Eliza Skrevet 20. desember 2005 #1 Skrevet 20. desember 2005 Hjelp... Vår datter på 17 mnd. har tydeligvis kommet i sin første trassalder. Det kom helt plutselig i forrige uke, etter at hun fram til nå har vært et englebarn (stort sett iallefall). Nå har vi minst en disputt hver dag, som regel ved matbordet. Hun kan bli rasende bare jeg er så uheldig å prøve å hjelpe henne med å ta mat på gaffelen, og det utløser ofte en lang hylesekvens hvor hun kan grine til hun brekker seg. Jeg føler meg ofte helt hjelpesløs når dette skjer, for ofte gir hun uttrykk for at hun ønsker hjelp, men med en gang jeg gir henne det så blir hun sint. Dessverre ender det ofte med at jeg begynner å kjefte, spesielt etter jobb når vi alle er sultne og slitne. Jeg vet at dette er helt feil, og at det fort kan ende med at hun ikke respekterer meg når jeg hever stemmen. Hva skal jeg gjøre når hun får disse "anfallene"? Overse henne?
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #2 Skrevet 20. desember 2005 Prøv trøst fremfor kjeft... sett deg ned på huk og strekk ut armene, se om hun kommer til deg. Hvis ikke, lar du henne være i fred, fortrinnsvis på rommet sitt... Kjefr fører bare til at begge parter sliktes ut, og det kommer det lite ut av..
Laina Skrevet 21. desember 2005 #3 Skrevet 21. desember 2005 Husker veldig godt den tiden med min sønn. Det varte heldigvis ikke lenge. Det er visst helt normalt at de får en slik periode rundt 1 1/2 års-alderen. Positiv forsterkning er en effektiv måte å oppdra barn på. Spesielt så små barn. Alle ønsker oppmerksomhet, og negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. (Nå insinuerer jeg IKKE at du ikke gir barnet ditt oppmerksomhet, altså!) tilbake til positiv forsterkning: Ved uønsket atferd er det svært effektivt å frata barnet oppmerksomhet. Forklar det gjerne for henne. Barn forstår langt mer enn man ofte tror. Prøv først å irettesette henne, og om det ikke fungerer, kan du fortelle henne at slik oppførsel ikke tolereres, og at du ikke ønsker å prate med henne når hun oppfører seg slik, at du blir lei deg etc, og at det ikke er noe hyggelig. Når hun oppfører seg slik du ønsker, i dette tilfellet med en gang hun slutter å gråte, er det viktig at hun øyeblikkelig får masse positiv oppmerksomhet. Kos, ros og skryt. Denne metoden kan være svært krevende, særlig når man er sliten, men den er særdeles effektiv. Kjefting er, som tidligere nevnt, en lite effektiv måte å løse dette problemet på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå