Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #1 Skrevet 20. desember 2005 Vi har et såkalt flex system, med en runding i taket for ventilasjon. Slike hull i taket har vi på vaskerommet og på badet, samt at kjøkkenet er koblet på denne ventilasjonen. Her om dagen etter en dusj, åpnet jeg vinduet på badet, og da jeg skulle gå og lukke det igjen, så jeg at det hadde begynt å dryppe fra dette "hullet" (vet ikke hva jeg skal kalle det) i taket. Hva er galt?? Jeg skjønner jo at det har noe med fuktigheten å gjøre, men dette har ikke skjedd før. Jeg ser nå at litt av området rundt dette hullet er bittelitt "boblete", og dette kommer jo av vannet. Noen tips til hva det kan være?
Gjest gjest1 Skrevet 20. desember 2005 #2 Skrevet 20. desember 2005 Aner ikke hva slags sytem dette er, men "boblete" og dryppende vann kan umulig være bra. Ta kontakt med installatør for å hør hva du skal gjøre, før skaden blir større. Vannskader koster!
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #3 Skrevet 20. desember 2005 med boblete mener jeg at du kan se at det har vært vått der, det hørtes kanskje verre ut enn det jeg egentlig mente. Fant ikke noe annet ord å bruke.
Gjest HB Skrevet 20. desember 2005 #4 Skrevet 20. desember 2005 Har du på viften når du dusjer? Den bør stå på en stund (gjerne en time) etter at du er ferdig slik at all den fuktige luften blir fjernet. Det som mest sannsynlig har skjedd hos deg er at taket har blitt kaldt da du satt opp vinduet og den fuktige luften har kondensert på takflaten (evt. inni kanalen). Når det blir for mye kondens, begynner det å dryppe. Enkleste tiltak er å få fart på luftsirkulasjonen (sett viften på fullt, men sørg for lufttilgang) og godt med varme slik at det kan tørke. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #5 Skrevet 20. desember 2005 Takker for svar ! Regnet med at det kanskje hadde noe med at jeg åpnet vinduet ja. Og det var VELDIG kaldt ute, så det kan være årsaken. Mener faktisk at jeg har lest tidligere at kjøkkenvifta bør stå på..skal huske det til neste gang.
Gjest HB Skrevet 20. desember 2005 #6 Skrevet 20. desember 2005 Det er jo for å få ut fuktig luft at de "fuktige" rommene er koblet sammen når det gjelder ventilasjon. Mange steder står kjøkkenviften automatisk på 1 hele tiden for å få en viss sirkulasjon, men du bør skru opp når du dusjer og kanskje evt. når du bruker tørketrommel på vaskerommet. Dersom viften din alltid står på litt er det også viktig at ventiler (over vinduene eller i veggen) står åpne slik at du får fylt på med ny luft. Det er mange som lukker disse fordi "det trekker", men det resulterer bare i at luften trenger inn gjennom veggene. Den veien kommer det ikke nok luft og du kan få for fuktig luft inne. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #7 Skrevet 20. desember 2005 ok, jeg skjønner hva slags luker du mener, jeg har sett slike, men vi har ikke sånne hos oss. Kjøkken vifta står heller ikke på hele tiden. Men det var et bra tips å ha den på når jeg dusjer. Det eneste er at jeg synes det blir litt mat lukt i 2. etasje når jeg har på vifta på kjøkkenet...(bad og vaskerom er i 2.)
Gjest HB Skrevet 20. desember 2005 #8 Skrevet 20. desember 2005 At matlukten "slår inn" på badet og vaskerommet kan kanskje skyldes at det ikke er nok tilgang til ny luft på disse rommene som kan bli sugd ut gjennom ventilen. Er du sikker på at du ikke har noen ventiler i vinduene eller i veggene? I så fall er egentlig huset ditt bygd for tett. Da bør du egentlig få satt inn noen i veggene. Det er ikke nødvendig at den settes i baderomsveggen. Det er bedra at den stå i rommet utenfor, men da er det viktig at det er en spalte under baderomsdøren slik at luften kommer inn til badet. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #9 Skrevet 20. desember 2005 jo det kan nok være slike i selve vinduet, øverst, iallefall på soverommene. Og ja helt riktig, disse har jeg lukket igjen, siden jeg syntes det blei så kaldt. Det er kanskje derfor jeg har endel kondens på soveromsvinduene da.....?? Fint at du gidder å svare meg på dette, det virker som om du har endel peiling.
Gjest HB Skrevet 20. desember 2005 #10 Skrevet 20. desember 2005 Det er nok derfor du har kondens på soveromsvinduene også. Fuktig nattluft treffer kaldt vindu => det blir vått. Du bør lukke opp ventilene dine, men jeg kan trøste deg med at du ikke er alene om å lukke dem igjen. De fleste kan jo åpnes bare på den ene siden (slik at de blir stående på skrå). Da får du inn litt luft, samtidig som det ikke blir fullt så kaldt. At det blir kaldt skal jo egentlig ordens ved å ha på ovnen som stort sett er plassert under vinduene. Ovnene skal hindre at det blir kaldras fra vinduene (luften treffer vinduene, blir kald og "renner" ned på gulvet, og du blir kald på føttene). Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #11 Skrevet 20. desember 2005 I dag har jeg fått svar på mye jeg lurer på, takker :bukke: Jeg skal åpne ventilene med engang jeg kommer hjem, skal se om det blir noe bedre da, med tanke på kondens på vinduet. Det er bare det at vi har ikke noe ovn under vinduet, vi har ikke ovn i det hele tatt på soverommet...men det skal vel gå greit uansett
Gjest HB Skrevet 20. desember 2005 #12 Skrevet 20. desember 2005 Dersom du synes det blir gulvkaldt på soverommet kan du jo ønske deg en liten frittstående ovn til jul. Eller gode, varme tøfler... Hyggelig å kunne være til hjelp. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2005 #13 Skrevet 21. desember 2005 jeg fortsetter med spørsmålene mine idag, jeg. I går åpnet jeg lukene i vinduet på stua. Siden det var ganske kaldt i går, fyrte vi i peisen. Og da blei det jo kondens ved lukene..?? er dette normalt??? Og, ang badet..synes det fortsatt drypper litt, kan det være noe som er frosset oppi der, som holder på å "tine" eller noe?
Gjest HB Skrevet 21. desember 2005 #14 Skrevet 21. desember 2005 Var det tåkete ute hos deg i går? Når dere fyrte i peisen trengs det ekstra mye luft inn, og dersom luften ute var fuktig (tåke) vil jeg tro at det var derfra fukten kom. Fuktig luft ble sugd inn. Høres litt rart ut om noe tiner på badet ditt, men dersom det er et kaldt loft over så kan det være en mulighet. Har du mulighet til å ta bort ventilen i taket og se oppi kanalen? Kanskje du kan prøve å tørke bort det som er fuktig? Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2005 #15 Skrevet 21. desember 2005 tusen takk, du er snill som svarer på spørsmålene mine Husker ikke om det var tåke ute, men det er nok ikke umulig. Det er jo litt sånn ute om kvelden nå (bor i oslo). Vi har tatt bort den hvite plasten i taket, og tørket godt, så får vi se om det hjelper. Men lukene på stuevinduene ble iallefall lukket raskt igjen. På soverommet er de fortsatt åpne. Har ikke sjekket om det blei fuktig der, men tror neppe det..
Gjest HB Skrevet 22. desember 2005 #16 Skrevet 22. desember 2005 Egentlig bør du ha oppe lukene i stua når dere fyrer, får en peis trenger mye luft for å brenne bra. Vanligvis er jo vinterluft tørr, så da bør det ikke bli noe problem med fuktig luft som kommer inn. Men litt avhengig av hvor du bor i Oslo, så er jo det en ganske rå by. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #17 Skrevet 22. desember 2005 ok, her er jeg igjen med enda et spørsmål. Samboern min gikk opp på loftet for å se om det kunne være noe galt der, i forbindelse med denne fukten. Og jeg vet ikke helt hva han gjorde men iallefall så kom det masse vann ned fra denne luftekanalen. Det var som om han sto der oppe med flaske vann og helte nedi. Hva kan være galt? Vi har plater i taket på badet, er det takess det heter? Iallefall, så har det blitt merker rundt denne plastventilen i taket. Man kan på en måte se at det har vært vått der, litt ruglete. Går det an å få dette bra igjen? Vi har satt inn en ekstra ovn der slik at det skal bli enda varmere. Må man evt skifte hele platen? Kjempetakknemlig for svar
Gjest HB Skrevet 23. desember 2005 #18 Skrevet 23. desember 2005 Takess-plater består jo av sponplater med plastfilm utenpå. Sponplater som blir våte sveller og blir ikke helt bra selv etter tørking. Men det går an å bytte plater. Jeg antar at dere har kaldt loft, altså at isolasjonen ligger i taket/himlingen ned mot 2. etasje og ikke i det skrå taket? Og luftekanalen er nok i aluminium/metall? Når den fuktige luften kommer om i kanalen og treffer den kalde kanalveggen kondenserer luften og det blir vann. Kanalen går kanskje vannrett et stykke på loftet og vannet samler seg, så jeg vil tro at samboeren din løftet litt på kanalen i går slik at vannet rant tilbake ned på badet. Tiltak kan være å legge isolasjon (mineralull) rundt kanalen så det ikke blir kondens så lett. Og så sørge for at den fuktige luften har stor fart ut fra badet => sett viften på fullt en times tid hver gang dere dusjer. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #19 Skrevet 23. desember 2005 hva er det du ikke vet, takker igjen! Du har så rett som det går an å ha. Vi har egentlig lyst til å stenge hele ventilen til badet, men jeg vet ikke om dette er så bra. Dvs bytte plate, uten å lage hull til lufteventilen.
Gjest HB Skrevet 23. desember 2005 #20 Skrevet 23. desember 2005 Men tar du bort ventilen får du jo ikke bort den fuktige luften i det hele tatt!! Riktignok kan du lufte gjennom vinduet, men på dager hvor luften ute allerede er mettet med fuktighet (tåke), vil ikke luften ta imot mer vann. Dessuten er det greit å bruke en vifte til å få fart på sakene. Men det går jo an å sette inn en ventil i veggen med en liten vifte i. Tar du bort ventilen i taket og ikke får luftet skikkelig gjennom vinduet, vil fukten bli værende på badet og kan bli til mugg og sopp. Den kan også etterhvert trenge inn i veggen og forårsake større fuktskader der. Så jeg anbefaler å oppretteholde den ventilasjonen du har i dag. Hilsen Lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå