Gå til innhold

21 måneder og nekter å sitte i bakoverlent barnestol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

vet at man ikke kan la barn bestemme, men veslegutt på 21 måneder blir illsint og gråter slik at han ender opp med å gjespe etter luft når han blir plassert i bilstolen sin. Han peker og vil sitte på storebrors foroverlente bilstol.

finner det ikke lenger forsvarlig å sette han med tvang i bilstolen når det ser ut som han får anfall og er umulig å trøste og lurer på hva vi kan gjøre?

kan legge til at han er mye større enn andre på sin alder og veier 13 kilo. Han er ellers aldri slik vrang og godtar som vanligst beskjeder.

noen som har noen tips? Hva gjør vi? Vi er avhengig av bil som transportmiddel fordi vi bor der vi bor. Er det mulig å bytte til en foroverlent stol allerede nå, eller er det snakk om å gamle med barnets liv i en eventuell ulykke?

Anonymkode: b5948...9eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken stol har dere nå? Det er på ingen måte et alternativ å snu forovervendt. 

Anonymkode: 8a8f6...3d3

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken stol har dere nå? Det er på ingen måte et alternativ å snu forovervendt. 

Anonymkode: 8a8f6...3d3

Har denne fra beSafe.

8B112B50-F428-42F1-8B4F-E82C59AB3788.jpeg

Skrevet

Det er jo uaktuelt å snu han. Han vil være for liten til en beltestol, og han kan ikke sitte fremover med 5-punkts sele..

Skjønner at det kanskje blir mye motvilje, for han vil jo sitte som storebror. Søsteren min var 7 år eldre enn meg, og jeg kan enda huske mange situasjoner hvor jeg var utrolig sjalu på alt hun kunne, men ikke jeg.

Hvor lenge har det holdt på? Tror den eneste løsningen er å fortsette å fortelle han at han må sitte sånn, at det store setet er for eldre barn osv.

Anonymkode: 0a54e...83e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har denne fra beSafe.

8B112B50-F428-42F1-8B4F-E82C59AB3788.jpeg

De setene er trange, om han er stor av str ville jeg heller vurdert en romsligere bakovervendt stol. En toåring er alt for liten til å sitte fremovervendt. 

Anonymkode: 8608e...1a9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De setene er trange, om han er stor av str ville jeg heller vurdert en romsligere bakovervendt stol. En toåring er alt for liten til å sitte fremovervendt. 

De er da ikke spesielt trange, har likt selv 

Anonymkode: 43321...1b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det det barnesetet som de kan bruke til de er 6 år ish? 

Anonymkode: 74698...48e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det det barnesetet som de kan bruke til de er 6 år ish? 

Anonymkode: 74698...48e

Det på bildet kan ikke det, tror jeg, det ser ut som et som går til 18-ish kilo.

Anonymkode: 3ef4d...4ed

Skrevet

Hvor gammel/lang/tung er storebror? Kanskje begge kunne sitte bakover så ble det likt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det på bildet kan ikke det, tror jeg, det ser ut som et som går til 18-ish kilo.

Går til 25

Skrevet

Da ville jeg gått for Cybex, Anoris T i-Size. Han er alt for liten til beltestol, i tillegg er han ikke tung nok til at bilens belte vil låse seg i en bråstopp. 

mi er 3 år, og hun fikk Pallas G I-size nylig. Jeg har ryggproblemer og greide ikke lenger å løfte henne inn og ut av det bakovervendte setet seter når hun strittet i mot. Håpløst å få festet belte også når hun spente seg😂  

Skrevet

Jeg hadde aldri snudd et barn som er så lite. Blir barnet bilsykt? Kan det være det? Min yngste slet fælt med det i den alderen og likte heller ikke kjøre bil. Men det er for tidlig å snu. Det er ikke farlig om de virker utrøstelig, men det er klart det er stressende som forelder. Men du må bare forholde deg rolig og fortelle at sånn er det bare når dere skal kjøre bil. 

Anonymkode: 79064...d69

• Liker 3
Skrevet
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er hel denne?

https://www.babyshop.no/besafe/s/397

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke den. Ulik bunn. Den på bildet er en isofix-stol, den du lenker til er beltemontert. 

Skrevet

Det kan hende at han sitter trangt og ubehagelig selv om bilsetet er trygt å bruke fram til 18 eller 25 kg. Kanskje dere skal bytte til en større stol? Det er uansett ikke trygt å snu et så lite barn.

Vi har denne fra Besafe, som skal kunne brukes opp til 5 år. https://www.besafe.com/nb/product-no/izi-plus-x1/ Barnet som bruker det er stort for alderen, 3 år, rundt 19 kg og lang. Bruker str. 5 år/110 i klær. Han sitter litt trangt nå, men vi kommer til å bruke det en stund til.

Dere får fortsette å være medfølende. Anerkjenne ønsket om å sitte i en annen stol, og samtidig forklare at en slik stol er for større barn, og at mini skal få sitte i en slik stor når han også er x antall år gammel. Ha med en fin bok eller leke som barnet kan holde på med.

Uansett må dere ikke snu.

Anonymkode: 27a39...5e0

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har axkid minikid, det varer til skolealder (6-7 år avhengig av størrelsen på barnet) og er veldig romslig og behagelig å sitte i for 3-åringen vår. Hvis den eldste gutten deres fortsatt er i barnehagealder kan han også bruke et slikt sete, så er det likt. 

Hvis dere ikke vil/kan snu eldste så må dere bare snakke med yngste om at han er alt for liten til å sitte andre veien enda. 

Skrevet

BakoverVENDT!

Anonymkode: dfed0...4a6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kan hende at han sitter trangt og ubehagelig selv om bilsetet er trygt å bruke fram til 18 eller 25 kg. Kanskje dere skal bytte til en større stol? Det er uansett ikke trygt å snu et så lite barn.

Vi har denne fra Besafe, som skal kunne brukes opp til 5 år. https://www.besafe.com/nb/product-no/izi-plus-x1/ Barnet som bruker det er stort for alderen, 3 år, rundt 19 kg og lang. Bruker str. 5 år/110 i klær. Han sitter litt trangt nå, men vi kommer til å bruke det en stund til.

Dere får fortsette å være medfølende. Anerkjenne ønsket om å sitte i en annen stol, og samtidig forklare at en slik stol er for større barn, og at mini skal få sitte i en slik stor når han også er x antall år gammel. Ha med en fin bok eller leke som barnet kan holde på med.

Uansett må dere ikke snu.

Eller hva med denne: https://www.barnashus.no/bilstol/smabarnsstol/stretch-bilstol-blackcabf-std

Skal kunne brukes opp til 7 år. Da bør jo barnet ditt ha god benplass i et par år til. Tror jeg hadde kjøpt denne om den fantes da vi skulle ha sete.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...