AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #61 Del Skrevet 30. januar 2023 Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen og seriøst nesten alle gikk butikken i nærområdet for å kjøpe lunsj hver dag eller på Mcern. Og der kjøpte de lyse baguetter som de dyttet nudler og sjokolade nedi, varme nudler, brus og for det meste tullemat. Det er likevel ingen av de jeg vet om som spiser sånt i dag, den vanen la de fra seg etter ungdomsskolen eller senest etter videregående. Når man er i den alderen er det viktigste generelt å være kul eller være med vennene sine, sånn er det bare, så hvis man vil at ungdommen skal spise sunt må man på en eller annen måte gjøre sunn mat til en kul greie sosialt for alle, eller prøve å oppdra dem til å bli veldig selvstendige for alderen og opptatt av sunn mat og stå imot. Anonymkode: 6b195...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #62 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen og seriøst nesten alle gikk butikken i nærområdet for å kjøpe lunsj hver dag eller på Mcern. Og der kjøpte de lyse baguetter som de dyttet nudler og sjokolade nedi, varme nudler, brus og for det meste tullemat. Det er likevel ingen av de jeg vet om som spiser sånt i dag, den vanen la de fra seg etter ungdomsskolen eller senest etter videregående. Når man er i den alderen er det viktigste generelt å være kul eller være med vennene sine, sånn er det bare, så hvis man vil at ungdommen skal spise sunt må man på en eller annen måte gjøre sunn mat til en kul greie sosialt for alle, eller prøve å oppdra dem til å bli veldig selvstendige for alderen og opptatt av sunn mat og stå imot. Anonymkode: 6b195...61f Ja, sant det. Det sklir litt mer ut i ungdomsalderen. Nå var ikke dette innlegget rettet i hovedsak mot ungdommer, men barn også. Jeg tenker at man forebygger de ekstreme tilfellene med bl.a. overvekt i ungdomsskolealder, dersom man har bært bevisst fra de bar små. I tillegg kan msn snakke med ungdommene om mat og kosthold. Være nysgjerrig på tankene deres rundt det. ts Anonymkode: 0827e...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #63 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Vell, jeg kan love deg en ting. Jeg har absolutt ikke resignert som mamma. Jeg er meget engasjert i barnas liv, og er tett på. Vi har lange gode samtaler, kjører, henter, trøster, sitter oppe til de kommer hjem. Men jeg kan ikke være til stede på skolen. Jeg er jo ikke dum. Jeg vet jo at venner betyr mer enn mine formaninger. Så da tenker jeg at denne kampen lar jeg gå. Det er nok av andre, og viktigere kamper som må prioriteres. Du har et veldig bastant syn på andres måte å oppdra barna sine på. Er du sikker på at du ikke må venne nesa litt innover? Tenk om dine barn lurer deg trill rundt? Anonymkode: bd8bc...fba 👏👏 ekstrent bastant og veldig belærende . Håper ikke barna tar etter, selv om det virker som de har det allerede Anonymkode: 4385f...c48 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. januar 2023 #64 Del Skrevet 30. januar 2023 Kosthold er ikke noen garanti for god helse masse av disse idrettsfolka har dukket under med kreft Waitz var en av disse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #65 Del Skrevet 30. januar 2023 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Kosthold er ikke noen garanti for god helse masse av disse idrettsfolka har dukket under med kreft Waitz var en av disse Det har vel strengt tatt ikke et sunt eller godt kosthold, når man driver med toppidrett. Det er rovdrift på kroppen og satt sammen for å kunne yte, ikke for å få en sunn kropp. Anonymkode: 805c5...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. januar 2023 #66 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har vel strengt tatt ikke et sunt eller godt kosthold, når man driver med toppidrett. Det er rovdrift på kroppen og satt sammen for å kunne yte, ikke for å få en sunn kropp. Anonymkode: 805c5...41a Holde seg i form er vel =sunn kropp er det ikke det legen sier ? 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #67 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): 👏👏 ekstrent bastant og veldig belærende . Håper ikke barna tar etter, selv om det virker som de har det allerede Anonymkode: 4385f...c48 Ja, jeg fremstår nok litt bastant og kanskje belærende, men jeg brenner så for det, og vet det er noe i det jeg sier. Men selvfølgelig, jeg vet jo at en måte å gjøre ting på ikke fungerer for alle barn, og jeg vet det er forhold som kan spille inn på hvorfor man gjør som man gjør. MEN, hovedpoengene mine står jeg for: - Vi voksne har stor innvirkning på barna våre. Barna ser hva vi gjør, innfinner seg med rutiner og blir vant til det, og de hører hva vi sier. - God relasjon og tett dialog med barna uten kjeft og pekefinger er med på å gjøre at barna lytter og integrerer det vi sier Altså, dersom vi er opptatt av det over her når det gjelder kosthold, kan vi innvirke mye på hva barna velger av mat, som gir et bedre grunnlag for god helse og utvikling. Jeg mener at denne « kampen» er en av de viktigste å ta fra de er små. Vi er alle enige i at ungdom i større eller mindre grad gjør som de vil, for å teste selvstendighet og opponere, men når den fasen er over, vil det integrerte forholdet til kosthold, som oftest hentes hentes opp igjen av de selv når de er voksne. ts Anonymkode: 0827e...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #68 Del Skrevet 30. januar 2023 Jeg er først og fremst helt enig med deg, og vanene fra hjemmet tar de videre til voksenlivet. Skjønner folk har travle hverdager, men jeg blir litt trist av å se hvor mye halvfabrikata og ultraprossesert som spises. Jeg vokste opp i et helt gjennomsnittlig familie i matveien da jeg var ung tror jeg, bare at foreldrene mine var ekstra strenge på at man bare skulle spise godteri på lørdager. Vi spiste helt ganske vanlige middag og frukt og grønt å knaske på var alltid tilgjengelig. Men jeg var veldig kresen på brødmat som eldre barn/ungdom og fikk etterhvert lov å spise brødskive med nugatti hver dag på skolen. Noe annet spiste jeg ikke, var vel derfor foreldrene mine slo seg til ro med det selv om jeg kan tenke de bekymret seg. Når jeg begynte på ungdomsskolen ble det til at jeg ofte kastet brødskivene, dro heller å kjøpte boller og brus. Det var jo også fordi jeg og venninnene min byttet på å kjøpe til hverandre. Var en greie det der. I dag er jeg nesten 30 og spiser skjeldent søtt. Mye grønt og generelt balansert kosthold. Fortsatt ikke så glad i brød hver dag, så der lå det nok noe 😂 Noen ting går seg til. Så ikke glem at du ikke kan styre alt, du kan gi barna et så godt grunnlag som mulig, men tror det er i mot sin hensikt å bli helt ekstremt på det hvis man har kresne barn, eller når mange ungdommene går gjennom den fasen hvor alt hjemmefra er skikkelig dølt. Da kan de heller få det motsatte enn gode vaner, nemlig et anstrengt forhold til mat, evnt. spiseforstyrrelser. Og en ting til, synes Norge også burde fått varmmat i barnehager og skoler hver dag. Tenk så deilig og balanserte måltider de kunne fått hver dag. Og hvor mye sykdom det kunne forebygget! Anonymkode: fa67f...455 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #69 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er veldig enig! Mye av problemet er også at det er godteri og usunn mat nesten hvor man går. Man kan ikke gå verken i svømmehallen, klatresenter, Skyland etc uten at godteri og brus står midt i øyesyn til barn. Det er ikke bare bare å forsøke å få barna til å overse all isen og godteriet, når det står en lang kø med andre barn der, som nettopp - ja, har funnet frem både is og brus og skal betale. Da kjenner jo barna som ikke får, veldig på dette. Så, det er ikke bare foreldrene som må gjøre jobben her, her må også de kommersielle aktørene skjerpe seg. Det er veldig mye overvekt blant barn nå. Hos oss er det kun brus og godteri i helgene, ellers i uken serveres bare mat og frukt. Men til og med på skolen så legges det jo opp til usunt kosthold. Det er grilling av pølser når de skal på tur ( flere ganger i måneden). Hva skal man som forelder gjøre? Sende med sitt eget barn asparges som kan grilles? Anonymkode: c25d6...29c Ingen kommersielle aktører komme rnoen gang til å gjemme de mest lettsolgte varene sine så foreldre må ta ansvar. Anonymkode: fd9c7...d61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #70 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ungdomstiden er en periode i livet for venner og det og være kul og med i gjengen er viktigere enn kosthold og energibalanse. Jeg ser det du sier, men jeg tenker at har man lagt et godt grunnlag for ungdommene mens de var barn, så tåler de disse årene, hvor vanene er litt dårligere. Det man kan gjøre, er å gå foran som gode rollemodeller selv, ha et grunnleggende godt kosthold hjemme, så får det ikke hjelpe at de velger en del "dritmat" når de er ute med venner. Samtidig så tenker jeg det er viktig med god dialog, rundt de valgene de tar. Da vi har bare en helse. Jeg håper at den kunnskapen jeg gir mine barn, vil hjelpe dem på vei til å ta riktige valg, når de flytter for seg selv og starter egen familie. Jeg vasser i ungdom hver dag og jeg har inntrykk av at det er verre etter pandemien. At ungdommene fikk andre vaner, når de gikk hjemme hele dagen og kunne spise når de ville. Jeg sliter med dette i klasserommet, da enkelte elever kunne spise opp til 10 ganger pr dag, før vi satte en stopper for det. Vi har gått så langt i år, at vi bestemmer hva de får lov å ta med inn i klasserommet og ikke og vi har lagt inn 2 gode pauser, hvor det er mulig å få i seg mat. Anonymkode: 805c5...41a At de la til seg dårlige vaner i pandemien forundrer meg ikke, siden voksne også la i seg mengder potetgull brus og sjokolade på den tiden. Jeg fatter ikke hvorfor det! Må folk proppe seg med godis når de kjeder seg? Når de er hjemme? Anonymkode: fd9c7...d61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #71 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De aller fleste gjør det ja Anonymkode: 4385f...c48 Nei de sller fleste gjør ikke det. Akkurat som at de fleste ikke stjeler, voldtar, bedriver hærverk etc. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hjelpes , tror du skal fø diskutere med deg selv . Men nei man har ikke feilet fordi barn ikke spiser matpakken. Anonymkode: 4385f...c48 Jo, da har man feilet på det området. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er veldig enig! Mye av problemet er også at det er godteri og usunn mat nesten hvor man går. Man kan ikke gå verken i svømmehallen, klatresenter, Skyland etc uten at godteri og brus står midt i øyesyn til barn. Det er ikke bare bare å forsøke å få barna til å overse all isen og godteriet, når det står en lang kø med andre barn der, som nettopp - ja, har funnet frem både is og brus og skal betale. Da kjenner jo barna som ikke får, veldig på dette. Så, det er ikke bare foreldrene som må gjøre jobben her, her må også de kommersielle aktørene skjerpe seg. Det er veldig mye overvekt blant barn nå. Hos oss er det kun brus og godteri i helgene, ellers i uken serveres bare mat og frukt. Men til og med på skolen så legges det jo opp til usunt kosthold. Det er grilling av pølser når de skal på tur ( flere ganger i måneden). Hva skal man som forelder gjøre? Sende med sitt eget barn asparges som kan grilles? Anonymkode: c25d6...29c Jeg sender med ungen min ordentlig gourmetpølser, ofte hjemmelaget, men uansett om jeg kjøper er det pølser med ordentlig kjøtt i. Ungen synes synd på alle barna som må spise sånne «slimete rosa pølser som lukter vondt». AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så alle videregående elevene som handler på Prix eller Bunnpris hver dag mangler oppdragelse ? Anonymkode: bf913...2b3 Ja, på det området. Anonymkode: f10e1...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #72 Del Skrevet 30. januar 2023 Det verste er jo energidrikkene de får i seg… fulle i kjemiske skadelige stoffer og koffein. 😵 Anonymkode: 436d9...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå