AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Er merket løype, men bare kort tid siden noen gikk gjennom i kort avstand fra denne løypa. Selv går jeg aldri på isen etter en skrekk opplevelse som ung. Nå skal klassen til ungdommen på isen og jeg er ikke trygg. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 7f4bf...c8d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Ingenting. Hadde gått ut fra at skolen har kontroll og vært bevisst å ikke overføre egne nevroser til ungene. Anonymkode: 2f961...1fd 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Da barna mine sto på skøyter med skolen hadde de først sjekket at isen var tykk nok. Ville antatt at skolen hadde undersøkt at alt er ok. Anonymkode: 56002...115 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Her tror jeg du selv har en angst som du må legge vekk. skolen drar ikke på tur på isen om den ikke er trygg. Anonymkode: a8baf...808 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 Å huff!! Jeg hater de dagene der. Broren min gikk gjennom isen på klassetur. Det gikk heldigvis godt, men satte skrekken i hele familien. Anonymkode: ab38f...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å huff!! Jeg hater de dagene der. Broren min gikk gjennom isen på klassetur. Det gikk heldigvis godt, men satte skrekken i hele familien. Anonymkode: ab38f...9b4 Nettopp dette. Skjønner ei heller vitsen med å gå på denne isen. Mest lyst til å holde han hjemme. Anonymkode: 7f4bf...c8d
fru Alving Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nettopp dette. Skjønner ei heller vitsen med å gå på denne isen. Mest lyst til å holde han hjemme. Anonymkode: 7f4bf...c8d Ta en telefon til kontaktlærer og forhør deg. Det må være trygge forhold om en klasse skal på tur slik. 1
Mt3 Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nettopp dette. Skjønner ei heller vitsen med å gå på denne isen. Mest lyst til å holde han hjemme. Anonymkode: 7f4bf...c8d Skolene har de siste årene fått veldig stramme retningslinjer ang ferdsel ved vann/strand så de har helt sikkert sjekket at dette er en trygg tur, eller så har de med seg personer som sjekker dette underveis og som lærer elevene om trygg ferdsel ved og på is. Kan ikke tenke meg at en kommune er villig til å ta sjansen på å sitte igjen med ansvaret for at en elev dør på en skoleutflukt som lett kunne vært forhindret, eller måtte betale ut den millionerstatningen de ville måtte ut med om de ikke sjekket godt nok. Ja vi var på klassetur en gang og lærerne tenkte vi kunne teste isen på elva, isen knakk så klart men alle kom trygt i land. Noe slikt ville aldri blitt forsøkt nå 25år etter, fordi skolen ville fått så ørene flagret av foreldrene, de måtte fylt ut avvik og skjema i det vide og brede samt blitt uthengt i media og saksøkt 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 Forstår at du er engstelig men tenker ikke at du skal nekte ungdommen å delta. Det du kan gjøre, på en måte som ikke virker skremmende, er å lære ungdommen hva som er vanlig å gjøre om man går igjennom isen. Men selvfølgelig ikke på en måte som er skremmende, bare lærerik. Eller du kan henvende deg til skolen direkte, eller via FAU å høre om skolen kan lære elevene dette. På lik linje med at de lærer andre viktige sikkerhetstiltak på skolen. De har jo brannøvelser, lærer kanskje om hlr etterhvert osv. Anonymkode: 1ca64...d13
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 Sjekk med kontaktlærer om hvordan de undersøker at isen holder. Da jeg spurte fikk jeg et svar jeg stolte på og som var gjennomtenkt. Så ble det en uke med tøvær, og turen ble avlyst i siste liten fordi siste måling av tykkelsen på isen ikke holdt tykkelsen den skulle. Anonymkode: ab38f...9b4 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 Er isoppmålere som har merket en løype, så den bør jo være trygg, men nå gikk 2 gjennom like ved merkingen for ca 1 uke siden. Anonymkode: 7f4bf...c8d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 Her kan du sjekke området han skal gå i. https://varsom.no/is/isvarsling Dette som et supplement til info fra læreren. Oppblåsbar vest er tingen, men neppe sikkert ungdommen din vil ha det da😬 Anonymkode: ab38f...9b4 1 1
Mt3 Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er isoppmålere som har merket en løype, så den bør jo være trygg, men nå gikk 2 gjennom like ved merkingen for ca 1 uke siden. Anonymkode: 7f4bf...c8d Men om disse 2 gikk utenfor merket løype på ett punkt der det er mer vannføring pga vann kommer inn eller ut av vassdraget eller ett sted der det er virvler i vannet så er det helt normalt at det er mye tynnere is der enn ellers. Skjønner at en kan være nervøs og usikker, men ikke nekt ungdommen å delta, si heller at det er folk som har gått gjennom isen og at det derfor er viktig å følge merket løype og få med seg beskjeder som blir gitt underveis. Vi kan ikke beskytte barna hele livet, vi kan bare gi de sjansen til å velge sunn fornuft. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Skrevet 30. januar 2023 Mt3 skrev (16 minutter siden): Men om disse 2 gikk utenfor merket løype på ett punkt der det er mer vannføring pga vann kommer inn eller ut av vassdraget eller ett sted der det er virvler i vannet så er det helt normalt at det er mye tynnere is der enn ellers. Skjønner at en kan være nervøs og usikker, men ikke nekt ungdommen å delta, si heller at det er folk som har gått gjennom isen og at det derfor er viktig å følge merket løype og få med seg beskjeder som blir gitt underveis. Vi kan ikke beskytte barna hele livet, vi kan bare gi de sjansen til å velge sunn fornuft. Takk for kloke ord. Ser det skal bli kaldere utover i uka, og det lover jo bra. Anonymkode: 7f4bf...c8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå