Gå til innhold

Utredning voksen adhd/autisme når foreldrene ikke kan «intervjues»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 40-årene, og vurderer litt å få en utredning på eget initiativ. 

Men dette med å intervjue mine foreldre er helt poengløst.

Min far var helt fraværende (han er nok den med autismegenet) og min mor (som selv mener hun har adhd, og det forklarer jo eventuelt mye) har glemt mye og var lite tilstede i min oppvekst grunnet rusproblemer og ansvar for mange barn. 

Lærere er heller ikke aktuelt dessverre, så eneste jeg har å gå på er meg selv og mine minner fra barndom. 

Målet mitt med utredning dersom jeg har adhd er å teste ut medisiner. Har jeg autisme svarer det i det minste på noen spørsmål (har barn med diagnosen og andre i familien). 

Det må da være flere i samme situasjon som ikke har foreldre utrederne kan kontakte og få uttalelser fra?

Hva gjør man da?

Anonymkode: b4561...930

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe av det første nevropsykologen som utredet mannen min (i fjor høst, for øvrig) sa, var at han ikke hadde tro på intervju av foreldre under utredning av voksne og at han ikke brukte det. Hans erfaring var at foreldrene ofte er i fornektelse og at det er hovedgrunnen til at barna deres ikke blir diagnostisert før de er voksne, og svarene foreldrene gir derfor ofte vil bli feil.

Anonymkode: 7a584...167

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Noe av det første nevropsykologen som utredet mannen min (i fjor høst, for øvrig) sa, var at han ikke hadde tro på intervju av foreldre under utredning av voksne og at han ikke brukte det. Hans erfaring var at foreldrene ofte er i fornektelse og at det er hovedgrunnen til at barna deres ikke blir diagnostisert før de er voksne, og svarene foreldrene gir derfor ofte vil bli feil.

Han var dog interessert i en uttalelse fra partner (dersom pasienten har det), men jeg måtte ikke intervjues. Mannen min fikk noen spørsmål på et ark som jeg skulle svare på, også tok han med svarene på neste time.

Skrevet

Er mann og ble utredet for asperger i 40 årene og fikk diagnosen  uten at foreldrene mine ble intervjuet. Psykologen min spurte meg om de kunne intervjue foreldrene mine, men var veldig klar på at det er frivillig. Fordelen med å intervjue foreldrene er selvsagt at de kan huske ting man som barn ikke husker. Samtidig så er det mange som ikke ønsker eller kan få foreldrene intervjuet. Jeg ønsket ikke at foreldrene mine skulle vite at jeg utredes for asperger og det var helt greit. 

Vil legge til at asperger har noen overlapp mot ADHD når det kommer til konesntrasjonsvansker. I tillegg til at asperger og ADHD ofte opptrer samtidig. 

Anonymkode: ce5a8...390

• Nyttig 4
Skrevet

Stedatter ble utredet etter eget ønske i voksen alder, tror hun var ca 25 år da. Utreder spurte om hun selv ønsket at han kontaktet foreldrene for spørsmål fra tidlig barndom, men sa at han også kunne utrede uten dette. Hun ba om at far besvarte spørsmål fra psykolog , men ønsket ikke at mor skulle bli spurt. Noen spørsmål gikk på hvordan hun lekte med andre som barn, språkutvikling osv.

Far ble overrasket over at hun ville utredes, jeg som stemor ble IKKE overrasket selv om jeg aldri har bodd sammen med stedatter. For meg var tegnene veldig tydelige. For far tror jeg ikke det handlet om fornektelse, men at han rett og slett ble litt" heim-blind". Du kjenner ungen din godt, du blir vant til hvordan du må gi beskjeder og hva du forventer de skal klare, hun fungerte definitivt bedre mens hun enda bodde hjemme med vante rammer, sin familie, lave krav, en struktur som lå i veggene og hun ikke måtte holde alene selv. I voksenlivet, mange mil borte fra foreldrene, i et mer krevende studie- eller arbeidsliv blir problemene tydeligere og større 

Hun fikk diagnosen Asperger, ble selv lettet for det, og da falt også far til ro med det. Nå sier han at han tydeligere ser tegnene enn han gjorde før. 

Anonymkode: 339ff...1b8

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ta kontakt med barneskolen og be om kopi av elevmappen din. Har du flaks så kan det hende at det ligger noen dokumenter der som beskriver deg. Jeg er 5 år yngre enn deg og i min mappe lå det mange nyttige dokumenter som nevropsykologen brukte i utredningen. 

Anonymkode: 8e4d0...662

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ta kontakt med barneskolen og be om kopi av elevmappen din. Har du flaks så kan det hende at det ligger noen dokumenter der som beskriver deg. Jeg er 5 år yngre enn deg og i min mappe lå det mange nyttige dokumenter som nevropsykologen brukte i utredningen. 

Anonymkode: 8e4d0...662

Helt ærlig talt har jeg ikke lyst til det 😕 

Vokste opp med omsorgssvikt, og er ganske irritert over måten det ble håndtert på i den tiden.

Jeg gjorde det greit på skolen og utmerket meg ikke, aldri noen særskilte greier. 

Det var et såpass dårlig oppvekstmiljø generelt at kun de verste i aller beste fall ble fanget opp. De som var kriminelle/rusavhengige selv liksom. (Jepp, såpass ille). 

Så jeg fremstod nok som langt mer ressurssterk enn mange andre, og var jo det og. 

Jeg vil helst gjøre det «i skjul», også fra partner 😆 Neida, jeg kunne godt levert et skjema. Men jeg har faktisk bare lyst til å eventuelt gjøre det alene. 

Ingen har noen gang antydet noe, så jeg tror svaret er ingenting - men jeg bare…..lurer. Mest på en slags «nesten/på kanten» til adhd om noe. 

• Hjerte 3
Skrevet

Står i samme prosess nå, med mistenkt asperger og ADHD etter første testrunde, og nevropsykologen vil gjerne intervjue moren min… som jeg ikke har et godt forhold til i det hele tatt. 

Må bestemme meg snart, men det er kjempevanskelig. Vil ikke at slekta skal vite noe og hun lekker som en sil, og jeg stoler heller ikke på at hun husker «riktig».

Anonymkode: 04b5e...f7b

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg ble utredet uten å involvere foreldre. Jeg sa bare at jeg har lite kontakt med dem og ikke ønsket å innvie dem i mine helseutfordringer. Og det var helt greit. Men dette var hos privat psykiater. DPS er mer regelryttere. Be om henvisning til privat med driftsavtale. Like billig og ofte kortere ventetid.

Anonymkode: 0d018...e02

• Nyttig 1
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 14.00):

Jeg ble utredet uten å involvere foreldre. Jeg sa bare at jeg har lite kontakt med dem og ikke ønsket å innvie dem i mine helseutfordringer. Og det var helt greit. Men dette var hos privat psykiater. DPS er mer regelryttere. Be om henvisning til privat med driftsavtale. Like billig og ofte kortere ventetid.

Anonymkode: 0d018...e02

Hei. Kan du tipse meg om en eller flere private med driftsavtale i Oslo-og Vikenområdet? Eller evt gi meg link til hvor jeg kan finne dette? På forhånd takk. 

Anonymkode: 30b83...edf

AnonymBruker
Skrevet

Hadde med partner som svarte på en del spørsmål om meg. Vært sammen i 16 år. 

Anonymkode: e9e8d...2e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde med partner som svarte på en del spørsmål om meg. Vært sammen i 16 år. 

Anonymkode: e9e8d...2e4

Var du på utredning hos en privat behandler med driftsavtale? Hvis ja, kan du fortelle meg hos hvem/hvor? 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var du på utredning hos en privat behandler med driftsavtale? Hvis ja, kan du fortelle meg hos hvem/hvor? 🙂

Du kan Google psykolog + driftsavtale pluss by/fylke så får du opp liste over alle

Anonymkode: d98c1...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 1/30/2023 at 2:42 PM, AnonymBruker said:

Min far var helt fraværende (han er nok den med autismegenet) og min mor (som selv mener hun har adhd, og det forklarer jo eventuelt mye) har glemt mye og var lite tilstede i min oppvekst grunnet rusproblemer og ansvar for mange barn. 

Lærere er heller ikke aktuelt dessverre, så eneste jeg har å gå på er meg selv og mine minner fra barndom. 

Målet mitt med utredning dersom jeg har adhd er å teste ut medisiner. Har jeg autisme svarer det i det minste på noen spørsmål (har barn med diagnosen og andre i familien). 

Det må da være flere i samme situasjon som ikke har foreldre utrederne kan kontakte og få uttalelser fra?

Hva gjør man da?

Jeg ble nylig utreda selv. Jeg er 36 år og min behandler hadde ingen behov for å snakke med mine foreldre eller noen som helst 3. Person, han tok meg kun på ordet. Min onkel er 10 år eldre enn meg og var også nylig gjennom utredning, der ville de ha en uttalelse fra en 3.person, og siden mormor er alkoholiker ble mamma innkalt. Har og hørt om de som har tatt med en venn som en har kjent siden barndom. Men likevel er det nok ikke alltid det trengs som i mitt tilfelle.. 

Anonymkode: f4d39...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde med karakterboka fra ungdomsskolen. Det sto ikke noe mer der enn en anmerkning under oppførsel at han «vandrer mye i klasserommet», og det holdt. 

Anonymkode: e115d...0e1

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ts, men lurer på det samme. Ønsker ikke ha med foreldre, de rosemaler og vil være en enorm feilkilde rett og slett. Kan man f.eks vise videoopptak av seg selv som barn som snurrer, ikke svarer osv i stede?

Anonymkode: 3f28f...a50

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

e

AnonymBruker
Skrevet
On 1/30/2023 at 3:33 PM, AnonymBruker said:

Er mann og ble utredet for asperger i 40 årene og fikk diagnosen  uten at foreldrene mine ble intervjuet. Psykologen min spurte meg om de kunne intervjue foreldrene mine, men var veldig klar på at det er frivillig. Fordelen med å intervjue foreldrene er selvsagt at de kan huske ting man som barn ikke husker. Samtidig så er det mange som ikke ønsker eller kan få foreldrene intervjuet. Jeg ønsket ikke at foreldrene mine skulle vite at jeg utredes for asperger og det var helt greit. 

Vil legge til at asperger har noen overlapp mot ADHD når det kommer til konesntrasjonsvansker. I tillegg til at asperger og ADHD ofte opptrer samtidig. 

Ser jeg har svart her for lenge siden. Nå er ikke jeg psykolog, men mitt inntrykk var at psykologen min ikke var redd for å sette diagnosen autisme uten å ha snakket med foreldrene mine. Mulig det er annerledes med ADHD siden ADHD har medisiner og at psykologene der vil være mer forsiktige. Men autisme har ingen medisiner, det er ingen grunn til å tro at noen vil lure seg til en autisme-diagnose. Og selv om jeg selvsagt ikke husker i detalj alt fra mitt barndomsliv så klarer jeg jo å huske at jeg har slitt sosialt hele livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 14.42):

Hva gjør man da?

Har du gamle skolepapirer? Jeg fant tilfeldigvis mine. Står ikke mye. Men iallefall nok om at jeg var fjærn og glemte mye osv.

Anonymkode: 4b1bc...7c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...