Gå til innhold

Forslag til økonomisk handleliste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor med tre barn på 8, 13 og 17 år.

Etter at siste strømregning tok knekken på matbudsjettet, har vi nå levd i 2 uker på det vi har liggende av fersk- frossen- og tørrmat, men nå er det tomt 😞

Har 2 dager igjen til penger kommer inn, men har skrapet sammen kr. 450 som jeg skal handle for på matbutikken. Er som sagt tom for det meste, og av det som MÅ handles nå, er hundemat, melk, oppvaskmiddel, klesvaskemiddel, dopapir, brød, litt pålegg, og vi må ha middag for 2 dager... 

Forslag til handleliste som gir meg mest mulig for pengene? 

Det er Kiwi og Rema 1000 som er nærbutikkene, og jeg kan handle begge steder om noe er billigere her enn der 🙃

Anonymkode: e261c...01e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kiwi er vel litt bedre på billigprodukter enn Rema, som First Price.

Kommer litt an på når du skal handle. På Rema har de brød til halv pris etter kl. 22. På Kiwi har de brød fra dagen før til halv pris fram til kl. 12.

Kan nok variere litt fra butikk til butikk, men jeg pleier å handle tidlig formiddag, for da har de nettopp fylt opp i datodisken. Ellers ligger de vel i stor grad likt på pris på mange varer.

Anonymkode: 6fdcb...3d6

Skrevet

Er too good to go på bakerier i nærheten av deg? Der kan du få mye bra for prisen, fyller ofte frysa med brød og bakevarer på den måten. Koster ofte sånn 39-55. 

Hadde lagd middager med ingredienser som kan brukes om igjen. Hva med kjøttdeig og spagetti+grønt, men bytt ut noe av kjøttdeigen med linser eller bønner. Neste middag kan du bruke samme blandingen med kjøttsaus og f.eks. Potetmos i ovnen eller stekte poteter+grønt som er på tilbud. Potetsuppe er også godt med brød ved siden av. Med egg i kanskje? Egg er i hvert fall noe du burde ha på lista. Rimelige proteiner. 

Det er jo litt vanskelig å lage en handleliste når vi ikke vet hva slags vaskemidler og hundemat du bruker f.eks. Men tror du skal få det til på 450 kr. 

Anonymkode: b931e...dbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er too good to go på bakerier i nærheten av deg? Der kan du få mye bra for prisen, fyller ofte frysa med brød og bakevarer på den måten. Koster ofte sånn 39-55. 

Hadde lagd middager med ingredienser som kan brukes om igjen. Hva med kjøttdeig og spagetti+grønt, men bytt ut noe av kjøttdeigen med linser eller bønner. Neste middag kan du bruke samme blandingen med kjøttsaus og f.eks. Potetmos i ovnen eller stekte poteter+grønt som er på tilbud. Potetsuppe er også godt med brød ved siden av. Med egg i kanskje? Egg er i hvert fall noe du burde ha på lista. Rimelige proteiner. 

Det er jo litt vanskelig å lage en handleliste når vi ikke vet hva slags vaskemidler og hundemat du bruker f.eks. Men tror du skal få det til på 450 kr. 

Og selvfølgelig sjekk datodisken. Men synes det er veldig plukka gjennom om dagen. Er nesten bare meny som har noe å velge mellom, men der er det jo dyrt ellers (finnes noen gode tilbud da) 

Skrevet

Ville kjøpt havregryn. Sunt, billig og metter godt som krisemat for et par dager. Har alltid havregryn i hus og lager lett havregrøt av vann og sukker, evt spiser jeg kun havregryn med melk hvis jeg har melk. Kan putte mye annet oppi også, men hvregryn er gull verdt.

Anonymkode: 853f8...279

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnetrygd kommer imorgen:)

Anonymkode: f3203...34d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Anbefaler i alle fall havregryn, kan brukes til frokost, lunsj og kvelds eventuelt. Ca 2 kr for 2 porsjoner. 

Til middag kan du lage en stor gryte chili sin carne som varer i 2 dager. Bønner og hakkede tomater er rimelig.

Anonymkode: 8aa2f...db1

• Liker 1
Skrevet

1) Hadde droppet klesvaskemiddel for to dager. 
2) Enten kjøpt brød på halv pris eller en pakke med bak selv brød. Da får du to brød til 30 kr.

3) Middagstips:

-Hjemmelaget fiskegrateng med billigeste makaroni, en blokk med fryst seifilet (26kr på Rema mener jeg det koster), melk og egg. Kan ha noen poteter og gulrøtter ved siden av.

-Makaroni og hjemmelaget saus med aubergine i stedet for kjøttdeig

-Risotto med grønnsaker om du har det, men bruk grøtris i stedet for Risottoris. 
-Lapskaus med skinnfri pølse

-Pulled pork med nakkekoteletter fra Prima (Rema sitt merke). Mener 1kg koster 69 kroner og er billigere enn kjøttdeig. Sleng med en pakke first price wraps og du har en god kjøttfullt taco.

Jeg har som mål å alltid lage middag til alle fire i familien til under 100 kroner. Klarer det stort sett alltid, og har minimum to grønnsaker eller en salat til måltidet. 
Dette klarer du!

Anonymkode: ea291...4d0

Skrevet

Må du vaske klær nå? Kan ikke det vente to dager? Samme med oppvaskmiddel?

Anonymkode: 7eb29...7dc

• Liker 2
Skrevet

Ville dratt på Kiwi.

Brød; hverdagsgrovt, 20 kr x 3 = 60 kr

Oppvaskmiddel: first price, 15 kr?

Melk: ca 35 kr x 2 = 70

Vaskemiddel: 50 kr? Mindre om du velger billigmerke

Dopapir: serla, 40 kr

Pålegg: gul boks leverpostei 10 kr x 2, kaviar 25 kr, peanøttsmør 25 kr ish = 70

Middag 1: omelett, 12 egg, ca 40 kr (brød har du)

Middag 2: tomatsuppe (40 kr?) m/makaroni (20 kr 1 kg first price) (brød har du) = 60

= 405 kr ish

Vet ikke hvor stor hund du har og hvor mye mat den trenger. Du kan kjøpe billigere dopapir og vaskemiddel. Og kanskje slenge inn en pose havregryn for billig kveldsmat eller frokost. 

Anonymkode: 74c47...8f9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter at siste strømregning tok knekken på matbudsjettet, har vi nå levd i 2 uker på det vi har liggende av fersk- frossen- og tørrmat, men nå er det tomt 😞

Har 2 dager igjen til penger kommer inn, men har skrapet sammen kr. 450 som jeg skal handle for på matbutikken. Er som sagt tom for det meste, og av det som MÅ handles nå, er hundemat, melk, oppvaskmiddel, klesvaskemiddel, dopapir, brød, litt pålegg, og vi må ha middag for 2 dager... 

Det er Kiwi og Rema 1000 som er nærbutikkene, og jeg kan handle begge steder om noe er billigere her enn der 🙃

Dropp melk, dere klarer helt fint to dager med vann til drikke.

Dropp oppvaskmiddel, er det til oppvaskmaskin? Vask for hånd i to dager.

Dropp vaskemiddel, det må være vanvittig krise og umulig å gjenbruke klær i to dager før du prioriterer denne.

Dopapir må dere ha.

Brødmat til skolemat, men kjøp havregryn og lag grøt hjemme morgen og kveld. Det vil du spare en hel del på.

Hunden må ha mat, aner ikke hva hundemat koster, men kjøp den billigste og minste forpakningen du trenger for to dager.

Middag - pasta. Det er billig mat, store hauger pasta. I stedet for kjøttsaus kan du ha et glass pesto + billige kjøttpølser. Eller et glass billigste pastasaus, butikkmerke, ha i bønner, løk, sopp, evt litt pølser.

Poteter - bakte poteter. Luksusmat på sparebluss.

Anonymkode: b330d...346

Skrevet

Også ville jeg vurdert å søke om supplerende sosialstønad.

Om økonomien er så knapp at ei litt stor regning velter lasset, så er du i målgruppa for å få hjelp ❤️ 

Anonymkode: b330d...346

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilken klasse går barna i? 

Anonymkode: 47339...32e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken klasse går barna i? 

Anonymkode: 47339...32e

Det står at barna er 8, 13 og 17 i hovedinnlegget. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er i allefall lurt å planlegge innkjøpene  og handle en gang pr. uke.
Kjøp i større kvanta, kjøp extra varer(eget merke)Av og til finner man varer på 40- 60% avslag pga. kort holdbarhet.

Endret av Rødstrupa
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bake brød/rundstykker selv

Lag vegetarisk middag. Du kommer langt med en pose tørre røde spilt linser kjøpt på internasjonal grønnsaksbutikk (disse treneger ikke bløtlegging og har rask koketid) Linser er også veldig nøytrale i smak om man skulle ha kresne barn ;) 

Eksempler 

Linselapskaus(1 pose lapskausblanding og linser servert med rundstykke 

Tomatsuppe lagd med hakket tomater,buljong, og vann. Ha oppi linser og kjør glatt. Spis med pasta fra first price. Og om du har bakepulver og mel kan dere spise de med disse for mere mat/næring http://www.veganmisjonen.com/2018/01/oppskrift-linsepannekaker-vegansk.html?m=1

Linsebolognese. Pasta,1 glass billig pastasaus og linser

Anonymkode: bb20b...b73

• Nyttig 1
Skrevet

Egg og havregryn blir greie middager i to dager. 
vaskemiddel kan vente. 

Anonymkode: f1ad1...120

• Nyttig 1
Skrevet
Cisco skrev (14 timer siden):

Ingen bufferkonto?!

Har man 450,- på konto frem til man får utbetaling, så er det ganske stor sannsynlighet for at det ikke finnes noe bufferkonto... Ellers hadde man vel kanskje brukt den, og ikke etterlyst hvordan klare seg på 450kr? 

Anonymkode: 7eb29...7dc

Skrevet

Linser, 2. sort egg, og  havregryn er billig og drøy mat. Firkant-sei er også rimelig.

Anonymkode: 7ab83...c43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...