AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Mitt barn på 1,5 har blitt bitt ved flere anledninger i barnehagen. Den ene dagen ble hun bitt 3 ganger (i forrige uke). I dag 1 gang. Det blir skikkelige merker, som blåmerker og skrubbsår. Jeg syns det er veldig fælt å tenke på, særlig da det skjedde 3 ganger. Men dette er kanskje bare sånn man må regne med i barnehagen? Hun har virka helt blid og fornøyd etter barnehagen, og virker ikke som at hun har fått noen men av det. Hun er veltilpassa i barnehagen, og trives godt der og det virker som de andre barna liker henne. Det er mitt første barn, så jeg aner ikke om dette er normalt.. jeg får jo ikke gjort så mye med det liksom. Men er ganske fælt å tenke på😥 Anonymkode: 86f13...f96 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Ganske normalt på småbarn,dessverre. ofte biting pga dårlig språk Anonymkode: 357fd...595 3
Eva-Lena Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Mitt barnebarn er i bite og klype alderen. 1.5 år. Hun kan være blid som bare det, vise tegn til å ville gi kos for så å prøve bite der hun kommer til. Biter hardt gjør de rakkerne også, men jeg sier strengt ifra uten at det ser ut til å virke. Ene barnet mitt var en tyrann med biting i bhg og hjemme. Gud hjelpes så mange ganger hun gjorde det. Jeg var helt oppgitt til slutt og bet tilbake. Bet selvfølgelig ikke av min styrke, men nok til å se hun fikk vondt. Etter det bet hun aldri igjen. Det samme gjorde jeg når hun kløp, lugget, kloret og sparket. Hun fikk tilbake i samme mynt og det hjalp. For mange nå så er jeg nok uegnet som mor, men hun har ingen traumer av det. Ikke fikk hun merker heller, bare nok til å kjenne ubehaget. 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Eva-Lena skrev (1 minutt siden): Mitt barnebarn er i bite og klype alderen. 1.5 år. Hun kan være blid som bare det, vise tegn til å ville gi kos for så å prøve bite der hun kommer til. Biter hardt gjør de rakkerne også, men jeg sier strengt ifra uten at det ser ut til å virke. Ene barnet mitt var en tyrann med biting i bhg og hjemme. Gud hjelpes så mange ganger hun gjorde det. Jeg var helt oppgitt til slutt og bet tilbake. Bet selvfølgelig ikke av min styrke, men nok til å se hun fikk vondt. Etter det bet hun aldri igjen. Det samme gjorde jeg når hun kløp, lugget, kloret og sparket. Hun fikk tilbake i samme mynt og det hjalp. For mange nå så er jeg nok uegnet som mor, men hun har ingen traumer av det. Ikke fikk hun merker heller, bare nok til å kjenne ubehaget. Du sparket barnet ditt? Anonymkode: f843d...d00 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 Eva-Lena skrev (2 minutter siden): Mitt barnebarn er i bite og klype alderen. 1.5 år. Hun kan være blid som bare det, vise tegn til å ville gi kos for så å prøve bite der hun kommer til. Biter hardt gjør de rakkerne også, men jeg sier strengt ifra uten at det ser ut til å virke. Ene barnet mitt var en tyrann med biting i bhg og hjemme. Gud hjelpes så mange ganger hun gjorde det. Jeg var helt oppgitt til slutt og bet tilbake. Bet selvfølgelig ikke av min styrke, men nok til å se hun fikk vondt. Etter det bet hun aldri igjen. Det samme gjorde jeg når hun kløp, lugget, kloret og sparket. Hun fikk tilbake i samme mynt og det hjalp. For mange nå så er jeg nok uegnet som mor, men hun har ingen traumer av det. Ikke fikk hun merker heller, bare nok til å kjenne ubehaget. Seriøst? Dette er det verste jeg har lest Anonymkode: 357fd...595 4 1
Eva-Lena Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sparket barnet ditt? Anonymkode: f843d...d00 Javisst, men leste du alt jeg skrev? 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 Eva-Lena skrev (2 minutter siden): Mitt barnebarn er i bite og klype alderen. 1.5 år. Hun kan være blid som bare det, vise tegn til å ville gi kos for så å prøve bite der hun kommer til. Biter hardt gjør de rakkerne også, men jeg sier strengt ifra uten at det ser ut til å virke. Ene barnet mitt var en tyrann med biting i bhg og hjemme. Gud hjelpes så mange ganger hun gjorde det. Jeg var helt oppgitt til slutt og bet tilbake. Bet selvfølgelig ikke av min styrke, men nok til å se hun fikk vondt. Etter det bet hun aldri igjen. Det samme gjorde jeg når hun kløp, lugget, kloret og sparket. Hun fikk tilbake i samme mynt og det hjalp. For mange nå så er jeg nok uegnet som mor, men hun har ingen traumer av det. Ikke fikk hun merker heller, bare nok til å kjenne ubehaget. Du tuller?!! 😳😱 Så skjønner ikke voksne at vold avler vold.. Anonymkode: c4b4f...8b7 1
Eva-Lena Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Seriøst? Dette er det verste jeg har lest Anonymkode: 357fd...595 Da har du nok ikke lest mye i ditt liv. 10 1
Eva-Lena Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tuller?!! 😳😱 Så skjønner ikke voksne at vold avler vold.. Anonymkode: c4b4f...8b7 Barna mine er ikke voldelige av seg. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har latt 1 gang gå, men ikke ubemerket. Jeg ga beskjed til barnehagen at det er noe jeg ikke aksepterer. Hadde det skjedd en gang 2 hadde jeg spurt hvilke tiltak de hadde tatt for å forhindre det. Og at jeg forventer at barnet som biter får hjelp! det er ikke greit å bite, da har barnet problemer som trengs hjelp til. Anonymkode: 8915f...651 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 Eva-Lena skrev (17 minutter siden): Da har du nok ikke lest mye i ditt liv. Jo , det du driver med er krenkelse og vold mot barn Anonymkode: 357fd...595 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har et barn på 1,5 år som jeg har fått beskjed om at har bitt andre barn ved et par anledninger i barnehagen. Da jeg spurte om det var noe vi (foreldre) kunne gjøre svarte de at det var helt normalt at barn i den alderen der biter, og det pleier å gå seg til ganske fort. De kan ikke gjøre annet enn å følge ekstra med henne i denne perioden😛 Anonymkode: 88190...462 6
Eva-Lena Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo , det du driver med er krenkelse og vold mot barn Anonymkode: 357fd...595 Ja, huff. Bare til opplysning så er ikke barna mine lagd av porselen, så de tålte en liten spark når de sparket selv. Barnebarnet mitt liker å slå, jeg bare dytter henne vekk så hun detter bakover i sofaen. Er såvidt bort i henne, så hun mister balansen. Like fordømt reiser hun seg opp for å slå igjen. Jeg dytter igjen. Da gir hun seg og er 100% trygg på meg. Jeg er ikke voldelig, men tar igjen så de skal forstå hva de gjør mot andre. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 Eva-Lena skrev (1 minutt siden): Ja, huff. Bare til opplysning så er ikke barna mine lagd av porselen, så de tålte en liten spark når de sparket selv. Barnebarnet mitt liker å slå, jeg bare dytter henne vekk så hun detter bakover i sofaen. Er såvidt bort i henne, så hun mister balansen. Like fordømt reiser hun seg opp for å slå igjen. Jeg dytter igjen. Da gir hun seg og er 100% trygg på meg. Jeg er ikke voldelig, men tar igjen så de skal forstå hva de gjør mot andre. Hva f... vet foreldrene til barnet om at du holder på sånn??? Anonymkode: 86f13...f96 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har latt 1 gang gå, men ikke ubemerket. Jeg ga beskjed til barnehagen at det er noe jeg ikke aksepterer. Hadde det skjedd en gang 2 hadde jeg spurt hvilke tiltak de hadde tatt for å forhindre det. Og at jeg forventer at barnet som biter får hjelp! det er ikke greit å bite, da har barnet problemer som trengs hjelp til. Anonymkode: 8915f...651 Du vet de er i gjennomsnitt 2 voksne på 9 barn gjennom dagen i barnehagene? Biting er umulig å unngå. Man kan jobbe med det, sette inn tiltak, men unngå det helt? Nei. Man får ikke sette barn i skammekroken lenger eller ekskludere barn som utagerer, de skal inkluderes og de skal leke med de andre. Da vil det skje når enkelte barn er i den fasen der de biter andre. Jeg som jobber i barnehagen synes det er fryktelig når det skjer, men hadde virkelig ønsket mer forståelse fra foreldre på at det kan skje. Ingen som har erfaring fra moderne barnehage har en nullvisjon ang biting. Man jobber mot det selvfølgelig, men det er en umulig oppgave og det vet vi. Når en av to ansatte er på badet med et barn for å skifte bleie har man alene ansvar for 8 barn på avdelingen. Man kan ta med biteren på badet hver gang det skal skiftes bleie på et barn tenker du sikkert, men så enkelt er det ikke. Da ville biterbarnet vært på badet flere ganger i timen. Og dette ville ødelagt mer på sikt fordi barnet ville blitt enda mer utagerende fordi det selvfølgelig ikke vil henge på badet hele dagen, men også fordi den sosiale kompetansen ikke vil utvikle seg godt heller. Biteperioden ville strukket seg og blitt lenger, i tillegg til mer voldsom pga frustrasjon og dårlig selvfølelse hos barnet. Og barnet ville blitt ekskludert mer fra barnegruppen fordi de andre barna ikke ville sett biteren så mye og derfor ville det ikke vært naturlig for dem å leke med biteren når den først var på avdelingen med de. Sånn er det for barna med deltidsplass eller mye sykdom også, de må vi jobbe masse med iforbindelse med det sosiale. Med mindre de er helt fantastiske sosialt. Så hva mener du man skal gjøre? 1,5time på begynnelsen av dagen og på slutten av dagen er vi alene med gruppa. Ofte er vi færre barn, men ikke alltid. Da er vi én voksen på 9 barn. Å mene at vi skal unngå biting er urimelig. Det beste er å stemme på partier som lover bedre bemanning i barnehagene, det må løses politisk. Flere ansatte ville gitt færre uheldige hendelser. Nå er hjemmesykepleietjenesten mye i media pga uforsvarlig bemanning. Håper det snart også vil komme frem hvor dårlig stilt man er i barnehagene også. Anonymkode: a05b3...8da 9 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #16 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva f... vet foreldrene til barnet om at du holder på sånn??? Anonymkode: 86f13...f96 Nå må vi huske at Eva-Lena er av generasjonen som syntes det var helt ok å la oss 90-tallsbarn ligge og gråte oss i søvn i dagevis eller til vi kastet opp 😜 det var andre tider, men det er jo ikke rart at så mange millenials har endt opp med psykiske problemer😅 jeg hadde nettopp lunsj med 3 kollegaer på 50+ som var heeeelt sjokkert over at jeg samsov med barnet mitt på 1,5 år 😛 det var visst en uting jeg kom til å få igjen for Anonymkode: 88190...462 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #17 Skrevet 30. januar 2023 Opplevde dette selv. Da prøvde barnehagen å «dekke over» det med å si at et annet barn prøvde å kysse henne. Når vi kom hjem så vi at merket bare blei værre og værre, og tok en prat med de dagen etter. Da ba vi de om å ta en spade for en spade, og si det som det er; hu blei bitt av et annet barn. Neste gang det skjedde sa de at hun var blitt bitt, men det har ikke skjedd flere ganger etter dette. Ta en prat med de i barnehagen og få beskrivelsen på situasjonen. Da kan dere også prøve å finne løsninger for hvordan det skal unngås i fremtiden. Jeg skjønner at barn er barn, og at de både biter, slår og lugger hverandre. Men jeg hadde ikke godtatt at datteren min hadde kommet hjem med bitemerker i tide og utide. Anonymkode: 1a682...e85 2
Eva-Lena Skrevet 30. januar 2023 #18 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva f... vet foreldrene til barnet om at du holder på sånn??? Anonymkode: 86f13...f96 Javisst. Ærlig talt, hvis du anser dette som vold så synes jeg synd på deg. Hva skader det at jeg puffer til barnet så det detter fordi de mister balansen? De detter i en myk sofa, hadde ikke gjort dette om de hadde stått på gulvet. Barnet griner ikke engang, bare skjønner til slutt at å slå ikke er lov. Jeg er ikke voldelig, men har heller ikke vært den som har snakket pedagogisk til barna når de har gjort noe galt. De fikk tilsnakk og lærte godt av det. Jeg hadde virkelig forstått om jeg slo, sparket, lugget av full styrke. Det er bar såvidt de merket ubehaget og det var nok. 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #19 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet de er i gjennomsnitt 2 voksne på 9 barn gjennom dagen i barnehagene? Biting er umulig å unngå. Man kan jobbe med det, sette inn tiltak, men unngå det helt? Nei. Man får ikke sette barn i skammekroken lenger eller ekskludere barn som utagerer, de skal inkluderes og de skal leke med de andre. Da vil det skje når enkelte barn er i den fasen der de biter andre. Jeg som jobber i barnehagen synes det er fryktelig når det skjer, men hadde virkelig ønsket mer forståelse fra foreldre på at det kan skje. Ingen som har erfaring fra moderne barnehage har en nullvisjon ang biting. Man jobber mot det selvfølgelig, men det er en umulig oppgave og det vet vi. Når en av to ansatte er på badet med et barn for å skifte bleie har man alene ansvar for 8 barn på avdelingen. Man kan ta med biteren på badet hver gang det skal skiftes bleie på et barn tenker du sikkert, men så enkelt er det ikke. Da ville biterbarnet vært på badet flere ganger i timen. Og dette ville ødelagt mer på sikt fordi barnet ville blitt enda mer utagerende fordi det selvfølgelig ikke vil henge på badet hele dagen, men også fordi den sosiale kompetansen ikke vil utvikle seg godt heller. Biteperioden ville strukket seg og blitt lenger, i tillegg til mer voldsom pga frustrasjon og dårlig selvfølelse hos barnet. Og barnet ville blitt ekskludert mer fra barnegruppen fordi de andre barna ikke ville sett biteren så mye og derfor ville det ikke vært naturlig for dem å leke med biteren når den først var på avdelingen med de. Sånn er det for barna med deltidsplass eller mye sykdom også, de må vi jobbe masse med iforbindelse med det sosiale. Med mindre de er helt fantastiske sosialt. Så hva mener du man skal gjøre? 1,5time på begynnelsen av dagen og på slutten av dagen er vi alene med gruppa. Ofte er vi færre barn, men ikke alltid. Da er vi én voksen på 9 barn. Å mene at vi skal unngå biting er urimelig. Det beste er å stemme på partier som lover bedre bemanning i barnehagene, det må løses politisk. Flere ansatte ville gitt færre uheldige hendelser. Nå er hjemmesykepleietjenesten mye i media pga uforsvarlig bemanning. Håper det snart også vil komme frem hvor dårlig stilt man er i barnehagene også. Anonymkode: a05b3...8da Ts her.. godt å høre fra en barnehageansatt.. den gangen barnet mitt ble bitt 3 ganger, var det veldig mye sykdom blant personalet. De prøver liksom å betrygge meg og sier "vi følger med, men det skjer så fort". Jeg har ikke vært sure på de ansatte eller noe, vet at det ikke er deres feil. Men blir jo litt bekymra for at det skal ha negative konsekvenser for barnet mitt, at hun blir redd eller noe sånn? Vet du om biting kan føre til noe sånn? Selve den fysiske skaden ved biting er vel ikke så ille (med mindre de begynner å blø masse eller noe), de skader seg jo titt og ofte. Anonymkode: 86f13...f96 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #20 Skrevet 30. januar 2023 Eva-Lena skrev (37 minutter siden): Mitt barnebarn er i bite og klype alderen. 1.5 år. Hun kan være blid som bare det, vise tegn til å ville gi kos for så å prøve bite der hun kommer til. Biter hardt gjør de rakkerne også, men jeg sier strengt ifra uten at det ser ut til å virke. Ene barnet mitt var en tyrann med biting i bhg og hjemme. Gud hjelpes så mange ganger hun gjorde det. Jeg var helt oppgitt til slutt og bet tilbake. Bet selvfølgelig ikke av min styrke, men nok til å se hun fikk vondt. Etter det bet hun aldri igjen. Det samme gjorde jeg når hun kløp, lugget, kloret og sparket. Hun fikk tilbake i samme mynt og det hjalp. For mange nå så er jeg nok uegnet som mor, men hun har ingen traumer av det. Ikke fikk hun merker heller, bare nok til å kjenne ubehaget. Æsj! Utøve mishandling mot et lite barn?? Hva faen feiler det deg. Håper ikke du får være alene med barnebarna dine… Anonymkode: 464de...3a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå