AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Den norske stat bruker uhorvelig mye penger på å sikre arbeidsplasser. Enten det innen kraftkrevende industri eller under pandemien. I rettferdighetens navn burde Flyr kunne forvente at staten redder deres arbeidsplasser like mye som andre. Likt skal være likt. Anonymkode: 93992...33f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Og alle håndverksbedriftene? restaurantene? Hvor mener du grensen bør gå for hva staten skal redde? Hvorfor skal man ha kontroll på gjelden sin, om staten uansett bare skal gå inn å fikse? Anonymkode: c8acd...040 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Ikke så lenge flyr er ett as, da sponser man jo bare aksjeeiere. Om staten overtar drift og eierskap så er jeg for , men da mer på grunnlag å sikre infrastruktur. Anonymkode: aeec2...2df 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den norske stat bruker uhorvelig mye penger på å sikre arbeidsplasser. Enten det innen kraftkrevende industri eller under pandemien. I rettferdighetens navn burde Flyr kunne forvente at staten redder deres arbeidsplasser like mye som andre. Likt skal være likt. Anonymkode: 93992...33f Flyr bestemte seg for å åpne et flyselskap midt i korona-perioden. At de ikke forsto at det ville gå flere år før våre reisevaner skulle gå tilbake til normalen må de ta på seg selv. Dårlige avgjørelser og investeringer kan ikke staten sponse til enhver tid. Samme med Norse Atlantic. De må ha pengene til å gå i tap i flere år for å kunne åpne selskaper som dette i den perioden de gjorde det. Anonymkode: 3a618...21b 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Flyr bestemte seg for å åpne et flyselskap midt i korona-perioden. At de ikke forsto at det ville gå flere år før våre reisevaner skulle gå tilbake til normalen må de ta på seg selv. Folk reiste mye i fjor sommer. Under koronaperioden var det krise i reisebransjen og de kunne få tak i billige fly. En av de store tabbene deres var at de begynte å fly allerede før reiserestriksjonene var opphevet. Da gikk det selvsagt ikke an å tjene penger. De har også vært dårlige til å markedsføre seg. I september i fjor kostet en billett hos dem helt ned i 1/3 av hva Norwegian tok, og likevel klarte de ikke å fylle flyene. Anonymkode: e3625...d83
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk reiste mye i fjor sommer. Under koronaperioden var det krise i reisebransjen og de kunne få tak i billige fly. En av de store tabbene deres var at de begynte å fly allerede før reiserestriksjonene var opphevet. Da gikk det selvsagt ikke an å tjene penger. De har også vært dårlige til å markedsføre seg. I september i fjor kostet en billett hos dem helt ned i 1/3 av hva Norwegian tok, og likevel klarte de ikke å fylle flyene. Anonymkode: e3625...d83 De gamblet også på at SAS og/eller Norwegian skulle konke, så de kunne fylle gapet etter dem etter pandemien. Slik ble det ikke. Flyr har blødd penger fra første dag. Anonymkode: b0a7b...de0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Flyr satset på at Norwegian skulle gå konkurs under pandemien slik at de kunne gå inn og ta over markedet. Men staten gikk inn og reddet Norwegian, så nå er det Flyr som går konkurs i stedet. Umiddelbart ser det ut som forskjellsbehandling fra statens side ja. Anonymkode: 277fc...230 2
Gjest5656 Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 Det er fire flyselskap primært for det norske markedet som flyr innenlands og utenlands i Norge. FIRE. Tenk på det, et av de minste landene i Europa.
Kokeplate Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 Absolutt ikke. Dette er ikke en situasjon der de i praksis har fått plutselig næringsforbud, slik det var ved covid.
Gjest5656 Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Flyr satset på at Norwegian skulle gå konkurs under pandemien slik at de kunne gå inn og ta over markedet. Men staten gikk inn og reddet Norwegian, så nå er det Flyr som går konkurs i stedet. Umiddelbart ser det ut som forskjellsbehandling fra statens side ja. Anonymkode: 277fc...230 Dette er rett og slett feil. Norwegian benyttet konkursbeskyttelse i Irland som slettet store deler av gjelden deres i bytte mot at de kvittet seg med nesten alt de hadde bortsett fra kjernevirksomheten i norden. Selv ikke klimakvoten som staten absolutt ønsker å håndheve ble skånet. Selv ikke advokaten deres ble skånet, ikke blomsterbutikken, ikke taxisjåførene, ikke NHO eller noen andre kreditorer. Hvis staten ga dem noe, så er det gjelden de fikk slettet ved rekonstruksjonen. Endret 30. januar 2023 av Gjest5656
Eva-Lena Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den norske stat bruker uhorvelig mye penger på å sikre arbeidsplasser. Enten det innen kraftkrevende industri eller under pandemien. I rettferdighetens navn burde Flyr kunne forvente at staten redder deres arbeidsplasser like mye som andre. Likt skal være likt. Anonymkode: 93992...33f Totalt uenig.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 Vi trenger FLYR. Det er ikke mange som bruker SAS pga høye priser. Så hvis Flyr forsvinner, er det bare Norwegian igjen og de kan øke prisene VELDIG fordi det er ingen konkurrenter.... Anonymkode: a0f40...1ab
Gjest5656 Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi trenger FLYR. Det er ikke mange som bruker SAS pga høye priser. Så hvis Flyr forsvinner, er det bare Norwegian igjen og de kan øke prisene VELDIG fordi det er ingen konkurrenter.... Anonymkode: a0f40...1ab Hmm... Er du så sikker på det? Husk at flere kan fly deg til utlandet enn bare de norske flyselskapene.... Gjest5656 skrev (14 minutter siden): Det er fire flyselskap primært for det norske markedet som flyr innenlands og utenlands i Norge. FIRE. Tenk på det, et av de minste landene i Europa. Her er en liste: Norwegian SAS FLYR Widerøe Bortsett fra et par små selskap med enkelruter må jeg egentlig også regne med Norse Atlantic som enda et flyselskap. Men de flyr ikke innlands.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vi trenger FLYR. Det er ikke mange som bruker SAS pga høye priser. Så hvis Flyr forsvinner, er det bare Norwegian igjen og de kan øke prisene VELDIG fordi det er ingen konkurrenter.... Anonymkode: a0f40...1ab Men skal staten da sponse at Flyr selger reisene sine så billig at de ikke kan dekke kostnadene, og går med underskudd? Vil ikke det bli veldig kunstig konkurranse? Jeg tviler på at Konkurransetilsynet synes det er ok at staten hjelper en bedrift å presse prisene ned på den måten. Anonymkode: c8acd...040
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #16 Skrevet 30. januar 2023 Gjest5656 skrev (1 time siden): Det er fire flyselskap primært for det norske markedet som flyr innenlands og utenlands i Norge. FIRE. Tenk på det, et av de minste landene i Europa. I folketall er Norge lite, ja. Men vi har likevel flere av de mest trafikkerte rutene i Europa - pga lange avstander og mangel på hurtigtog. Anonymkode: b0a7b...de0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå