Lenelarsen Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Blir nedringt av eldre som ikke vil leve mer Kirkens SOS er alvorlig bekymret for norsk eldreomsorg. Både de og Eldreombudet blir kontaktet av tusenvis av desperate eldre. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/blir-nedringt-av-eldre-som-ikke-vil-leve-mer/15466682/ 1
Lenelarsen Skrevet 30. januar 2023 Forfatter #2 Skrevet 30. januar 2023 Aktiv dødshjelp er noe vi må innføre NÅ! I stedet for å pine mennesker på denne måten som også er en form for stille dødshjelp. 2 1
Entern Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Lenelarsen skrev (23 minutter siden): Aktiv dødshjelp er noe vi må innføre NÅ! I stedet for å pine mennesker på denne måten som også er en form for stille dødshjelp. Nei, aktiv dødshjelp er ikke svaret. Anstendig behandling av våre eldre er svaret 6 2
Anonymburker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Entern skrev (4 minutter siden): Nei, aktiv dødshjelp er ikke svaret. Anstendig behandling av våre eldre er svaret Både og. Syns man må kunne velge det selv når man har levd et langt liv. Spesielt om de lever med sykdom og har mye smerter. Samtidig sier det noe om eldreomsorgen hvis relativt friske og oppegående eldre ikke vil leve mer. Aktiv dødshjelp er ikke løsningen på problemet her, men det bør uansett være et tilbud som finnes. 1
Apis Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Anonymburker skrev (8 timer siden): Både og. Syns man må kunne velge det selv når man har levd et langt liv. Spesielt om de lever med sykdom og har mye smerter. Samtidig sier det noe om eldreomsorgen hvis relativt friske og oppegående eldre ikke vil leve mer. Aktiv dødshjelp er ikke løsningen på problemet her, men det bør uansett være et tilbud som finnes. Problemer knyttet til eldreomsorgen i Norge er et svakt argument for dødshjelp uansett, da får heller disse kommunedirektørene og rådmennene få ut fingeren og gjøre noe med disse problemene. 1 1
Frøkensina Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 For å si det sånn etter å ha opplevd eldreomsorgen/sykehjem i Oslo nært hold det siste året har jeg bestemt meg for at jeg heller vil dø enn å havne der. De har nesten tatt livet av en av mine nærmeste med feilbehandling, avvik erklært av sykehus men fornektes av sykehjemmet. Jeg kommer ikke til å ha noen til å passe på meg slik som jeg gjør så godt jeg kan for min nærmeste så d er sannsynligheten stor for at jeg vil plages ihjel alene på sykehjem. Underernæring, lammelser som ikke gjøres noe med og nær døden av feilmedisinering er ikke en gang alt. 1 1
Lykkelia Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 Det skjønner jeg godt. Eldre som kan gå med støtte blir kjørt i rullestol så de ikke skal falle, og så forflytningen går raskere. Eldre som vil gå på do, men trenger hjelp til å komme seg dit, blir utstyrt med bleie og bedt om å tisse (eller eventuelt bæsje) der. Tannløse eldre blir servert seige svinekoteletter med bein eller tørre brødskiver med harde skorper, og ingen reagerer når de raser ned i vekt. Demente eldre blir dopet ned så de gradvis mister alle funksjoner og all livskvalitet, fordi man ikke har tid til å passe på dem. Syke eldre blir feilmedisinert, og store utskiftinger i personalet gjør at ingen fanger opp alvorlige bivirkninger. Eldre på sykehjem må leve med at klær stadig blir borte fra vaskeriet, eller at personalet hiver tilsmussede klær som de ikke gidder å vaske. Men da snakker jeg om hva som skjer på sykehjem. Det er jo bare de aller heldigste som får plass der. Det er rett og slett uverdige forhold i sykehjem og hjemmetjeneste i Norge. Jeg skjønner godt at sykepleiere ikke vil jobbe der, men det forsterker dessverre også problemet. 1 2
Gjest SVK Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 19 hours ago, Frøkensina said: For å si det sånn etter å ha opplevd eldreomsorgen/sykehjem i Oslo nært hold det siste året har jeg bestemt meg for at jeg heller vil dø enn å havne der. De har nesten tatt livet av en av mine nærmeste med feilbehandling, avvik erklært av sykehus men fornektes av sykehjemmet. Jeg kommer ikke til å ha noen til å passe på meg slik som jeg gjør så godt jeg kan for min nærmeste så d er sannsynligheten stor for at jeg vil plages ihjel alene på sykehjem. Underernæring, lammelser som ikke gjøres noe med og nær døden av feilmedisinering er ikke en gang alt. Ekstremt trist å lese og har selv sett det samme som du beskriver.
Frøkensina Skrevet 6. februar 2023 #9 Skrevet 6. februar 2023 SVK skrev (12 timer siden): Ekstremt trist å lese og har selv sett det samme som du beskriver. Trist at du har opplevd det også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå