AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Mor nekter far i å være med barnet. Mor har flyttet flere timer bort fra far, far valgte å flytte etter, men mor nekter at barnet kan være alene med far. Far har tidligere volds dom på seg, men ingenting mere en litt slåssing i gamle dager. Far er ingen dårlig far og ingen skade for barnet. Hvordan bør man løse dette uten at man må betale masse i advokat? Barnet er litt over 1 år. Anonymkode: 5800f...dfb
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Hvordan kjenner du far? Bare en voldsdom? Jeg synes kanskje du skal vurdere om mor faktisk har tatt en fornuftig vurdering hvis det er slik at han har aggresjonsvansker Anonymkode: a79df...dbd 11 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Vet du alt? Eller har du bare fått høre far sin side. Anonymkode: 6b960...8fd 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: Mor nekter far i å være med barnet. Mor har flyttet flere timer bort fra far, far valgte å flytte etter, men mor nekter at barnet kan være alene med far. Far har tidligere volds dom på seg, men ingenting mere en litt slåssing i gamle dager. Far er ingen dårlig far og ingen skade for barnet. Hvordan bør man løse dette uten at man må betale masse i advokat? Barnet er litt over 1 år. Anonymkode: 5800f...dfb Hvis dere ikke ønsker å dra inn advokat, så kan det kanskje være greit å involvere barnevernet. De har helt sikkert noen gode retningslinjer for hvordan man bør gjennomføre samvær mellom en 1-åring og en voldelig far. (Har far også vist tendenser til vold mot mor, siden hun gikk til det skrittet å flytte så langt unna?) Anonymkode: 7c0cf...be8 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Det tror nye dama til far her også, men hun vet ikke sannheten overhode. Har du kun hørt hans side ville jeg vært ganske skeptisk! Far her hadde mulighet til å ta det til retten, men han nektet (fordi jeg faktisk har gode grunner og altfor mye bevis) Svært få velger å være alenemor, tro meg. Det er slitsomt og jeg skulle virkelig ønske ting var annerledes her, men du vet, barnets beste er viktigst Anonymkode: 4dc73...569 4 1 4
servitrise&suppe Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 Jeg stusser ved flere ting her, og det ene er at moren flytter flere timer unna far med et såpass lite barn. Jeg stusser enda mer over at faren flyttet etter, for det høres ut som om alt har skjedd ganske nylig,og barnet er uansett ikke mer enn ett år, så det lenge siden er det ikke uansett. Det er mao lite planlagt fra hans side. Han får treffe barnet men ikke ha det alene. Så lenge moren lar dem være sammen så tenker hun på barnet samme hva grunnen til flyttingen var. Det hun ikke vil er å la far være alene med barnet. Du skriver at han har en voldsdom på seg, men ikke mot hvem og hvor lang dom han gikk. Du skriver også at det var "litt" slossing i gamle dager. Mannen har en historie med vold rettere sagt, for en som sloss i gamle dager og som får dom for vold senere har en historikk. Og antall ganger han ikke er blitt dømt? Ja det er naturlig å stille det spørsmålet i den sammenhengen her. Jeg regner med at faren ikke har jobb på grunn av spontan flytting og ikke økonomi til advokat. Om grunnen til å ikke gå til en handler om økonomi? Har moren her stukket av fra en voldelig mann, og har det vært eller er rus i bildet? Det jeg tenker er at moren har en god grunn til bekymring. Alt tatt i betraktning her. 5 2
Kaneel Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Vanlig samværet med så små barn foregår med mor til stede generelt 5
servitrise&suppe Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 Kaneel skrev (1 minutt siden): Vanlig samværet med så små barn foregår med mor til stede generelt Det er riktig så enda merkeligere at faren insisterer på å ha barnet alene. 2 1 1
Sølvpilen Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 12.16): Mor nekter far i å være med barnet. Mor har flyttet flere timer bort fra far, far valgte å flytte etter, men mor nekter at barnet kan være alene med far. Far har tidligere volds dom på seg, men ingenting mere en litt slåssing i gamle dager. Far er ingen dårlig far og ingen skade for barnet. Hvordan bør man løse dette uten at man må betale masse i advokat? Barnet er litt over 1 år. Anonymkode: 5800f...dfb Hvorfor lar ikke mor, barnefaren være alene med barnet ? Har det vært psykisk eller fysisk vold mot mor ? Veldig vanskelig å si noe om saken, når vi ikke har "hele bilde". 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 Så synd for barnet. Å ha sloss behøver ikke gjøre en til en voldelig person. Han kan ha blitt angrepet og så fått skylden for å ha slått tilbake for å forsvare seg. Det er barnet som taper på at mor saborterer for sin egen far. Hun ønsker en ny mann men han kan ikke erstatte egen far. Steforeldre elsker ikke stebarna som de elsker egne barn. Det er også flest overgrep begått av stefedre. Anonymkode: 418ef...6a8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 Her er det altfor lite informasjon. Det eneste rådet er familievernkontoret og det er gratis. Innkalle til mekling. Ja, det skjer at kvinner flykter fra voldelige menn. Rus er et stort problem vil jeg i så fall tro, svært få menn er konemishandlere. Men dette er jo i så fall en farlig situasjon hvor mye fælt kan skje. Ja, det finnes ustabile og egoistiske kvinner som stikker fra sine egne problemer og setter faren i en vanskelig situasjon. De er det nok heller ikke så mange av. Men det er mange som har problemer med å gi fra seg barna til faren uten å være superegoister og… Dessverre lønner det seg å hindre samvær, bevisst eller ubevisst. Barnebidrag burde vært avviklet for «vanlige» folk iallfall. Anonymkode: cfb24...4bf
Fireflies Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 Far får kontakte FVK, men hvis far har en voldsdom på seg så er det noe lite sjarmerende at du bare kaller det "noe slåssing i gamle dager". Ingen her vet hva som skjer, og for alt vi vet har mor full foreldrerett og far ikke har noe. Da må ha ta i bruk de rette instanser. 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 Begge foreldre er nødt til å samtykke til flytting over kommunegrenser, ts - så enten har far signert og godtatt flyttingen til mor, eller så har mor 100% omsorgsretten (av en meget god grunn), og har flyttet vekk fra far. Isåfall så stalker han dem. Og det høres merkelig ut at far skulle godtatt flytting, hvis han så gjerne vil ha samvær med barnet. Dette henger ikke på greip, og stoler ikke på denne historien, iom at vi bare får høre en side av den. Anonymkode: 7cf86...d07 2 1
Andro Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 Det er umulig å mene noe om slike saker uten å vite hvem de er og hva som har skjedd. Det kan være at mor er hevngjerrig og eiesyk mot en mann som kunne vært en god far. Det kan også være at hun beskytter seg selv og barnet sitt mot en som har opptrådt truende eller voldelig, og dermed har god grunn til å holde ham unna. Jeg ville vært forsiktig med å mene noe om du bare har hørt fars historie. "Min ex er gal" er narcissistens fremste kjennetegn. 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 Voldsdom er et rødt flagg i utgangspunktet, men det trenger ikke være så ille som man tror med en gang man leser det. Det kan være at mannen har vært voldelig mot moren også og derfor velger hun å flytte langt unna. Det kan også være at det bare var forholdet som tok slutt og mor valgte å flytte nærmere familien sin. Det er for lite informasjon i HI til å trekke noen konklusjon. Og tilbake til første punkt her; voldsdom trenger ikke ha noenting med nå - eller barnet - å gjøre. Venninnen min var sammen med en fyr som hadde en ustabil eks som fulgte etter dem på by'n og prøvde å ødelegge nye forholdet mellom denne mannen og venninnen min. Så fikk venninnen min nok av sabotering og i fylla så feilberegnet hun litt og kastet et ølglass på denne dama så det knuste og hun fikk noen kuttskader i ansiktet. Og da fikk hun voldsdom på seg. Det er ikke det samme som at hun har gjort noe lignende verken før eller siden. Folk kan drite seg ut i fylla ute på by'n uten at det trenger å si noe for omsorgsevnen til barn nå. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begge foreldre er nødt til å samtykke til flytting over kommunegrenser, ts - så enten har far signert og godtatt flyttingen til mor, eller så har mor 100% omsorgsretten (av en meget god grunn), og har flyttet vekk fra far. Isåfall så stalker han dem. Og det høres merkelig ut at far skulle godtatt flytting, hvis han så gjerne vil ha samvær med barnet. Dette henger ikke på greip, og stoler ikke på denne historien, iom at vi bare får høre en side av den. Anonymkode: 7cf86...d07 ...eller så har mor tatt med barnet og flyttet selv om de begge skulle skrevet under på flyttingen... Nå har jo faren flyttet etter, så han har meldt adresseendring på seg selv og da vil jeg tro at barnets adresse uansett automatisk blir godkjent hos mor. Vi vet ennå ikke hvorfor mor har flyttet og far har flyttet etter. Enten var TS ute etter å bare kaste inn en brannfakkel eller så kommer h*n tilbake for å forklare mer. Anonymkode: 81773...8a8
Eva-Lena Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 (endret) Hvorfor bryr du deg om denne saken, ts? Merkelig at ts ikke har svart siden innlegget ble lagt ut på Mandag. Endret 3. februar 2023 av Eva-Lena
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 En ting som er relevant her er hvor mye samvær far har hatt frem til mor nektet far samvær alene. Barnet er bare litt over ett år. Har ikke far vært mye samme med barnet så er han som en fremmed for barnet, og barnet vil derfor ha behov for at mor (eller andre som barnet er trygg på) er tilstede. Dette gjelder uavhengig av om man har en voldsom eller ikke. Anonymkode: b57c8...a1f 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 Rett og slett for lite informasjon. Her kan det jo både være at moren bærer nag og ikke vil se faren personlig, eller at faren faktisk er potensielt voldelig og ikke bra for barnet. Anonymkode: cccea...dcb
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Begge foreldre er nødt til å samtykke til flytting over kommunegrenser, ts - så enten har far signert og godtatt flyttingen til mor, eller så har mor 100% omsorgsretten (av en meget god grunn), og har flyttet vekk fra far. Isåfall så stalker han dem. Og det høres merkelig ut at far skulle godtatt flytting, hvis han så gjerne vil ha samvær med barnet. Dette henger ikke på greip, og stoler ikke på denne historien, iom at vi bare får høre en side av den. Anonymkode: 7cf86...d07 Hvis de aldri har bodd sammen må ikke far godta noen flytting. Og så lenge mor bor alene med barnet kan hun flytte hvor hun vil i Norge. Anonymkode: 3ee70...77a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå