Gå til innhold

Avklar m/ helsetjenesten hvem er nermeste pårørende v/ sykdom !

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/avklare-hvem-som-er-parorende-deres-rolle-og-fore-journal/voksne-parorende/avklar-hvem-som-er-naermeste-parorende-til-voksne-pasienterbrukere

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-medvirkning-og-informasjon/informasjon-til-pasientens-eller-brukerens-naermeste-parorende

(SJOKKOPLEVELSE  I  MØTE  MED  PSYKIATRIEN )....BLEI NEKTET  TA DEL I PÅRØRENDE MØTE. 

Som foreldre fekk vi nyleg oppleve  at prørendestatusen opphører  ved inngangdøren til psykiatrisk -avdeling  ved sykehuset dersom pårørendeærklering ikkje er inngått  Mange pårørende til psykisk syke har gjitt utrykk for at de føler seg oversett, og mer  som eit problem eller ein ressurs overfor psykiatrien, og passient,og  blir ikkje tatt med på råd,,veilednimg,,oppfølgning m.v.. De nermeste pårørende er oftets de som kjenner passientes sykehistorie best.  Her  bør det vera all grunn til å reise noen kritiske spørsmål overfor psykiatrien, og deres  håndtering av dialog med   pårørende, passient.  

Endret av Evnti
Skrevet

Ingen overraskelser her i mitt hode. Selvfølgelig må det klargjøres hvem som skal stå oppført som nærmeste pårørende, og pasienten bestemmer helt selv hvem h*n ønsker å ha. 

Er du helt sikker på at pasienten ønsket foreldrene sine som nærmeste pårørende da?

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Mezzosoprena skrev (16 minutter siden):

Ingen overraskelser her i mitt hode. Selvfølgelig må det klargjøres hvem som skal stå oppført som nærmeste pårørende, og pasienten bestemmer helt selv hvem h*n ønsker å ha. 

Er du helt sikker på at pasienten ønsket foreldrene sine som nærmeste pårørende da?

Det spørsmålet blir nok reist der  barn har  vokst opp under grov omsorgssvikt. , Foreldreretten er tatt fra dem, og passienten ikkje ønsker å ha noe med foreldrene, og gjøre. Det er idag mine, og dine barn, og mange foreldre som ikkje har hatt noen kontakt med barna under oppveksten.

Passienten selv avgjør hvem som skal vera nermeste pårørende, men det kan reises spørsmål under hvilke omstendigheter er den ærklering inngått.  Dei fleste havner vel  på sykehus når de er syke ( psykisk ubalanse) og ikkje akkurat pårørendeerklering som opptar dem først. 

Endret av Evnti
Skrevet
Evnti skrev (12 minutter siden):

Det spørsmålet blir nok reist der  barn har  vokst opp under grov omsorgssvikt. , Foreldreretten er tatt fra dem, og passienten ikkje ønsker å ha noe med foreldrene, og gjøre.

Nei!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Selv om noen er "nærmeste pårørende" (nærmeste slekt, den som kjenner pasienten best) så er det allikevel ingen automatikk i at pasienten faktisk ønsker å ha denne/disse personene involvert i sykdomsforløpet sitt? Så selvfølgelig skal voksne mennesker selv få avgjøre hvem som skal få adgang. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Du kan registrere dine pårørende på helsenorge.no og det har jeg gjort. Du kan også legge til notat.
Mens mine foreldre levde ville jeg at de skulle få beskjed om jeg ble skada eller døde, men de ville ikke vært velkomne i møter eller fått annen type helseinformasjon.
Nå står min eks og min elsker der, på "nærmeste pårørende", samt at jeg har oppgitt hvem som skal få beskjed på jobben, om noe skulle hende.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, Andro said:

Du kan registrere dine pårørende på helsenorge.no og det har jeg gjort. Du kan også legge til notat.
Mens mine foreldre levde ville jeg at de skulle få beskjed om jeg ble skada eller døde, men de ville ikke vært velkomne i møter eller fått annen type helseinformasjon.
Nå står min eks og min elsker der, på "nærmeste pårørende", samt at jeg har oppgitt hvem som skal få beskjed på jobben, om noe skulle hende.

Jeg også har logget inn på helsenorge.no og registrert dette i min kjernejournal.

Anonymkode: cfeb5...603

• Liker 5
Skrevet

Det er pasienten som bestemmer hvem som er nærmest pårørende (så lenge pasienten er over 18 år)

Foreldre er ikke alltid de beste pårørende og mange vil ikke ha foreldrene på slike samtaler. Kommer selv fra et såkalt ressurssterkt hjem, men sannheten var at det var hjemmet som hadde gjort meg syk. Dette er dessverre ikke noe unntak og det vet de på psykiatrisk. De må dessuten følge loven og bare ha med den/de som er oppført som nærmest pårørende. 

Anonymkode: 481b4...666

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ingen av mine foreldre er oppført som nærmeste pårørende. Foreløpig er det det bror og gudmor. Dette endres når barnet mitt blir myndig. Har ingen partner, men foreldre er uønsket. 

Anonymkode: 27d00...bb0

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det som skjedde er helt riktig, og det hadde vært mer sjokkerende om psykiatrien bare antok at foreldre til voksne barn er pårørende. I psykiatrien er det vel ofte at foreldrene er noe av årsaken (sier ikke at det gjelder deres tilfelle) og mange ønsker ikke å ha de med på møter og slikt. Selv jobber jeg og mannen med å fjerne foreldrene våre fra Helse-Norge som pårørende. 

Anonymkode: c634d...b73

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det som skjedde er helt riktig, og det hadde vært mer sjokkerende om psykiatrien bare antok at foreldre til voksne barn er pårørende. I psykiatrien er det vel ofte at foreldrene er noe av årsaken (sier ikke at det gjelder deres tilfelle) og mange ønsker ikke å ha de med på møter og slikt. Selv jobber jeg og mannen med å fjerne foreldrene våre fra Helse-Norge som pårørende. 

Fastlegen min skrev i min kjernejournal at bror ikke skulle ha noe som helst opplysninger o.l om meg.  Det har nemlig skjedd før og det ble litt krise for meg den gangen. 

• Hjerte 2
Skrevet
Evnti skrev (1 time siden):

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/avklare-hvem-som-er-parorende-deres-rolle-og-fore-journal/voksne-parorende/avklar-hvem-som-er-naermeste-parorende-til-voksne-pasienterbrukere

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-medvirkning-og-informasjon/informasjon-til-pasientens-eller-brukerens-naermeste-parorende

(SJOKKOPLEVELSE  I  MØTE  MED  PSYKIATRIEN )....BLEI NEKTET  TA DEL I PÅRØRENDE MØTE. 

Som foreldre fekk vi nyleg oppleve  at prørendestatusen opphører  ved inngangdøren til psykiatrisk -avdeling  ved sykehuset dersom pårørendeærklering ikkje er inngått  Mange pårørende til psykisk syke har gjitt utrykk for at de føler seg oversett, og mer  som eit problem eller ein ressurs overfor psykiatrien, og passient,og  blir ikkje tatt med på råd,,veilednimg,,oppfølgning m.v.. De nermeste pårørende er oftets de som kjenner passientes sykehistorie best.  Her  bør det vera all grunn til å reise noen kritiske spørsmål overfor psykiatrien, og deres  håndtering av dialog med   pårørende, passient.  

Som nermeste pårørende måtte vi stte på gangen  under  pårørendemøte som vi hadde avtalt  saman med samboeren som forøvri  jobber turnus, 4 /4, og er borte lange økter fra  hjemmet (6 mnd, i år). Som foreldre er vi dem som har hatt mest kontakt , og oppfølgning overfor jenta sidan hun fekk sin første diagnose  som følge av mobbing  på ungdomskolen.  Vi synes det er heilt   naturleg hun har  satt opp sin samboer  som førstevalg / pårørende når han er hjemme.  Det skal ikkje vera slik  at foreldre / samboer får beskjed om at dama  er henta i ambukanse igjennom naboer. 

Jeg tror du misforstår, du kan ikke bare erklære deg som nærmest pårørende fordi DU synes det. 

Det er 100% opp til pasienten hvem de ønsker som nærmeste pårørende. 

Som oftest vil man på et tidspunkt gå fra og ha foreldre til søsken, ektefeller, samboer, kjæreste, nære venner. Med all sin rett.

Anonymkode: ba026...c42

• Liker 15
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Pårørende ærkleringer er noe ein blir forlagd  i mange samanhenger, (også i jobbsamanheng), og noe ein samtykker til ved sin underskrift. 

Jenta hadde satt opp samboer som nermeste pårørende, og heilt naturleg ,men  utan tenke på at HAN er mye borte fra hjemmet, og noen da burde  vert ført opp som stedfortreder. Koseleg at ein har naboer som bryr seg,og følger med, men det bør ikkje vera slik at ein får beskjed igjennom  naboen at samboeren blir hentet i ambulanse.  

En pårørendeliste bør oppdateres, og settes opp saman med passient, og valgte pårørende.

Skrevet
Evnti skrev (2 minutter siden):

Pårørende ærkleringer er noe ein blir forlagd  i mange samanhenger, (også i jobbsamanheng), og noe ein samtykker til ved sin underskrift. 

Jenta hadde satt opp samboer som nermeste pårørende, og heilt naturleg ,men  utan tenke på at HAN er mye borte fra hjemmet, og noen da burde  vert ført opp som stedfortreder. Koseleg at ein har naboer som bryr seg,og følger med, men det bør ikkje vera slik at ein får beskjed igjennom  naboen at samboeren blir hentet i ambulanse.  

En pårørendeliste bør oppdateres, og settes opp saman med passient, og valgte pårørende.

Pårørende gås over med passient ved inntak. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fastlegen min skrev i min kjernejournal at bror ikke skulle ha noe som helst opplysninger o.l om meg.  Det har nemlig skjedd før og det ble litt krise for meg den gangen. 

Så kjipt. Håper du aldri opplever det igjen ❤️

Annonse
Skrevet

Så lenge pasienten er 18 eller mer, er det pasienten som bestemmer hvem nærmeste pårørende er, og det trenger verken være foreldre eller samboer, det kan faktisk være en venn eller venninne. Det må ikke være noen som er i familie. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det som skjedde er helt riktig, og det hadde vært mer sjokkerende om psykiatrien bare antok at foreldre til voksne barn er pårørende. I psykiatrien er det vel ofte at foreldrene er noe av årsaken (sier ikke at det gjelder deres tilfelle) og mange  4d...b73

Vel, nå ser eg ingen grunn til å  skrive en hel avhandling omkring denne  hendelsen overfor KG sine lesere,

Endret av Evnti
Skrevet

Heldigvis er det PASIENTEN som bestemmer hvem som er nærmeste pårørende, ikke de som selv syns de bør få være det. Dette kan den enkelte fint ordne å kjernejournalen sin på egenhånd før det oppstår sykdom. Mange foreldre er en del av problemet ved psykisk sykdom, det er klart dere ikke blir tatt med på noe møte bare fordi dere har lyst,  heldigvis er det ikke sånn.

Anonymkode: 8576c...42b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Heldigvis er det PASIENTEN som bestemmer hvem som er nærmeste pårørende, ikke de som selv syns de bør få være det. Dette kan den enkelte fint ordne å kjernejournalen sin på egenhånd før det oppstår sykdom. Mange foreldre er en del av problemet ved psykisk sykdom, det er klart dere ikke blir tatt med på noe møte bare fordi dere har lyst,  heldigvis er det ikke sånn.

Anonymkode: 8576c...42b

Du skriver "Heldigvis " er det passienten som bestemmer !  Men, er du så sikker på at det alltid er  til passientens sitt beste.?

Psyskiske sykdomer er ofte samansatte, og kompliserte, og det å stå  som pårørendeliste  medfølger også eit stort ansvars, og ikkje noe ønsketekning.    

Endret av Evnti
Skrevet
Evnti skrev (6 minutter siden):

Du skriver "Heldigvis " er det passienten som bestemmer !  Men, er du så sikker på at det alltid er  til passientens sitt beste.?

Hvis pasienten ikke er samtykke kompetent eller har store problemer med å ta korrekte avgjørelser ang seg selv og sitt så er jo verge en flott ting. 

For alle andre pasienter er det heldigvis slik at de tar selv beslutningene vedrørende hvem som skal få hvilken informasjon. Dette er en kjempe viktig del av måten vi behandler mennesker på i Norge og er kjempeviktig/bra at det er slik.

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...