Gå til innhold

Vil du anbefale helseutdanning til dine barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært mye snakk og i fokus om helsevesenet og spesielt kanskje at de fleste innen helsevesenet tjener lite. Har selv en utdanning innen helsevesenet og har nå nettopp fått barn. Jeg og samboer pratet om fremtiden og vårt barn her om dagen og da spurte han meg om jeg ville anbefalt en utdanning innen helsevesenet til vår lille. Svaret mitt er jo at man må utdanne seg til det man interesserer seg for, men økonomisk sett er det ingen gullgruve.. om man ikke tar master,doktorgrad..og selv da er det ikke så topp.

Nå er jeg ikke ute etter et fasitsvar, da det er individuelt, men spent på hva folk svarer😄

Anonymkode: ad1a3...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes gode ting med å jobbe i helsevesenet også. En av dem, er at man alltid har jobb og man kan få jobb hvor som helst. I media kommer alt det negative frem, dessverre lite av det positive og det farger jo synet til de som jobber i denne sektoren også. Jeg har hatt mange arbeidsplasser med ulike utfordringer, hvor jeg har trives svært godt. Mulighetene for etter/videreutdanninger er mange, det samme er brukergruppene man kan jobbe med. 

Jeg vil anbefale barna å følge drømmene og interessene sine, om det blir i helsevesenet, får de full støtte av meg. 

Anonymkode: 1aaac...205

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men dette er yrkene jeg hadde villet fraråde:

- Politi

- Kokk

- Underordnet stilling i helsevesenet

- Barnehagelærer

- Alle fysisk tunge yrker som kan ødelegge helsa på sikt.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (3 minutter siden):

- Politi

- Kokk

- Barnehagelærer

Enig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Portia Catonis said:

- Politi

- Kokk

- Barnehagelærer

Litt enig med barnehagelærer delen fordi lønnen deres tilsvarer ikke arbeidsmengden. Men fyfaen, å være kokk må være noe av det jævligste som finnes.

Hvorfor ville du frarådet noen fra å bli politi forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Eplekakepåpizza said:

Litt enig med barnehagelærer delen fordi lønnen deres tilsvarer ikke arbeidsmengden. Men fyfaen, å være kokk må være noe av det jævligste som finnes.

Hvorfor ville du frarådet noen fra å bli politi forresten? 

Har vært sammen med en politimann, og han frarådet det til sine barn😉. Dårlig grunnlønn (som er den du får sykepenger av dersom du blir syk), mye psykiatri og rus, underbemanning etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt annet perspektiv: Jeg underviser på helsefag, og synes det er et viktig og givende yrke med mange karrieremuligheter videre. En kan få fagbrev som helsefagarbeider/barne og ungdomsarbeider/ambulansepersonell på få år, eller gå påbygg og ta videre bachelorutdanning som sykepleier, og deretter spesialistutdanning, for å nevne noe. En er garantert jobb, og kan søke seg til stillinger der en kan ha en alternativ arbeidstid enn partneren i perioder med små barn f.eks. Ungdommene får jobb alle som en, i helger og kvelder mens de går på skole, dersom de ønsker det.

Det jeg reagerer på er hvor mange som blir oppfordret til å søke helsefag etter 10. som ikke passer til yrket. Man kommer veldig tett på andre mennesker og møter mange situasjoner der en blir kjeftet på, slått etter, må håndtere urin og avføring, stelle og intimvaske andre mennesker. Hvis en da er en type som sliter med ulike angstdiagnoser, intimsoner eller relasjoner, så er praksisperioden et mareritt. De ønsker heller ikke å ha det som yrke, og havner deretter på påbygg som er et krevende teoretisk studium, uten den progresjonen som de får på studiespesialisering, eller mulighet til å ta fagbrev i "tørre jobber" som ikke involverer fysisk kontakt, som innen salg og service.

Disse har ikke gode skoledager på hverken helsefag eller påbygg. De opplever manglende mestring og motivasjon hver eneste dag i flere år, og mange stryker. Vi jobber mot skolerådgiverne og ber dem se an elevene, men likevel kommer det hvert eneste år, elever som ikke hverken trives med, eller passer til, å jobbe med omsorg. Jeg skulle virkelig ønske foreldre satte seg bedre inn i hvilke utdanningsmuligheter som finnes, og veiledet ungdommene sine til noe de kan bruke styrkene sine i. 

Anonymkode: b913f...f0d

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre. Utvalgte yrker kanskje, som fysioterapeut eller ergoterapeut. 

Anonymkode: 96eef...a58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri anbefalt barna mine å søke noe som ville gjøre dem til årlige lønnstapere, nei. Ville nærmest forbudt dem å søke noe der def.eks. ikke ville tjent nok til å kjøpe seg egen bolig uten mann. De har heldigvis valgt helt andre utdanninger.

Anonymkode: b11d0...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet var egnet så ja, men ville anbefalt vernepleier fordi det gir en bred grunnutdanning med mange muligheter innen for både helse- og sosialarbeid.

Ville ikke anbefalt politi, dårlig betalt og vanskelig å få fast stilling.

Anonymkode: bfd73...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergoterapeut, fysioterapeut eller bioingeniør kunne jeg nok anbefalt. Evt reseptar. Men ikke noe annet. Kanskje lege, hvis de brenner for det og har gode karakterer.

Anonymkode: 3b28e...78d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra utdannelser innen helsevesenet også. Og sikker jobb.

Anonymkode: ae33e...6db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes gode ting med å jobbe i helsevesenet også. En av dem, er at man alltid har jobb og man kan få jobb hvor som helst. I media kommer alt det negative frem, dessverre lite av det positive og det farger jo synet til de som jobber i denne sektoren også. Jeg har hatt mange arbeidsplasser med ulike utfordringer, hvor jeg har trives svært godt. Mulighetene for etter/videreutdanninger er mange, det samme er brukergruppene man kan jobbe med. 

Jeg vil anbefale barna å følge drømmene og interessene sine, om det blir i helsevesenet, får de full støtte av meg. 

Anonymkode: 1aaac...205

Det kan også være en bakdel. Man får aldri fri, man blir oppringt når støtt og stadig og alle forventer at du skal bidra. Man slapper ikke skikkelig av når man har fri da.

Anonymkode: 7ee28...d23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Portia Catonis said:

- Politi

- Kokk

- Barnehagelærer

Og det store paradokset er at disse yrkene er de mest risikofylte og krevende yrkene, alikevel de dårligst betalte. Er en tankevekker hvor opp ned denne verden har blitt.

Anonymkode: 7ee28...d23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjelpepleier, men har de 3 siste år vært på AAP, og kommer nok ikke tilbake i jobb igjen. Har voksen datter, som heldigvis ikke valgte helsevesenet. Jeg ville ikke anbefalt helsevesenet bl.a av disse grunnene;

• Dårlig betalt i forhold til jobben man gjør.
  • Man må jobbe helligdager der de fleste andre har fri og kan lage tradisjoner med sin familie.
  • Det er mye konflikter på jobb. Kanskje fordi at det stort sett er kvinnfolk i det yrket?

Det jeg likte ved yrket;

• Jeg elsket å jobbe med beboerne, kontakten jeg fikk med de, og følelsen av å ha gjort en bra jobb siden de stadig ga tilbakemeldinger på det.
  • Likte å jobbe turnus da jeg også kunne ha fri på formiddagen innimellom.

Anonymkode: 52753...95b

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som barnehagelærer selv vil jeg IKKE anbefale barna mine til å gå den veien. Eldste er kreativ, kunstnerisk og utrolig dyktig til å tegne. Kanskje arkitekt er noe for ham? Minsten er så liten enda. Vil anbefale dem å spille på sine styrker, og velge noe som interesserer dem. Vil nok fraråde helsevesenet, barnehage, skole. Der blir en ikke verdsatt som arbeidstaker. Uansett er det ikke mitt valg, vil støtte dem uansett valg. 

Anonymkode: 32942...e10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har vært mye snakk og i fokus om helsevesenet og spesielt kanskje at de fleste innen helsevesenet tjener lite. Har selv en utdanning innen helsevesenet og har nå nettopp fått barn. Jeg og samboer pratet om fremtiden og vårt barn her om dagen og da spurte han meg om jeg ville anbefalt en utdanning innen helsevesenet til vår lille. Svaret mitt er jo at man må utdanne seg til det man interesserer seg for, men økonomisk sett er det ingen gullgruve.. om man ikke tar master,doktorgrad..og selv da er det ikke så topp.

Nå er jeg ikke ute etter et fasitsvar, da det er individuelt, men spent på hva folk svarer😄

Anonymkode: ad1a3...d13

Helseutdanning er jo et helt hav av yrker. Du beskriver ingen definisjon av dette. Hadde kanskje valgt tannlegeutdanningen, psykolog eller klinisk ernæringsfysiolog da det ikke er belastende yrker med kjipe arbeidstider og turnusarbeid og ganske bra lønnet arbeid. Hadde unngått sykepleier og vernepleieryrket da man er  mer utsatt for vold og trusler, lav bemanning og dårlig lønn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har allerede begynt å påvirke de til å ikke gå den veien. (Da mener jeg selvsagt de fysisk harde jobbene innen helse, som i tillegg er latterlig dårlig betalt.)

Det finnes mange andre yrker de heller kan velge blant. 

Anonymkode: ae84e...c0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt til både mine barn og mine stebarn at de for all del ikke må bli sykepleiere. Ja, det er et kjempeflott yrke om en får tid til å gjøre jobben sin, men det får en dessværre sjeldnere og sjeldnere😨 

Anonymkode: abc4a...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...