Gå til innhold

Hvor lenge kan mor være borte fra 2 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei venninne lurer på om jeg vil bli med på en ukes ferietur. Har et barn som da vil være litt over 2 år og som isåfall kommer til å være hjemme med pappa (og selvfølgelig i barnehagen som normalt). De har et godt forhold, men ungen er klart mest knyttet til meg. Jeg har tidligere vært borte fra barnet i 2 døgn, noe som gikk helt fint. Allikevel veldig usikker på om jeg bør reise fra 2 åringen i en hel uke? Han kommer til å ha det fint sammen med pappan, men jeg er redd han ikke forstår så godt at mamma bare er borte en uke og at jeg så kommer tilbake. Er redd han tror jeg er borte for godt og kommer til å være redd og lei seg den uken fordi han savner mamma og ikke forstår hvor jeg er. Han har ikke så mye språk ennå, så det er vanskelig å prate med han for å få et inntrykk av hva han egentlig tenker og føler på.

Hadde du reist bort den uken?

Anonymkode: ee8f6...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg lett gjort når barnet er hjemme med far. Det hadde vært noe annet om det var barnepasser, men far er en primær omsorgsperson, og det bør gå helt fint.

Anonymkode: 55e50...ef8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg nok gjort, ja. Lengste jeg har vært borte er 3 netter. Men far er borte på jobb 14 dager jevnlig, det går jo greit. 

Anonymkode: 4411f...a62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem.

Tenk på alle offshorearbeidere det finnes i dette landet!

Anonymkode: 277ff...148

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt på ferie med god samvittighet. Det er også en god anledning til at far kan få et nærmere forhold til barnet 

Anonymkode: 82bf4...bc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet er vel mer om mor føler hun er i stand til å overlate barnet til andre enn sin egen omsorg virker det som :)

Anonymkode: 6430e...7fa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble påkjørt av en bil og lå i koma i over 2 uker, borte fra barnet på 1,5 år. Masse tid borte etterpå på grunn av rekonvalesens ++ Det gikk greit det også. 

Anonymkode: 6b501...e03

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress. Ofte går det på mors følelse av å dra bort 😅 

Anonymkode: d1501...846

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glatt reist! Barnet er jo trygg hos far. Det går mest på om det går fint med mor å være borte så lenge fra barnet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv kjenne etter om du er komfortabel med det. Jeg har vært borte tre dager fra 2,5 åringen. Det gikk greit, men kjente på det var nok. Skal bort igjen fire dager om noen måneder og måtte da korte ned med halvannet døgn fordi jeg følte fem dager ble litt mye. Vi er alle forskjellige. Jeg vet de klarer seg fint med pappaen sin 

Anonymkode: bde66...f23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du selv må kjenne på om du syns er greit, tror ikke det skal være noe problem egentlig. Dere kan jo FaceTime for eksempel. 

Anonymkode: 91073...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det blitt vanskelig får både meg og 2-åringen tror jeg 😄Vesla gråter bare jeg skal en tur på butikken uten henne, og er overlykkelig når jeg kommer tilbake 😂 er nok i en fase hvor hun er veldig knyttet til meg, selv om hun har verdens beste pappa. Så jeg kunne ikke gjort det, selv om det helt sikkert hadde gått fint likevel. 

Anonymkode: b6fe9...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på sykehus i 2 måneder mens jeg hadde en 1-åring, det gikk faktisk helt fint det også siden hun hadde god tilknytning til faren sin. 

Anonymkode: 1632e...829

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hadde reist. Vi har jo facetime også, og en2-åring skjønner jo hva konseptet med en videochat er😄

Anonymkode: 4f565...36b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det, men man er forskjellig så du må jo bare føle hva du tenker er riktig for deg og ditt barn. 

Anonymkode: 13af4...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det da vi hadde en 2-åring, men det går på meg. Jeg hadde kontrollen, far var absolutt tilstede og deltagende, men det var jeg som hadde all oversikt. Så jeg hadde nok ikke klart å gi fra meg den kontrollen.

Skulle jeg ønske det hadde vært annerledes? Ja! Hadde jeg reist i dag i samme situasjon når jeg vet det jeg vet i dag? Absolutt, uten tvil! Han hadde hatt godt av å måtte finne ut av ting mer enn han gjorde da.

Så mitt råd er: reis, dersom dere har økonomi til det og mannen din også synes det er en god ide!

Anonymkode: d0229...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser en del i jobben min, opp til 10 dager borte, har ei på 2 år og 3 måneder, går helt fint. Forklarer henne at jeg skal bort, og det virker som hun forstår dette og slår seg til ro med at jeg kommer tilbake. 

Faktisk verre med barna som er litt større, de blir mer lei seg...

Anonymkode: 2c52a...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber offshore og har vært borte to uker av gangen siden vår datter var ett år. Det går helt fint. Hun er jo hjemme med far. Vi FaceTimer selvfølgelig hver dag og jeg savner henne masse, men er aldri i tvil om at hun har det bra hjemme med pappaen sin. 

Anonymkode: 15909...f62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde hatt lyst. Jeg var 4 uker borte fra min datter da hun var 2,5 (så henne i helgene, men var innlagt så så henne ikke mandag-fredag i fire uker. Det var svært skadelig for henne, selv om hun var sammen med pappaen sin. Jeg er veldig bitter for at NAV tvang meg til det oppholdet mens barnet var så lite. (fysisk rehabilitering, ikke rus eller psykiatri).

Det går oftest bra, men barnet kan ta skade av det. Det går oftest bra å kjøre bil uten bilstol eller engang sikkerhetsbelte også, eller å drikke moderate mengder alkohol under svangerskap, men ingen slipper unna der med å bare si at «det går jo stort sett bra» eller «jeg gjorde det og det gikk fint».

Anonymkode: e3eb3...ea6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har grensa gått ved 2,5 år, så jeg hadde nok ikke vært komfortabel med å reise bort en uke før det.. Det var utenkelig når de var to år og tre måneder, men greit når de var to år og seks måneder..

Anonymkode: 306c5...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...