AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har lavt stoffskifte ( beg på medisiner for 8 år siden) Har i tillegg fått høy kolesterol. får lett betennelser i kroppen og har fått perioral dermatitt ( hudsykdom) Er det sånn at man lettere får sykdommer i tillegg til den autoimmune? Hvilke erfaringer har du? Anonymkode: 4d5c7...203
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Har allergi, glutenintoleranse, Hidrosadenitt og pustuløs psoriasis. Er gjerne sånn at når man først har fått en autoimmun sykdom, så kommer det flere. Men ikke at det lettere tilkommer andre typer sykdommer. Anonymkode: 01c78...1cf 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Har Morbus Crohns. Er ellers ganske fysisk frisk, men har stive ledd i tillegg. Blir sjelden syk sånn ellers. Går på immundempende medisiner, og er friskere nå enn på mange år. 🤞🏻🤞🏻 Anonymkode: 21538...137
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har lavt stoffskifte ( beg på medisiner for 8 år siden) Har i tillegg fått høy kolesterol. får lett betennelser i kroppen og har fått perioral dermatitt ( hudsykdom) Er det sånn at man lettere får sykdommer i tillegg til den autoimmune? Hvilke erfaringer har du? Anonymkode: 4d5c7...203 Jeg er omtrent aldri syk bortsett fra min autoimmune sykdom. (Alvorlig astma). Føler at immunforsvaret er på konstant "alarm " slik at ingen andre infeksjoner slipper til 🤭 Anonymkode: 22d4e...aef
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 Har cøliaki og diabetes. Sjeldent syk Anonymkode: 6a70a...2d9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har Hashimotos, psoriasis, Sjøgrens, MCTD, vitiligo, psoriasis, pernisiøs anemi. Jeg har tidligere hatt Graves og Guillan Barre. Jeg utredes for tiden for ms. Jeg opplever at jeg bare får flere og flere autoimmune sykdommer. I tillegg har jeg migrene med aura og et par hudsykdommer til. Ja, jeg er ganske ofte syk. Det startet da jeg fikk svineinfluensavaksinen, da fikk jeg Guillan Barre, før det hadde jeg ingenting. Anonymkode: a1485...fea 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 ^ ser at jeg skrev psoriasis to ganger 😅 Mente alopecia. Anonymkode: a1485...fea
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Har Graves (høyt stoffskifte). Har aldri vært så lite syk som etter at jeg begynte med medisiner. Anonymkode: c1138...af7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 Har leddgikt. Tror ikke jeg blir noe oftere syk. Blir forkjølet innimellom, men ikke mer enn andre. Anonymkode: 8a6e8...429 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 19.57): Jeg er omtrent aldri syk bortsett fra min autoimmune sykdom. (Alvorlig astma). Føler at immunforsvaret er på konstant "alarm " slik at ingen andre infeksjoner slipper til 🤭 Anonymkode: 22d4e...aef Samme her. Hadde influensa når jeg var 21, korona to ganger og ett par runder med norovirus når ungene var små ellers ingenting på de siste 27 årene (er 48). Har fibromyalgi (mistenker det egentlig er en artritt), lichen planus, lichen schlerosis og oral lichen pluss IBS Anonymkode: 53850...dca 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #11 Skrevet 31. januar 2023 Jeg har hashimoto thyroiditt (lavt stoffskifte). Er medisinert og fungerer helt fint🤩 Anonymkode: a8a9f...f0a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #12 Skrevet 31. januar 2023 Har Graves og er plaget med diverse plagsomme symptomer som endokrinologen mener ikke kan knyttes til Graves, men jeg får generelt ganske sjeldent smittsomme sykdommer. Tror immunsystemet er ganske velfungerende (bortsett fra at det angriper kroppen da...). Anonymkode: bbf18...e3b 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #13 Skrevet 31. januar 2023 Har lavt stoffskifte og 2 typer psoriasis. Har fibromyalgi og regelmessig hodepine også. Har skjeldent smittsomme sykdommer, skjeldent forkjøla også 😊 Anonymkode: c8255...819 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 Har kraftig allergi, atopisk eksem og astma. På vinteren føler jeg at jeg er kronisk forkjøla, men da i mild grad, tror det er grunnet kulde astma. Jeg tror ikke jeg er mer syk enn andre, har hatt corona en gang, fikk en kraftig forkjølelse rett etter jul, men da var det 1 år siden sist jeg var syk, og da var det corona. Og før det var det mange år. Anonymkode: b9721...018
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 Har to typer psoriasis, er mye syk. Får mye rare sykdommer, for tiden har jeg fått og sliter med kronisk ekstern otitt. Sist gang var det kronisk øyelokkbetennelse. Blir også stadig syk med forkjølelse og influensa. Bare 33 år, hatt det sånn siden jeg var 21 år. Anonymkode: 27209...7f7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 Nei, du er mer mer utsatt for å få andre autoimmune sykdommer om du har lavt stoffskifte med anti-stoff (Anti-tpo). At du får lett betennelser og har hudplager kan skyldes at stoffskiftet ikke er optimalt medisinert. Får lav dosering eller for høy dosering kan også gi følge sykdommer på lang sikt. Jeg har selv lavt stoffskifte og får lett betennelser i sener osv. dersom Tsh blir for høy pga for lite medisin. Anonymkode: 105cb...c0f
Maestro Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 Adhd. angst i kroppen. Gir spenninger i kroppen, mye stramt og trykkende smerter, migrene. Svimmel pga det er stivt i nakke festet ved skuldre og oppe ved hodet. Har øyeproblemer. Sydd to ganger pga alvorlig skjeling på øyet, 6 MM forskjell på øyemuskalatur. Som har gitt dobbeltsyn når jeg ser til venstre. Kraftig skeive hornhinner. Har ikke dybdesyn. Blitt nærsynt samt dårligere syn med alder. Halleluja for brillene mine.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 Har leddgikt, fm og diabetes, og ofte migrene med aura, og perioder med mye ekstraslag på hjertet. Føler meg som regel syk og sliten, men er ikke så ofte influensasyk og lignende. Føler kroppen står i konstant spenning, selv om jeg slapper mye av og er god på avspenningsøvelser. Føler meg fanget i egen kropp, da jeg ikke klarer å leve det livet jeg ønsker. Men i forhold til spørsmålet om man er mer syk når man har autoimmune sykdommer; svaret på det kan kanskje ha noe å gjøre med om man går på immundempende medisiner eller ei? Man blir jo gjerne lettere syk hvis man står på immundempende medisiner? Jeg gjør ikke det nå, men det er under vurdering. Liker bare ikke tanken på alle de skumle bivirkningene, og risikoen for å generelt være mer syk (føler meg redusert nok som det er, ikke bare pga leddgikten, men pga alt det andre i tillegg). Anonymkode: 20a9c...c84 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har selv lavt stoffskifte og får lett betennelser i sener osv. dersom Tsh blir for høy pga for lite medisin. Dette var nytt for meg, og veldig interessant! Jeg har selv mye betennelser (leddgikt og senebetennelser), har ikke lavt stoffskifte ut fra blodprøver, men har likevel hatt symptomer på det i mange mange år. Kanskje det er en sammenheng🤔 Anonymkode: 20a9c...c84
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 Jeg utredes men de finner ikke ut av det😔 De tror det kan være Sjøgren ut i fra blodprøver og spyttkjertler, men resultatene i undersøkelsene er litt vage. Har dermed foreløpig bare ‘uspesifisert immunsykdom’ fordi jeg er så mye syk, med blodprøver som viser konstant lave leukocytter og jeg får hele tiden herpes utbrudd og må gå fast på Zovirax virusdempende medisinsk behandling morgen og kveld daglig. Jeg spiser sunt og ikke mangler noen vitaminer eller mineraler forøvrig. Så de finner ingen annen forklaring enn at det må være autoimmunt. Er kraftig forkjølet 6-8 ganger i året både med og uten feber. Ble innlagt på sykehus med over 400 i crp pga en halsbetennelse i fjor. Endte nesten med Sepsis😣 Anonymkode: c3ea2...f49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå