AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Jeg er syk og vi har et barn sammen på 2 år, han måtte gå på kontroll med henne men til vanlig er det jeg som går på kontroll med henne da han prater ikke norsk. Datteren vår begynte litt sent å prate men prater i setninger nå, og kan si mye mer enn 2 ord som helsesøster spurte min mann om. Nå ble jeg litt satt ut, hun spurte om var greit å kontakte barnehagen for å høre om språkutviklingen hennes. Er det fordi han ikke snakker norsk selv? Har på følelsen hun hadde aldri spurt om jeg var der. Anonymkode: d30b2...b0d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Det høres veldig rart ut. Ring helsestasjonen å snakk med helsesøster. Barnet høres helt normalt ut. Anonymkode: 93c72...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Det er vel gjort en SATS kartlegging som gjør at helsespl vil snakke med barnehagen, og det har vel ikke noe å gjøre med fars etnisitet. Anonymkode: 8fe75...fa4 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel gjort en SATS kartlegging som gjør at helsespl vil snakke med barnehagen, og det har vel ikke noe å gjøre med fars etnisitet. Anonymkode: 8fe75...fa4 Når far sier at barnet snakker flere ord enn det hun spør om hvorfor skal hun være bekymret? Anonymkode: d30b2...b0d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 Det må da bare være positivt at noen følger opp ungen? Tenk hvis det er noe? Anonymkode: 491fa...674 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 Du kan ta kontakt med hs og høre direkte med henne hva som er begrunnelsen? Jeg er ped.leder og har innimellom ssamtaler der hs tar kontakt m enkeltbarn, det har vært til stor nytte for både foreldrene, barna, hs og oss. Dess flere vinkler dess bedre. Ikke sjelden det bare handler om svært tilbakeholdne barn som hs ikke får noe inntrykk av. Og ifht språkutvikling er det gjerne nyttig å få noe inntrykk av språkforståelsen og hvordan barnet uttrykker seg utenfor hjemmet sammen med andre enn foreldre. Her kan en samtale med barnehagen være svært hensiktsmessig. Anonymkode: de41b...b89 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du kan ta kontakt med hs og høre direkte med henne hva som er begrunnelsen? Jeg er ped.leder og har innimellom ssamtaler der hs tar kontakt m enkeltbarn, det har vært til stor nytte for både foreldrene, barna, hs og oss. Dess flere vinkler dess bedre. Ikke sjelden det bare handler om svært tilbakeholdne barn som hs ikke får noe inntrykk av. Og ifht språkutvikling er det gjerne nyttig å få noe inntrykk av språkforståelsen og hvordan barnet uttrykker seg utenfor hjemmet sammen med andre enn foreldre. Her kan en samtale med barnehagen være svært hensiktsmessig. Anonymkode: de41b...b89 Ja barnehagen kommer bare til å bekrefte det jeg har sagt nå. Hun har fått skryt for utviklingen sin på sist samtale Anonymkode: d30b2...b0d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Vi får stadig henvendelser fra helsestasjonen om dokumentasjon rundt barn. Om det er hørsel, språk, atferd osv. Det er mye enklere å observere i barnehagen som er en normal situasjon for barna enn nede på et kontor med relativt ukjente folk som spør barna ut om ulike ting. Supert at dere følges opp. Er det noe der så er de raskt på ballen og hvis alt er fint så er drt ingen problem. Litt off topic: folk må slutte å være så jævlig redde for å ikke ha det "perfekt". Flere enn dere tror har oppfølging på ulike plan og det er supert å få hjelp til barnets beste. Anonymkode: b19be...91d 17 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja barnehagen kommer bare til å bekrefte det jeg har sagt nå. Hun har fått skryt for utviklingen sin på sist samtale (Å få skryt for utviklingen trenger ikke nødvendigvis å bety at det ikke er noen utfordringer). Men istedetfor å drøfte dette her, med en skokk anonyme fremmede som ikke har noen forutsetninger for å gi noe som helst adekvate svar; ta heller kontakt direkte med hs sånn at du får spurt, snakket og oppklart! Alltid best å ha direkte dialog når noe blir uklart. Anonymkode: de41b...b89 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): (Å få skryt for utviklingen trenger ikke nødvendigvis å bety at det ikke er noen utfordringer). Men istedetfor å drøfte dette her, med en skokk anonyme fremmede som ikke har noen forutsetninger for å gi noe som helst adekvate svar; ta heller kontakt direkte med hs sånn at du får spurt, snakket og oppklart! Alltid best å ha direkte dialog når noe blir uklart. Anonymkode: de41b...b89 Men om det er utfordringer så har jo bhg plikt å opplyse foreldre? Ikke bare skryte, for så å ta utfordringen med HS? Det er å gå bak ryggen på foreldre og er uprofesjonelt. Anonymkode: 75f70...21d 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 Det rare her er at de reagerer på språket til en toåring som er tospråklig. Anonymkode: bc252...9fa 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men om det er utfordringer så har jo bhg plikt å opplyse foreldre? Ikke bare skryte, for så å ta utfordringen med HS? Det er å gå bak ryggen på foreldre og er uprofesjonelt. Anonymkode: 75f70...21d Ja det er jeg forsåvidt enig i. Men husk at pedagog og helsestasjon er to ulike fagfelt. Kan hende hs ser eller lurer på noe som ikke bhg reagerer på. Ta uansett kontakt og spør direkte, både med hs og barnehagen. Kvinneguiden kommer dessverre til kort her. Anonymkode: de41b...b89 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 Hvorfor lærer han seg ikke norsk,når han bor i Norge? Anonymkode: 6b564...a8a 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 Det er ikke uvanlig hvis et barn blir veldig sjenert på en kontroll at helsesykepleier ønsker å ringe barnehagen for å høre deres inntrykk av språkutvikling. Barnehagen har kanskje brukt TRAS eller AlleMED-skjema for å kartlegge barnet, og kan enten berolige helsestasjon med at utviklingen går sin gang, eller så diskutere de sammen behov for mer systematisk oppfølging. Dette er ingenting å stresse over, og du vil nok ikke få så mye ut av svarene her inne - ring helsestasjon og barnehage med en gang, så får du nok mer nyttige svar Dette går nok fint! Anonymkode: eb08b...fcf 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Skrevet 30. januar 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det rare her er at de reagerer på språket til en toåring som er tospråklig. Anonymkode: bc252...9fa Enig i dette. Hadde det vært en fireårskontroll hadde det vært mer naturlig. Men kan hende barnet ble veldig sjenert, ikke responderte på enkle ja/nei-spørsmål osv. Det vet vi ingen ting om, men tipper dette ordner seg fint bare TS får snakket med helsestasjon og barnehage Anonymkode: eb08b...fcf
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #16 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har to barn og har flere ganger fått spørsmål fra ulike instanser om de kan kontakte barnehagen, har aldri tenkt noe over det og har selvsagt sagt ja uten å problematisere det. Jeg tenker at det er utelukkende positivt at flere er opptatt av mine barns utvikling. Anonymkode: 2e4e0...ef8 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #17 Skrevet 30. januar 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det rare her er at de reagerer på språket til en toåring som er tospråklig. Anonymkode: bc252...9fa Min 2-språklige 2-åring fikk satt inn logoped da han var 2,5 år fordi han "hang etter språklig", så det er ikke usannsynlig. Helsesøster har antagelig bare bedt barnehagen om å kartlegge språkutviklingen til barnet siden hun ikke fikk observert nok under kontrolltimen - ikke noe mystisk i det, og ikke trenger det å være et tegn på at noe er galt heller. Anonymkode: fb749...c76 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #18 Skrevet 30. januar 2023 Vi har gitt helsestasjonen og barnehagen lov til å ha kontakt med hverandre. Var pga noe greier med motorikken. Ikke noe store greier heller. Det er ikke noe skummelt med det. 😊 Anonymkode: ed4bf...fad
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #19 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det rare her er at de reagerer på språket til en toåring som er tospråklig. Anonymkode: bc252...9fa Det er da ikke sikkert de reagerer, kanskje de bare vil forsikre seg om at alt er bra. Anonymkode: 86f4c...98b 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #20 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når far sier at barnet snakker flere ord enn det hun spør om hvorfor skal hun være bekymret? Anonymkode: d30b2...b0d SATS-kartleggingen går ikke ut på hva foreldre sier barna kan. Du kan gjerne lese om det på nett? Anonymkode: 8fe75...fa4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå