Gå til innhold

Redd for smitte baby med herpes type 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Babyen min er litt over 4 mnd. Jeg har i flere år hatt herpes type 1 på leppene og hatt 1 lite utbrudd i året. Jeg har siden fødselen vært redd for utbrudd på leppene, men foreløpig ikke hatt det. Hatt litt prikking men det gav seg. Jeg tenkte først at jeg skulle unngå å kysse baby i ansikt men det har vært helt umulig til nå og lett å glemme seg av. Mener jeg har lest at baby får antistoffer i mors liv og via morsmelken hvis mor har hatt utbrudd før så håper det kan minske sjansene for utbrudd. Men jeg er redd for å smitte selv om jeg ikke har symptomer.

Noen andre som har hatt tidligere herpesutbrudd på leppene og har baby? Unngår dere kyssing på baby helt eller kun når det er utbrudd?

Grunnen til at jeg bekymrer meg er for at det kan være alvorlig for baby å bli smittet.

Anonymkode: 6aaca...04c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke smittefare uten blemme/utbrudd..?

Jeg kysset på min baby. Fikk et utbrudd når baby var 5 mnd og da var jeg veldig forsiktig og nøye med hygiene. Brukte munnsårplaster for å minimere risiko for at jeg eller baby tok på såret. Baby ble ikke smittet. 

Jeg ammet det hjalp nok. 

Anonymkode: 3d562...696

• Liker 1
Skrevet

Flere med erfaring?

ts

Anonymkode: 6aaca...04c

Skrevet

Unngå ved utbrudd ja!!

Anonymkode: 81792...c19

Skrevet

Så lenge du ikke har utbrudd synes jeg ikke du skal tenke på det TS. Det er ikke smittsomt da vel? Veldig veldig mange har jo herpes type 1 i kroppen (men uten aktive sår) og de smitter jo ikke babyene sine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er vel ikke smittefare uten blemme/utbrudd..?

Jeg kysset på min baby. Fikk et utbrudd når baby var 5 mnd og da var jeg veldig forsiktig og nøye med hygiene. Brukte munnsårplaster for å minimere risiko for at jeg eller baby tok på såret. Baby ble ikke smittet. 

Jeg ammet det hjalp nok. 

Skulle også foreslå munnsårplaster, det reduserer nok risiko en del :)

Anonymkode: c8089...1c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...