Gå til innhold

Antall repitisjoner på forskjellige styrkeøvelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å trene igjen, og har valgt en helt annen strategi nå enn før. Når jeg trente før, så kjørte jeg meg maks ut hver gang, både med styrke og sykling, og det endte med at jeg konstant gikk støl og full av syre og musklene aldri var hvilt ut, men nå har jeg valgt å presse meg mindre, stoppe et par rep før jeg er tom, og blir lite støl, men merker fremgang hittil.

Er dette en god strategi? Og er det noe forskning som viser at optimal antall rep er forskjellig etter øvelser? Føles bedre med ned mot 5rep på bein, og opp mot 8-10 for overkropp. Handler det om jeg er forskjellig trent i overkropp og bein, eller er jeg inne på noe? Trener ca 3 ganger i uken 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 - 2 repetisjoner unna utmattelse er en god strategi. Om det føles forskjellig på forskjellige øvelser har nok dette bare med personlig preferanse å gjøre. Jeg kjenner ikke til noe forskning som skulle tilsi at det skal ha noe å si rent fysiologisk for muskelvekst. Heller tvert imot 😊

Tar du et sted mellom 5 - 10, kanskje 12 repetisjoner er du inne i et fint område. Så kan du mikse og trikse sånn det føles best 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sandum.PT skrev (4 minutter siden):

1 - 2 repetisjoner unna utmattelse er en god strategi. Om det føles forskjellig på forskjellige øvelser har nok dette bare med personlig preferanse å gjøre. Jeg kjenner ikke til noe forskning som skulle tilsi at det skal ha noe å si rent fysiologisk for muskelvekst. Heller tvert imot 😊

Tar du et sted mellom 5 - 10, kanskje 12 repetisjoner er du inne i et fint område. Så kan du mikse og trikse sånn det føles best 😊

Takk for svar 😊 Da er jeg ikke helt på bærtur ihvertfall 😅

Når jeg ikke går helt i kjelleren i hver økt, så føler jeg at jeg kan yte maks i hver økt, bare det å stoppe 2 rep før utmattelse gjør at jeg restituerer mye fortere, føles det som ihvertfall, selv om jeg presser meg bra. Og kan ikke legge skjul på at det å ikke gå konstant som en stiv stokk betyr en del, lettere for meg å ikke miste motivasjonen. 

Føler det er en jungel av forskjellige meninger, så jeg får prøve meg litt frem👍

Skrevet
Arild37 skrev (1 time siden):

Takk for svar 😊 Da er jeg ikke helt på bærtur ihvertfall 😅

Når jeg ikke går helt i kjelleren i hver økt, så føler jeg at jeg kan yte maks i hver økt, bare det å stoppe 2 rep før utmattelse gjør at jeg restituerer mye fortere, føles det som ihvertfall, selv om jeg presser meg bra. Og kan ikke legge skjul på at det å ikke gå konstant som en stiv stokk betyr en del, lettere for meg å ikke miste motivasjonen. 

Føler det er en jungel av forskjellige meninger, så jeg får prøve meg litt frem👍

Du er on the money her. Å trene helt til utmattelse gir mer muskelskade og større sentral tretthet, og forlenger restitusjonstiden. Det er ikke produktivt å trene til utmattelse hele tiden, selv om det kan være nyttig som et verktøy av og til 😊

Og så spørs det jo helt hvordan treningen er lagt opp. Det er stor forskjell på 3 og 10 sett til utmattelse, så det er flere variabler som påvirker regnestykket 👍

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også kuttet ned på intensiteten, fordi jeg elsker å trene og gjerne trener hver dag. Har hatt god fremgang med å halvere reps og/eller vekt. Det kan fort bli mye stress hvis man bruker mye tid på å lese om nøyaktig hvor mange reps og hvor lange pauser man skal ha osv. Det er mye som funker.

Anonymkode: 4514b...4a4

• Liker 1
Gjest Vitalogy
Skrevet

Enig i alt. Sørg for et godt mekanisk drag på hvert arbeidssett. Det får du fint med 1-2 reps i reserve, med repsantall som her angitt. Det er det viktigste og du kommer langt med det prinsippet.

Skrevet
Vitalogy skrev (5 timer siden):

Enig i alt. Sørg for et godt mekanisk drag på hvert arbeidssett. Det får du fint med 1-2 reps i reserve, med repsantall som her angitt. Det er det viktigste og du kommer langt med det prinsippet.

Godt med litt bekreftelse der.

Bra å presse seg maks, men enda bedre å være maks klar for å presse seg når musklene er klare for det, da kjører jeg hardt 

Presset meg så hardt før at jeg var utslitt før trening, kan jo ikke trene hardt 3 dager på rad, blir jo full av syre, og halter rundt 😅

Kjøre passe volum så man er klar for en hard økt er jo bra?

Støl og utslitt, så man må gå ned i kg er vel ikke riktig. Trener hardt med tunge vekter, og presser meg, uten å kommet frem til at jeg kan presse meg, uten å bli støl i 4 dager 

Er så mange meninger, og kan ikke trene for å vinne verdens sterkeste mann 😅 Vil jo kunne gå normalt 

Skrevet

Alle er forskjellig. Var veldig bra form for 10 år siden, trenet hver dag da, er bare så nedtur å ikke klare det nå, når jeg ikke har trent på flere år.

Men kjører på, vil tilbake dit, vil bare ikke gjøre feilene jeg har gjort før 

Gjest Vitalogy
Skrevet (endret)

Arild37 skrev (6 minutter siden):

Godt med litt bekreftelse der.

Bra å presse seg maks, men enda bedre å være maks klar for å presse seg når musklene er klare for det, da kjører jeg hardt 

Presset meg så hardt før at jeg var utslitt før trening, kan jo ikke trene hardt 3 dager på rad, blir jo full av syre, og halter rundt 😅

Kjøre passe volum så man er klar for en hard økt er jo bra?

Støl og utslitt, så man må gå ned i kg er vel ikke riktig. Trener hardt med tunge vekter, og presser meg, uten å kommet frem til at jeg kan presse meg, uten å bli støl i 4 dager 

Er så mange meninger, og kan ikke trene for å vinne verdens sterkeste mann 😅 Vil jo kunne gå normalt 

Høres bra ut dette. Du trenger nok sett pr. uke pr. muskelgruppe med bra mekanisk drag. Det fordrer nok restitusjon, men ikke mer enn at du kan ha høy nok frekvens for å få nok antall ukentlige sett med drag.

Endret av Vitalogy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...