Gå til innhold

Operere ut visdomstann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får nærmest panikk, jeg har fått time for å operere ut visdomstann, med bare 14 dagers varsel 🙈 jeg er livredd for alt som har med tannlege, kniver, bomull i munn, medisiner osv. å gjøre, redd for narkose, men kjenner at engstelsen over dette tannlegebesøket er større, og kjenner jeg nesten har lyst på det, men er det noe som er vanlig/mulig å få, eventuelle beroligende midler? Hvis det ikke er mulig med narkose, får jeg beroligende da? Må jeg til legen først å få resept på dette? Blir man sykemeldt i etterkant? Hvor lenge har man vondt? Kjenner jeg nesten spyr av tanken 😣😣

Anonymkode: fd4b1...e05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke den vanlige tannlegen du skal til, men en tannkirurg? Det var ihvertfall det her. Husker ikke noe særlig av det. Det var sikkert lokalbedøvelse. 🤔 Det jeg husker var at selve benken var vond å ligge på.. Som regel er det fort gjort, og ikke behov for sykemelding..? Men fikk vel resept på smertestillende.

Skrevet

Narkose må klareres i god tid før inngrepet. Jeg måtte det når jeg opererte ut ei visdomstann.  Tannlegen skjønte jeg ikke taklet det i våken tilstand. 

Anonymkode: e0fbb...cf0

Skrevet

Husker det som veldig enkelt inngrep. Du blir selvfølgelig ikke sykemeldt for å trekke en tann! 😳

Anonymkode: ff26b...cd8

• Nyttig 2
Skrevet

De har «satt igang prosessen» med å se på muligheten for meg å få narkose, det er visstnok ikke bare bare, og gjøres i såfall heller ikke hos tannlege men på sykehus. Men jeg får panikk hver gang tannlegen nevner disse visdomstennene mine som må ut på et tidspunkt, at han har skjønt at han ikke får gjort det på meg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husker det som veldig enkelt inngrep. Du blir selvfølgelig ikke sykemeldt for å trekke en tann! 😳

TS skal ikke trekke, men operere ut - to vidt forskjellige prosedyrer. Dessuten skal du ikke kimse av reell tannlegeskrekk

Anonymkode: b1c4a...d69

• Liker 2
Skrevet

Å fjerne visdomstann er stort sett en enkel sak. Du blir ikke sykemeldt, men du bør nok ikke gå på jobb samme dag. Du bør unngå trening i noen dager, pga fare for smerter og blødning. Du får enten resept på smertestillende, eller beskjed om å ta 2 paracet og 1 ibux. Det kan du ta fire ganger i døgnet. Smertetoppen kommer samme kveld. Kan være vondt å tygge, så planlegg suppe til middag den dagen, og noe grøt eller fiskeboller dagen etterpå. Sannsynligvis har du ubehag i fire dager etterpå. Stingene blir sydd med selvoppløsende tråd, så de forsvinner av seg selv.

Skrevet

Jeg har operert ut to. Den ene var akutt så fikk 20 timers varsel. Gruet meg mer til den andre hvor jeg visste om ting i god tid.

Du blir ikke sykemeldt, men skal ta ting litt rolig de neste to dagene, du får med et skriv.

Det var egentlig fort gjort, hadde lite smerter og fikk paralgin som jeg ikke brukte.

Du er ikke den eneste pasienten de har som har tannlegeskrekk. Det beste du kan gjøre er å ringe de og forhøre deg om ting. Da får du spesifikke svar fra rett klinikk i stedenfor min 25 år gamle erfaring med en tannlege som for lengst er pensjonist.

Sender en lykke til klem

• Liker 2
Skrevet
Celaena Sardothien skrev (42 minutter siden):

Jeg har operert ut to. Den ene var akutt så fikk 20 timers varsel. Gruet meg mer til den andre hvor jeg visste om ting i god tid.

Du blir ikke sykemeldt, men skal ta ting litt rolig de neste to dagene, du får med et skriv.

Det var egentlig fort gjort, hadde lite smerter og fikk paralgin som jeg ikke brukte.

Du er ikke den eneste pasienten de har som har tannlegeskrekk. Det beste du kan gjøre er å ringe de og forhøre deg om ting. Da får du spesifikke svar fra rett klinikk i stedenfor min 25 år gamle erfaring med en tannlege som for lengst er pensjonist.

Sender en lykke til klem

Tusen takk, og takk for svar til alle som har svart. Ja, jeg skal ringe i morgen, men fikk melding om time sent i ettermiddag, så de var ikke å få tak i nå, og det tar fra meg nattesøvnen 😣 men får bare vente å høre i morgen. Det er hos en kirurg, ikke vanlig tannlege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får nærmest panikk, jeg har fått time for å operere ut visdomstann, med bare 14 dagers varsel 🙈 jeg er livredd for alt som har med tannlege, kniver, bomull i munn, medisiner osv. å gjøre, redd for narkose, men kjenner at engstelsen over dette tannlegebesøket er større, og kjenner jeg nesten har lyst på det, men er det noe som er vanlig/mulig å få, eventuelle beroligende midler? Hvis det ikke er mulig med narkose, får jeg beroligende da? Må jeg til legen først å få resept på dette? Blir man sykemeldt i etterkant? Hvor lenge har man vondt? Kjenner jeg nesten spyr av tanken 😣😣

Jeg opererte ut en visdomstann i fjor og grudde meg voldsomt. Jeg møtte opp en time før og fikk ett par piller som fjernet alt av nerver. Hele seansen varte 15 min og var ikke noe vondt. Så når siste skal fjernes så behøver jeg ikke grue meg.

Jeg var godt bedøvd og fikk resept på smertestillende som skulle tas en ukes tid. Det trengtes, for det var skikkelig ømt etter den operasjonen.

Helt ærlig, så var det vondeste å dra bankkortet etterpå. Kom på nesten 6000.- 😳

Skrevet

Synes ikke selve fjerningen av tanna var et stort problem. Var våken og hadde lokalbedøvelse. En veldig flink oralkirurg som fjernet den for meg. Men i ettertid måtte jeg passe på at det ikke gikk for lang tid mellom hver gang jeg tok smertestillende, for det var ikke akkurat behagelig. Så mitt tips er; ta smertestillende i god tid før det blir vondt! Ta det så fort du begynner å kjenne biiittelitt ubehag, så kommer du unna smertene. 

Anonymkode: 8ee6c...308

Skrevet

De har «satt igang prosessen» med å se på muligheten for meg å få narkose, det er visstnok ikke bare bare, og gjøres i såfall heller ikke hos tannlege men på sykehus. Men jeg får panikk hver gang tannlegen nevner disse visdomstennene mine som må ut på et tidspunkt, at han har skjønt at han ikke får gjort det på meg

TS skal ikke trekke, men operere ut - to vidt forskjellige prosedyrer. Dessuten skal du ikke kimse av reell tannlegeskrekk

Anonymkode: b1c4a...d69

Jeg skrev trekke...det er omtrent det de gjør. Har selv operert ut flere visdomstenner. Ofte så er det fordi tannen ikke kommer skikkelig frem og ligger litt nede i tannkjøttet. Det er jo ikke et stort inngrep med narkose! Over på kort tid. Ja,jeg blir kanskje litt oppgitt når man lurer på om man trenger sykemelding. 

Skrevet
Celaena Sardothien skrev (1 time siden):

Sender en lykke til klem

Det kommer vel an på hva slags jobb man har? Når man har en jobb der man løper rundt og opp og ned i aktivitet hele dagen og ikke kan ta det rolig så må man kanskje være hjemme en dag eller to

Anonymkode: 447cc...838

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skrev trekke...det er omtrent det de gjør. Har selv operert ut flere visdomstenner. Ofte så er det fordi tannen ikke kommer skikkelig frem og ligger litt nede i tannkjøttet. Det er jo ikke et stort inngrep med narkose! Over på kort tid. Ja,jeg blir kanskje litt oppgitt når man lurer på om man trenger sykemelding. 

Jeg har fjernet alle fire. På to av de måtte de skjære en del. Borre i stykker, og plukke ut bitene. 

Så nei, det er ofte ikke trekking, men et mindre inngrep.

Det sagt, null problem, bedøvelsen er god og tannlegene flinke. Måtte imidlertid gå på paralgin forte i tre døgn. Så kunne på ingen måte kjøre bil, eller jobbe. 

Anonymkode: 0efe4...0a7

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fjernet alle fire. På to av de måtte de skjære en del. Borre i stykker, og plukke ut bitene. 

Så nei, det er ofte ikke trekking, men et mindre inngrep.

Det sagt, null problem, bedøvelsen er god og tannlegene flinke. Måtte imidlertid gå på paralgin forte i tre døgn. Så kunne på ingen måte kjøre bil, eller jobbe. 

Anonymkode: 0efe4...0a7

Hvor lang tid tok det når de holdt på slik?

Anonymkode: 447cc...838

Skrevet

Trekke visdomstann vs operere ut - to VELDIG forskjellige ting. Jeg ble styggdårlig og hadde store smerter etter operasjon, var sykemeldt 1 uke etterpå. 

Anonymkode: d150a...462

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har operert ut visdomstann, to ganger. Jeg vil anbefale deg å ta det rolig, to til tre dager, etter inngrepet. Jeg gjorde ikke det, første gangen og hadde derfor mer smerte, dagene etterpå. Andre gang tok jeg en egenerklæring på to dager. Opererte ut ut tannen, torsdag morgen. Var ikke på jobb torsdag og fredag. Det gikk så mye bedre, gang nummer to. Var mindre smertefullt, siden jeg tok det helt rolig etterpå. Det tok ikke så lang tid.       Masse lykke til 😊

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trekke visdomstann vs operere ut - to VELDIG forskjellige ting. Jeg ble styggdårlig og hadde store smerter etter operasjon, var sykemeldt 1 uke etterpå. 

Og jeg opererte ut 2 visdomstenner under narkose og trengte verken sykemelding eller den boksen med sterkere smertestillende som jeg fikk. Så det er veldig forskjellig fra tann til tann og fra person til person.

Så TS kan bare legge fra seg tanken på dette frem til hun får snakket med noen som kan svare for hennes tilfelle, for det kommer mye an på hvordan tannen ligger og hvor godt fast den er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, det er ikke særlig stor forskjell. Det er sjelden man trenger sykemelding.

Anonymkode: 20e98...000

Skrevet
Mt3 skrev (18 minutter siden):

Og jeg opererte ut 2 visdomstenner under narkose og trengte verken sykemelding eller den boksen med sterkere smertestillende som jeg fikk. Så det er veldig forskjellig fra tann til tann og fra person til person.

Så TS kan bare legge fra seg tanken på dette frem til hun får snakket med noen som kan svare for hennes tilfelle, for det kommer mye an på hvordan tannen ligger og hvor godt fast den er.

Javel? Poenget mitt er at det er tull å påstå at dette er lett som en plett for alle, for det er det neimen ikke. TS vil ikke vite om det blir smerter/hvor mye smerter, og hvordan allmenntilstanden er før etter operasjonen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det er ikke særlig stor forskjell. Det er sjelden man trenger sykemelding.

Anonymkode: 20e98...000

Jeg har både trukket og operert, det er vesentlig forskjell jo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...