Gå til innhold

Bestille refunderbare flybiletter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min sønn skal reise en tur til Danmark i juni. Det er lang tid igjen til det. Jeg vurderer å velge å bestille refunderbare biletter istedet for biletter som ikke kan refunderes. Ser at jeg kan spare ca 500 kr på å bestille biletter som ikke er refunderbare. Men tenker på at hvis en av oss blir syk,  eller hvis noe skjer som gjør at vi ikke kan reise så er det jo dumt å tape pengene. Refunderbare biletter koster ca 1100. Ikke refunderbare med reservert sete koster ca 658 kr. Det er omtrent samme pris tilbake. 

Hva gjør dere når dere bestiller ferie? Velger dere refunderbare flybiletter eller ikke? :)

Anonymkode: d5bfd...a77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du har reiseforsikring? Da får du igjen pengene om en av dere blir syk eller skadet slik at dere ikke kan reise. Hvor stor tenker du at sjansen for at noe annet kan skje, som gjør at dere ikke kan reise? Ville tatt en liten risikovurdering i hodet, og så tenkt igjennom om det er verdt de ekstra kronene.

Jeg pleier å kjøpe billigste billettype på fly, men refunderbar overnatting. Da tenker jeg at jeg har råd til å tape pengene for flybilletten dersom noe som ikke dekkes av forsikring skulle hende. For min egen del er det veldig lav sannsynlighet for at slike ting skal dukke opp.

Anonymkode: 687c7...7c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regner med at du har reiseforsikring? Da får du igjen pengene om en av dere blir syk eller skadet slik at dere ikke kan reise.

Dette stemmer ikke alltid, du kan få igjen den billetten hvor vedkommende er syk, men ikke hele reisen osv - det avgjøres av hvilken type reiseforsikring du har, egenandel osv. 
Jeg ville bestilt full flex om jeg var usikker og hadde økonomi til det, billetter er sjelden refunderbare men du kan endre dem. 

Anonymkode: d1576...69e

• Nyttig 1
Skrevet

Bestiller aldri refunderbare, med mindre jeg vet at det er veldig usikkert på om jeg kan dra. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke alltid, du kan få igjen den billetten hvor vedkommende er syk, men ikke hele reisen osv - det avgjøres av hvilken type reiseforsikring du har, egenandel osv. 
Jeg ville bestilt full flex om jeg var usikker og hadde økonomi til det, billetter er sjelden refunderbare men du kan endre dem. 

Jeg har tidligere bestillt lavpris, og da angret jeg pga endring av reiseplaner.  Det vil koste 1400 kr uten fleks tilsammen tur retur per person. Mens 2200 kr med fleks. Ikke så store forskjellen. Det er jo litt, men man slipper å stresse om noe skulle oppstå. 

Jeg har bestillt refunderbart hotel. Godt mulig at jeg kjører på med en billig bilett en av veiene. Men vil gradere meg litt. Synes at dine løsninger var kloke. :)

Skrevet

Da lurer jeg på hvilket elendig forsikringsselskap du mener det er som ikke dekker dette. Sånn at folk vet at de skal unngå dette selskapet. De seriøse selskapene dekker hele reisen for mor og barn, dersom en av dem blir syke og ikke kan reise og sender inn legeerklæring på dette. Uten egenandel. Selvfølgelig må man lese vilkårene før man kjøper en forsikring.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da lurer jeg på hvilket elendig forsikringsselskap du mener det er som ikke dekker dette. Sånn at folk vet at de skal unngå dette selskapet. De seriøse selskapene dekker hele reisen for mor og barn, dersom en av dem blir syke og ikke kan reise og sender inn legeerklæring på dette. Uten egenandel. Selvfølgelig må man lese vilkårene før man kjøper en forsikring.

Men forsikring dekker vel ikke annet enn sykdom? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men forsikring dekker vel ikke annet enn sykdom? 

Jo, det er en del andre tilfeller som dekkes. Som eksempel dekker min reiseforsikring dette, når det kommer til avbestilling før avreise:

Dersom en reise må avbestilles på grunn av:
- uventet og akutt sykdom, ulykkesskade eller død som
rammer
- sikrede, sikredes eneste medreisende eller deres
nærmeste familier****
- nøkkelperson - som sikrede er avhengig av for å
kunne reise (barnevakt, avløser e.l.) eller for å
kunne gjennomføre reisen (reiseleder/skipper e.l.)
- en/flere i ditt reisefølge, når inntil 8 personer har
kjøpt en reise i fellesskap
sykdom/skade må være attestert av lege og må være
alvorlig til hinder for sikredes gjennomføring av reisen
- alvorlig skade på egen bolig eller forretning som krever
din tilstedeværelse
- terror eller andre alvorlige hendelser på reisemålet, og
det på den dagen du skal reise, foreligger et offisielt
reiseråd fra norsk utenriksdepartement som fraråder
alle reiser til området du har planlagt å reise til
- samlivsbrudd mellom deg og ektefelle/samboer
- en rettssak, sikrede eller sikredes eneste medreisende
blir innkalt som vitne, jurymedlem eller meddommer i
som inntreffer etter at reisen er helt eller delvis betalt, og
før planlagt avreise fra bostedsadressen, erstattes
forhåndsbetalte utgifter til transport, overnatting og
leieforhold som er direkte knyttet til reisen som
avbestilles.
Når det gis erstatning for avbestilt reise, erstattes også
forhåndsbetalte billetter til enkeltstående arrangementer
(fotballkamp/konser

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er en del andre tilfeller som dekkes. Som eksempel dekker min reiseforsikring dette, når det kommer til avbestilling før avreise:

Dersom en reise må avbestilles på grunn av:
- uventet og akutt sykdom, ulykkesskade eller død som
rammer
- sikrede, sikredes eneste medreisende eller deres
nærmeste familier****
- nøkkelperson - som sikrede er avhengig av for å
kunne reise (barnevakt, avløser e.l.) eller for å
kunne gjennomføre reisen (reiseleder/skipper e.l.)
- en/flere i ditt reisefølge, når inntil 8 personer har
kjøpt en reise i fellesskap
sykdom/skade må være attestert av lege og må være
alvorlig til hinder for sikredes gjennomføring av reisen
- alvorlig skade på egen bolig eller forretning som krever
din tilstedeværelse
- terror eller andre alvorlige hendelser på reisemålet, og
det på den dagen du skal reise, foreligger et offisielt
reiseråd fra norsk utenriksdepartement som fraråder
alle reiser til området du har planlagt å reise til
- samlivsbrudd mellom deg og ektefelle/samboer
- en rettssak, sikrede eller sikredes eneste medreisende
blir innkalt som vitne, jurymedlem eller meddommer i
som inntreffer etter at reisen er helt eller delvis betalt, og
før planlagt avreise fra bostedsadressen, erstattes
forhåndsbetalte utgifter til transport, overnatting og
leieforhold som er direkte knyttet til reisen som
avbestilles.
Når det gis erstatning for avbestilt reise, erstattes også
forhåndsbetalte billetter til enkeltstående arrangementer
(fotballkamp/konser

Men dersom man er flere som reiser sammen, og en av dem blir syke,  mens de andre er friske, dekker forsikringen reisen for de som er friske? Altså dersom de ønsker ombestemmer seg pga dette? 

Skrevet

Men dersom man er flere som reiser sammen, og en av dem blir syke,  mens de andre er friske, dekker forsikringen reisen for de som er friske? Altså dersom de ønsker ombestemmer seg pga dette? 

Det kommer litt an, på. Og det vil selvfølgelig kunne være variasjoner i forsikringsvilkår. Reiseforsikringen dekker den syke, evt. den sykes familie (samboer/ektefelle og barn) dersom de inngår i en familieforsikring.

Som i dette tilfellet med mor og barn: Soleklart ja.

Hvis en familie skal reise på tur sammen, og f. eks. den ene forelderen eller det ene barnet blir syk: Ja.

Hvis to venninner skal på tur, og den ene blir syk: Som regel ja (vil nok avhenge av forsikringsselskap). Dette har jeg selv erfart, men da måtte den friske venninnen bruke sin egen forsikring.

Hvis en hel vennegjeng skal reise sammen, og den ene blir syk: Sannsynligvis ikke. Fordi det ikke vil være til hinder for at resten av følget kan gjennomføre reisen.

Det var også i en annen tråd her tidligere om at svigermor ble syk og da ville ikke resten av familien reise uten henne. De fikk pengene refundert. Men sånne tilfeller kan nok avhenge av vilkårene til forsikringsselskapet.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer litt an, på. Og det vil selvfølgelig kunne være variasjoner i forsikringsvilkår. Reiseforsikringen dekker den syke, evt. den sykes familie (samboer/ektefelle og barn) dersom de inngår i en familieforsikring.

Som i dette tilfellet med mor og barn: Soleklart ja.

Hvis en familie skal reise på tur sammen, og f. eks. den ene forelderen eller det ene barnet blir syk: Ja.

Hvis to venninner skal på tur, og den ene blir syk: Som regel ja (vil nok avhenge av forsikringsselskap). Dette har jeg selv erfart, men da måtte den friske venninnen bruke sin egen forsikring.

Hvis en hel vennegjeng skal reise sammen, og den ene blir syk: Sannsynligvis ikke. Fordi det ikke vil være til hinder for at resten av følget kan gjennomføre reisen.

Det var også i en annen tråd her tidligere om at svigermor ble syk og da ville ikke resten av familien reise uten henne. De fikk pengene refundert. Men sånne tilfeller kan nok avhenge av vilkårene til forsikringsselskapet.

Vi skal treffe venner som reiser fra et annet sted. Dersom de blir syke så dekker vel ikke reiseforsikringen reisen for oss ? 

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør dere når dere bestiller ferie? Velger dere refunderbare flybiletter eller ikke? :)

Jeg flyr mye bonusbilletter som er refunderbare(og kanskje enda viktigere: de kan endres).

Om jeg betaler for billettene, så vurderer jeg prisen opp mot viktigheten av reisen. En tur til Oslo er ikke så farlig om ryker, men skal man rekke et cruise i karibien, så er det kjipt om man ikke kan avbestille/endre.

Skrevet

Vi skal treffe venner som reiser fra et annet sted. Dersom de blir syke så dekker vel ikke reiseforsikringen reisen for oss ? 

Sannsynligvis ikke. Men dersom dere mener at vennenes sykdom på noen måte hindrer dere i å gjennomføre reisen, skader det ikke å kontakte ditt forsikringsselskap å høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...