelig at en kvinen i 40-årene døde på et hotellrom. Man kan ikke nekte hvis det klassifiseres som mistenkelig, men de vil spørre for å slippe mer papirarbeid. Anonymkode: 87697...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #38 Skrevet 1. februar 2023 Tror det heter rydding av dødsbo. Ikke dødsrydding. Begravelsesbyråene hjelper med råd ang. en hel rekke av de praktiske tingene. Anonymkode: de439...76f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #39 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror det heter rydding av dødsbo. Ikke dødsrydding. Begravelsesbyråene hjelper med råd ang. en hel rekke av de praktiske tingene. Anonymkode: de439...76f Etter jeg har forstått er "dødsrydding" når en rydder før en er død ; ja selv, med tanken bak at alle skal dø. Ja bare nevner det om du lurte på hva ordet ofte brukes om. ( om du ikke lurte lurer mulig noen andre ) Anonymkode: ad4f3...c09
Illuminatum Skrevet 1. februar 2023 #40 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det hjelper lite. Midlene er låst i lang tid før boet gjøres opp. Så det blir uansett en del av arveoppgjøret. Om noen trenger midlene for å betale for en begravelse og annet praktisk må det løses på en annen måte. Anonymkode: 2dfcb...db0 Ikke helt rett. Nødvendige kostnader til begravelse kan dekkes av avdødes midler før skiftet er foretatt. Dødsbo | Hva må jeg tenke på? | SpareBank 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå