Gå til innhold

Hvorfor tar ikke flere del i politikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer oppriktig på hvorfor ikke flere tar del i det politikken? Er det fordi det virker vanskelig/terskelen er for høy? Jeg har de tre siste valgene stilt meg til disposisjon, og uten enormt mye politisk innsats har jeg stått som nr.3 på kommunestyrelista, 2. på stortingslista, og nå er jeg blitt ordførerkandidat (1) (er snakk om et godt etablert stortingsparti). Skriver litt leserinnlegg, står på stand noen lørdager, deltatt i noen debatter, og ellers har det egentlig vært det.

Samtidig går diskusjonene om at det noen steder faktisk er vanskelig å stille liste for flere parti, fordi en mangler folk.

Så spørsmålet er, hvorfor vurderer ikke flere vurderer å stille? Særlig nå når det er lokalvalg og det er ganske mange tusen folkevalgte som velges?

Endret av SoroMoro
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke interessert. Bruker heller tiden på hobbyer.

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg det men aner ikke hvordan komme meg inn i systemet. Akkurat når er det vanskelig å vite hva slags parti en skulle gå for og. 

• Liker 1
Skrevet
Sultan skrev (1 minutt siden):

Er ikke interessert. Bruker heller tiden på hobbyer.

politikk kan jo fint være en hobby da. 

• Liker 1
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå):

politikk kan jo fint være en hobby da. 

Vel, folk er forskjellige. Det hadde ikke vært en interessant hobby for meg.

• Nyttig 1
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne tenkt meg det men aner ikke hvordan komme meg inn i systemet. Akkurat når er det vanskelig å vite hva slags parti en skulle gå for og. 

Det er 

GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig bare å ta kontakt, la lokalpartiet vite at du eksisterer. Si at du kunne tenke deg å ta aktiv del i politikken osv...

Skrevet
Sultan skrev (1 minutt siden):

Vel, folk er forskjellige. Det hadde ikke vært en interessant hobby for meg.

Regner meg selv som hobby-politiker, får ikke noe annet en møtegodtgjørelse, synes det er gøy å skrive interpellasjoner (representantforslag) sette seg inn i arealplaner osv... Skal være ærlig å si at selv på lokalt nivå er godtgjørelsen pr møte noe høy, men det var jo heller ikke motivasjonen for det her.

Skrevet

Jeg er for frittalende irl. I tillegg er det ingen partier som ikke har noe politikk jeg avskyr

• Liker 3
Skrevet
SoroMoro skrev (3 minutter siden):

Regner meg selv som hobby-politiker, får ikke noe annet en møtegodtgjørelse, synes det er gøy å skrive interpellasjoner (representantforslag) sette seg inn i arealplaner osv... Skal være ærlig å si at selv på lokalt nivå er godtgjørelsen pr møte noe høy, men det var jo heller ikke motivasjonen for det her.

Ja, det er greit at noen engasjerer seg. Kudos til deg for det. 

Skrevet

Jeg orker ikke dritten som følger med, kommentarfelt og slikt. Skulle ønske jeg var hardhudet og tålte slikt, men er jeg ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest GP950mAh
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Først må du melde deg inn i et parti, da kan du si at du er villig til å stå på liste ved valg.

Skrevet

Har for mye moral.

• Hjerte 1
Skrevet

Skulle så gjerne men når jeg ser klientellet i mitt kommunestyre så nei takk 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjenner flere som driver med politikk. Det er en viktig jobb, men også krevende. Sene kvelder og tusenvis av sakspapirer. Er man kvinne eller minoritet så får man også mye dritt slengt etter seg og lettere trusler (sier ikke at det ikke skjer med hvite menn, men det er grovere trusler og kommentarer til andre grupper).

• Liker 2
Skrevet
Entern skrev (2 minutter siden):

Har for mye moral.

Moral er noe du bærer med deg som person, og som preger deg i f.eks valgkamp. Å ha moral er ikke noen motsigelse mot å stille til valg, tvert i mot kan det gjøre at du skiller deg ut.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
SoroMoro skrev (Akkurat nå):

Moral er noe du bærer med deg som person, og som preger deg i f.eks valgkamp. Å ha moral er ikke noen motsigelse mot å stille til valg, tvert i mot kan det gjøre at du skiller deg ut.

Det er jo et godt poeng 😀👍

Skrevet
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Skulle så gjerne men når jeg ser klientellet i mitt kommunestyre så nei takk 

Men hva om DU var der? En kommer ingen vei med å se på kommunepolitikerene og ikke like dem, en må engasjere seg selv.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er politisk engasjert fra sidelinja, men jeg tror ikke jeg er verken saklig eller seriøs nok til å ta på meg et eneste verv 😅 Har ingen politiske ambisjoner, vil ikke ha ansvaret, og dessuten virker det ekstremt tørt å sitte i kommunestyret. 

• Liker 1
Skrevet
SoroMoro skrev (1 minutt siden):

Men hva om DU var der? En kommer ingen vei med å se på kommunepolitikerene og ikke like dem, en må engasjere seg selv.

Er 35 år ingen interesse av å sitte med folk 50+ opp til 75 år de sliter med rekruttering til og med av unge foreldre sier sitt 

Skrevet
Topsi skrev (2 timer siden):

Jeg er for frittalende irl. I tillegg er det ingen partier som ikke har noe politikk jeg avskyr

Konservativt da ? 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...