AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Vi bor i et oppussingsprosjekt, siden mannen ville kjøpe et rimelig hus og pusse det opp selv. Vi kunne fått låne mange ganger så mye som vi betalte her, men han ville ikke at vi skulle ha så mye gjeld, og det er jeg jo enig i. Så da ble det et gammelt nedslitt hus uten kjøkken og bad, uten innlagt vann, med behov for at absolutt alt må gjøres. Jeg er syk, så det er begrenset hva jeg kan gjøre. Jeg bidrar med inntekt og betaler halvparten av alle utgifter, men jeg har ikke mulighet til å ta ekstrajobber for å øke inntekt, og jeg har perioder hvor jeg ikke kan bidra med arbeidskraft i hjemmet. Dette er mye av grunnen til at jeg var skeptisk til et oppussingsobjekt, men mannen overbeviste meg om at dette ikke var noe problem for ham. Så kjøpte vi huset, og jeg var faktisk ganske ivrig etter å komme i gang. Så jeg organiserte dugnader med venner og familie, og hadde stort sett hele tiden med meg noen fra familien til å hjelpe her hele tiden. Mannen var på arbeid om dagen, og i huset ble det pusset opp rom for rom, mye med hjelp fra min familie på dagtid. Mannen er stort sett ferdig på arbeid kl 16, og jeg stusset allerede den første uka etter at vi tok over huset. Da begynte han å komme hjem sånn i 19-tiden og enda senere. Han sa at det var mye å gjøre på jobben. Men etter noen uker, da vi var på besøk hos svigermor, så glapp det plutselig ut av henne at "ja de ettermiddagene da du var her forrige uke" og "det var så kjekt å få hjelp til diverse". Og da forstod jeg at han hadde ikke jobbet overtid - han hadde vært på besøk hos svigermor. Jeg syntes det var veldig rart. Der stod jeg som er syk, sammen med venner og familie fra min side, og jobbet på huset som han også eier. Og han har da valgt å prioritere ettermiddagsbesøk hos moren sin og hjelpe henne med forefallene, akkurat i denne perioden. Mens andre folk står og jobber på huset hans. Det syns jeg er veldig rar oppførsel. I helgene har han orket veldig lite. Han har mye behov for å hvile, med tv og ligge på sofaen, mens jeg står og maler et rom og slike ting. Og ellers vil han besøke svigermor, og da skjer det jo ingenting her. Svigermor sier veldig ofte at han jobber jo, noe ikke jeg gjør ettersom jeg er syk, så da er det ikke rart at han trenger mye hvile. Og svigermor trenger fryktelig mye hjelp hele tiden, hun har alltid et oppussingsprosjekt som sønnen må hjelpe med, eller vanlig forefallende stell av hus, vedlikehold, maling, slå plenen og så videre. Jeg hadde tenkt at dette rettet seg litt når vi kjøpte hus sammen, at han da ville si til svigermor at akkurat nå så må han prioritere sitt eget hus. Men han forsømmer sitt eget hus fullstendig, og fortsetter å hjelpe svigermor. Og i tillegg har hjelpen svigermor trenger, øket noe voldsomt. Nå har prosjektet her stoppet helt opp, fordi vi må spare penger til å ta kjøkkenet. Det koster jo en del, selv om vi gjør mye selv. Jeg legger av penger, men hans del mangler. Det er jo merkelig, ettersom han har høyere inntekt enn meg, og vi har de samme utgiftene. Fram til nå så har det vært en rekke tullete unnskyldninger om plutselige regninger, men så ble jeg lei og konfronterte ham - og da viser det seg at grunnen til at han har lite penger, er at han betaler strømregningen til svigermor! Og dette har han gjort siden vi kjøpte huset. Jeg river meg i håret her, hva er dette for noe tull? Svigermor er meget godt bemidlet, dette er jo bare tull! Hun er på inntektstoppen i kommunen. Vi, derimot, har helt vanlige inntekter. Og med de strømprisene som er nå, så sitter vi mye og fryser her hjemme fordi vi sparer på strømmen, forsøker å bruke så lite penger som mulig på strøm - og så går han bort og tar over betalingen av strømregningene til svigermor?? Dette skjønner jeg ingenting av. Det virker nesten som om svigermor forsøker å nedlesse mannen med oppgaver og utgifter, sånn at han ikke skal legge hverken penger eller timer i vårt felles hus. Hun har aldri mast så mye som etter at vi kjøpte hus, nå trenger hun hjelp hele tiden. Og da vi var der sist, så sa hun at hun ville kjøpe seg en bil. Litt rart, ettersom hun har en ny, fin bil. Men hun ville ha en rimelig kjippebil, sa hun. Så da spurte hun mannen om han visste om noen biler som skulle selges. Joda, han hadde en kamerat som skulle selge en bil. "Ja men da kjøper vi den da!", sa svigermor. "Vi". Underforstått at mannen min skal kjøpe den. Vi har jo ikke 100.000 kr til en bil til svigermor, midt i oppussingen. Dette er kjøkkenpengene, vi har hverken råd til å legge ut for å kanskje få igjen senere, og ihvertfall ikke til å gi bort. Jeg blir helt matt. Nå har ikke mannen gjort noe her hjemme på flere måneder. Det går ikke framover. Og hvis jeg sier noe, så får jeg den at han er sliten, fordi han jobber. I motsetning til meg, siden jeg "bare er hjemme". Jeg vet jo hvor denne holdningen kommer fra. Og han har ingen penger å legge av til oppussingen heller, merkelig nok forsvinner overskuddet hans hver måned. Jeg stusser også over at han lyver om at han besøker svigermor. Jeg syns det er helt merkelig. Det blir et slags sykelig forhold mellom ham og svigermor, hvor hun liksom skal ha en hemmelig relasjon med din egen sønn. Jeg har aldri sagt noe på at han besøker moren sin, så det skulle være helt unødvendig å drive sånn. Men det er klart at jeg sa ifra da andre folk stod her og pusset opp, og han satt hos moren sin på kveldene. Jeg trenger innspill rundt denne situasjonen. Hva tenker andre folk her? Hva går det an å gjøre, hva er rimelig å kreve, og hvordan ville andre gått fram her? Jeg syns dette har blitt en veldig vanskelig situasjon. Og jeg syns det er veldig rart å erfare at han forsømmer meg og dette huset til fordel for svigermor, jeg hadde ikke trodd det skulle bli sånn. Og denne siden som har dukket opp hos svigermor, hvor hun nesten manisk forsøker å få ham vekk fra oppussing av eget hus. Stusser veldig på alt dette. Setter pris på alle innspill. Anonymkode: fccfb...c23 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Dette bør du rett og slett komme deg bort fra før du blir sittende altfor fast. Jeg kjenner til denne dynamikken, og den kommer aldri til å endre seg. Ikke betal ei krone mer enn du må, og sørg for at du øker eierandelen din tilsvarende pengebeløpet og innsatsen du legger i huset. Anonymkode: 6fc0d...f17 25 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Dette hadde jeg ikke godtatt. Anonymkode: 1870f...a30 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette bør du rett og slett komme deg bort fra før du blir sittende altfor fast. Jeg kjenner til denne dynamikken, og den kommer aldri til å endre seg. Ikke betal ei krone mer enn du må, og sørg for at du øker eierandelen din tilsvarende pengebeløpet og innsatsen du legger i huset. Anonymkode: 6fc0d...f17 Ja jeg har tenkt på dette, med at det fort kan bli sånn at jeg investerer mer i dette huset enn ham. Det er derfor det har stoppet opp nå, fordi hans del av pengene til kjøkken mangler. Min familie har tilbudt å gå inn med penger, men det går jo ikke med mindre vi skriver spesifikke papirer på dette. Det er nesten så jeg vurderer å foreslå å kjøpe ham ut. Det hadde faktisk blitt enklere for meg. Ts Anonymkode: fccfb...c23 3 6
nordlending Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 Skjønner godt at du blir oppgitt! Hvis dere hadde mulighet til mye høyere lån, er det mulig å få lånt ekstra hos banken til det som gjenstår? Og gjerne leie inn folk? Hjelper ikke med lite lån om huset ikke kan brukes. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Han lyver, sluntrer unna og er økonomisk utro. Svik på svik på svik. Hva ser du i denne mannen? Har du det bra sammen med han? Løfter han deg opp? Er han en berikelse i livet ditt? Hadde vurdert å kjøpe han ut, be han kjøpe deg ut, eller selge huset, alt ettersom hva som passer deg best. Anonymkode: 98a82...19d 8 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Løp for livet....er vel ikke barn i bildet? Er så glad jeg bor for meg selv, skal ALDRI ha en samboer igjen! Anonymkode: ed07e...ae3 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 Uff, så dumt! Synes det er en uting når folk prioriterer foreldrene over partneren sin. Man bør stille opp for foreldrene sine, men ikke når det går så veldig på bekostning av partneren, den personen man liksom elsker og vil leve sammen med. Håper du kan komme deg ut av dette på et vis. I alle fall ikke la familien din spytte inn penger for å drive oppussingen videre når det er han som er slapp og ikke bidrar. Anonymkode: 42c30...ef1 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 nordlending skrev (Akkurat nå): Skjønner godt at du blir oppgitt! Hvis dere hadde mulighet til mye høyere lån, er det mulig å få lånt ekstra hos banken til det som gjenstår? Og gjerne leie inn folk? Hjelper ikke med lite lån om huset ikke kan brukes. Jeg har foreslått det også, men han nekter. Han ergrer seg for den lille gjelden som finnes på huset nå, og det kan virke som det som er viktigst for han, er å bli kvitt gjelden. Heller det, enn å pusse opp. Men det er jo akkurat som du sier, det må jo gå an å bruke huset. Vi bor her nå, men vi har ikke kjøkken, og det blir mye tungvinte løsninger på andre ting også som er halvferdig. Det ser litt sånn ut her nå, som en del av de "Sinnasnekkeren" episodene på tv. Lister som mangler, en del som er revet og ikke bygd opp igjen, skjøteledninger etc. Ikke hyggelig å bo i. Jeg kan nesten ikke gå i banken og låne disse pengene alene, med mindre jeg eier huset alene, føler jeg. Og for å få til å kjøpe ut han, så måtte jeg lagt til sies oppussingspengene jeg har til overs hver måned, i ca tre år fremover. Hvilket betyr at jeg heller ikke kunne pusset opp de neste tre årene. Ts Anonymkode: fccfb...c23
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 Han er jo ikke til å stole på! Han juger om jobb, penger og hvor han er. Jeg hadde gått… du risikerer å sitte igjen med en haug gjeld og ingen verdier. Hadde solgt og kjøpt meg en leilighet alene… Hun svigermora virker ikke helt bra heller, et sånt forhold hadde jeg ikke orket. Anonymkode: 4c25d...298 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Løp for livet....er vel ikke barn i bildet? Er så glad jeg bor for meg selv, skal ALDRI ha en samboer igjen! Anonymkode: ed07e...ae3 Ikke barn, nei. Da hadde vi ikke kunnet bo her, det er ikke godt nok for barn her nå. Ts Anonymkode: fccfb...c23
nordlending Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har foreslått det også, men han nekter. Han ergrer seg for den lille gjelden som finnes på huset nå, og det kan virke som det som er viktigst for han, er å bli kvitt gjelden. Heller det, enn å pusse opp. Men det er jo akkurat som du sier, det må jo gå an å bruke huset. Vi bor her nå, men vi har ikke kjøkken, og det blir mye tungvinte løsninger på andre ting også som er halvferdig. Det ser litt sånn ut her nå, som en del av de "Sinnasnekkeren" episodene på tv. Lister som mangler, en del som er revet og ikke bygd opp igjen, skjøteledninger etc. Ikke hyggelig å bo i. Jeg kan nesten ikke gå i banken og låne disse pengene alene, med mindre jeg eier huset alene, føler jeg. Og for å få til å kjøpe ut han, så måtte jeg lagt til sies oppussingspengene jeg har til overs hver måned, i ca tre år fremover. Hvilket betyr at jeg heller ikke kunne pusset opp de neste tre årene. Ts Anonymkode: fccfb...c23 Han nekter å låne ekstra penger, men gir bort til svigermor? 🤦♀️ Tror ærlig talt jeg hadde krevd å låne ekstra (gitt at det går), leid inn folk til å gjøre det som må gjøres, og solgt. Har han vært sånn med penger på andre områder før? 2
Rødstrupa Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 (endret) Du må jo ta en skikkelig samtale med han. Høre hvilken fremdriftsplan og kostnadsplan han har for huset dere har sammen. Dersom han ikke har noen plan, eller etter samtalen videre ikke skjer noe, ville jeg tenkt at han ikke har respekt for dine ønsker og behov. Da hadde jeg tenkt at det kanskje var bedre å få seg noe eget. I og med at det ikke er barn inn i bildet blir det heldigvis ikke det hensynet å ta. Snodig at han bruker en masse kr på å betale hennes regning på strøm osv. Endret 30. januar 2023 av Rødstrupa 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Han lyver, sluntrer unna og er økonomisk utro. Svik på svik på svik. Hva ser du i denne mannen? Har du det bra sammen med han? Løfter han deg opp? Er han en berikelse i livet ditt? Hadde vurdert å kjøpe han ut, be han kjøpe deg ut, eller selge huset, alt ettersom hva som passer deg best. Anonymkode: 98a82...19d AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er jo ikke til å stole på! Han juger om jobb, penger og hvor han er. Jeg hadde gått… du risikerer å sitte igjen med en haug gjeld og ingen verdier. Hadde solgt og kjøpt meg en leilighet alene… Hun svigermora virker ikke helt bra heller, et sånt forhold hadde jeg ikke orket. Anonymkode: 4c25d...298 Ja, det er løgnene som plager meg også. Han er jo ikke utro eller noe, men dette er også et svik. Og jeg forstår ikke sånt som dette i det hele tatt. Det tegner et bilde av en person som har en særdeles stor karakterbrist, slik jeg ser det, en personlighetsstruktur som er sleip og unnvikende, falsk rett og slett. Jeg visste ikke dette på forhånd. Ts Anonymkode: fccfb...c23 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #16 Skrevet 30. januar 2023 Kast han ut, og kjøp han ut før huset er mer verdt! Kan dine foreldre kjøpe hans del feks? Anonymkode: bd719...507 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #17 Skrevet 30. januar 2023 Rødstrupa skrev (Akkurat nå): Du må jo ta en skikkelig samtale med han. Høre hvilken fremdriftsplan og kostnadsplan han har for huset dere har sammen. Dersom han ikke har noen plan, eller etter samtalen videre ikke skjer noe, ville jeg tenkt at han ikke har respekter dine ønsker og behov. Da hadde jeg tenkt at det kanskje var bedre å få seg noe eget. Dersom set ikke er barn inn i bildet blir det heldigvis ikke det hensynet å ta. Snodig at han bruker en masse kr på å betale hennes regning på strøm osv. Ja, jeg tror jeg må ta en slags lederrolle i dette prosjektet. Jeg hae jo erfaring fra lederverv tidligere, da jeg var i arbeid. Se det mer forretningsmessig, rett og slett, sette opp en frendriftsplan med tidspunkter og kostnader, svart på hvitt. Syns bare det er merkelig at dette blir nødvendig. Ts Anonymkode: fccfb...c23 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #18 Skrevet 30. januar 2023 Jeg hadde sagt rett ut, at om han skal henge hos moren sin og betale regningene hennes, så kan han bo der og. Så du må gi han tre forslag: Han kjøper ut deg Du kjøper ut han Eller dere selger alt Å fortsette å være sammen med han går jo ikke. Anonymkode: 7fd90...b00 12 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #19 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kast han ut, og kjøp han ut før huset er mer verdt! Kan dine foreldre kjøpe hans del feks? Anonymkode: bd719...507 Ja, det er alternativet. Ikke pusse opp noe mer her, før jeg kan kjøpe ham ut. Og det rare er, at det virker som om han hadde blitt veldig fornøyd med det. Han har til og med sagt at han skulle ønske at jeg kunne kjøpt dette huset alene i utgangspunktet. Det er sikkert åpenbart at han er vanskelig å snakke med, jeg får heller ikke helt tak i hva han egentlig mener. Jeg tror egentlig han bare er snill og vil gjøre alle til lags, og strever veldig med en mor som nermest utnytter han. Ts Anonymkode: fccfb...c23
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #20 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja jeg har tenkt på dette, med at det fort kan bli sånn at jeg investerer mer i dette huset enn ham. Det er derfor det har stoppet opp nå, fordi hans del av pengene til kjøkken mangler. Min familie har tilbudt å gå inn med penger, men det går jo ikke med mindre vi skriver spesifikke papirer på dette. Det er nesten så jeg vurderer å foreslå å kjøpe ham ut. Det hadde faktisk blitt enklere for meg. Ts Anonymkode: fccfb...c23 Ja, det bør du faktisk gjøre. Da jeg var nyutdannet, insisterte min mann på at vi skulle flytte til en by flere timer unna. Jeg var skeptisk, men skaffet meg jobb og skaffet bolig til oss begge, dette var et prosjekt vi var sammen om. Han insisterte på at det skulle være langt uti huttaheiti, og at boligen skulle være umøblert fordi han skulle jo komme etter med sine møbler. Dum som jeg var, gikk jeg med på dette. Lang reisevei med 3 busser hver vei, og ingen møbler. Vel, tida gikk og etter stadige bortforklaringer og tåkelegginger viste det seg at mammaen hans hadde påvirket ham til å bli boende i hjembygda. Hun skjelte meg ut på telefon (min manns telefon, til overmål) fordi min jobb ikke var bra nok og at jeg ikke ville kunne klare å forsørge oss begge på vår lønn. Ingenting av dette stemte; husleia var 4100 i mnd så det ville jeg fint ha kunnet dekke. Dessuten hadde slekta mi skaffet ham jobb i nærheten, som han ikke engang gadd møte opp på. Jeg ble anklaget for å ha flyttet kun for å holde ham unna menigheten han gikk i. 🤪 Sant å si virker det som om din mann har litt av de samme tendensene. Han snylter på deg, lyver og tar ikke ansvar. Lær av mine feil, gjør kort prosess og dump fyren, få for all del ikke barn med ham. Anonymkode: 6fc0d...f17 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå