Gå til innhold

Gravid, anemi, jernmangel og forstoppelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Advarsel: Ekkelt (bæsj). Eg meiner det, æsj. 

.

.

.

.

Eg er snart 26 veker på vei. Har anemi og jernmangel, står på medisiner som gjer meg forstoppa. Har auka styrken på jerntabletter i samråd med lege. Det er naudsynt. 

I dag er eg heilt fortvila, nesten på gråten pga forstoppelse. Det er ein svær hard bæsjeklump som sitter fast, eg får den ikkje ut (men den vil ut). Det er så vondt, greie ikkje sitte nesten. Eg kan ikkje pressa noko særlig heller fordi det fører til at eg styryblør. Som igjen er det som gir meg anemi... Pressa litt likevel av rein desperasjon, men det hjalp ikkje. Hard pressing tørr eg ikkje! 

Brukte to doser med microlax, det har ført til at eg har flydd på do frå kl 12:00. Fordi tarmen vil bæsje den ut men den sitte fast... Har ligget i senga og prøvd å bæsje om kvarandre. Utrolig kjedelig.

Prøvde grave den ut med ein hanske, og løse den litt opp ved å heje litt. Hjalp ikkje.. 

Prøvde skubbe ut med tommeltrikset opp i vagina. Den er berre for hard og svær. Det går ikkje...

Prøvde pumpa vann opp i endetarmen med 10.ml sprøyter, ingen effekt. 

Nå ligger eg i badekaret.. Det er tre døgn sidan eg bæsja... (som eigentlig ikkje er så ille, men eg har det kjipt likevel).

Hjelp... 

Kosthold: Svisker, brokkoli, masse kiwi, myke pærer, frukt, grønt, bran flakes, weetabix, havrefras. Appelsin, paprika, kidneybønner. Spinat. 

Drikker mykje vatn. 

Skrevet

Så fortvilende. Be om alutttime til fastlegen og be om å få noe som kan hjelpe. I mellomtiden, har du prøvd å styrte en kald kopp kaffe? Det har jeg fått som tips! 

Skrevet

Ikke tips for å få ut proppen, der bør du kanskje ta kontakt med føden/legevakt for råd.

Du kan kanskje høre med legen din om du kan få resept på Movicol og gå på det resten av svangerskapet. Det kan trygt brukes under graviditet og sørger for at avføringer er myk. 

Anonymkode: fde91...7ff

Skrevet
4 minutter siden, Gåsemor said:

Så fortvilende. Be om alutttime til fastlegen og be om å få noe som kan hjelpe. I mellomtiden, har du prøvd å styrte en kald kopp kaffe? Det har jeg fått som tips! 

Ja lurt. Det har eg ikkje prøvd, slutta med koffein når eg vart gravid. Men ein kopp skade ikkje, skal prøva 🌞. Har spist fem kiwi nettopp. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke tips for å få ut proppen, der bør du kanskje ta kontakt med føden/legevakt for råd.

Du kan kanskje høre med legen din om du kan få resept på Movicol og gå på det resten av svangerskapet. Det kan trygt brukes under graviditet og sørger for at avføringer er myk. 

Ja lurt, detta går ikkje. Eg må finna ein god balanse mellom kosthold, jerntabletter og medisiner for fordøyelsen. Orker ikkje ha det sånn 🙈. Kan senda mannen på butikken for å henta Movicol, det er reseptfritt (men dyrt). Har prøvd det tidlegare i svangerskapet, men trur eg brukte for få posar. 

Skrevet
mammahjarte skrev (1 minutt siden):

Ja lurt. Det har eg ikkje prøvd, slutta med koffein når eg vart gravid. Men ein kopp skade ikkje, skal prøva 🌞. Har spist fem kiwi nettopp. 

Ja lurt, detta går ikkje. Eg må finna ein god balanse mellom kosthold, jerntabletter og medisiner for fordøyelsen. Orker ikkje ha det sånn 🙈. Kan senda mannen på butikken for å henta Movicol, det er reseptfritt (men dyrt). Har prøvd det tidlegare i svangerskapet, men trur eg brukte for få posar. 

Det er skrekkelig. Gikk også på jern i svangerskapene mine. Her ble forstoppelsen enda verre etter fødsel, noe jeg var helt uforberedt på første gang.

Har du forsøkt å bytte jerntilskudd?

Jeg har nettopp hatt en kur med 200 mg Duroferon pr dag og den har jeg tålt bedre enn Ferromax som jeg tok under svangerskap og etter fødsel. Får løs mage av den - noe som jeg foretrekker over forstoppelse any day 🙈

Skrevet

Uff, føler med deg. Måtte ta tre poser movicol daglig halve svangerskapet. Og husk å drikke minst 2 liter vann. 

Da det var full stopp hos meg ble jeg anbefalt å ta dråper med Laxoberal. Men det var i samråd med lege.

Anonymkode: bf421...112

Skrevet

Har ikke tips til hvordan du kan løsne proppen, men jeg vil anbefale tilskudd av magnesium. Jeg hadde problem med forstoppelse, og etter jeg startet på magnesium, fungerer tarmen som normalt

Anonymkode: 81d22...298

• Liker 1
Skrevet

Uff, føler med deg! Har hatt 2 runder med skikkelig forstoppelse dette svangerskapet, har sittet på toalettet med kaldsvette og skjelvinger i en time før jeg fikk ut skiten (bokstavelig talt). 

Jeg tar 20-30 ml lactulose hver dag forebyggende nå, reseptfritt på apotek. Du kan ta større korttidsdose for å gjøre avføringen mykere, det skal virke relativt raskt.

Men i «stundens hete» hjalp det meg å prøve å myke opp avføringen fysisk ved veksle mellom å sitte på toalettet med bena på en krakk mens jeg dytter rumpa fremover, så lene meg fremover og hvile på albuene på krakken (med rumpa mer eller mindre til værs), så sitte på huk over toalettet (typ som du skal tisse på et ekkelt offentlig toalett), så gå en runde på badet for å hjelpe tyngdekraften, så sette meg på toalettet igjen og løfte ett og ett ben inn mot kroppen som for å «jekke ut» det som sitter fast. Gjenta og gjenta og gjenta til det løsner.

Ble veldig detaljert, men jeg husker godt hvor desperat jeg var og hvor grusomt vondt det er…og lettelsen når det slipper. Så nå tar jeg laktulose religiøst hver kveld.

Du har all min sympati, jeg håper virkelig du får lettet deg snart ❤️

Anonymkode: f7bf5...b2a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er skrekkelig. Gikk også på jern i svangerskapene mine. Her ble forstoppelsen enda verre etter fødsel, noe jeg var helt uforberedt på første gang.

Har du forsøkt å bytte jerntilskudd?

Jeg har nettopp hatt en kur med 200 mg Duroferon pr dag og den har jeg tålt bedre enn Ferromax som jeg tok under svangerskap og etter fødsel. Får løs mage av den - noe som jeg foretrekker over forstoppelse any day 🙈

Ååå ser for meg at eg sikkert må gå på det etter fødselen også. Greitt å vere obs på da. Har ikkje prøvd noko anna enn Ferromax faktisk, den eg hadde før var flytande blåbærmiksutr men hadde liten effekt på blodverdier (mildare dose også). Om detta ikkje blir betre fort så ber eg om Dufoferon. Takk for tips.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Uff, føler med deg. Måtte ta tre poser movicol daglig halve svangerskapet. Og husk å drikke minst 2 liter vann. 

Da det var full stopp hos meg ble jeg anbefalt å ta dråper med Laxoberal. Men det var i samråd med lege.

Kanskje det er det som skal til eller dupalac. Eit eller anna på fast basis.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke tips til hvordan du kan løsne proppen, men jeg vil anbefale tilskudd av magnesium. Jeg hadde problem med forstoppelse, og etter jeg startet på magnesium, fungerer tarmen som normalt

Anonymkode: 81d22...298

Det skal eg prøva :)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Uff, føler med deg! Har hatt 2 runder med skikkelig forstoppelse dette svangerskapet, har sittet på toalettet med kaldsvette og skjelvinger i en time før jeg fikk ut skiten (bokstavelig talt). 

Jeg tar 20-30 ml lactulose hver dag forebyggende nå, reseptfritt på apotek. Du kan ta større korttidsdose for å gjøre avføringen mykere, det skal virke relativt raskt.

Men i «stundens hete» hjalp det meg å prøve å myke opp avføringen fysisk ved veksle mellom å sitte på toalettet med bena på en krakk mens jeg dytter rumpa fremover, så lene meg fremover og hvile på albuene på krakken (med rumpa mer eller mindre til værs), så sitte på huk over toalettet (typ som du skal tisse på et ekkelt offentlig toalett), så gå en runde på badet for å hjelpe tyngdekraften, så sette meg på toalettet igjen og løfte ett og ett ben inn mot kroppen som for å «jekke ut» det som sitter fast. Gjenta og gjenta og gjenta til det løsner.

Ble veldig detaljert, men jeg husker godt hvor desperat jeg var og hvor grusomt vondt det er…og lettelsen når det slipper. Så nå tar jeg laktulose religiøst hver kveld.

Takk for tips! Då skal eg prøva din dassgymnastikk. Kanskje det er det som skal til.

Har og drukket to poser med Movicol, 800ml vatn og spist ein god del svisker...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, krakk er et MUST altså! Og skåner bekkenbunnen.

Anonymkode: 17161...701

• Liker 1
Skrevet

Hadde samme problem som gravid. Brukte laktulose som jeg blanda i varm te eller kakao og drakk. passa på å drikke rikelig med vann etter også, problemet løst. 

Skrevet

Beklager å skrive dette men: Du må bare prøve å grave/lirke ut litt og litt med en liten skje, pinn eller lignende :( Jeg slet også mye med treg mage og anemi som gravid. Tok AminoJern som skal gi mindre problemer med treg mage og det hjalp mye. Men siden jeg ikke fikk opp jern-nivåene raskt nok og det nærmet seg termin, anbefalte legen meg å få en kur med intravenøs jerntilførsel på sykehuset. Dette hjalp mye på jernnivået, følte meg nesten umiddelbart bedre etterpå, og mindre trøtt og slapp. Men fy søren så forstoppet jeg var dagen etter den kuren. Jeg måtte bruke flere timer på å bæsje, og måtte som sagt grave ut litt og litt. Jeg ser du har prøvd det uten hell, men det er det samme legen vil gjøre om du går dit med problemet. Prøv igjen med en skaftet på en teskje eller noe. Synes likevel du skal oppsøke hjelp dersom dette ikke ordner seg nå. God bedring til deg, håper du får det bedre snart  ❤️

Anonymkode: 62d07...908

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Beklager å skrive dette men: Du må bare prøve å grave/lirke ut litt og litt med en liten skje, pinn eller lignende :( Jeg slet også mye med treg mage og anemi som gravid. Tok AminoJern som skal gi mindre problemer med treg mage og det hjalp mye. Men siden jeg ikke fikk opp jern-nivåene raskt nok og det nærmet seg termin, anbefalte legen meg å få en kur med intravenøs jerntilførsel på sykehuset. Dette hjalp mye på jernnivået, følte meg nesten umiddelbart bedre etterpå, og mindre trøtt og slapp. Men fy søren så forstoppet jeg var dagen etter den kuren. Jeg måtte bruke flere timer på å bæsje, og måtte som sagt grave ut litt og litt. Jeg ser du har prøvd det uten hell, men det er det samme legen vil gjøre om du går dit med problemet. Prøv igjen med en skaftet på en teskje eller noe. Synes likevel du skal oppsøke hjelp dersom dette ikke ordner seg nå. God bedring til deg, håper du får det bedre snart  ❤️

Bør aldri føre skje eller pinne inn, det kan være direkte skadelig. Man bruker fingrene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket sykehus gav deg det? Utrolig hvor stor forskjell det er mellom sykehusene, St Olavs nekta fullstendig. Jeg fikk etter fødsel, da det kom en lege inn på barsel og sa at «siden jeg insisterte, så skulle jeg få den der jerntransfusjonen jeg maste om». Viste seg i etterkant at verdiene mine var så lave, og sank, så jeg fikk jaggu en blodoverføring og før jeg kunne reise hjem..

Uansett! Hadde en lignende opplevelse forrige uke TS, gravid i uke 25 da. Den lot seg rett og slett ikke dele! Til slutt måtte jeg bare la det stå til og presse, blod og tårer rant, men den kom ut. Var på størrelse med underarmen + hånda mi! Lot seg ikke skylle ned heller…

Graviditet er gøy! 

Anonymkode: 7883c...99b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ac3 Comfort gel 30g - smøre litt oppi tarm så avøfring får litt «gli»

Anonymkode: 568b1...177

Skrevet

Du kan kjøpe klyx (feks en 100ml flaske) og sette den i rompa, holde så lenge du klarer og så se om klumpen blir med ut. Det er slik vi ofte håndterer slike ting på sykehuset. Og for å unngå at dette skjer igjen ville jeg begynt med movicol eller lactulose. Pluss at jeg ville byttet til en annen type jerntilskudd som er mildere for magen, eller som i alle fall ikke gjør deg forstoppet. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Uansett! Hadde en lignende opplevelse forrige uke TS, gravid i uke 25 da. Den lot seg rett og slett ikke dele! Til slutt måtte jeg bare la det stå til og presse, blod og tårer rant, men den kom ut. Var på størrelse med underarmen + hånda mi! Lot seg ikke skylle ned heller…

Graviditet er gøy! 

Samme her, har tetta toalettet begge gangene det har skjedd og har måttet bruke hundrevis med kroner på plumbo/Mudin over flere dager før det løste seg opp. Så glad vi har et ekstra toalett!

Og må si det er litt befriende å lese dere andres erfaringer også, graviditet er ikke for pyser og forstoppelse er ikke noe man snakker så høyt om etter min erfaring.

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjekk til slutt i natt! Tipset ditt fungerte i kombinasjon med tipset under, tusen takk ❤️ Halledussen så slitsomt. Sovna av utmattelse etterpå...yay... .

11 hours ago, AnonymBruker said:

Eg fant fram ei plastskei som man i utgangspunktet kan bruka fleire gognar, men den landa rett ut i bosset etterpå. Den var utan noko form for skarpe kantar, rota forsiktig rundt for å løsne litt. Så prøvde eg tipset over, då fekk eg det til slutt til. Det tok minst ein halvtime da... Har og blødd ganske masse frå begge plassar, ikkje bra.. Det er seriøst den vanskeligaste bæsjen eg nokon gong har hatt, yay livserfaring...

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilket sykehus gav deg det? Utrolig hvor stor forskjell det er mellom sykehusene, St Olavs nekta fullstendig. Jeg fikk etter fødsel, da det kom en lege inn på barsel og sa at «siden jeg insisterte, så skulle jeg få den der jerntransfusjonen jeg maste om». Viste seg i etterkant at verdiene mine var så lave, og sank, så jeg fikk jaggu en blodoverføring og før jeg kunne reise hjem..

Graviditet er gøy! 

Uff ❤️

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ac3 Comfort gel 30g - smøre litt oppi tarm så avøfring får litt «gli»

Anonymkode: 568b1...177

Takk for tips :)

10 hours ago, mintgrønn said:

Du kan kjøpe klyx (feks en 100ml flaske) og sette den i rompa, holde så lenge du klarer og så se om klumpen blir med ut. Det er slik vi ofte håndterer slike ting på sykehuset. Og for å unngå at dette skjer igjen ville jeg begynt med movicol eller lactulose. Pluss at jeg ville byttet til en annen type jerntilskudd som er mildere for magen, eller som i alle fall ikke gjør deg forstoppet. 

Takk for tips :)

9 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her, har tetta toalettet begge gangene det har skjedd og har måttet bruke hundrevis med kroner på plumbo/Mudin over flere dager før det løste seg opp. Så glad vi har et ekstra toalett!

Og må si det er litt befriende å lese dere andres erfaringer også, graviditet er ikke for pyser og forstoppelse er ikke noe man snakker så høyt om etter min erfaring.

Ja det er ikkje eit sjarmerande tema haha.

Starta dagen med to store mjuke pærer og Movicol. Er så prega at eg nesten ikkje tørr eta mat som ikkje hjelpe på fordøyelsen i dag. Det ender vel opp med at eg gir meg sjølv laus mage, men det er heilt greitt!

• Hjerte 1
Skrevet

Åh, føler med deg❤️ Godt det løsnet til slutt.

Slet med det samme i mitt første svangerskap, og sånn ca alle tipsene du har fått og brukt måtte til😅

Som forebyggende brukte jeg selvsagt kostholdet, men tok også laktulose og holdt meg mye i bevegelse. Hadde bekkenplager mot slutten, men følte at bevegelse gjorde at det "satt seg" mindre, om det gir mening.

Anonymkode: cfdbd...afd

Skrevet

Så bra gymnastikken hjalp, jeg er så glad på dine vegne! Jeg vurderer kun spise suppe de siste ukene nå, kommer til å gjøre det om jeg opplever forstoppelse igjen til tross for daglig inntak av laktulose. 

Husker hvor grusom første avføring etter fødsel var, og jeg hadde keisersnitt så får grøsninger av å tenke på hvordan det må være med sting der nede 😳 

Har egentlig motsatt mage når jeg ikke er gravid, får diaré bare jeg ser på en iskremboks, mens nå skal alt tydeligvis bare gjøres om til hard leire.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...