Gå til innhold

Mekaniker reparert feil ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bil med noe mekaniske problemer. Mekanikeren mente han visste hva det var, reparerte og jeg har betalt. Vel og bra, men nå har et samme problemet begynt å dukke opp igjen. Dvs at mekanikeren har byttet deler og reparert noe unødvendig. Nå må jeg sannsynligvis sette bilen inn igjen noe som vil bety nye utgifter.

Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg forlange penger tilbake for deler og jobb for den unødvendige reparasjonen? Eller kan jeg forlange at mekaniker nå fikser problemet kostnadsfritt? Eller må jeg akseptere at mekaniker handlet i god tro og jeg må ta kostnaden selv?

Sånn til info er det en eldre bil utenfor garanti.

Anonymkode: 1b935...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo reklamasjon på jobben.

Dra tilbake.

Anonymkode: 478f8...6e6

• Liker 1
Skrevet

Hva er feilen på bilen?

Skrevet

Dersom det samme problemet er tilbake allerede, er det nærliggende å tro at de har reparert feil ting på bilen.

Det er sånn som kan skje, og på eldre biler kan det være flere feil. Noen feil henger mer sammen, andre ikke. Og noen ganger må man prøve å skifte en del før man skifter noe annet. For kundens del regner jeg med at man ofte prøver den billigste løsningen først, da dette er snakk om en bil uten garanti.

Dra tilbake til verkstedet, du har reklamasjon på jobben som ble gjort.

Anonymkode: 50497...193

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du har jo reklamasjon på jobben.

Dra tilbake.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dersom det samme problemet er tilbake allerede, er det nærliggende å tro at de har reparert feil ting på bilen.

Det er sånn som kan skje, og på eldre biler kan det være flere feil. Noen feil henger mer sammen, andre ikke. Og noen ganger må man prøve å skifte en del før man skifter noe annet. For kundens del regner jeg med at man ofte prøver den billigste løsningen først, da dette er snakk om en bil uten garanti.

Dra tilbake til verkstedet, du har reklamasjon på jobben som ble gjort.

Anonymkode: 50497...193

Ja, jeg skal det. Men det er mulig den egentlige grunnen er en feil som er langt billigere å fikse enn det som ble forsøkt fikset. Kan jeg da forvente å få tilbake penger for den unødvendige reparasjonen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva er feilen på bilen?

Det er bremserelatert, men det spiller vel egentlig ikke så stor rolle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La meg gjette, det er ABS?

Verkstedet byttet føler men fortsatt kommer lyset på og det pulserer i bremsen til tider?

Tyder på defekt giverring, som ofte sitter inne  lageret og derfor ikke kan ikke sees så lett, men en erfaren mekaniker ville målt ut føleren og deretter gått utifra at det var giverringen.

Du må gi oss mer info skal vi kunne si noe. Men hvis feilsøkingen er gjort åpenbart mangelfull har du jo til dels en sak, men dette havner ofte i forliksrådet og kan slå ut begge veier, iallefall hvis verkstedet kan påstå at de har gjort gode nok undersøkelser i forkant (jeg tviler på det, men forliksrådet er jo ofte ikke så kompetente på bil de heller). 

Dessverre forsvinner de flinke bilmekanikerne fort ifra bransjen da lønna er altfor lav i forhold kompetansekravet, og bransjen står igjen med mindre flinke folk noe som igjen går utover kundene.

Få flere detaljer da TS, du tror vel ikke mekanikerne sitter på KG i lunsjen og leser dette?

Mvh tidligere bilmekaniker som måtte bytte jobb for å doble lønnen.

Anonymkode: 37936...b9b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jo det spiller en rolle. Hva slags bil er det f.eks? Bremserelatert: ABS følere, kalipper, skiver, klosser etc etc. I dagens biler med mye elektronikk, kan det være svært vanskelig å feilsøke på enkelte biler. Har du brukt merkeverksted f.eks? Eller et frittstående verksted? Litt mer kjøtt på beinet hadde vært greit med tanke på spørsmålet ditt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

La meg gjette, det er ABS?

Verkstedet byttet føler men fortsatt kommer lyset på og det pulserer i bremsen til tider?

Tyder på defekt giverring, som ofte sitter inne  lageret og derfor ikke kan ikke sees så lett, men en erfaren mekaniker ville målt ut føleren og deretter gått utifra at det var giverringen.

Du må gi oss mer info skal vi kunne si noe. Men hvis feilsøkingen er gjort åpenbart mangelfull har du jo til dels en sak, men dette havner ofte i forliksrådet og kan slå ut begge veier, iallefall hvis verkstedet kan påstå at de har gjort gode nok undersøkelser i forkant (jeg tviler på det, men forliksrådet er jo ofte ikke så kompetente på bil de heller). 

Dessverre forsvinner de flinke bilmekanikerne fort ifra bransjen da lønna er altfor lav i forhold kompetansekravet, og bransjen står igjen med mindre flinke folk noe som igjen går utover kundene.

Få flere detaljer da TS, du tror vel ikke mekanikerne sitter på KG i lunsjen og leser dette?

Mvh tidligere bilmekaniker som måtte bytte jobb for å doble lønnen.

Godt forslag, men likevel feil. ;) Det ene hjulet kan låse seg under kjøring.  mekaniker byttet bremsekabler i den tro at de var fryste, men det hjalp ikke.

Spørsmålet mitt dreide seg likevel ikke om det mekaniske på bilen, men hvilke rettigheter jeg har som kunde. Dette kabelbyttet kostet noen tusen. Dersom den egentlige feilen er billigere å fikse har jeg da rett på penger tilbake? Det er ikke noe svære greier så forliksråd er ikke noe tema. Jeg vil bare vite hva jeg har krav på når jeg tar dette opp med mekanikeren.

Skrevet
Einus skrev (23 minutter siden):

Jo det spiller en rolle. Hva slags bil er det f.eks? Bremserelatert: ABS følere, kalipper, skiver, klosser etc etc. I dagens biler med mye elektronikk, kan det være svært vanskelig å feilsøke på enkelte biler. Har du brukt merkeverksted f.eks? Eller et frittstående verksted? Litt mer kjøtt på beinet hadde vært greit med tanke på spørsmålet ditt!

Som sagt over så jeg er det hvilke rettigheter jeg har som kunde jeg lurer på. Dette er en 10 år gammel Volvo og jeg har ikke brukt merkeverksted. Uansett gjelder de samme reglene, vil jeg tro.

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt forslag, men likevel feil. ;) Det ene hjulet kan låse seg under kjøring.  mekaniker byttet bremsekabler i den tro at de var fryste, men det hjalp ikke.

Spørsmålet mitt dreide seg likevel ikke om det mekaniske på bilen, men hvilke rettigheter jeg har som kunde. Dette kabelbyttet kostet noen tusen. Dersom den egentlige feilen er billigere å fikse har jeg da rett på penger tilbake? Det er ikke noe svære greier så forliksråd er ikke noe tema. Jeg vil bare vite hva jeg har krav på når jeg tar dette opp med mekanikeren.

Hva i all verden er bremsekabler? Mener du håndbrekkwire?

Skrevet
Automagisk skrev (1 minutt siden):

Hva i all verden er bremsekabler? Mener du håndbrekkwire?

Mulig. Jeg har ikke greie på bil, men mekanikeren omtalte det som bremsekabler.  Eller egentlig strømper som kablene går i. beklager min uvitenhet her. :)

Skrevet

Fra kalipper til bremserør har jeg hørt noen si bremsekabel for bremseslange… Men dette er jo utenfor tema da. TS ønsker svar på hvor vidt han kan reklamere på jobben. Han har betalt for en vare som var feil. Jeg vil vel si at mekaniker ikke var bra nok. Hadde det derimot vært elektronisk, så stiller det litt annerledes. Men det er reklamasjonen han efterspør.

Har du tatt dette opp med verkstedet? Hva fikk du evt til svar? Er du NAF medlem eller KNA medlem? Gratis juridisk hjelp i slike situasjoner. 

Skrevet
Einus skrev (6 minutter siden):

Har du tatt dette opp med verkstedet? Hva fikk du evt til svar? Er du NAF medlem eller KNA medlem? Gratis juridisk hjelp i slike situasjoner. 

Ikke medlem i disse organisasjonene, nei. Har heller ikke konfrontert verkstedet ennå. Er bare interessert i å vite hvor jeg står i en sånn sak før jeg snakker med dem. 

Skrevet

Tenkte jeg skulle sendt deg en PM, men du er jo annonym, så da får du ordne opp selv.

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mulig. Jeg har ikke greie på bil, men mekanikeren omtalte det som bremsekabler.  Eller egentlig strømper som kablene går i. beklager min uvitenhet her. :)

Jeg har jobbet i bilbransjen en mannsalder omtrent.

Svaret på spm. ditt er at de som har kunnskaper om feilen og er god på å krangle kan slippe å betale hvis mekanikeren burde visst bedre..Særlig hvis de truer med forbrukerrådet eller verre øker sjansene for å slippe å betale for å bytte feil deler. Ofte gikk det flere runder med feil deler før en fant den riktige så ikke uvanlig den problemstillingen der.

Det finnes ingen regel hele bransjen følger du kan påberope deg for å slippe å betale..Alt er et definisjonspørsmål så du får ta det opp med de.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ok, da skjønner jeg. Håndbrekkwire blir ofte omtalt som bremsekabel i forskjellige delekataloger.

At en fryst wire skal låse hjulet under kjøring selv om handbrekket ikke har vært brukt eller har sluppet er jo rart og det kan virke som mekaniker her har vært rask ute med å konkludere, og det vil jo bygge grunnlaget for en videre sak.

Jeg vil si verkstedet her har kanskje konkludert litt vel raskt og kanskje uten å spørre deg grundig nok om hvordan problemet oppsto. Etter kjøpsloven har du jo egentlig rett på penger, men det er dessverre ikke slik verkstedbransjen fungerer i praksis. Verkstedet har byttet deler på din bil i den tro at de fikset problemet, de hadde aldri byttet deler hvis ikke det var i god tro, da de er avhengig av fornøyde kunder og godt omdømme for å overleve.

jeg har aldri opplevd i mine 14 år som bilmekaniker at vi har gitt kundene tilbake penger, men har vært i forliksrådet noen ganger i liknende (men mye dyrere saker) der vi har vunnet. Jeg tror mitt beste råd til deg i denne saken er å gå tilbake til verkstedet å fortelle hvor skuffende dette er da du har begrenset med penger og at du forventet at de skulle fikse det når de hadde bilen inne, er de ett bra verksted da så vil de nok fikse den egentlige feilen billig og med rabatt på delene.

• Nyttig 3
Skrevet
Automagisk skrev (50 minutter siden):

Jeg har jobbet i bilbransjen en mannsalder omtrent.

Svaret på spm. ditt er at de som har kunnskaper om feilen og er god på å krangle kan slippe å betale hvis mekanikeren burde visst bedre..Særlig hvis de truer med forbrukerrådet eller verre øker sjansene for å slippe å betale for å bytte feil deler. Ofte gikk det flere runder med feil deler før en fant den riktige så ikke uvanlig den problemstillingen der.

Det finnes ingen regel hele bransjen følger du kan påberope deg for å slippe å betale..Alt er et definisjonspørsmål så du får ta det opp med de.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ok, da skjønner jeg. Håndbrekkwire blir ofte omtalt som bremsekabel i forskjellige delekataloger.

At en fryst wire skal låse hjulet under kjøring selv om handbrekket ikke har vært brukt eller har sluppet er jo rart og det kan virke som mekaniker her har vært rask ute med å konkludere, og det vil jo bygge grunnlaget for en videre sak.

Jeg vil si verkstedet her har kanskje konkludert litt vel raskt og kanskje uten å spørre deg grundig nok om hvordan problemet oppsto. Etter kjøpsloven har du jo egentlig rett på penger, men det er dessverre ikke slik verkstedbransjen fungerer i praksis. Verkstedet har byttet deler på din bil i den tro at de fikset problemet, de hadde aldri byttet deler hvis ikke det var i god tro, da de er avhengig av fornøyde kunder og godt omdømme for å overleve.

jeg har aldri opplevd i mine 14 år som bilmekaniker at vi har gitt kundene tilbake penger, men har vært i forliksrådet noen ganger i liknende (men mye dyrere saker) der vi har vunnet. Jeg tror mitt beste råd til deg i denne saken er å gå tilbake til verkstedet å fortelle hvor skuffende dette er da du har begrenset med penger og at du forventet at de skulle fikse det når de hadde bilen inne, er de ett bra verksted da så vil de nok fikse den egentlige feilen billig og med rabatt på delene.

Takk for gode svar!

• Liker 1
Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for gode svar!

Har ikke lest tråden så vet ikke om du har oppgitt bilmerke og årsmodell men hvis det samme hjulet låser - og slipper igjen under kjøring tenker jeg ABS...også vanlig på eldre biler med klosser som sitter i caliperen, glidepinner fastrustet i caliperen, stempel i caliper fastrustet og bremseklosser som har delt seg...

Skrevet

Jeg hadde en bil inne på Birger N. Haug-verksted, altså et merkeverksted for Nissan som jeg da hadde. Der fikk jeg en rapport som sa at bensinpumpa var gåen, og at dette var grunnen til at bilen ikke gikk. Og selvsagt et heftig prisoverslag.

Nå er jeg noe hendig av meg, så jeg skaffet ny pumpe selv og monterte den (til en brøkdel av prisen, selv med originaldel). Jeg stolte på at verkstedet hadde rett, så jeg sjekket ikke den forrige pumpen før jeg byttet den.

Det ble ingen bedring på bilen med ny pumpe, og da jeg senere koblet strøm på den gamle pumpa så gikk den jo som bare det. Med andre ord, rimelig slett arbeid fra verkstedet, det tok meg ikke mange minutter å teste den manuelt.

Jeg klaget, og de sa beklager, men at sånn måtte man bare regne med kunne skje, de tok null ansvar for dette. Jeg hadde ikke ressurser til å kjempe mot de, så måtte bare svelge den relativt kostbare kamelen der.

Anonymkode: d2ae3...1eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...