Gå til innhold

Ekstremt mye dårlig kosthold hos barn/ungdom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lars1009 skrev (11 minutter siden):

Husker at jeg kastet matpakken mor hadde laget, og kjøpte boller og brus.

De aller fleste gjør det ja

Anonymkode: 4385f...c48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De aller fleste gjør det ja

Det er det som er litt av poenget, at man ikke har klart å integrere hos barna/ungdommene verdien av å hovedsakelig spise sunt og variert. Jeg tenker ikke det er noen krise en gang i blant, men hvis dette er det vanlige, har man feilet et sted. Det er mulig å oppdra barn på en måte som gjør at de ikke gjør det motsatte av det foreldrene sier med en gang de er ute av syne. Dersom man snakker mye med barna, forteller hvorfor man gjør som man gjør, uten pekefinger og kjeft, får man barn som integrerer det man lærer dem og de tar i større grad gode valg. Det er ihvertfall min erfaring😊

ts

Anonymkode: 0827e...f38

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Lars1009 said:

Husker at jeg kastet matpakken mor hadde laget, og kjøpte boller og brus.

Men da kan du heller ikke skylde på foreldrene dine om du blir overvektig. Det er jo noe av poenget. Som forelder legger man opp til at barna skla lykkes i livet, men til syvende og sist må også barnet/ tenåringen ta ansvar etterhvert som det blir eldre. Gjør det ikke det, så er det ihvertfall ikke foreldrene sine skyld, men din egen

Anonymkode: 4c23d...5e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er det som er litt av poenget, at man ikke har klart å integrere hos barna/ungdommene verdien av å hovedsakelig spise sunt og variert. Jeg tenker ikke det er noen krise en gang i blant, men hvis dette er det vanlige, har man feilet et sted. Det er mulig å oppdra barn på en måte som gjør at de ikke gjør det motsatte av det foreldrene sier med en gang de er ute av syne. Dersom man snakker mye med barna, forteller hvorfor man gjør som man gjør, uten pekefinger og kjeft, får man barn som integrerer det man lærer dem og de tar i større grad gode valg. Det er ihvertfall min erfaring😊

ts

Hjelpes , tror du skal fø diskutere med deg selv . Men nei man har ikke feilet fordi  barn ikke spiser matpakken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjelpes , tror du skal fø diskutere med deg selv . Men nei man har ikke feilet fordi  barn ikke spiser matpakken. 

Jo, hvis barn aldri spiser matpakken, bare lurer til seg usunn mat, blir overvektig og får dårlig helse, da har man feilet på DET området. Men her er det mange nyanser, og ikke så svart hvitt som du initierer. 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, hvis barn aldri spiser matpakken, bare lurer til seg usunn mat, blir overvektig og får dårlig helse, da har man feilet på DET området. Men her er det mange nyanser, og ikke så svart hvitt som du initierer. 

ts

Jeg, som MANGE i klassen, kastet matpakken og gikk på butikken og kjøpte dritt på ungdomsskolen. Det kan overhodet ikke lastes hverken manglende oppdragelse eller dårlig kosthold hjemmefra. Foreldres påvirkning når bare så langt. 

Anonymkode: 1fdb1...04d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig! Mye av problemet er også at det er godteri og usunn mat nesten hvor man går.

Man kan ikke gå verken i svømmehallen, klatresenter, Skyland etc uten at godteri og brus står midt i øyesyn til barn. Det er ikke bare bare å forsøke å få barna til å overse all isen og godteriet, når det står en lang kø med andre barn der, som nettopp - ja, har funnet frem både is og brus og skal betale.

Da kjenner jo barna som ikke får, veldig på dette.

Så, det er ikke bare foreldrene som må gjøre jobben her, her må også de kommersielle aktørene skjerpe seg. Det er veldig mye overvekt blant barn nå.

Hos oss er det kun brus og godteri i helgene, ellers i uken serveres bare mat og frukt. Men til og med på skolen så legges det jo opp til usunt kosthold. Det er grilling av pølser når de skal på tur ( flere ganger i måneden). Hva skal man som forelder gjøre? Sende med sitt eget barn asparges som kan grilles?

Anonymkode: c25d6...29c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har aldri kastet matpakken, men heller kjøpt boller & brus i tillegg😀

Anonymkode: 13e3e...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går på normal i storefri, og kjøper seg godteri der. For ukepengene sine. Dette har ikke foreldrene kontroll på, sånn er det bare. Man kan ikke passe på dem hele tiden, og selv om de vokser opp med et sunt kosthold, kan venner påvirke hvilke valg de tar i butikken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (35 minutter siden):

De går på normal i storefri, og kjøper seg godteri der. For ukepengene sine. Dette har ikke foreldrene kontroll på, sånn er det bare. Man kan ikke passe på dem hele tiden, og selv om de vokser opp med et sunt kosthold, kan venner påvirke hvilke valg de tar i butikken. 

Regner med at dette ikke er på barneskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammel var du og hvor ofte gjorde du det?

ts

Ungdomskolen og videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når jeg begynte på videregående...da hadde vi 3 butikker i nærheten og 2 kantiner med masse god mat...og usunn mat...og jeg spiste mye der.

Og jeg kom fra en mor som lagde masse sunn og god norsk mat og masse grønnsaker 

Tror det kommer til et tidspunkt der vi som foreldre ikke kan styre hva barna våre spiser...vi må lære de så godt vi kan. 

Det går fin grense der vi også kan gjøre ting verre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Regner med at dette ikke er på barneskolen?

Nei, ungdomsskole 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vokste opp under ekstremt strenge foreldre i forhold til kosthold og har endt opp led store problemer med kosthold i voksen alder. 
men mellomting er helt greir, ikke alle er frokostmennesker, kunne ikke falt meg inn å tvinge i de mat

Det er vel dette som er balansegangen. Man vil ikke skape et problem, men å lære barna hva som gjør kroppen godt og ikke, det må vel gå an å få til uten å gi dem spiseforstyrrelser?

Anonymkode: 5c2be...3e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke nødvendig, det finnes noe som heter oppdragelse. 

Anonymkode: f10e1...d52

Så alle videregående elevene som handler på Prix eller Bunnpris hver dag mangler oppdragelse ?

Anonymkode: bf913...2b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye kunne vært løst hvis man hadde forbud mot å forlate skoleområdet i skoletiden når man går på ungdomsskolen. Hadde selv den regelen da jeg gikk på ungdomsskolen. Nå ser jeg butikken nærme skolen rennes ned av ungdomsskoleelever som kjøper boller, brus, energidrikk og sjokolade. 

Anonymkode: ed5fe...05a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vel foreldre mye større mulighet til å "overvåke" hva ungene bruker penger på enn tidligere. Ungene sine bankkort ligger i alle fall i min nettbank, jeg ser hva og til hvem de vipper ol.

Men i vårt område ser jeg ikke det ts ser. I følge ungdomsskoleungen er det noen få i klassen som kjøper mat i kantina, ingen går på kiosk el (det er for langt), de fleste har med matpakke hjemmefra. Tviler på at han ville løyet om det ettersom jeg har spurt for å finne ut om han synes det er for urettferdig at han ikke får kjøpe i kantina. Vi har lite fokus på trening og kosthold egentlig, men alle mine barn er glad i sunn mat. Som kos etter skolen lager de seg omelett, smoothie, bær (spiser de bare halvfrosne uten noe mer på) eller havregrøt. Brus drikker de på lørdager, og godter/chips det samme + om det er finale i fotball eller noe sånt. Vi voksne er også glade i sunn mat, lager all middag og sånt fra bunnen, men ungene ser også at vi spiser chips og drikker brus nesten hver eneste dag. Så vi er ikke så veldig gode eksempler akkurat. I følge jenta mi på vgs er det litt flaut å komme med brus eller energidrikk på skolen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, altså, om ungene kaster matpakka er det kanskje på tide å enten la de pakke den selv, eller å spørre HVA de vil ha med. Jeg lager gjerne sunne pizzasnurrer til fryseren, koker ekstra pasta el til middag så de kan få pastasalat i matpakka ++ Pitabrød med masse grønnsaker og pålegg ser feks mye mer fristende ut enn svette skiver oppå hverandre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror mye kunne vært løst hvis man hadde forbud mot å forlate skoleområdet i skoletiden når man går på ungdomsskolen. Hadde selv den regelen da jeg gikk på ungdomsskolen. Nå ser jeg butikken nærme skolen rennes ned av ungdomsskoleelever som kjøper boller, brus, energidrikk og sjokolade. 

Anonymkode: ed5fe...05a

Vi hadde forbud. Stoppet ingen 😅

Anonymkode: 1fdb1...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (27 minutter siden):

Og, altså, om ungene kaster matpakka er det kanskje på tide å enten la de pakke den selv, eller å spørre HVA de vil ha med. Jeg lager gjerne sunne pizzasnurrer til fryseren, koker ekstra pasta el til middag så de kan få pastasalat i matpakka ++ Pitabrød med masse grønnsaker og pålegg ser feks mye mer fristende ut enn svette skiver oppå hverandre. 

Veldig enig👍

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...