AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Del Skrevet 30. januar 2023 Vi har ungdommer hjemme nå, men gjennom årenes løp har jeg observert svært dårlig kosthold hos barn/ungdom. Det er mye energibarer, pølser og pasta eller sjokoladepålegg. Flere har ikke med seg mat, og spiser ikke noe før middag. Det er godteri hver dag i mange tilfeller, og ofte brus hver dag, særlig når de kommer på ungdomsskolen. Jeg ser overvektige foreldre, og hvor barna deres har et dårlig kosthold og i ferd med å bli overvektige selv. Jeg snakker om at man må ha et ekstremt sunt kosthold, men hvorfor er man ikke mer bevisst på at barn og unge skal få i seg næringsrik mat, det er jo grunnlaget for å holde seg frisk, ha energi, klare å konsentrere seg osv. Det er vondt å se unge voksne bli overvektige og få helseproblemer. Anonymkode: 0827e...f38 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Del Skrevet 30. januar 2023 Å dine barn har ikke penger , er ikkr med venner, du har full kontroll på alt de kjøper og tvinger i de mat? Anonymkode: 4385f...c48 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å dine barn har ikke penger , er ikkr med venner, du har full kontroll på alt de kjøper og tvinger i de mat? Anonymkode: 4385f...c48 Jeg har ihvertfall kontroll på frokost, matpakker, middag og kveldsmat, at det er næringsrikt og bra. Vi har hele tiden hatt fokus på å snakke om kosthold og helse, så de er blitt bevisste på det selv og tar gode valg. Men det hender jo nå når de er ungdom at de er innom butikken i kjøper seg noe mindre sunt, men i det store og det hele har de et grunnleggende godt kosthold, driver med idrett og er normalvektige. ts Anonymkode: 0827e...f38 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 30. januar 2023 #4 Del Skrevet 30. januar 2023 Er i grunnen ganske enig i mye av det du skriver, men ville nok formulert meg litt annerledes og skjøvet "skylden" enda mer på foreldrene. Det er synd å se at så mange av de overvektige foreldrene overfører sine egne dårlige vaner til sine barn. Og disse barna tar jo med seg disse vanene inn i ungdomsårene. Jeg mener det grenser til omsorgssvikt å ikke gi barna mulighet for god helse fra barndommen. Jeg opplevde dette selv og måtte lære meg kosthold og sunnhet selv når jeg ble voksen. Det viste seg at jeg ikke bare var naturlig tjukk. Jeg fikk også en sunn kropp av riktig næring. Utrolig. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Del Skrevet 30. januar 2023 c_buk skrev (1 minutt siden): Er i grunnen ganske enig i mye av det du skriver, men ville nok formulert meg litt annerledes og skjøvet "skylden" enda mer på foreldrene. Det er synd å se at så mange av de overvektige foreldrene overfører sine egne dårlige vaner til sine barn. Og disse barna tar jo med seg disse vanene inn i ungdomsårene. Jeg mener det grenser til omsorgssvikt å ikke gi barna mulighet for god helse fra barndommen. Jeg opplevde dette selv og måtte lære meg kosthold og sunnhet selv når jeg ble voksen. Det viste seg at jeg ikke bare var naturlig tjukk. Jeg fikk også en sunn kropp av riktig næring. Utrolig. Jeg er enig med deg i at dette er foreldrenes ansvar, helt klart. ts Anonymkode: 0827e...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Del Skrevet 30. januar 2023 Jeg hadde fokus på sunn og hjemmelaget mat, og ikke junk. Bare godteri og brus i helgene. Noen ganger vafler eller en sjokoladekake midt i uka, så var ikke alt for hardt regime. Mye trening vardet også. Nå er han 25, og spiser bare dritt. Var litt orden på det i studietiden, tror jeg 🙃. Men nå tar jobben all tid og energi, så alt har sklidd ut. Ett alt for stort take away måltid hver dag bare. Mye brus og øl. Fine baguetter fra bensinstasjoner. Høy vekt. Så jeg er bekymret! Ellers er alt på stell, med god utdannelse, god jobb og kjøpt enebolig alene. Håper egentlig at han finner seg dame, og slutter å jobbe så mye 🙃. Kanskje det blir orden på det da. Men mitt fokus på sunn mat hjalp altså ingenting på voksenlivet Anonymkode: 7b3d2...2ec 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde fokus på sunn og hjemmelaget mat, og ikke junk. Bare godteri og brus i helgene. Noen ganger vafler eller en sjokoladekake midt i uka, så var ikke alt for hardt regime. Mye trening vardet også. Nå er han 25, og spiser bare dritt. Var litt orden på det i studietiden, tror jeg 🙃. Men nå tar jobben all tid og energi, så alt har sklidd ut. Ett alt for stort take away måltid hver dag bare. Mye brus og øl. Fine baguetter fra bensinstasjoner. Høy vekt. Så jeg er bekymret! Ellers er alt på stell, med god utdannelse, god jobb og kjøpt enebolig alene. Håper egentlig at han finner seg dame, og slutter å jobbe så mye 🙃. Kanskje det blir orden på det da. Men mitt fokus på sunn mat hjalp altså ingenting på voksenlivet Anonymkode: 7b3d2...2ec Jeg tenker du uansett har gitt han et godt grunnlag når han var i vekst, det kan forebygge mye sykdom og plager senere. Anonymkode: 0827e...f38 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Å dine barn har ikke penger , er ikkr med venner, du har full kontroll på alt de kjøper og tvinger i de mat? Anonymkode: 4385f...c48 Det er ikke nødvendig, det finnes noe som heter oppdragelse. Anonymkode: f10e1...d52 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tenker du uansett har gitt han et godt grunnlag når han var i vekst, det kan forebygge mye sykdom og plager senere. Anonymkode: 0827e...f38 Håper det. Prøver å påvirke ham til å trene litt, men svaret er bare at han ikke har tid. Anonymkode: 7b3d2...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er ikke nødvendig, det finnes noe som heter oppdragelse. Anonymkode: f10e1...d52 Herregud Anonymkode: 4385f...c48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Del Skrevet 30. januar 2023 Jeg vokste opp under ekstremt strenge foreldre i forhold til kosthold og har endt opp led store problemer med kosthold i voksen alder. men mellomting er helt greir, ikke alle er frokostmennesker, kunne ikke falt meg inn å tvinge i de mat Anonymkode: 4385f...c48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ihvertfall kontroll på frokost, matpakker, middag og kveldsmat, at det er næringsrikt og bra. Vi har hele tiden hatt fokus på å snakke om kosthold og helse, så de er blitt bevisste på det selv og tar gode valg. Men det hender jo nå når de er ungdom at de er innom butikken i kjøper seg noe mindre sunt, men i det store og det hele har de et grunnleggende godt kosthold, driver med idrett og er normalvektige. ts Anonymkode: 0827e...f38 Å du vet de spiser matpakken? hva om de ikke vil ha frokost , tvinger du de til å spise da? Anonymkode: 4385f...c48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Del Skrevet 30. januar 2023 c_buk skrev (1 time siden): Er i grunnen ganske enig i mye av det du skriver, men ville nok formulert meg litt annerledes og skjøvet "skylden" enda mer på foreldrene. Det er synd å se at så mange av de overvektige foreldrene overfører sine egne dårlige vaner til sine barn. Og disse barna tar jo med seg disse vanene inn i ungdomsårene. Jeg mener det grenser til omsorgssvikt å ikke gi barna mulighet for god helse fra barndommen. Jeg opplevde dette selv og måtte lære meg kosthold og sunnhet selv når jeg ble voksen. Det viste seg at jeg ikke bare var naturlig tjukk. Jeg fikk også en sunn kropp av riktig næring. Utrolig. Å jeg opplevde det motsatte sv deg og endte opp med store problemer i voksen alder Anonymkode: 4385f...c48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #14 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å du vet de spiser matpakken? hva om de ikke vil ha frokost , tvinger du de til å spise da? Anonymkode: 4385f...c48 Ja, det vet jeg, fordi de er glade i mat og vet de trenger jevnlig påfyll av mat. Trenger ikke å tvinge i de noe. ts Anonymkode: 0827e...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Del Skrevet 30. januar 2023 Det er i stor grad foreldres feil. Ser det med egne venner, ressurssterke og høyt utdannede folk. Barna spiser pølser, pizza og kjøttboller til middag hver dag, fisk = fiskepinner. Lite til ingen grønnsaker, ungene "liker ikke" frukt. Sukkerholdige yoghurter, energibarer hver dag, osv. Godteri er forbeholdt helg, men helgen er fredag - søndag. Jeg sier ikke man skal være fanatisk, men det bør jo være et mål å forsøke å variere maten litt i det minste. UP og halvfabrikata hver eneste dag er ikke bra. Så jeg skjønner at ungdom har med seg disse vanene fra tidlig av. Anonymkode: 37fcb...12a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #16 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vokste opp under ekstremt strenge foreldre i forhold til kosthold og har endt opp led store problemer med kosthold i voksen alder. men mellomting er helt greir, ikke alle er frokostmennesker, kunne ikke falt meg inn å tvinge i de mat Anonymkode: 4385f...c48 Ekstremt regime har aldri vært nødvendig her, og tror ikke det er bra nei. 4 næringsrike måltider om dagen og hovedsakelig godteri og brus bare fredag og lørdag. Ikke krise om besteforeldre kommer med boller på en onsdag. Det er hovedmønsteret som er viktig. ts Anonymkode: 0827e...f38 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #17 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det vet jeg, fordi de er glade i mat og vet de trenger jevnlig påfyll av mat. Trenger ikke å tvinge i de noe. ts Anonymkode: 0827e...f38 Å du er selvsagt av den soten som tror du har kontroll på alt. HovedInnlegget ditt er forøvrig så ovenfra og ned at mange ikke kommer til å svare. Anonymkode: 4385f...c48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #18 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å du er selvsagt av den soten som tror du har kontroll på alt. HovedInnlegget ditt er forøvrig så ovenfra og ned at mange ikke kommer til å svare. Anonymkode: 4385f...c48 Ikke kontroll på alt, men har kontroll på det vi mener er det viktigste. Innenfor dette er det ganske fritt😊 ts Anonymkode: 0827e...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 30. januar 2023 #19 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å du vet de spiser matpakken? hva om de ikke vil ha frokost , tvinger du de til å spise da? Anonymkode: 4385f...c48 Husker at jeg kastet matpakken mor hadde laget, og kjøpte boller og brus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #20 Del Skrevet 30. januar 2023 Lars1009 skrev (11 minutter siden): Husker at jeg kastet matpakken mor hadde laget, og kjøpte boller og brus. Hvor gammel var du og hvor ofte gjorde du det? ts Anonymkode: 0827e...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå