Gå til innhold

Hvilke kostnader er det ved dødsfall? Og andre spm rundt det praktiske rundt, før og etter dødsfall. Dødsrydding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når noen dør på ferie i et utland så skrives det gjerne i medier om kostnader knyttet til å bringe den avdøde hjem igjen til Norge.

Men hva med kostnader knyttet til dersom noen faller om og dør enten pga dårlig helse eller ulykke på tur i norsk natur, eller utenfor hjemmet sitt, som feks dersom noen har reist på bytur, går en tur i området sitt? Når noen feks er dement eller av en eller annen årsak så kobles politi eller ambulanse inn, eller andre som røde kors og lignende, tilfaller da kostnader ved leting og henting av skadet/avdød til de etterlatte?

Og hva hvis noen dør i sitt eget hjem og så blir fraktet til likhus/krematorie, jeg antar det medfører en kostnad? Hva er vanlig praksis dersom noen bor alene i en leilighet i et borettslag og blir funnet død i eget hjem?

Kan dere som har erfaring med de ulike situasjonene dele litt info rundt hva som skjedde med utgifter og hvilke ting som måtte ordnes i henhold til dette?

Kan man i et brev til etterlatte be de si nei til at man blir obdusert ved dødsfall? 

Må det være et testament signert med vitner når man ønsker å si nei til obdusering og hvordan man ønsker eller ikke ønsker begravelse, minnestund, kunngjøring om dødsfall?

Hva med dødsrydding, har noen erfaringer med å foreta dette og legge til rette for de etterlatte, når man vet at tiden for sin egen død er nærstående pga fysisk sykdom?

Andre tanker rundt dette og erfaringer om hva som skjedde eller ble valgt av de avdøde?

Har du opplevd at de avdøde har forberedt seg på at døden var nær?

Takknemlig for alle svar.

Anonymkode: 0368b...055

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved dødsfall annet sted en hjemme gjelder reiseforsikring mener jeg, det kan være en stor fordel om distansen krever transport med fly. 

Politi, ambulanse, røde kors, kirke, prest... alt slikt er gratis i Norge. 

Det aller vanligste er å kontakte et begravelsesbyrå, og de ordner alt praktisk. Derfra er det egentlig et "hvor langt er et tau" spørsmål. Men noen titusen blir det som minimum. Og man kan raskt bruke opp mot 100 000 totalt. Jeg har ikke erfaring med annet enn begravelsesbyrå. 

Obduksjon er ikke vanlig med mindre det er noe uvanlig med dødsfallet, og da er det obligatorisk. Alt annet du nevner kan du selvfølgelig dele med dine nærmeste. 

Jeg har opplevd flere dødsfall der den avdøde var for syk de siste månedene til å forstå hva som ventet. Og et plutselig dødsfall i utlandet. Når alt av forsikringer og papirer er på plass går ting av seg selv. Dessverre hadde ingen forberedt hus og saker, og det å måtte gjennom slikt er utrolig tungt. Man finner gjerne papirer eller noe man ikke vil se, man må rydde i private gjenstander, og man føler man plukker fra hverandre et liv. 

Det er mye jeg kan skrive her, som pårørende, mulig enklere om du har spørsmål. 

Anonymkode: 2dfcb...db0

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Det varierer fra begravelsesbyrå til begravelsesbyrå… 

Da vi hadde dødsfall i hjemmet, kostet henting 5500 kr. Siden avdøde døde på kvelden, og det var helg ble prisen 9000kr. Det kom tillegg for div «assistanse» og «tilleggsutstyr» (men hva er alternativet? Å bære avdøde ned trappene og ut i bilen selv? 

totalt kom vår begravelse på ca 80 000kr Dette var langt fra di «dyreste» valgene, men heller ikke di billigste. 

Anonymkode: c4a11...1b3

Skrevet

Vårt familiemedlem døde i en annen kommune enn den hun ville begraves i. Så da måtte begravelsesbyrået hente henne og man betaler for såkalt nedlegg i kiste samt frakt. Tror faktisk antall km spilte en rolle. Vi fikk høre at i noen tilfeller så ville pårørende hente den avdøde og frakte dem selv... Skulle vi ha flere enn 2 syninger i bårehuset så kostet dette. Og ellers så betaler man jo for kiste, urne, dødsannonsen i avis (en betydelig høy pris som man ikke tenker over), opptrykk av hefte til begravelse, blomster, og selve tjenesten fra begravelsesbyrået. Vil man ha forsanger(e) i kirken så koster dette.  Vi ønsket f.eks at organisten startet å spille litt musikk 15 min før begravelsen startet, dette kostet ekstra. 

Begravelsesbyrået ordner med søknad til nav for å evt kunne få dekt noe av begravelsen. Dette går av seg selv men kan ta ett par mnd.

Å dø er dyrt selv når man velger de billigste alternativene. Synes det er voldsomme priser. 

Anonymkode: bb0d1...69c

• Liker 2
Skrevet

Hva med spredning av aske? Noen her som har gjort det?

• Nyttig 1
Skrevet

Foreldrene mine har egen sparekonto merket "død". kjempemorbid, men viktig. Det er ikke bare døden og det direkte relatert til det. Men så er det leie av container og vaskebyrå til å rydde ut av huset, så mekler hvis huset skal selges. 

Anonymkode: fbdc5...95b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja.

Man blir jo kremert lokalt - til den prisen det koster.

Jeg var vitne (samt en annen) for å påse at reglene ble fulgt.

Vi hadde askespredning i en annen by, og betalte forsåvidt kun for den fremgangsmåten vi ønsket såvidt jeg kan minnes.

Det var ingen «utenforstående» med på det, men jeg og en annen måtte som sagt være vitner og garantere at reglene ble fulgt.

Her var det snakk om at den avdøde ønsket sin aske spredt i sjøen ved en spesifikk by.

Så det ble leid båter (vi var endel der), og måtte da rimelig langt ut på sjøen.

Grunnet ganske mye bølger og dårlig vær stoppet vi litt før den egentlige grensen, ellers hadde vi ikke klart å gjennomføre sikkert. Det var SJØ og megabølger. 

Så jeg og den andre ble enige om å erklære at det var innafor 😅 (det var et veldig langt og godt stykke ut altså, men husker jeg begynte å bli rimelig sjøsyk). 

Det var utrolig fint forøvrig.

Man kunne se asken synke tykt ned i havet, og så ble det kastet roser over.

Veldig fin opplevelse. 

Men krevde mye organisering fra de som tok ansvar for det. Man må jo søke tillatelse og ha vitner, samt komme seg langt nok til havs/fjells. 

Anonymkode: b915c...471

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror forøvrig selv jeg etterhvert skal ha en slik konto for meg og mannen.

Det ER jo kjempemorbid, men vi har bare ett barn - og han takler neppe den planleggingen så godt.

Så kanskje planlegge ferdig alt og spare til den summen det koster 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Foreldrene mine har egen sparekonto merket "død". kjempemorbid, men viktig. Det er ikke bare døden og det direkte relatert til det. Men så er det leie av container og vaskebyrå til å rydde ut av huset, så mekler hvis huset skal selges. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror forøvrig selv jeg etterhvert skal ha en slik konto for meg og mannen.

Det ER jo kjempemorbid, men vi har bare ett barn - og han takler neppe den planleggingen så godt.

Så kanskje planlegge ferdig alt og spare til den summen det koster 🤷‍♀️

Det hjelper lite. Midlene er låst i lang tid før boet gjøres opp. Så det blir uansett en del av arveoppgjøret. 

Om noen trenger midlene for å betale for en begravelse og annet praktisk må det løses på en annen måte. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper lite. Midlene er låst i lang tid før boet gjøres opp. Så det blir uansett en del av arveoppgjøret. 

Om noen trenger midlene for å betale for en begravelse og annet praktisk må det løses på en annen måte. 

Kontoen åpnes opp igjen straks arvingene får skifteattest fra tingretten og viser den til banken, og hvis alle arvingene har signert på skjemaet, så får de skifteattesten i løpet av kort tid etter at de har levert skjemaet til tingretten, så dette kan gå veldig fort 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Betalte 50-60000 i båretransport, kiste, blomster etc. og rundt 10000 for gravøl etter begravelsen (snitter, kaffe og kaker).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Besteforeldrene mine gjorde det på samme måten, og det gikk helt fint. 

• Liker 1
Skrevet

Alle burde dødsrydde. Livet er kortere enn man tror.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

dette stemmer ikke, vi måtte betale for å bruke kirken da den døde ikke var medlem av den norske kirke. i en artikkel fra 2018 i oslo kom det frem at kostnaden på en begravelse varierer fra 24 800 til maxpris på 91 000 
Når det gjelder transport om den avdøde er mer en 20 km hjemmerfra kan faktisk NAV være til hjelp. Dersom transporten er over 20 kilometer, betaler de pårørende bare en egenandel på 2334 kroner av transportkostnadene, mens NAV betaler resten, uavhengig av den avdødes eller de pårørendes økonomi.

Anonymkode: afe5f...0a5

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (38 minutter siden):

Kontoen åpnes opp igjen straks arvingene får skifteattest fra tingretten og viser den til banken, og hvis alle arvingene har signert på skjemaet, så får de skifteattesten i løpet av kort tid etter at de har levert skjemaet til tingretten, så dette kan gå veldig fort 

Poenget var; hvor mange tar tak i dette før begravelse? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Besteforeldrene mine gjorde det på samme måten, og det gikk helt fint. 

Dere hadde tilgang, og brukte kontoene ulovlig, før skifteattest var på plass? Ikke bra... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

dette stemmer ikke, vi måtte betale for å bruke kirken da den døde ikke var medlem av den norske kirke. i en artikkel fra 2018 i oslo kom det frem at kostnaden på en begravelse varierer fra 24 800 til maxpris på 91 000 
Når det gjelder transport om den avdøde er mer en 20 km hjemmerfra kan faktisk NAV være til hjelp. Dersom transporten er over 20 kilometer, betaler de pårørende bare en egenandel på 2334 kroner av transportkostnadene, mens NAV betaler resten, uavhengig av den avdødes eller de pårørendes økonomi.

Anonymkode: afe5f...0a5

Det er gratis å være medlem i statskirken. 

Skrevet

De

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget var; hvor mange tar tak i dette før begravelse? 

Det er jo slike ting begravelsesbyrået er med og minner de pårørende på . Man sender inn papirer til tingretten, det gjør begr.byrået og så mottar man skifteattest . 

Anonymkode: 8cf9b...902

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

vi måtte betale for å bruke kirken da den døde ikke var medlem av den norske kirke

Også må man ikke ha begravelsen I kirken da. Men skjønner at dere har en tilhørighet der, men om avdøde ikke var medlem, ville jeg tatt det som ett tegn på at avdøde ikke ville ha noe med kirken å gjøre.

Mitt familiemedlem var ikke religiøs, og vi hadde en ikke-religiøs begravelse.

Anonymkode: 2aa6f...aef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ved dødsfall annet sted en hjemme gjelder reiseforsikring mener jeg, det kan være en stor fordel om distansen krever transport med fly. 

Det aller vanligste er å kontakte et begravelsesbyrå, og de ordner alt praktisk. Derfra er det egentlig et "hvor langt er et tau" spørsmål. Men noen titusen blir det som minimum. Og man kan raskt bruke opp mot 100 000 totalt. Jeg har ikke erfaring med annet enn begravelsesbyrå. 

Obduksjon er ikke vanlig med mindre det er noe uvanlig med dødsfallet, og da er det obligatorisk. Alt annet du nevner kan du selvfølgelig dele med dine nærmeste. 

Jeg har opplevd flere dødsfall der den avdøde var for syk de siste månedene til å forstå hva som ventet. Og et plutselig dødsfall i utlandet. Når alt av forsikringer og papirer er på plass går ting av seg selv. Dessverre hadde ingen forberedt hus og saker, og det å måtte gjennom slikt er utrolig tungt. Man finner gjerne papirer eller noe man ikke vil se, man må rydde i private gjenstander, og man føler man plukker fra hverandre et liv. 

Det er mye jeg kan skrive her, som pårørende, mulig enklere om du har spørsmål. 

Nei det er det ikke. RK får betalt av politiet hvis de må hente en som er død, politiet kontakter begravelsesbyrå de har avtale med, kirke og prest er ikke gratis heller, ambulanse er jo ikke aktuelt om vedkommende allerede er død, da er det rett i bårebilen. 

Obduksjon er helt vanlig om man ikke vet årsaken til dødsfallet, f.eks om man finner noen død. Ingen kan motsette seg rettslig obduksjon (altså obduksjon begjært av politiet)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en omstendelig søkeprosess, og det er ikke sikkert du får ja.

For øvrig, dersom det ikke finnes dekning for kostander til begravelse i boet /pårørende dekker, så dekker kommunen der vedkommende bor. Da er det absolutt billigste versjon av alt. 

Anonymkode: d85e9...42a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...