Gå til innhold

Operere ut visdomstann

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg skrev trekke...det er omtrent det de gjør. Har selv operert ut flere visdomstenner. Ofte så er det fordi tannen ikke kommer skikkelig frem og ligger litt nede i tannkjøttet. Det er jo ikke et stort inngrep med narkose! Over på kort tid. Ja,jeg blir kanskje litt oppgitt når man lurer på om man trenger sykemelding. 

Anonymkode: ff26b...cd8

Folk reagerer forskjellig på ulike inngrep, og som du ser her i tråden så er det de som har blitt sykemeldt i etterkant. Så kan du bli så oppgitt som du bare vil.

og narkose er en mulighet, så det kan være et inngrep med narkose ja. 

Anonymkode: b1c4a...d69

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har både trukket og operert, det er vesentlig forskjell jo. 

Anonymkode: d150a...462

Nei, det er egentlig ikke det. At du har en egen personlig erfaring er irrelevant.

Anonymkode: 20e98...000

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Folk reagerer forskjellig på ulike inngrep, og som du ser her i tråden så er det de som har blitt sykemeldt i etterkant. Så kan du bli så oppgitt som du bare vil.

og narkose er en mulighet, så det kan være et inngrep med narkose ja. 

Anonymkode: b1c4a...d69

Enig med deg. Hadde ikke narkose, men jeg har operert ut flere tenner. Ingen av gangene var plankekjøring eller fritt for komplikasjoner, for å si det sånn. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er egentlig ikke det. At du har en egen personlig erfaring er irrelevant.

Anonymkode: 20e98...000

Ja det er klart. Menneskers erfaringer er ikke relevant.

Tenk å gidde krangle om noe så latterlig. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har trukket alle fire visdomstenner, to av tennene hadde spiralrøtter med mothaker og tannlegen jobbet så svetta rant for å få de ut. Gjorde det i to omganger hvor to tenner ble trukket hver gang. Jeg kunne dratt rett på jobb som elektriker etter begge øktene uten problem med formen, men bedøvelsen gjorde at jeg ikke kunne kjøre bil. Var på jobb dagen etter.

Men det var verdt hvert eneste sekund i den tannlegestolen, jeg fikk merkbart bedre livskvalitet etterpå. Gjorde dette i ca 2011 og har ikke vært plaget av dårlig ånde eller vondt i munnen som jeg hadde mye før jeg trakk tennene.

Lykke til ts, det er en trøst at når de er trukket er de borte for alltid

Anonymkode: 39ed1...1ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skrev trekke...det er omtrent det de gjør. Har selv operert ut flere visdomstenner. Ofte så er det fordi tannen ikke kommer skikkelig frem og ligger litt nede i tannkjøttet. Det er jo ikke et stort inngrep med narkose! Over på kort tid. Ja,jeg blir kanskje litt oppgitt når man lurer på om man trenger sykemelding. 

Anonymkode: ff26b...cd8

I mitt tilfelle så er ikke tanna fremme, så det må skjæres, så var det snakk om fjerning av noe ben som tanna han fast i, dele den og fjerne den, hvis du definerer det som trekking så ok, det vil ikke jeg kalle det..

har forøvrig en fysisk krevende jobb, det burde kommet frem i HI.

Anonymkode: fd4b1...e05

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I mitt tilfelle så er ikke tanna fremme, så det må skjæres, så var det snakk om fjerning av noe ben som tanna han fast i, dele den og fjerne den, hvis du definerer det som trekking så ok, det vil ikke jeg kalle det..

har forøvrig en fysisk krevende jobb, det burde kommet frem i HI.

Det er helt klart en vesentlig forskjell på det å trekke og operere ut ei tann. Det er en grunn til at man blir sendt til kirurg for slike inngrep, og det er en grunn for at noen kan bli dårlige etterpå. Både pga feber og nedsatt allmenntilstand, men også smerter. 

Nå kommer det nok helt an på hvor komplisert inngrepet er, og ikke minst hvor hardhendt kirurgen er. Min stod bokstavlig talt og dyttet hodet mitt ned i stolen, mens han dro. og dro. og dro. Jeg har ikke ord for mye smerter og dårlig jeg var i dagene som kom, og paralgin forte som jeg fikk den gang slo meg helt ut. Aldri om jeg hadde kunnet gå på jobb. 

Selv om mange nok ikke opplever utfordringer etter inngrepet (og da mener jeg etter kirurgisk fjerning og ikke trekking), så er det mange som må sykemeldes. Det er og blir individuelt, og det er helt umulig å forutsi om man trenger sykemelding eller ikke. Men det er ikke uvanlig å trenge det. Om mulig, legg det til torsdag eller fredag slik at du kan bruke helgen på å komme deg, TS. Noen hviledager etter operasjon uten fysiske anstrengelser er nok alltid lurt, særlig når du forteller at du har fysisk krevende jobb. 

"I forbindelse med ethvert kirurgisk inngrep er det en risiko for at det kan oppstå en infeksjon i operasjonssåret etter operasjonen. Det skyldes at bakterier under eller etter inngrepet spres til sårområdet og kan skape infeksjon, det vil si betennelse forårsaket av bakterier."

Skrevet (endret)

Ikke problem å fjerne visdomstann som regel. Ble sendt til oralkirurgisk poliklinikk etter at tannlegen min hadde prøvd 1 time å trekke den ut uten resultat. På klinikken var det gjort på 123. De er proffe! Dessuten, sår i munnen gror fort. Du trenger ikke sykemelding. Lykke til!

Endret av Rødstrupa
Skrevet

Jeg skulle trekke men endte opp med å operere ut siden røttene satt rundt kjevebeinet som to kroker. Fikk bedøvelse i kjevebeinet, samme som ved trekking/rotfylling. Fikk paracet og ibux med hjem etterpå og tok dette i tre dager. Ble selvfølgelig ikke sykemeldt og var på jobb dagen etterpå som planlagt uten betydelig smerte eller plager. 

• Liker 1
Skrevet
Polyester skrev (4 minutter siden):

Jeg skulle trekke men endte opp med å operere ut siden røttene satt rundt kjevebeinet som to kroker. Fikk bedøvelse i kjevebeinet, samme som ved trekking/rotfylling. Fikk paracet og ibux med hjem etterpå og tok dette i tre dager. Ble selvfølgelig ikke sykemeldt og var på jobb dagen etterpå som planlagt uten betydelig smerte eller plager. 

Hvorfor er det en selvfølge at du ikke ble sykemeldt? Du forstår at man ikke kan planlegge om hvorvidt allmenntilstand er bra eller ikke etter kirurgisk inngrep? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det en selvfølge at du ikke ble sykemeldt? Du forstår at man ikke kan planlegge om hvorvidt allmenntilstand er bra eller ikke etter kirurgisk inngrep? 

Fordi det ikke er et stort kirurgisk inngrep. Man blir ikke sår eller dårlig i kroppen og det er heller ikke veldig smertefullt. Aldri hørt om noen som har blitt sykemeldt etter fjerning av tenner.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer til å gå kjempebra :klem:❤ Jeg anbefaler ikke personlig beroligende, da jeg er av de få % som opplever såkalt "paradoksal virkning" og får ekstrem forverring av angst 🙈 Men god bedøvelse og den teknologien de har i dag, er optimal🥰 Jeg har selv tannlegeskrekk, men opplevde det som alt annet enn vondt!:hjerte: :nikke:

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg får nærmest panikk, jeg har fått time for å operere ut visdomstann, med bare 14 dagers varsel 🙈 jeg er livredd for alt som har med tannlege, kniver, bomull i munn, medisiner osv. å gjøre, redd for narkose, men kjenner at engstelsen over dette tannlegebesøket er større, og kjenner jeg nesten har lyst på det, men er det noe som er vanlig/mulig å få, eventuelle beroligende midler? Hvis det ikke er mulig med narkose, får jeg beroligende da? Må jeg til legen først å få resept på dette? Blir man sykemeldt i etterkant? Hvor lenge har man vondt? Kjenner jeg nesten spyr av tanken 😣😣

Jeg har tannlege skrekk og har operert ut visdomstann 2 ganger. Og jeg kan berolige deg med at det var de mest behagelige 2 tannlege besøkene jeg har vært på😅. Du får GOD bedøvelse og kjenner absolutt ingen SMERTE. Og det er fort over. De er veldig dyktige. 

Skrevet
Polyester skrev (31 minutter siden):

Fordi det ikke er et stort kirurgisk inngrep. Man blir ikke sår eller dårlig i kroppen og det er heller ikke veldig smertefullt. Aldri hørt om noen som har blitt sykemeldt etter fjerning av tenner.

Hjelper ikke. Alle kirurgiske inngrep innebærer risiko for infeksjon, og noen får faktisk infeksjon.
Det avhenger hvor komplisert inngrepet er, kirurgen, og ikke kommer også an på allmenntilstanden til pasienten. Noen opererer ut sin tann på 1-2-3, jeg holdt på i "evigheter". 

Jeg vet om flere som har blitt sykemeldt etter operasjon av visdomstenner. 

Det er bare utrolig arrogant, ignorant, og helt feil å påstå at ingen trenger sykemelding. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjelper ikke. Alle kirurgiske inngrep innebærer risiko for infeksjon, og noen får faktisk infeksjon.
Det avhenger hvor komplisert inngrepet er, kirurgen, og ikke kommer også an på allmenntilstanden til pasienten. Noen opererer ut sin tann på 1-2-3, jeg holdt på i "evigheter". 

Jeg vet om flere som har blitt sykemeldt etter operasjon av visdomstenner. 

Det er bare utrolig arrogant, ignorant, og helt feil å påstå at ingen trenger sykemelding. 

Å herregud slapp av da. I de aller fleste tilfeller er å fjerne en visdomstann et enkelt inngrep.

Skrevet
Polyester skrev (42 minutter siden):

Som sagt - paralgin forte, etter at tannkjøttet med mer var skjært opp. Flytende føde en liten uke. Tennene lå godt bak og nede i kjeven. 

Burde jeg satt meg i bilen og kjørt, tatt noen rundetider ut på toalettet på jobb for å spytte blod, fordi "ingen blir sykemeldt etter fjerning av tenner"?

Anonymkode: 0efe4...0a7

Skrevet
Polyester skrev (8 minutter siden):

Å herregud slapp av da. I de aller fleste tilfeller er å fjerne en visdomstann et enkelt inngrep.

I en del tilfeller så er det faktisk ikke et enkelt inngrep og plankekjøring etterpå. Så derfor er det helt latterlig å si "selvsagt ble jeg ikke sykemeldt", for det er helt umulig å forutsi. Fint for deg, men ha nå litt mer forståelse for at det ikke blir sånn for alle. 

Slapp av selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som sagt - paralgin forte, etter at tannkjøttet med mer var skjært opp. Flytende føde en liten uke. Tennene lå godt bak og nede i kjeven. 

Burde jeg satt meg i bilen og kjørt, tatt noen rundetider ut på toalettet på jobb for å spytte blod, fordi "ingen blir sykemeldt etter fjerning av tenner"?

Samme her. Fikk ikke i meg mat på flere dager, smertene var helt hinsides, og paralgin forte slo meg helt ut. Kirurgen sleit så med å få ut tannhæl**tt at han presset hodet mitt ned i stolen mens han dro. Han holdt på slik lenge. Jeg er ikke den eneste som har opplevd det. 

Feber i flere dager. 

Men vi er kanskje de eneste 2 i hele Norge som har blitt sykemeldt? :ler:

Jeg tenker det også kommer an på om man har hatt problemer med infeksjon/betennelse før visdomstann ble fjernet. Vet ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Samme her. Fikk ikke i meg mat på flere dager, smertene var helt hinsides, og paralgin forte slo meg helt ut. Kirurgen sleit så med å få ut tannhæl**tt at han presset hodet mitt ned i stolen mens han dro. Han holdt på slik lenge. Jeg er ikke den eneste som har opplevd det. 

Feber i flere dager. 

Men vi er kanskje de eneste 2 i hele Norge som har blitt sykemeldt? :ler:

Jeg tenker det også kommer an på om man har hatt problemer med infeksjon/betennelse før visdomstann ble fjernet. Vet ikke. 

Neida. Er bare typisk KG at noen har gjort noe en gang. Og derfor er det også slik for alle andre 😜

Skrevet

Jeg ble sykemeldt. Det tok nesten fem timer fra jeg satte meg i stolen og til jeg var ferdig. Det ble skjært opp et ekstra langt snitt for å ikke kutte over en uheldig plassert nerve, deretter måtte tanna borres i biter og deler av beinet fjernes. Jeg hadde åtte sting som måtte fjernes to uker senere. 

Anonymkode: 12e0a...826

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 20.42):

Det kommer vel an på hva slags jobb man har? Når man har en jobb der man løper rundt og opp og ned i aktivitet hele dagen og ikke kan ta det rolig så må man kanskje være hjemme en dag eller to

Anonymkode: 447cc...838

da jeg tok den første min ble det akutt av to grunner: den hadde snudd seg og vokste innover og jeg skulle ut på 6 mnd seiltokt dagen etter inngrepet.

å ta det med ro i mitt tilfelle betydde at jeg ikke klatret master i tre dager og ikke lempet jeg proviant.

Man kjenner jo selv om man takler jobb eller ikke, men normalt sett er ikke dette noe man trenger å være hjemme for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...