AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Skal ta blodprøver i morgen, egentlig en «EU kontroll» sjekke blodsukker, stoffskifte, jern osv. full pakke. Har time kl 13. har hørt man skal ta prøven fastende. Men hvordan blir det når jeg er på jobb fra kl 8 ? takk for svar Anonymkode: 8fc4d...dec
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Hva mener du? Du lar være å spise, selvfølgelig. Anonymkode: aab4a...e5f 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Har du hørt eller vet du det? Som halvt greker får jeg beskjed om å faste når jeg skal ta blodprøver der, her i Norge har jeg ikke fått den beskjeden. Men selv i Hellas er det greit å drikke vann. Så da får du pøse på med det fram til prøven. Du dør ikke av å være sulten noen timer. Anonymkode: 5213b...c33 2
svartkatt Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Du spiser kveldsmat, og venter deretter til etter blodprøve før du kan spise igjen. 2
Ulven Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 Enten faster du eller så kommer du tilbake og tar prøvene så tidlig som mulig en annen dag.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du hørt eller vet du det? Som halvt greker får jeg beskjed om å faste når jeg skal ta blodprøver der, her i Norge har jeg ikke fått den beskjeden. Men selv i Hellas er det greit å drikke vann. Så da får du pøse på med det fram til prøven. Du dør ikke av å være sulten noen timer. Anonymkode: 5213b...c33 Nei, aldri fått beskjed om det. Bestilte vare en time og legen vet jo ikke hva jeg kommer dit for en gang. Men har lest på nettet at å spise før ei blodprøve kan påvirke resultatene spesielt på stoffskifte prøven. derfor er jeg litt usikker og spør her inne. Vil at prøvene skal gi riktige svar Anonymkode: 8fc4d...dec
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 Spis du. Jobber på legekontor og anbefaler ikke faste så lenge, om du ikke er vant til det. Trenger du absolutt å ta prøver fastende, kan du ta de senere. Er ikke så mange prøver som trengs å ta fastende. Anonymkode: a6709...a07
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Ulven skrev (1 minutt siden): Enten faster du eller så kommer du tilbake og tar prøvene så tidlig som mulig en annen dag. Det går jo an. Anonymkode: 8fc4d...dec
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spis du. Jobber på legekontor og anbefaler ikke faste så lenge, om du ikke er vant til det. Trenger du absolutt å ta prøver fastende, kan du ta de senere. Er ikke så mange prøver som trengs å ta fastende. Anonymkode: a6709...a07 Ok, takk for svar. Kan jo si til legen at jeg har spist og høre med henne Anonymkode: 8fc4d...dec
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 Spørs vel hva slags prøver det er snakk om. Jeg har tatt ulike blodprøver uten å være fastende. Men når jeg skal ta blodprøve for å blant annet sjekke hvordan medisinivået er så må jeg gjøre det fastende. Har alltid fått beskjed om det når jeg må faste. Anonymkode: 0248b...9df
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, takk for svar. Kan jo si til legen at jeg har spist og høre med henne Anonymkode: 8fc4d...dec Herregud, du har jo fått beskjed om å komme fastende. Spis kvelds så sent som mulig, ingen dør av 13-14 timer uten mat. Snakk om å gjøre ting komplisert. Anonymkode: 85d22...30a 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud, du har jo fått beskjed om å komme fastende. Spis kvelds så sent som mulig, ingen dør av 13-14 timer uten mat. Snakk om å gjøre ting komplisert. Anonymkode: 85d22...30a Hun har ikke fått beskjed om å komme fastende. Det er ikke mange prøver man trenger å ta fastende og de prøvene skal taes på morgenen. Så kl 13 er for sent åkkesom. Anonymkode: a6709...a07 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Spis du. Jobber på legekontor og anbefaler ikke faste så lenge, om du ikke er vant til det. Trenger du absolutt å ta prøver fastende, kan du ta de senere. Er ikke så mange prøver som trengs å ta fastende. Anonymkode: a6709...a07 «Jobber på legekontor», som hva da? Hun sier hun skal måle blodsukker, og da skal prøven tas fastende. Anbefaler ikke å faste så lenge? Det er da ikke å faste om man ikke rekker frokost og spiser sein lunsj, herregud da…. Anonymkode: ec825...98f 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): «Jobber på legekontor», som hva da? Hun sier hun skal måle blodsukker, og da skal prøven tas fastende. Anbefaler ikke å faste så lenge? Det er da ikke å faste om man ikke rekker frokost og spiser sein lunsj, herregud da…. Anonymkode: ec825...98f Jeg skal sjekke alt som sjekkes kan Anonymkode: 8fc4d...dec
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nei, aldri fått beskjed om det. Bestilte vare en time og legen vet jo ikke hva jeg kommer dit for en gang. Men har lest på nettet at å spise før ei blodprøve kan påvirke resultatene spesielt på stoffskifte prøven. derfor er jeg litt usikker og spør her inne. Vil at prøvene skal gi riktige svar Anonymkode: 8fc4d...dec Du burde ha oppgitt hvorfor du ønsker time slik at legen kunne satt av nok tid til en skikkelig sjekk. Nå har han nok bare satt av de vanlige 10-15 minuttene. Du burde også ringe å høre om de faktisk tar blodprøver så sent. Enkelte legekontor sender inn blodprøver før lunsj. Anonymkode: c054b...718
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #16 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du burde ha oppgitt hvorfor du ønsker time slik at legen kunne satt av nok tid til en skikkelig sjekk. Nå har han nok bare satt av de vanlige 10-15 minuttene. Du burde også ringe å høre om de faktisk tar blodprøver så sent. Enkelte legekontor sender inn blodprøver før lunsj. Anonymkode: c054b...718 Spiller ingen rolle, her jeg bor tar de blodprøver til kl 14. Uansett- om jeg må vente lenge og kommer sent inn er det ikke verre enn å stikke ned morgenen etter og ta prøvene. De gangene jeg er hos lege får jeg de undersøkelsene det er behov for. Noen ganger tar det 5 min, andre 30 min. Alt ettersom, aldri blitt sendt på dør. Tar seg nok tid, og får det jeg trenger Anonymkode: 8fc4d...dec
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #17 Skrevet 31. januar 2023 Har aldri fastet når jeg skulle ta blodprøver. Ellers hadde jeg fått beskjed om det. Anonymkode: 21373...b76
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #18 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): «Jobber på legekontor», som hva da? Hun sier hun skal måle blodsukker, og da skal prøven tas fastende. Anbefaler ikke å faste så lenge? Det er da ikke å faste om man ikke rekker frokost og spiser sein lunsj, herregud da…. Anonymkode: ec825...98f Det er vanlig å ta langtidsblodsukker om man skal ta denne type blodprøver. Den påvirkes ikke av faste. Anonymkode: 574ca...ec5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #19 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skal sjekke alt som sjekkes kan Anonymkode: 8fc4d...dec Det er bortkastet tid både for deg og legeb. Gjentatte studier har vist at helsekontroller bare for sikkerhets skyld ikke fører til noe bedre helse. Vil si det er misbruk av legens tid i denne fastlegekrisen. Gå til legen om du har symptomer/plager eller er har en planlagt oppfølgingkontroll. ikke la deg lure av private tilbydere som prøver å lure deg til å tro at det er en god forsikring mot ev fremtidig sykdom. https://tidsskriftet.no/2013/04/nyheter/helsekontroll-gir-ingen-helsegevinst Anonymkode: 574ca...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #20 Skrevet 31. januar 2023 Stoffskifteprøver bør tas fastende mellom kl. 8 og 9 om morgenen, har jeg fått beskjed om. Har hatt stoffskiftesykdom i snart 10 år. Anonymkode: 78913...413
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå