Gå til innhold

9 år gammel gutt som er for voldsom med kattene 😰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 9 år gamle sønn har ADHD og generelle lærevansker. Vi kjøpte to katter i sommer, mye fordi vi ser at gutten vår ikke klarer å få seg venner og er mye ensom. Han trenger nærhet. Han er dessverre brå og ivrig, og kattene begynner å bli redde for ham og løper vekk. Vi roser ham masse når han er rolig med kattene, og forklarer ofte at katter er uskyldige vesener med følelser akkurat som oss. Men han ser ikke ut til å klare å styre seg, og går stadig oftere og leter etter dem for å kose, før vi kommer hjem fra jobb (da er han og storebror alene hjemme). Vi ser godt at han blir lei seg og såret når kattene løper vekk.

Noen med tips eller råd? 😢 Marerittet er jo om han blir direkte slem med dem, for da må vi jo selge dem, og da bryter helvete løs for hans to søsken som også elsker (og er veldig flinke med) kattene...

Anonymkode: fba94...caf

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør en 9 åring skjønne. Diagnose eller ei. Hva gjør dere når han herjer med kattene da?

Anonymkode: 08857...b41

• Liker 15
Skrevet

Må være snill med pus 🙂 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette bør en 9 åring skjønne. Diagnose eller ei. Hva gjør dere når han herjer med kattene da?

Vi korrigerer ham. Vi har nok også begynt å bli litt mer oppgitte og lettere fortvilte. Han sliter med impulsstyring og er mye nedstemt og lei seg. Han mener aldri, aldri å være slem, det må jeg understreke. Men han er brå og klossete i bevegelsene sine. Og han klarer rett og slett ikke å sette seg inn i følelseslivet og opplevelsene til kattene. Han klarer bare å føle på at han er ensom, og at han vil ha en katt å kose med. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi korrigerer ham. Vi har nok også begynt å bli litt mer oppgitte og lettere fortvilte. Han sliter med impulsstyring og er mye nedstemt og lei seg. Han mener aldri, aldri å være slem, det må jeg understreke. Men han er brå og klossete i bevegelsene sine. Og han klarer rett og slett ikke å sette seg inn i følelseslivet og opplevelsene til kattene. Han klarer bare å føle på at han er ensom, og at han vil ha en katt å kose med. 

Uff, skjønner at det er leit. Vet ikke hva annet dere kan gjøre enn å fortsette å være konsekvente på at kattene må få være i fred når de vil og at man ikke er brå mot dem.

• Liker 1
Skrevet

jeg tenker at en utagerende gutt med diagnose ikke bør få være alene med noe sort husdyr, enkelt og greit. 

Anonymkode: 494d1...e95

• Liker 10
  • Nyttig 9
Skrevet

Skjønner at det er vanskelig.

Men hvis kattene er redd for han så lider de allerede. Dere kan ikke vente til han skader de skikkelig med å skjerme dem.

Her må dyrenes velferd komme først, det er det ansvaret dere har tatt på dere dessverre. 

Anonymkode: 05564...b63

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg tenker at en utagerende gutt med diagnose ikke bør få være alene med noe sort husdyr, enkelt og greit. 

Anonymkode: 494d1...e95

Det forstår jeg at du syns. Dersom vi den gangen hadde visst det vi vet nå, så kan det jo også hende at vi hadde vurdert annerledes. Men nå står vi jo i denne situasjonen, og det vi ønsker er råd eller andres erfaringer omkring dette. Vi ønsker ikke å gi opp, selge kattene og påføre vår sønn enorm skam og skyld. Han føler seg allerede som dritt, så ikke vær redd for det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han føler seg allerede som dritt, så ikke vær redd for det. 

Det skjønner vi, og har medfølelse for det.

Men det vi er redd for er at dere utsetter to uskyldige katter for frykt og potensiell skade.

• Liker 5
Skrevet

Er nok bare å fortsette med å repetere og korrigere❤️.

Men ville sørget for at kattene får være i fred, frem til voksne er hjemme. For mye ansvar dersom storebror må påse at lillebror ikke skader pusene.

Kanskje det finnes noe god litteratur? 🙂

Skjønner at det er mange hensyn å ta her ❤️

• Liker 2
Skrevet

Kvitt dere med kattene,  de fortjener et bedre hjem. 

Anonymkode: c5271...a45

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kvitt dere med kattene,  de fortjener et bedre hjem. 

Anonymkode: c5271...a45

Ikke sikkert det er nødvendig. Altfor ofte ganske bombastiske forslag her inne. Og jeg er glad i dyr generelt og har katt selv.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Melder meg ut av tråden da enkelte er mest ivrige etter å såre fremfor å prøve å hjelpe. Tusen takk til de som valgte å gi råd.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Melder meg ut av tråden da enkelte er mest ivrige etter å såre fremfor å prøve å hjelpe. Tusen takk til de som valgte å gi råd.

TS

Håper det ordner seg til det beste for dere alle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

Sånn vil det ofte være. Mennesker med ulike vansker som bruker KG som ventil. Vi bør egentlig svare disse i mindre grad, og så må mods slå ned på misbruk av AB og personangrep, folk som prøver å skape dårlig stemning osv.

• Hjerte 2
Skrevet

Hadde det vært aktuelt å fått hjem en hund?

Jeg elsker katter. De er fantastiske dyr. Men hunder er mer kjent for å være «glad og lykkelig og voldsom» av seg.

Bare en tanke.

Men hva kan dere gjøre? Dere må bare fortsette. Beskytte kattene så godt dere kan, for de kan finne på å si i fra med klørne om det går for langt. 

Anonymkode: 14297...e17

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hjertet mitt blør for din sønn, har dere lest boka til Herman Flesvig sammen? 

Går han på medisiner? 

Ingen konkrete råd ang kattene, men ville lurt litt på om de burde i alle fall hatt et sted de kunne gå til, som gutten ikke kommer til. Så de kan trekke seg unna når det blir for voldsomt.

Kan kattene være i en egen del av huset, og gutten i en annen, til dere kommer hjem? Kan han kanskje være på SFO til dere kommer hjem? 

Utover det så er det veldig mange barn som driver med mye rart når foreldrene ikke ser, også barna til dem som sitter her på sin høye hest. Du gjør rett i å bekymre deg for sønnen din, og for kattene, og fortsette å finne løsninger som gagner dem alle. 

Anonymkode: fd8be...f81

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

TS

Syns de fleste her har vært ganske ryddige her jeg, men tydelig det er mye sterke følelser og innlegg blir nok kanskje ikke lest helt sånn  de var ment.

Utover det så er det litt uklart hva slags råd du så for deg å få.

Sett fra utsiden så ser situasjonen mørk ut, men det kan jo være fordi vi ikke har alle detaljer.

• Liker 2
Skrevet

Gi bort katten. Denne stakkars katten trenger bedre eiere.

Anonymkode: b97e7...5ca

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde det vært aktuelt å fått hjem en hund?

Jeg elsker katter. De er fantastiske dyr. Men hunder er mer kjent for å være «glad og lykkelig og voldsom» av seg.

Bare en tanke.

Men hva kan dere gjøre? Dere må bare fortsette. Beskytte kattene så godt dere kan, for de kan finne på å si i fra med klørne om det går for langt. 

Anonymkode: 14297...e17

Synes ikke ts skal utsette flere dyr for den mishandlingen sønnen bedriver.

Anonymkode: b97e7...5ca

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...