Gå til innhold

Vil ikke avlive :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stor hund (38 kg) som fyller 12 om noen få måneder. Nå har han blitt akutt syk. Høy crp (mest sannsynlig pga ubehandlet urinveisinfeksjon), forstørret milt med noe fri væske i buken og høye leververdier. Alt var bra for bare 2 måneder siden. 

Dyrlegen har satt han på antibiotika og så har vi ny time om 3 dager for å se om det går bedre. Allmenntilstanden hans er dårlig, han finner ikke helt roen, virker som han har vondt i magen og han er ustødig. 

Dyrlegen sa at om det ikke ble bedring burde jeg la han slippe, men syns det er veldig vanskelig 😢 skjønner ikke hvordan ting kan være bra og så skal han plutselig avlives. 

Anonymkode: c81f5...b6b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Store hunder lever generelt kortere enn mindre hunder, og nesten 12 år er en anselig alder for en så stor hund (38 kg). Jeg ville hørt på dyrlegen og ikke forlenget lidelsene til hunden, bare fordi du selv synes det er vanskelig :( 

Har selv en hund som er 12 år i vinter, og vi merker at den begynner å bli ganske surrete og gjør ting hun ikke har gjort før. Når de blir gamle blir vi hundeeiere ofte likevel litt overrumplet og "ikke klare" for å si farvel, selv om vi alltid har visst at hunder lever så mye kortere enn oss.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Skjønner at du synes det er vanskelig, men hunden din har det jo ikke bra lengre. Om ikke ting ordner seg med antibiotika nå, så er det eneste rette å avlive den. Ellers driver du jo faktisk med dyremishandling. 

De fleste dyr har kortere levetid enn et menneske. Det bør man ha tenkt igjennom før man går til anskaffelse av et dyr.

Å ikke avlive et dyr som tydelig har vondt er utrolig egoistisk.

Anonymkode: 4290a...0fb

• Liker 5
Skrevet (endret)

Tenk på hundens beste og ikke dine’’ behov og ønsker’’ i en situasjon som denne.♥️🐶

Endret av Rødstrupa
Skrevet

Skjønner at det er vondt, men nå kommer øyeblikket der du skal være hans beste hundemamma og la han slippe ❤️

• Liker 3
Skrevet

Hunden har nok fått organsvikt etter ubehandlet UVI. Jeg føler virkelig med deg, måtte selv avlive hunden min på 13 år for noen mnd siden. Det er fremdeles trist å tenke på. En venn man har med seg gjennom mange år og som plutselig blir veldig syk. Det beste er jo å la hunden slippe, selv om det trist som faen. Ingen som ønsker å se dyrene man er glade i lide💔

Anonymkode: 65eb9...483

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Da vi måtte avlive den forrige hunden vår, var ting lenge usikkert og til og fra. Hunden hadde det "ok", men heller ikke mer. Det tok litt tid før både vi og veterinær forsto at det mest sannsynlig ikke kom til å bli bedre.

Jeg har lovet meg selv å heller avlive et år for tidlig enn en dag for seint neste gang (vi har to hunder nå). Ingen dyr skal ha det vondt fordi jeg ikke klarer å ta en avgjørelse til det beste for dem.

Det er ekstremt vanskelig, men som veterinæren sa til meg: "En død hund lider ikke, det er det mennesket som gjør etterpå".... Og det er så sant. Hunden vet ikke at den ikke lever lenger, men den har ikke vondt....

All mulig støtte til deg, men ikke dra det ut for lenge.... 12 år for en stor hund er dessuten en bra alder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...