Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Av ulike grunner må jeg søke om sosialstønad. Er 21 år. Jobber ikke, ikke i stand til å jobbe. Snakket med fastlegen idag, han forstår at jeg ikke er i stand til å være i jobb, men han sier jeg må få sosialstønad fra nav. Er det nok for meg å leve på når jeg er så ung som jeg er? Bor på leilighet. 

Anonymkode: 407b3...7ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er akkurat nok til at du skal klare deg.

Anonymkode: 87a27...ebc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Av ulike grunner må jeg søke om sosialstønad. Er 21 år. Jobber ikke, ikke i stand til å jobbe. Snakket med fastlegen idag, han forstår at jeg ikke er i stand til å være i jobb, men han sier jeg må få sosialstønad fra nav. Er det nok for meg å leve på når jeg er så ung som jeg er? Bor på leilighet. 

Ja, det skal være nok å leve for - men bare akkurat. Det er antakelig ikke nok til å leve normalt for, om du skjønner? Du må nok prioritere veldig hardt. Kanskje du må søke bostøtte i tillegg for å betale husleien.

Kan du ikke få arbeidsavklaringspenger? Det er jo det vanligste når man ikke fungerer i jobb, da må ulike tiltak prøves ut helt til man eventuelt får uføretrygd. Det er jo kjedelig når man står oppi det, men det er viktig at alle steiner snus før man avskrives fra arbeidslivet for godt.

Anonymkode: 472e3...2b5

• Liker 5
Skrevet

Du kan få sosialstønad, og du bør søke om det så fort som mulig.

Men så bør du søke om AAP hos nav. Da får du litt mer penger, utredning og eventuelt ufør hvis det er aktuelt.

Anonymkode: 49e07...0b2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det skal være nok å leve for - men bare akkurat. Det er antakelig ikke nok til å leve normalt for, om du skjønner? Du må nok prioritere veldig hardt. Kanskje du må søke bostøtte i tillegg for å betale husleien.

Kan du ikke få arbeidsavklaringspenger? Det er jo det vanligste når man ikke fungerer i jobb, da må ulike tiltak prøves ut helt til man eventuelt får uføretrygd. Det er jo kjedelig når man står oppi det, men det er viktig at alle steiner snus før man avskrives fra arbeidslivet for godt.

Bostøtte trekkes fra sosialpengene, så det er ikke noe poeng.

Men får du AAP så kan du få bostøtte i tillegg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sosialstønad er som alle andre her sier kun nok til at du skal leve. Det er ingenting til overs for overforbruk, sparing eller luksuskjøp. 

Skrevet

Trodde man kunne få begge, beklager feilen fra min side. Takk for at du oppklarer! 

• Liker 1
Skrevet

Livsopphold for enslig er vel rundt 8200kr nå? (sikkert varierende fra kommune til kommune)

Anonymkode: 82fed...cc7

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel ganske vanlig at det stilles krav om at man må søke om bostøtte når man får sosialhjelp, siden alt skal være prøvd først.

Anonymkode: 6556a...806

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det settes krav om å unytte alle muligheter før sosialstønad, så det settes vilkår om å søke bostøtte

Anonymkode: 63a85...160

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan få sosialstønad, og du bør søke om det så fort som mulig.

Men så bør du søke om AAP hos nav. Da får du litt mer penger, utredning og eventuelt ufør hvis det er aktuelt.

Hadde aap men mista det dessverre :( de bare tok fra meg pengene. Ts

• Liker 1
Skrevet

Er bare 21 år. Redd jeg ikke har råd til mat eller noe :( ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er vel ganske vanlig at det stilles krav om at man må søke om bostøtte når man får sosialhjelp, siden alt skal være prøvd først.

Anonymkode: 6556a...806

Ja, det kan hende. Poenget mitt var at det trekkes fra, så man får det samme utbetalt. 

Skrevet

Er bare 21 år. Redd jeg ikke har råd til mat eller noe :( ts

Joda. Du får dekket husleie og strøm pluss penger til livsopphold. Slapp av.

Anonymkode: 63746...9ab

• Nyttig 2
Skrevet

Hvor lenge regner legen med at du ikke er i stand til å jobbe?

Anonymkode: c4653...dc9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde aap men mista det dessverre :( de bare tok fra meg pengene. Ts

Du har nok fått et vedtak om hvorfor AAP stoppet. De stanser ikke AAP sånn helt uten videre. Kanskje har du ikke levert meldekort på lenge, eller ikke møtt opp på tiltak.

Sosialstønad dekker husleie, strøm og livsopphold. Livsoppholdssatsen er litt ulik fra kommune til kommune, men ligger på rundt sju tusen i måneden. De fleste kommuner forlanger at du må ha søkt om bostøtte får å få sosialstønad, så søk om bostøtte, og legg ved et skjermbilde som vis er at du har søkt bostøtte med søknaden om sosialhjelp.

Anonymkode: e31ed...a9c

• Liker 2
Skrevet

AAP stanses jo ikke uten grunn, så du bør start med å finne ut årsaken. Hvis du har fått ut maks stønadsperiode (etter gammel ordning) så må du søke om forlengelse/videre AAP, nå som karenstid er fjernet. AAP kan også stanses fordi du ikke har fulgt opp aktivitetsplikten din, feks ikke møtt til avtaler med NAV, avbrutt tiltak eller ikke vært i aktiv behandling. Du må også søke statlig bostøtte og økonomisk sosialhjelp (i påvente av eventuell AAP igjen).

Anonymkode: 8d306...a1d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Joda. Du får dekket husleie og strøm pluss penger til livsopphold. Slapp av.

Anonymkode: 63746...9ab

Takk for betryggende svar❤️ Ts

Skrevet

Søk i tillegg boligstøtte fra husbanken.no

Du lever ganske bra på sosialen. Jeg er i full jobb og sitter igjen med noe lunde det samme som du har å bruke fra sosialen etter hus og strøm er betalt.

Anonymkode: 88318...743

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...