AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Barn og unge bruker, og misbruker, telefon og sosiale medier hver dag. Alt for mye. https://www.nrk.no/ytring/pa-sporet-av-den-tapte-tid-1.16273715 Forfatteren skriver at han kuttet ut Facebook for lenge siden og at det er fullt mulig å leve et godt liv uten. Forsåvidt enig. Men! Hva da, når foreldre (i FAU f.eks.) legger inn Facebookprofil og tilgang på messenger som et kriterium for å få være med i FAU? Kan de gjøre det? Eller må vi lære oss å ta hensyn til folk som ikke ønsker å bruke sosiale medier, og gjøre ting på en annen måte? Anonymkode: 52397...771
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Man trenger jo ikke være spesielt aktiv på sosiale medier selv om man har en bruker der. Du kan feks ha Facebook for å få med deg informasjon, du trenger hverken bruke tid der eller dele noe ellers. Jeg bruker aldri Facebook lenger omtrent, men får varsler fra feks klassegruppen til eldste. Det tenker jeg er en del av å henge med i den verden vi lever i. Jeg synes ikke man skal ta hensyn til 1 forelder uten Facebook om 60 andre har det og det er en lettvint måte å dele informasjon på. De aller fleste har jo sosiale medier i dag, selv eldre mennesker. Anonymkode: 9de98...720
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man trenger jo ikke være spesielt aktiv på sosiale medier selv om man har en bruker der. Du kan feks ha Facebook for å få med deg informasjon, du trenger hverken bruke tid der eller dele noe ellers. Jeg bruker aldri Facebook lenger omtrent, men får varsler fra feks klassegruppen til eldste. Det tenker jeg er en del av å henge med i den verden vi lever i. Jeg synes ikke man skal ta hensyn til 1 forelder uten Facebook om 60 andre har det og det er en lettvint måte å dele informasjon på. De aller fleste har jo sosiale medier i dag, selv eldre mennesker. Anonymkode: 9de98...720 Du synes ikke man skal ta hensyn. Okei. Anonymkode: 52397...771
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du synes ikke man skal ta hensyn. Okei. Anonymkode: 52397...771 Hvilket hensyn? Hvorfor skal feks ikke den ENE forelderen ta hensyn til det som helt klart er enklest informasjonsflyt for resten av trinnet/klassen? Som sagt, man trenger ikke bruke sosiale medier til noe annet om man ikke ønsker det. Da er det bare sært å la være av "prinsipp". Så nei jeg synes ikke man skal ta hensyn her, i.o.m at et helt klart flertall har en form for sosiale medier og man selv velger hva man bruker/ikke bruker sosiale medier til. Det er null problem å ha en bruker på sosiale medier slik at man kan få med seg hva som skjer rundt ungene sine. Anonymkode: 9de98...720 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilket hensyn? Hvorfor skal feks ikke den ENE forelderen ta hensyn til det som helt klart er enklest informasjonsflyt for resten av trinnet/klassen? Som sagt, man trenger ikke bruke sosiale medier til noe annet om man ikke ønsker det. Da er det bare sært å la være av "prinsipp". Så nei jeg synes ikke man skal ta hensyn her, i.o.m at et helt klart flertall har en form for sosiale medier og man selv velger hva man bruker/ikke bruker sosiale medier til. Det er null problem å ha en bruker på sosiale medier slik at man kan få med seg hva som skjer rundt ungene sine. Anonymkode: 9de98...720 Men er det enklest? Finnes det ikke mail? Hvis det er 59 foreldre som eeeelsker Facebook er det jo én ting. Men hvis det er 2 da? Som sitter i FAU. Man slipper vel vervet på en effektiv måte, da 😂 Anonymkode: 52397...771
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men er det enklest? Finnes det ikke mail? Hvis det er 59 foreldre som eeeelsker Facebook er det jo én ting. Men hvis det er 2 da? Som sitter i FAU. Man slipper vel vervet på en effektiv måte, da 😂 Anonymkode: 52397...771 Veldig mange klasser/trinn har jo egne facebookgrupper. Klart det blir styrete om Kari må få alt på e-post for å følge med. Og hvem skal ta ansvar for å huske på å sende Kari epost hver gang det legges ut noe som er ment å gå til hele klassen? Man trenger jo ikke elske Facebook for å bruke det.. Hvis det bare er to mennesker som skal kommunisere er det jo noe annet. Anonymkode: 9de98...720 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig mange klasser/trinn har jo egne facebookgrupper. Klart det blir styrete om Kari må få alt på e-post for å følge med. Og hvem skal ta ansvar for å huske på å sende Kari epost hver gang det legges ut noe som er ment å gå til hele klassen? Man trenger jo ikke elske Facebook for å bruke det.. Hvis det bare er to mennesker som skal kommunisere er det jo noe annet. Anonymkode: 9de98...720 Det er 2-3. Anonymkode: 52397...771
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Det burde ikke være krav om å ha facebook-konto for å motta informasjon fra FAU. Eller ha et verv i FAU for den sakens skyld. Håper det snart utvikles en trygg kommunikasjonsplattform for denne typen ting (dersom mail blir for masete). At facebook har store personvernsutfordringer er reelt. Skjønner godt at mange ikke ønsker å ha profil der. https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2021/datatilsynet-velger-a-ikke-bruke-facebook/ Anonymkode: 45411...d18
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det burde ikke være krav om å ha facebook-konto for å motta informasjon fra FAU. Eller ha et verv i FAU for den sakens skyld. Håper det snart utvikles en trygg kommunikasjonsplattform for denne typen ting (dersom mail blir for masete). At facebook har store personvernsutfordringer er reelt. Skjønner godt at mange ikke ønsker å ha profil der. https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2021/datatilsynet-velger-a-ikke-bruke-facebook/ Anonymkode: 45411...d18 Riktig Anonymkode: 52397...771
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå