Gå til innhold

Atopisk eksem hos barn og melk i kosthold, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har en datter på 6 år med atopisk eksem, hun er spesielt plaget på hendene. Her en dag nevnte samboer noe han hadde hørt fra sin mor, om barnet til noen hun kjente, som hadde blitt bedre av å kutte ut melk. Da samboer fortalte om det, sa han noe om at hvitost, yoghurt etc var greit, men ikke det å drikke melk. Da svigermor fortalte selv noen dager senere, sa hun bare at de kuttet ut melk.

Jeg har flere i familien med ymse matvareintoleranser, og da brukes "kutte ut" i den forstand at matvaren fjernes helt fra kostholdet. Slik er det også blant flere jeg kjenner. Med mindre de f.eks. bare har redusert mengden av matvaren, da presiserer de gjerne det selv. Så i denne sammenhengen tenker jeg da de mener å legge om til melkefritt kosthold. Melkefritt smør, melkefritt brød, soyayoghurt, alternativer til hvitost hvis hun vil prøve det, etc. Men siden samboer sa det med at de bare lot være å drikke melk, blir jeg usikker på hva jeg skal tro.

Nei, det er ikke vits i å spørre dem. Jeg har prøvd. Han vet ikke noe mer enn det mora har fortalt, og mora kommer bare med tåkesvar eller gjentar seg selv hvis jeg våger å spørre mer utdypende på noe hun sier. Jeg har prøvd å spørre henne om det var snakk om det å ikke drikke melk eller om det gjaldt alt med melk. Hun svarte at de kuttet ut melk. (Hun er også av typen som "ikke har greie på sånt". Og kjente noen som var så allergisk mot gluten at han må ha epipen med seg hele tiden, men Gjende-kjeks kunne han spise ... Altså, siden han har epipen på seg er han jo tydeligvis allergisk mot noe, men hvis han kan spise vanlige Gjende-kjeks, så kan det vel ikke være gluten han er allergisk mot...?)

Er det jeg som overtenker her? Det er jo egentlig bare å prøve seg fram, men ... Ja nei, jeg vet ikke. Jeg er vel bare frustrert over at det ikke går an å snakke med dem om sånt, utover å nikke og jatte med...

Anonymkode: a8325...2ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kostholdsendringer/eliminering er uten tvil veien å gå her. Men det kan være at datteren din reagerer på noe annet, og det blir elimineringsmetoden. Melk er noe mange reagerer på, og kan være et fint sted å begynne. Jeg syns det høres rart ut å bare reagere på melk og ikke på melkeproduker generelt. 

Jeg ville kuttet ut alt melk fra kosten, inkl prosessert mat som toro poser o.l. Prøv det i 1 mnd og se om ting blir bedre. Er det bedre, så kan du reintrodusere f.eks litt ost og se om det blir reaksjoner igjen. Ha i bakhodet at en del melkeprodukter som f.eks yoghurt også inneholder sukker og andre dårlige ingredisenser. Så det kan like gjerne være dette som trigger, og kanskje også kombinasjonen av det hele. Ingrediensene i en Norvegia ost kontra god morgen yoghurt er veldig forskjellig, hvor osten har renere ingredienser. 

Jeg ville ikke brukt noe energi på hva de andre har sagt som er rart rundt det her, fordi de har åpenbart ikke noen konsekvente og gode svar. 

Anonymkode: 1e7b7...ba8

Skrevet

Jeg har ikke atopisk eksem, men div eksemplager og det har nesten forsvunnet av å kutte to ting, melk og kunstig søtning! 

Anonymkode: b847d...d82

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke atopisk eksem, men div eksemplager og det har nesten forsvunnet av å kutte to ting, melk og kunstig søtning! 

Enig, kunstig søtning er søren ikke noe bedre enn sukker. Så bra at du ble bra! :)

• Nyttig 1
Skrevet

Bare å prøve seg frem. Jeg og min datter har eksem uansett om vi spiser bare ris og drikker vann🤪men min sønn får flekker av eksem bare hvis han får i seg melk.

Anonymkode: 8b2da...26c

Skrevet

Jeg skjønner du er frustrert på svigers, men tror du kan gi opp å spørre mer der. Det har uansett ikke noe å si, du må prøve selv på jenta di allikevel. 

Folk med laktoseintoleranse kan gjerne spise vanlig fast ost, fordi den er naturlig laktoseredusert. 

Hvis du skal teste på datteren din må du velge om du skal teste for melk eller laktose. 

Anonymkode: dd695...9ca

• Liker 2
Skrevet

Bare å prøve seg frem. Jeg og min datter har eksem uansett om vi spiser bare ris og drikker vann🤪men min sønn får flekker av eksem bare hvis han får i seg melk.

Anonymkode: 8b2da...26c

Ris kan faktisk også være noe å kutte ut ved eksem. Mangel på f.eks sink kan også føre til eksem. Det er ikke alltid det vi trenger å kutte ut, men også de vi trenger å tilføre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner du er frustrert på svigers, men tror du kan gi opp å spørre mer der. Det har uansett ikke noe å si, du må prøve selv på jenta di allikevel. 

Folk med laktoseintoleranse kan gjerne spise vanlig fast ost, fordi den er naturlig laktoseredusert. 

Hvis du skal teste på datteren din må du velge om du skal teste for melk eller laktose. 

Ah, selvsagt, viktig poeng :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig, kunstig søtning er søren ikke noe bedre enn sukker. Så bra at du ble bra! :)

Takk! Det var en stor vekker og overraskelse egentlig, og tilfeldig at det ble oppdaget, men det er en like ille trigger som melk, verre nesten faktisk. Jeg kan spise litt melkeprodukter nå uten at set blir galt, men et glass fun light saft så synes det ganske fort. 

Skrevet

Takk! Det var en stor vekker og overraskelse egentlig, og tilfeldig at det ble oppdaget, men det er en like ille trigger som melk, verre nesten faktisk. Jeg kan spise litt melkeprodukter nå uten at set blir galt, men et glass fun light saft så synes det ganske fort. 

Jeg skyr kunstig søtning som pesten, og vil faktisk heller velge produkt med sukker fremfor aspartam. Men for det meste velger jeg bort begge, og prøver å spise mest mulig mat fra bunnen. Kosthold er uhyre viktig for helsen, og altfor undervurdert :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ah, selvsagt, viktig poeng :) 

Voldsomt mange som blander de to😅 Her har datteren min melkeproteinallergi, som er den du tenkte på med at alt relatert til ku må bort. Laktoseintoleranse er at man får fordøyelsesbesvær fordi kroppen ikke har enzymet som spalter laktose i tarmen. Melkeproteinallergi er når kroppen får en allergisk reaksjon pga proteinet i melk - en av de allergiske reaksjonene kan være eksem. 

Så sånn sett, hvis du skal teste noe mot eksem så er det allergien mot proteinet som kan spille inn, at man mangler enzym i tarmen og får fordøyelsesbesvær er ikke koblet mot eksem. Så jeg ville anbefalt å teste om melk (melkeprotein, dvs alt fra ku) kan gi en allergisk reaksjon som påvirker eksemet hennes.

Men avtal fremgangsmåten med en lege først, melkeprotein er en stor og viktig kilde til næring for barn, vi har skikkelig jobben med å sørge for god nok erstatning av næringen i melk på et melkefritt kosthold, får resept på melkerstatning osv. Så det er ikke noe man bare slutter å gi barn i uoverskuelig tid på impuls. 

Skrevet

Har et barn med melkeproteinallergi og atopisk eksem. Eksemen ble påvist et halvt år før melkeproteinallergien, men ble ikke bedre av å kutte ut melk. Han hadde et allergiutslett som naturligvis ble borte så snart melkeproteinet var ute av kroppen og som blusser opp igjen om han får i seg melkeprotein, men eksemen er lik.

Jeg er laktoseintolerant og har atopisk eksem. Eksemen min påvirkes ikke av hvor mye eller lite laktose jeg får i meg, det er det bare magen min og toalettet vårt som gjør. 😂

Anonymkode: 98edf...9f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

hva de andre har sagt som er rart rundt det her, fordi de har åpenbart ikke noen konsekvente og gode svar. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner du er frustrert på svigers, men tror du kan gi opp å spørre mer der

TAKK! 🙏 Det var litt av bekreftelsen jeg trengte rundt dette, faktisk.

Og takk til dere andre også, som har skrevet om laktose, melkeprotein og eliminering! Min mor og mormor reagerer/reagerte på melkeprotein, og jeg har hatt laktosefritt og melkeprotein-fritt kosthold selv i perioder i livet. (Altså en periode hvor jeg kuttet kun laktose, og en periode med helt melkefritt kosthold.) Så mye av dette er jeg kjent med fra før. Jeg setter pris på det likevel, da ser jeg at jeg har husket riktig.

Det med lege og erstatning av næringsstoffer er et godt forslag, ja. Jeg er som sagt kjent med hva man må holde seg unna, men det å finne ernæringsmessig gode alternativer var jeg ikke fullt så god på da jeg spiste melkefritt selv, så der er jeg ikke særlig oppdatert.

Jeg får prate litt med samboer og høre hva han sier. Takk igjen, dere! 🤩

TS

Anonymkode: a8325...2ef

Skrevet

Jenta mi har atopisk eksem. Vi har kuttet triggere og hun er nå helt bra.

Trigger/ histaminrike matvarer 

Tomat, Sitrus, jordbær, sjokolade / kakao, vin (det reagerer jeg sterk på, har pollenallergi). Leverpostei (gir av og til).  

Anonymkode: 45828...901

Skrevet

Kan reagere på innhold som er i såpe og krem også.. det er en skjult trigger. Det trenger ikke å være kostholdet. 

Anonymkode: cd18f...1e3

Skrevet

Kan det være så enkelt som at de sier melk, men mener laktose? 
Smør, ost etc har svært lite laktose, så om de reagerer på laktose kan det hjelpe kutte vanlig melk. Så ut i fra beskrivelsen, så høres det ut som dem har kuttet drikke melk og sikkert mange produkter med høyt laktosenivå. 
Laktose kan trigge eksem, selv om det ikke er definert som ett vanlig symptom med intoleranse. 

Jeg for min del trigges av mange typer frukt, håndvask, stress og kulde. 

Anonymkode: fb7d4...822

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg skyr kunstig søtning som pesten, og vil faktisk heller velge produkt med sukker fremfor aspartam. Men for det meste velger jeg bort begge, og prøver å spise mest mulig mat fra bunnen. Kosthold er uhyre viktig for helsen, og altfor undervurdert :) 

Enig med deg! 

Skrevet
On 1/30/2023 at 10:25 PM, AnonymBruker said:

Det er jo egentlig bare å prøve seg fram, men ...

Ja er bare og prøve seg frem. Det kan også være forskjellig på hva barnet ditt kan reagere på.
For min del er det alt av sitrus, det meste av sjømat og mye vaskepulver til klær og sengetøy. Om jeg ikke har noen utslett så kan jeg bruke ull. Men så fort jeg har noen utslett så vil ull og veldig varme klær irritere og gjøre det verre.

Ei jeg gikk på skole med fikk ingen plager om hun kunne bade i saltvann i et badekar 1 gang i uken. Brukte en halv pose med havsalt på butikken pr bad i badekar. Det har ikke hjulpet meg så mye som henne men hjelper meg litt.  
men ja saltvann og sol er din bestevenn, for noen kan de leve helt normalt med bruk av det. Noen vil enda ha litt utslett men veldig redusert med bruk av saltvann og sol.

Jeg har hørt av folk at noen kan reagere på melkeprodukter, svinekjøtt og mye annet i kosthold men de plager ikke meg. Kan få råd av legen og en liste av ting andre har reagert på. Så er det bare og prøve seg igjennom om se hva som hjelper og ikke. Av egen testing synes jeg det var best og start med noen ting jeg følte var trygt også legge til ting jeg ville teste. Da spise jeg mye brød og knekkebrød med ost og paprika og drakk vann. Så hadde jeg test perioder med forskjellige ting. Huske ikke helt hvor lenge jeg hadde test periodene på. Men for min del så kommer utslettene 3-5dager etter jeg har spise eller drukket noe som trigger viruset. 

Så er det bra og finne de fuktighetskremme som passer huden til barnet ditt. Vil anbefale og finne gode kremmer som har neem oil. Det er påvist ganske posetivt for veldig mye hudplager. For min del en tynn neem oil fuktighetskrem fungerer best. Men av de få jeg kjenner med samme plage så er de gode feite kremmene med neem oil er bedre for dem.

Nå det eneste som trigger viruset hos meg er vår og høst. Da tempraturen går veldig fort opp og ned. Men stabilt kaldt eller stabilt varmt da er huden helt fin.

Anonymkode: 4e5e5...1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...