Gå til innhold

Kleskode bunad

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor ikke oppmuntre til bunad, i stedet for å forlange det..? Du får finne ut om det er viktigere med gjester eller gjester i bunad.. Jeg hadde aldri orket å leie en bunad (og hvilken bunad skulle jeg leid?? Har ingen tilknytning til noen bunad-områder)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bunad - men bruker den IKKE - av den enkle grunn at det er et plagg som er for varmt for meg.

En innbydelse hvor det sto dresskode bunad - ville jeg tolket som at det var det eneste akseptable plagg - og ville nok takket nei - og forklart grunnen.

Ville sikkert bli sett på som sær - og det får være.

Jeg misliker også å kle meg ut - og jeg går heller ikke på "kostymeball" eller sånne "festelige" selskaper - hvor man får utdelt et eller annet kostyme/loppemarkedskjole el.

Skrevet

Jeg har ikke bunad, og ville heller ikke leid eller lånt en. Jeg ville også syntes det var veldig merkelig å skulle kreve at folk kommer i bunad. Oppfordring er en ting, krav blir bare tåpelig. Er det ikke viktigere at folk kommer enn hva de går kledt i?

Skrevet

Det med at det er så enklet å låne seg en bunad tror jeg egentlig ikke noe på. Som noen tidligere nevnte så er det et DYRT plagg, sydd spesiellt til eieren. Jeg hadde vært livredd for å ødelegge en lånt bunad, jeg. Hadde også hatt kvaler med å spurt noen om jeg kunne låne bunaden deres.

Jeg har da heldigvis bunad selv, men hadde ikke likt å låne den ut. Heldigvis er det ingen som, har spurt om det heller. Å leie går vistnok an, men det koster godt over 1000 kr har jeg hørt...

Skrevet

Jeg har bunad, så det ville vært helt greit. Hadde jeg ikke hatt, ville jeg ha lånt av noen kjente. Hvis ikke det hadde gått, ville jeg tatt en telefon til brudeparet og spurt om det var OK å stille i vanlig kjole. Ville også ha undersøkt priser for å leie. det er ikke morsomt å komme i bryllup og være den eneste som har vanlig kjole når alle andre har bunad.

Skrevet

Mener dere at dresskoden i innbydelsen er et krav, altså? Jeg ser mer på det som et hint om hvordan klær man skal ha på seg slik at man ikke over- eller underpynter seg. Hadde dere virkelig bare sagt neitakk til et bryllup eller en fest med en dresskode dere ikke liker? Uten å ringe vertskapet for å høre om dere kunne ha på noe annet? Selvsagt kan man ha på noe annet om man ikke har bunad/kjole og hvitt/galla eller hva som nå står i invitasjonen. Det er jo bare en retningslinje og et hint om hvor lista ligger.

Skrevet

Hvis det står "Bunad" ville jeg tolke det som et absolutt krav - og ikke som et hint.

Galla og mørk dress etc. er retningslinjer - men når man spesifiserer en type klesdrakt - kan man ikke tolke det på annen måte.

Bunad kan være galla - men galla er opplagt ikke bunad.

Skrevet

Jeg ville stilt i langt, vidt skjørt og hvit bluse - litt bondestil. Hadde aldri turt å låne en bunad, og ville heller ikke brukt penger på å leie en.

Skrevet

Jeg er helt enig med LilleBille. Derfor vil jeg tro det er uheldig å skrive kun bunad når du mener det bare skal være retningsgivende.

Hva med å skrive - Antrekk: pent (gjerne bunad). Vil tro dere kjenner gjestene deres, så da går det vel an å nevne muntlig at dere håper så mange som mulig stiller i bunad.

Å låne bunad bør alle holde seg for god til å spørre om. Det er et dyrt plagg som det ikke er noe hyggelig å verken få sølt til eller brent hull i av sigarettglo.

Skrevet

Jeg ville antakelig fått en muggen magefølelse dersom det sto i invitasjonen at man skal gå i bunad. Ikke har jeg bunad, det koster nok å gå i bryllup fra før om man ikke skal leie klær, og faktisk syns jeg ikke bunad er så fint heller (iallfall er det ikke noe jeg higer etter å gå i). Samtidig forstår jeg brudeparet som gjerne vil ha en spesiell stil over bryllupet sitt, men det er jo litt dumt hvis det skal gå ut over gjestenes lyst til å komme. Selv om brudeparet liker å gå i bunad, er det ikke sikkert 50-100 gjester gjør det samme, for å sette det litt på spissen. Da er det bedre, som noen foreslår, å invitere til "bondebryllup" og la den enkelte definere stilen selv, det ville jeg som gjest likt bedre iallfall.

Gjest Rogalinn
Skrevet

Jeg synes det er litt for mye forlangt av brudeparet, selv om rammen er "bondebryllup".

Bryllupet blir da like hyggelig selv om det ikke er gjennomdesignet?

Det brudeparet kanskje kan be om, er at forlovere og de som skal være med på offisielle brudebilder har bunad. Bryllupsgjestene bør få bestemme selv.

(Men et hint om at stillettsko sannsynligvis vil synke i graset på tunet, kan man kanskje spre i forkant.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...