AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Del Skrevet 30. januar 2023 Jeg skal kjøpe leilighet i nybygg(jippi)😄Men lurer på noe ang delinnbetalinger som banken ikke kunne svare på. Jeg skal jo betale delvis under byggeorosessen. I budskjemaet står det at»kjøper mottar bankgaranti for delinnbetalinger». Betyr dette at jeg får pengene tilbake dersom utbygger går konkurs??? Hvis det skjer noe force majeur som at Norge blir bombet(ja jeg kom ikke på annet; ingen panikk!) trenger jeg ikke penger. Anonymkode: c7375...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Del Skrevet 30. januar 2023 Ikke ved konkurs nei. https://eie.no/nybygg/artikler/fagstoff/hva-er-en-entreprenorgaranti Anonymkode: 5bccb...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Del Skrevet 30. januar 2023 Så jeg kan risikere å tape 900 000kr😱fy fan tror jeg heller kjøper brukt!!! har spart i 12 år nå for å kunne kjøpe bolig😥 Anonymkode: c7375...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 30. januar 2023 #4 Del Skrevet 30. januar 2023 Njaaa, ikke nødvendigvis. Det vil jo stort sett være noe verdier i konkursboet, som delvis oppførte boliger, tomt, godkjent utbygging osv. Det tilhører vel sjeldenheten at bygget brenner ned i byggeperioden, entreprenør har glemt å betale ansvarsforsikringen og at tomten uheldigvis viste seg å inneholde en gammel vikinggård med 4 store komplette skip under bakken som riksantikvaren nekter å grave opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 30. januar 2023 #5 Del Skrevet 30. januar 2023 Tja, når det først går galt for entreprenørene så går det gjerne skikkelig galt. Så spørs det hvor høyt på lista over kreditorer kundene er, og hvor mye verdier entreprenøren har klart å tappe firmaet for på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Del Skrevet 30. januar 2023 Jeg har snakket med bank og megler som forsikret meg om at bankgarantien i budskjemaet er gyldig garanti. Jeg og utbygger har samme bank, så jeg tenker dette skal være trygt. De har holdt på i mange år og har flere prosjekter her. Anonymkode: c7375...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Del Skrevet 30. januar 2023 Hei, Du skal kjøpe eller du har kjøpt/skrevet under kontrakt? Hvis du ikke har rukket å by/skrevet under på kontrakten hadde jeg satt et forbehold om at du betaler ved overtakelse av ferdigstilt bolig. Evt strukket meg til 10% forskudd og 90% ved overtakelse. Ikke søren om jeg hadde delinnbetalt når det ikke er egen tomt de bygger på! Masse lykke til Hilsen ei som jobber hos en utbygger Anonymkode: bcf5f...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 30. januar 2023 #8 Del Skrevet 30. januar 2023 Det er uvanlig å betale forskudd? Et det i det hele tatt lov? Du skal betale ved overtakelse! og som regel stiller en utenlandsk bank/forsikringsselskap med entrepenørgaranti. Dette er ikke noe du skal betale inn på, det er noe de skal stille med som garanti for feil og mangler. Delbetalinger - har du kanskje blitt med i et konsept der banken hjelper deg med å kjøpe gjennom at du betaler inn hver mnd? Da kan det hende disse pengene spares på en innskuddskonto til du kjøper, for så å overføres til utbygger når du overtar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Del Skrevet 30. januar 2023 Stusser også litt på dette opplegget, har kjøpt prosjektert 2 ganger. En gang med 50 000 kr i forskudd ved kontraktsinngåelse og den andre gang uten noe innskudd. Begge kjøp i 2021. Anonymkode: 5bccb...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå