Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går her gravid 1 uke over tiden, folk maser helt sykelig om det har skjedd noe. I tillegg har moren min tydeligvis tatt på seg jobben som nyhetsanker og har sendt ut sms til brødrene mine med partner om at jeg muligens begynner å kjenne noe i kveld. Hisser meg så sykt opp over at folk absolutt skal ha full kontroll på hele situasjonen min…… 

takk for meg…

Anonymkode: 5ec2c...5a0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper du kanskje selv føler på dette fordi du er over tiden og ønsker å bli ferdig med det? Det er helt normalt for folk rundt å være nysgjerrig, bekymret og spent på dette! Alle forstår ikke at det er en påkjenning for deg. For min del, var det ikke noe problem. Forstår egentlig ikke problemet med at folk bryr seg. Synes det var kjekt. Ønsket jeg ikke mas, slo jeg av lyden på telefonen. Tror dette handler mer om deg enn de andre. Og - det handler ikke om kontroll, men forventning, glede og bekymring om en annen. Vær glad du har noen som bryr seg, og konsentrer deg om andre ting! 

Anonymkode: 2e268...e30

• Liker 1
Skrevet

Forstår deg godt! Hadde holdt igjen på info, og sagt at de får beskjed når babyen har kommet/tiden er inne (alt etter som).

Anonymkode: 6f10d...ae3

• Liker 1
Skrevet

Åååå, det er så slitsomt. Send en felles melding av noe slag og si at du skjønner de er spente og ønsker å vise støtte, men akkurat nå blir du ekstra sliten av alle spørsmålene og håper folk kan vente med å spørre fram til du sier noe selv. 

Anonymkode: cbcea...8a7

• Liker 1
Skrevet

«Dere får beskjed etter fødsel» sa jeg til alle som maste. Så svarte jeg ikke mer på meldingene :)

• Liker 2
Skrevet

Hos meg begynte masingen en måned før termin. Om jeg kjente noe osv. Liksom en uke FØR termin var mange forundret over at ingenting hadde skjedd enda. Hallo, jeg var førstegangsfødende også. Ble igangsatt dagen etter termin så mulig om fødselen startet naturlig ville skjedd en uke eller mer etter termin. Men er utrolig slitsomt å føle masing. Jeg skjønte jo  folk var spente men jeg hadde nok med å tenke på meg selv og alle plagene jeg hadde. 

Anonymkode: 68233...57b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hos meg begynte masingen en måned før termin. Om jeg kjente noe osv. Liksom en uke FØR termin var mange forundret over at ingenting hadde skjedd enda. Hallo, jeg var førstegangsfødende også. Ble igangsatt dagen etter termin så mulig om fødselen startet naturlig ville skjedd en uke eller mer etter termin. Men er utrolig slitsomt å føle masing. Jeg skjønte jo  folk var spente men jeg hadde nok med å tenke på meg selv og alle plagene jeg hadde. 

Anonymkode: 68233...57b

Folk er seg selv nærmest. 

Anonymkode: dd2dd...16b

• Liker 1
Skrevet

Derfor er det litt dumt å gi noen den riktige termindato. :lur: har man termin feks 20. i en mnd så kan man si at termin er rundt månedsskiftet. For folk maser, og det er ingen overraskelse. 

Anonymkode: e6d28...8d8

Skrevet

Da vi måtte ha hundepass, så måtte familie vite om når noe var på gang. Om ikke ville jeg holdt det hemmelig til etter fødsel. Det er for å inngå mye masing og ha ro siste del. Men også fordi noen kan bli bekymret dersom fødselen trekker seg ut og/eller det skjer noe under/etter fødsel. Da slipper familie å bekymre seg, og man kan dele nyheten når man er klar. Min familie ringer og ringer, så om vi ikke måtte si i fra på forhånd, så hadde jeg delt nyheten når jeg var klar/uthvilt til å svare.

Anonymkode: f80b0...f6a

Skrevet

Det er jo i hovedsak fordi folk bryr seg 😊

Anonymkode: 914f5...f97

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er så slitsomt! Her begynte det gradvis 2-3 mnd før antatt termin, fordi jeg skulle ha tvillinger. Det tok seg bare mer og mer opp og jeg ville bare skru av telefonen frem til godt etter fødsel. Faren min (som tidligere har vist veldig lite interesse for meg) ringte plutselig hver eneste dag. Det ble utrolig masete og dessverre er jeg skrudd sammen sånn at jeg får dårlig samvittighet for å ikke svare. Til slutt måtte jeg si veldig direkte ifra, da begynte han å mase på mannen min istedenfor🙃 men bedre det. 

de har nok et behov for å sjekke, men husk å sette ditt behov for å få ro først. 

Anonymkode: ece8c...2ad

Skrevet

Det er vel ingen som har så Gullhår-tendenser når det gjelder oppmerksomhet som gravide og nybakte mødre - enten bryr omgivelsene seg for mye, eller så bryr de seg ikke nok. "Akkurat passe"-vinduet er tydeligvis bittelite og nesten umulig for en stakkars utenforstående å treffe... (For en overveldende mengde eksempler, se liknende tråder...).

Det er helt lov å si fra at man trenger ro, at det blir litt mye og at man gir beskjed når det er noe å fortelle (og om man med det mener første tegn på fødsel eller at alt er overstått er helt opp til den enkelte), men ikke forvent at alle rundt er tankelesere og vet akkurat hva som er riktig for deg, for der er alle forskjellige.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å være ærlig med familie. Jeg hadde sagt "nå må dere ikke mase, jeg gir beskjed" 

Anonymkode: b0c83...43b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det var stas med all oppmerksomheten jeg fikk som gravid. Opplevde at mange rundt meg engasjerte seg. Prøv å se positivt på det heller. Etter fødsel er det over…🙈 

Anonymkode: cb225...7b8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 22.46):

Hisser meg så sykt opp over at folk absolutt skal ha full kontroll på hele situasjonen min…… 

Joda, det kan jo godt hende det er "sykt irriterende", men du kan jo i det minste se det positive i det - dvs. at familie synes dette er store greier, og ønsker å være oppdatert. Bedre det enn motsatt, vel ?:vetikke: 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 22.46):

Går her gravid 1 uke over tiden, folk maser helt sykelig om det har skjedd noe. I tillegg har moren min tydeligvis tatt på seg jobben som nyhetsanker og har sendt ut sms til brødrene mine med partner om at jeg muligens begynner å kjenne noe i kveld. Hisser meg så sykt opp over at folk absolutt skal ha full kontroll på hele situasjonen min…… 

takk for meg…

Anonymkode: 5ec2c...5a0

Forstår deg 

Anonymkode: 33ddf...e25

Skrevet

Skjønner ikke hvordan dette føles som mas. Har nettopp født og fikk en del lignende meldinger, men tolket det jo bare som at venner og familie bryr seg om meg/babyen. Hadde det likevel føltes som mas så hadde jeg bare gitt beskjed.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...