AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Min datter ble unnfanget med donor (jeg er enslig kvinne). Etter loven har hun krav på å vite hvem som er donor når hun fyller 18 år. Men det går jo an å iallfall komme litt nærmere mye tidligere, ved å bruke en av disse DNA-testene som er knyttet til et DNA-register. Er det noen som har motforestillinger mot det? Anonymkode: de5e0...8be
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 To ting: 1. Jeg tenker at hun kanskje ikke nødvendigvis er moden for å vite hvem far er, når kunnskapen jo neppe resulterer i at han ønsker kontakt. 2. De dna-registrene har helt forferdelig hinsides gdpr-problemer, og man gir fra seg informasjon som kjapt kan kjøpes opp av andre selskaper. Og jeg, uten å være helt sprø, tror nok vi snart begynner å se saker om manglede forsikringsmuligheter grunnet dna-tester. Anonymkode: 78dd9...d55 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Jeg tenker at DNA test hos kommersielle aktører med alt det medfører av etiske ting som hvem som eier dataene hennes osv er noe hun kan ta stilling til når hun er 18 hvis hun vil lete etter andre biologiske slektninger enn donor (som hun uansett kan få vite når hun blir 18). Anonymkode: 50657...08c 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 Jeg løy på min identitet da jeg tok kommersiell dna test. Rett og slett for at de ikke skulle ha mine data Anonymkode: 97a7a...72b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 Jeg tenker at det er barnet selv som "eier" sine gener og bør få ta beslutninger rundt dette når det er voksent. Anonymkode: 9b848...e10 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 Vil jo tenke donoren har motforestillinger.. Og hvorfor skal hun vite det? Donor er jo ikke en far Anonymkode: 6766a...279
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Er ikke hele poenget med donor at man ikke skal forholde seg til en «far»? Anonymkode: 32c53...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har to barn som er unnfanget med donor. I Danmark, når det var anonyme donorer. Jeg har valgt å ikke DNA teste. De er nå tenåringer begge to, og vi har så vidt snakket om det. De er absolutt ikke nysgjerrig på hvem donor er, eller søsken. "Familien min er jo oss" Jeg har også følt litt på at det er ikke jeg som skal ta det valget for dem. Anonymkode: acd89...b5b 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at det er barnet selv som "eier" sine gener og bør få ta beslutninger rundt dette når det er voksent. Anonymkode: 9b848...e10 Ikke sikkert. I USA er det mulig å ta eierskap i (patent) folks gener. Nearly 30,000 human genes have been patented in the US [R. Cook-Degan, pers. commun.]. Patents will often be secured in countries throughout the world where the patent owner thinks there may be a viable market. Patents are granted by the US government to inventors for new, non-obvious and useful inventions and discoveries, and similar standards of patentability are applied around the globe. A patent grants to its owner the right to exclude others from making, using or selling a patented machine or composition of matter, or using a patented method, typically for a period of 20 years from the date of filing a patent application. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2220018/ Anonymkode: a3b70...271
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #11 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ikke sikkert. I USA er det mulig å ta eierskap i (patent) folks gener. Nearly 30,000 human genes have been patented in the US [R. Cook-Degan, pers. commun.]. Patents will often be secured in countries throughout the world where the patent owner thinks there may be a viable market. Patents are granted by the US government to inventors for new, non-obvious and useful inventions and discoveries, and similar standards of patentability are applied around the globe. A patent grants to its owner the right to exclude others from making, using or selling a patented machine or composition of matter, or using a patented method, typically for a period of 20 years from the date of filing a patent application. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2220018/ Anonymkode: a3b70...271 Dette har cirka ingen som helst relevans for det jeg skrev. Anonymkode: 9b848...e10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå